Ga naar inhoud


Zin en onzin van dagrijverlichting


Checkin

Aanbevolen berichten

Ik ben blij dat ik een auto heb die dat gewoon allemaal zelf regelt.

Ik zet de knop gewoon op automatisch en klaar, start ik de auto dan gaat de dag rij verlichting aan, gaat het regenen dan gaat het dimlicht aan en rij ik een tunnel oid. in dan gaat ook automatisch de verlichting aan en is het donker en niemand op de weg dan gaat buiten de bebouwde kom ook het grootlicht vanzelf aan en uit.

Het probleem ontstaat pas als je een keer een andere auto meekrijgt die deze voorziening niet heeft en dat je er zelf weer aan moet denken. Want gegarandeerd dat je dan vergeet de verlichting aan te doen en zelfs de auto aan de kant moet zetten om uit te zoeken hoe die lampen ook al weer aan moeten.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Wie het verschil tussen dag achterlicht en remlicht niet ziet moet zich maar eens afvragen of het nog wel verstandig is om auto te rijden.

 

Gr

Er rijden auto's rond, waarvan je dat verschil echt niet kunt zien, dat heeft niets te maken met degene die er achter rijdt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Om dan nog maar te zwijgen van degenen die te onpas hun mistachterlicht laten branden zonder mist.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die motorrijders moeten niet janken: Zij kunnen tenminste doorrijden bij file!

 

Diegenen die hard tussen de auto's doorrijden en ook bij verkeerslichten zich om de rij wachtenden heen wurmen om vervolgens

voorbij de stopstreep of naast de voorste auto groen af wachten gun ik van harte een paar (stort) buitjes ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stortbui? Geen enkel probleem met een goed pak. Wordt alleen maar leuker dan om op de motor te gaan want met een beetje regen staat gelijk half Nederland stil.

 

@gerrit

 

Je vergeet 1 situatie die ik vorige week meemaakte. In de ochtend dikke mist en dan een paar van die sukkels die op hun automatische kerstboom verlichting reden, dus zonder achterlichten.

 

Ik vind, hoe minder mensen hoeven na te denken in de auto hoe gevaarlijker het wordt.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Diegenen die ook bij verkeerslichten zich om de rij wachtenden heen wurmen om vervolgens

naast de voorste auto groen af wachten

 

Nou nou, nooit overwogen dat dit voor motorrijders een veiligere plek is dan achteraan in de rij op een normale plek?

Het gebeurt immers wel eens dat een wachtende motorrijder "niet gezien" wordt door een chauffeur in auto of vrachtwagen.

---

 

Als motorrijder kan ik alleen maar denken dat de politiekers zoals zo vaak een idee hadden dat op papier geweldig leek, maar alweer slecht uitgewerkt werd...

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja vroeger hadden we gewoon een lampje wat knipperde, tegenwoordig moet het alleemaal gaan "bewegen"

 

 

 

 

Altijd interessant om wat over wetgeving te lezen ...

 

http://www.dagrijverlichting.info/wetgeving-autoverlichting

aangepast door Checkin

Zo nu eerst een Bavaria na zoveel werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 


Je vergeet 1 situatie die ik vorige week meemaakte. In de ochtend dikke mist en dan een paar van die sukkels die op hun automatische kerstboom verlichting reden, dus zonder achterlichten.

 

Als je ook bij mist flink doorrijdt dan wordt je idd onaangenaam verrast.

En wettelijk gezien ben je dan ook nog aansprakelijk als je er achterop klapt.

 

Misschien toch maar eens rekening houden met minder handige verkeersdeelnemers.

Niet iedereen zit voor zijn plezier op de (grote) weg en velen moeten wel echter zouden liever ook niet willen op dat moment.

 

 


Nou nou, nooit overwogen dat dit voor motorrijders een veiligere plek is dan achteraan in de rij op een normale plek?

Het gebeurt immers wel eens dat een wachtende motorrijder "niet gezien" wordt door een chauffeur in auto of vrachtwagen.

Dus een (vracht) auto mag wel achterop een andere (vracht) auto klappen?

En wat doe je op een voorrangsweg waar een (vracht) auto hem er toch voor trekt?

Of gewoontegetrouw stevig optrekken als het groen wordt en er komt zo'n ginaf met zand of macho hufter nog ff door rood knallen?

 

Als je dus bewust bent van je eigen onveiligheid stap je dus gewoon nooit weer op een motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vergeet 1 situatie die ik vorige week meemaakte. In de ochtend dikke mist en dan een paar van die sukkels die op hun automatische kerstboom verlichting reden, dus zonder achterlichten.

Nooit op gelet wat de auto dan doet, je ziet tijdens het rijden immers je eigen achterlichten niet.

Maar aangezien hij een tegenligger op honderden meters al herkent, een tunnel herkent en ook de borden langs en boven de weg kan lezen is de kans toch wel erg groot dat hij mist ook wel zal herkennen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om dan nog maar te zwijgen van degenen die te onpas hun mistachterlicht laten branden zonder mist.

 

 

 

Zou zo enorm simpel op te lossen zijn ; na iedere motor stop mist lichten functie vervallen, scheelt weer dagen iemand niet blij maken met een stikdonkere nacht in de regen, anno 2017 had dat er toch al lang in moeten zitten en hoe vaak mogen ze nu werkelijk aan, bijna nooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mistachterlichten zijn voor veel mensen inderdaad een ontzettend probleem...  vooral als je door Belgie rijdt zie je dat. Is het maar een beetje mistig rijdt de grote meerderheid van de auto's met verblindende mistlichten aan...  ik vind het erg vreemd... zou het kunnen dat daar geen regels zijn voor het mogen rijden met mistlicht?  ik heb er nooit naar gezocht, maar is het wel erg storend als er zo iemand voor je rijdt.

In Zweden is de regel dat je een mistachterlicht mag voeren bij sterke mist, regen, sneeuw op voorwaarde dat je je achterliggende auto niet verblindt.

 

In Zweden is er een discussie geweest toen de EU regels opstelde voor dagrijverlichting. Ruim 40 jaar gled in Zweden de dagrijverlichting inclusief zijlichten en achterlichten. Door de regels die in 2011 ontstonden vanuit de EU, moest Zweden zich ook aan deze regels onderwerpen, en kon niet meer geeist worden dat ook de achterlichten branden bij dagrijverlichting.

Er wordt echter nog steeds geijverd voor het branden van de achterlichten....  wat ik zelf ook gewoon "veiliger" en zichtbaarder vindt...  Misschien komt het wel weer terug. Sinds 2012 is het in ieder geval weer toegestaan dat de achterlichten branden bij dagrijverlichting. Volvo is een van de merken die ook de achterlichten aan hebben bij dagrijverlichting (in ieder geval auto's voor de Zweedse markt, elders weet ik het niet).

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Als je dus bewust bent van je eigen onveiligheid stap je dus gewoon nooit weer op een motor.

 

Ja, dan kan je beter gewoon de hele dag in je bed blijven liggen. Dit is zulke onzin. Dan zou ik ook nooit een brevet gehaald hebben of gaan skiën want hé dat is gevaarlijk. Nou zo kijk ik niet tegen het leven aan. Ik wil alles proberen en dan is veiligheid geen issue!

 

@gerrit

 

Nooit op gelet wat de auto dan doet, je ziet tijdens het rijden immers je eigen achterlichten niet.

Maar aangezien hij een tegenligger op honderden meters al herkent, een tunnel herkent en ook de borden langs en boven de weg kan lezen is de kans toch wel erg groot dat hij mist ook wel zal herkennen.

 

Kijk dat bedoel ik, je gaat er vanuit maar je weet het niet. En dat wordt veroorzaakt door al die zogenaamde gemakken. Zelfde probleem zag je met de invoering van ABS, mensen gingen dichter op elkaar rijden en later remmen. Of navigatie, mijn Tomtom zei dat ik hier rechtsaf moest, plons.

 

Mensen stoppen domweg met nadenken en dat is pas gevaarlijk.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...