Ga naar inhoud


Zin en onzin van dagrijverlichting


Checkin

Aanbevolen berichten

Nooit op gelet wat de auto dan doet, je ziet tijdens het rijden immers je eigen achterlichten niet.

Maar aangezien hij een tegenligger op honderden meters al herkent, een tunnel herkent en ook de borden langs en boven de weg kan lezen is de kans toch wel erg groot dat hij mist ook wel zal herkennen.

 

suc6

 

Gerrit

 

 

Ik weet wel wat de mijne doet, ik heb een Sharan en die doet waarschijnlijk hetzelfde als de jouwe.

 

Als de lichten op "automatisch" staan dan gaat het dimlicht branden zodra de sensor het te donker vindt. Dat is soms zomers al als je onder een dikke rij bomen rijdt, ook bij laagstaande zon en stevige schaduwen denkt hij dat het donker is en gaat het dimlicht (en dus de achterlichten) aan. Zodra de ruitenwisser (tenminste als je die ook op automatisch hebt staan, en hij dus actief naar de regensensor kijkt) gaat werken, bijvoorbeeld door regen, motregen, of mist, dan wordt ook weer het dimlicht aangezet. 

 

Het dimlicht en dus de achterlichten, branden daardoor vaker dan je denkt.

 

Alleen wanneer er sprake is van "droge mist" d.w.z. dat het nevelig is zonder dat je ruit erg nat wordt terwijl het ook nog niet al te donker is, dan loop je op de automatische stand het risico dat je denkt dat je lichten branden, terwijl je alleen je dagrijverlichting aan hebt. Daarom zet ik in de winter de verlichting vaak op continue aan en niet op automatisch.

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kijk dat bedoel ik, je gaat er vanuit maar je weet het niet. En dat wordt veroorzaakt door al die zogenaamde gemakken. Zelfde probleem zag je met de invoering van ABS, mensen gingen dichter op elkaar rijden en later remmen. Of navigatie, mijn Tomtom zei dat ik hier rechtsaf moest, plons.

Hoe vaak ben jij tijdens een rit op de snelweg dan al uitgestapt om te kijken of je achterlichten het wel doen?

Je weet immers nooit, ze kunnen ook wel defect zijn en oké daar zit dan wel weer een lampje voor op het dashboard, maar heb je die wel eens ooit zien branden?

Die kan ook wel stuk zijn.

Ik controleer in ieder geval wel elke keer mijn achterlichten zodra ik een aanhanger aankoppel dus denk dat ik ze vaker zie branden dan menig ander.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Volvo is een van de merken die ook de achterlichten aan hebben bij dagrijverlichting (in ieder geval auto's voor de Zweedse markt, elders weet ik het niet).

De mijne is van 2016 en heeft overdag alleen voor dagrijverlichting. Wel sturen de xenon lampen mee als je met lage snelheid een bocht instuurt zodat je licht hebt waar je heen rijdt in plaats van die lampen die aan en weer uit gaan. In de setup van de auto via het scherm is de keuze niet te maken voor licht achter overdag dus dat zal wel een zweeds dingetje zijn.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze gaan ook gewoon aan. Let maar eens op als een jonge auto met zo'n automatiek snufje onder bv een viaduct doorrijdt op de snelweg.

Ik zie het zelf ook op mijn dashboard gebeuren want dan gaan de bijbehorende status ledjes een kort moment aan.

Maar eerlijk gezegd vind ik het persoonlijk een nutteloze toevoeging. De verlichting regel ik zelf wel bewust in de auto!

Net zoals de parkassist... maar goed, het is natuurlijk allemaal de opmaat naar het toekomstige computergestuurd automatisch rijden.

 

Over 20 jaar hoeft niemand meer zijn/haar rijbewijs te halen... verwacht zelfs dat het verboden gaat worden om "handmatig" te rijden op de openbare weg ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ze gaan aan de achterkant aan als de verlichting automatisch wordt ingeschakeld. Bij voldoende daglicht en geen regen / mist zijn mijn achterlichten gedoofd.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dan kan je beter gewoon de hele dag in je bed blijven liggen. Dit is zulke onzin. Dan zou ik ook nooit een brevet gehaald hebben of gaan skiën want hé dat is gevaarlijk. Nou zo kijk ik niet tegen het leven aan. Ik wil alles proberen en dan is veiligheid geen issue!

 

@gerrit

 

Kijk dat bedoel ik, je gaat er vanuit maar je weet het niet. En dat wordt veroorzaakt door al die zogenaamde gemakken. Zelfde probleem zag je met de invoering van ABS, mensen gingen dichter op elkaar rijden en later remmen. Of navigatie, mijn Tomtom zei dat ik hier rechtsaf moest, plons.

 

Mensen stoppen domweg met nadenken en dat is pas gevaarlijk.

 

Ik ben nooit in de verleiding gekomen. Als tiener werkte ik weekends als kok in een restaurant. Ik had met een collega, de oom van de twee eigenaren, afgesproken dat ik na de grote vakantie het geld bij elkaar zou hebben gespaard om zijn mooie grote Zündapp  van hem over te nemen. Na de vakantie bleek hij zich op het ding dood te hebben gereden. Enkele maanden later reed ik hard op de fiets naar huis, langs een rijksweg. Plotseling verscheen rechts tussen twee bomen een tractor die het fietspad compleet versperde. Hoe ik het daar levend vanad heb gebracht weet ik niet. Nog 2 maanden later werd ik door een bromdietser aangereden, fiets total loss, zijn schuld maar verdween vloekend met vriendin achterop in de nacht. Tenslotte reed de vriend van mijn beste vriendin zich op een motor hartstikke dood. De lijst kan nog langer gemaakt en ja ik weet het, er zijn ook automobilisten die verongelukken. Maar nadat ik een goede DX-hobbyvriend met een kunstbeen zag rondhobbelen (schuiver met een motor gemaakt, kwam onder een stadsbus op de oprit van een snelweg) kwam ik wel tot de conclusie dat je knotsgek moet zijn om op een motor te gaan rijden, en zeker als je dan standaard toeren uithaalt als veel te snel optrekken, ver boven de toegestane snelheid te gaan rijden en je tussen twee rijen auto's door gaan wurmen. De begrenzing van rijbanen zijn er in principe berekend dat je als automobilist binnen die marge mag rijden. Ervan uitgaan dat die automobilist altijd wel zo perfect in het midden van zo'n baan zal rijden dat je er in geval van een driebaans weg er wel even links en/of rechts langs kunt sjezen grenst aan puur fatalisme. Mijn leven is me net iets meer waard dan het gevoel van wat wind die door je haren blaast. Haren waar ik er sowieso niet meer veel van heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hoe kwamen we nou van dagrij verlichting op motorrijders terecht en wat die allemaal niet uitspoken. Kunnen we weer on topic?

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En die opmerking was nog on topic...... zin en onzin van dagrijverlichting.

Motorrijders zijn tegen dagrijverlichting op auto's, niet op motors, de kwetsbaarste groep wil extra opvallen voor hun eigen veiligheid.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik nu de enige die struikelt over het egoïstisme wat van deze stelling uitgaat?

 

Ik ben als bestuurder blij met verlichting aan voor en achterkant van elke verkeersdeelnemer!

 

Weet je wat pas gevaarlijk is?

Een auto met kapotte koplamp aan de kant van de wegas: Oh, daar komt een motorrijder: ik hoef niet zoveel uit te zetten / in de berm.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, boer Harms zag in de verte ook 2 lichtjes aankomen, daar kon die op de motor presies tussendoor!

 

Op polderwegen kan polderblindheid ontstaan, daar heeft dagrijlicht misschien zijn nut, maar op de snelweg waar iedereen achter elkaar rijdt zie ik het nut er niet van in wanneer iedereen met verlichting rijdt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Exact! We zijn weer eens doorgeschoten in onze drang naar veiligheid. En kijken of het dan echt veiliger is geworden doen we liever niet. Stel je voor dat het tegenvalt.

 

Zoiets hebben we enige jaren terug al eens besproken. De NS ging miljoenen uitgeven om de laatste onbewaakte overwegen van bomen te voorzien. Maar als jij zo nodig er nog even vlak voorlangs denkt te kunnen, jammer joh!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nu weet ik het weer,

Bertus op zijn Norton
En Tinus op de BSA

Oehoehoerend hard. :D

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Exact! We zijn weer eens doorgeschoten in onze drang naar veiligheid. En kijken of het dan echt veiliger is geworden doen we liever niet.

 

Ik ken ze ook die dat nog steeds van auto gordels vinden.

Of verplichte kinderzitjes.

Nog even en je moet ook op de fiets een helmpje op en verlichting voeren aan voor- en achter- zijde.

 

Trouwens, nog niet zo lang geleden mocht je ook gerust met drank op aan het verkeer deelnemen.

Als je al werd aangehouden en je kon over het streepje lopen was het prima.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...