Ga naar inhoud


Overstap FM naar DAB+ kost veel luisteraars


Sprietje

Aanbevolen berichten

  • Moderator

De DAB+ dekking in Nederland, Duitsland en België, op de routes die ik regelmatig afleg hebben dezelfde dekking als de nog acceptabel te noemen FM ontvangst.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De DAB+ dekking in Nederland, Duitsland en België, op de routes die ik regelmatig afleg hebben dezelfde dekking als de nog acceptabel te noemen FM ontvangst.

Passeer maar eens in de Westhoek, wedden dat je op FM overschakelt. Op de assen Antwerpen-Gent-Kortrijk en Gent-Brussel-Luik is er degelijke ontvangst

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ drs ijzerbout. Via rds heb je via het display toch ook veel info naam station, naam programma,genre muziek, en titel en uitvoerder van het liedje.

Bij commerciële station, wordt het enkel gebruikt om reclame erop te zetten.

Als je een dab + koopt met deftig display, die ze enkel gebruken om reclame in te zetten, dan ben je er ook niks mee!

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lees even mijn opmerking bij #17 hierboven.

 

Ooit van het Reichswald gehoord? Die beginnen al aan de grens van Groesbeek pal naast de grensovergang naar Kranenburg.

Of van het feit dat de stad Nijmegen aardig wat torenflats  heeft?

Natuurlijk, als het stukje Nederland/Duitsland waar je woont zo plat als een pannenkoek is dan zul je heel andere ervaringen opdoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Noordzee, en wellicht hogere opstelpunten in Noorwegen?

 Hoger doet niets als je in een berglandschap rondrijdt. De vraag is en blijft of je vrij zicht op de zender hebt. Bergen hebben geen pyramidevorm maar komen met allerlei grotere en kleinere rotsen waardoor je de piek heel vaak maar af en toe ziet. Dus ook de zender, waar je die ook wegzet. Als ik in Roemenië in de Karpaten wil bellen kan dat onmogelijk vanuit een rijdende auto omdat steeds het contact met de betreffende GSM zendontvanger wegvalt. Je moet ergens stil gaat staan waar wel signaal is. Daarom zijn al die verhaaltjes over "je moet in plaats van naar korte golf maar via internet radio luisteren als je daar bent" pure lulkoek. Een AM zender weerkaatst en bereikt indien sterk genoeg (en 9835 kHz was sterk genoeg!) elk plekje in de Karpaten. GSM niet. En naar ik aanneem DAB+ dus ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooit van het Reichswald gehoord? Die beginnen al aan de grens van Groesbeek pal naast de grensovergang naar Kranenburg.

Of van het feit dat de stad Nijmegen aardig wat torenflats  heeft?

Natuurlijk, als het stukje Nederland/Duitsland waar je woont zo plat als een pannenkoek is dan zul je heel andere ervaringen opdoen.

 

Ik heb binnen het dekkingsgebied geen uitval. Inclusief stedelijk gebied.

Wat ik hierboven beschreef aan ontvangstresultaten ligt buiten het dekkingsgebied: Aurich en Tjerkgaast.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

http://radiomap.eu/no/oslo

http://www.worlddab.org/country-information/norway

 

Mijn Noors is wat roestig, maar de dekking zou 99,5% van de bevolking betreffen.

78% van de nieuwe auto's heeft DAB aan boord.

 

Toch nog een dekkingskaart gevonden.

https://radio.no/dekning/

Klikken op de bolletjes aan de linkerzijde van de kaart(en)

 

En nog wat feiten over de omschakeling.

http://www.medietilsynet.no/en/about-medietilsynet/digital-radio/

 

In de regio Nordland resulteerde het uitschakelen van de FM zenders in een onmiddellijke toename van DAB luisteraars van 86 % vs. 75 % voor de uitschakeling en een overall afname van luisteraars van 65 % vs. 74 % voor de omschakeling.

 

Ik ga ervan uit dat die afname een tijdelijk verschijnsel is.

aangepast door ceesv

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig dat die info ook in't Engels te lezen is :)

http://www.medietilsynet.no/en/about-medietilsynet/digital-radio

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier even wat ervaring met DAB+ radio ontvangst: Sinds een jaar of 3 gebruiken we hier een Sony XDR-S60 in de keuken. Het is een enorme verbetering t.o.v. de oude FM ontvangst, want de geluidskwaliteit is zeer goed te noemen en de ontvangst is op onze locatie 100%. Zelfs met ingeschoven antenne hebben we signaal, maar we wonen dan ook in de buurt van Hilversum onder de rook van die grote KPN toren.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een AM zender weerkaatst en bereikt indien sterk genoeg (en 9835 kHz was sterk genoeg!) elk plekje in de Karpaten. GSM niet. En naar ik aanneem DAB+ dus ook niet.

 

Een AM middengolf zender weerkaatst overdag niet. De middengolf heeft overdag een grondgolf. Die ligt als een zeer dik tapijt..een soort wolk over het maaiveld. s´Avonds is er een grondgolf én een gereflecteerde golf. De ruimtegolf. Door faseverschillen.kan de ontvangst dan gaan zwabberen en faden afhankelijk van de toestand van de Kennely Heaviside laag (E-laag). Kortegolf kent nauwelijks een grondgolf en moet het van de E laag reflekties hebben.

Als je AM zegt wordt in de volksmond de middengolf bedoeld. :D

Maar je hebt gelijk dat een sterke AM kortegolfzender met gemak heel Europa belicht met z´n footprint en niet gevoelig is voor bergen.

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag mij uitleggen hoe Noorwegen dan die goede dekking voor elkaar krijgt.

Het kan kennelijk wel.

 

 

http://radiomap.eu/no/oslo

http://www.worlddab.org/country-information/norway

 

Mijn Noors is wat roestig, maar de dekking zou 99,5% van de bevolking betreffen.

78% van de nieuwe auto's heeft DAB aan boord.

 

Toch nog een dekkingskaart gevonden.

https://radio.no/dekning/

Klikken op de bolletjes aan de linkerzijde van de kaart(en)

 

En nog wat feiten over de omschakeling.

http://www.medietilsynet.no/en/about-medietilsynet/digital-radio/

 

In de regio Nordland resulteerde het uitschakelen van de FM zenders in een onmiddellijke toename van DAB luisteraars van 86 % vs. 75 % voor de uitschakeling en een overall afname van luisteraars van 65 % vs. 74 % voor de omschakeling.

 

Ik ga ervan uit dat die afname een tijdelijk verschijnsel is.

 

Maar wie kan uitleggen hoe de Noren die nagenoeg 100% dekking voor elkaar krijgen?

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer ik naar de dekkingskaartjes kijk, en de overspil op de Noordzee zie, hebben ze op hoge bergen nog hogere masten staan, met het nodige zendvermogen.

 

Ook hebben ze in veel tunnels gezorgd voor tunneldekking.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Noors is wat roestig, maar de dekking zou 99,5% van de bevolking betreffen.

78% van de nieuwe auto's heeft DAB aan boord.

 

Ik ken de situatie in Noorwegen niet maar een dekking van 99,5% van de bevolking lijkt mij wel zeer hoog. Dat betekent toch echt dat in afgelegen gebieden geen ontvangst mogelijk is. Met welke veldsterkten rekent of garandeerd men hier eigenlijk? Binnenshuis? Buitenshuis? Met of zonder buitenantenne?

 

78% van de nieuwe auto´s is ook vaag. Dat betekent dus dat er in oude auto´s niemand DAB+ kan ontvangen. Daar rijdt toch echt de grote meerderheid in. En 22% heeft dus geen DAB+. Ook niet te verwaarlozen.

Wat verstaat men onder een nieuwe auto? Een auto die vandaag toegelaten wordt in het verkeer?

Hoe wordt een nieuwe auto gedefineerd? 1 jaar oud? Of nog ouder?

Hoe weet men eigenlijk of een nieuw toegelaten auto überhaupt DAB+ heeft?

 

Trouwens, de meeste luisteraars hangen binnenshuis aan de kabel en daar zal de FM toch echt niet afgeschakeld zijn.

 

Ik heb hele andere verhalen over de situatie in Noorwegen gehoord en niemand daar staat te jubelen van hoe geweldig ze het vinden met die omschakeling: https://www.theguardian.com/world/2017/jan/11/norway-begins-switching-off-analogue-radio

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...