Ga naar inhoud


Overstap FM naar DAB+ kost veel luisteraars


Sprietje

Aanbevolen berichten

Ik sluit mij aan bij ceesv. Dab+ is een verademing ten opzichte van FM, waar wat mij betreft morgen de stekker uitgetrokken mag worden.

Sinds ik DAB+ heb in de auto is FM verbannen en heb het ook geen seconde gemist.

De FM antenne is in de dagelijke auto afgeknipt cq vervangen en in mijn "zomerauto" heb ik een raamantenne van een bekend merk.

 

Thuis luister ik al 15 jaar via schotel of stream en is FM nooit aan de orde geweest...ik had niet eens een FM tuner in huis. :)

Voor de DAB+ tegenstanders (lees: bangerikken ;) ) kan ik vertellen dat de bediening een heel stuk handiger is dan met zo'n ouderwetse FM doos.

 

Ik weet niet waarom je zo denigrerend over DAB+ tegenstanders spreekt. Ikzelf ben bezitter van zowel een DAB als een DAB+ radio. En ik kan je verzekeren dat voor beide DAB exemplaren het afstemmen een stuk lastiger is. Je moet een steeds langer wordende lijst van zendernamen doorlopen voordat je bij de door jou gewenste zender aangekomen bent, en omdat de meeste fabrikanten geen rekening willen houden met mensen die wat minder scherp zien moet je eerst je leesbril ergens vandaan vissen. Het aantal voorkeuze toetsen is bij de meeste DAB radio's tragisch gering. Daarbij komt dan ook nog dat heel wat DAB ontvangers niet eens een eigen externe antenne ingang heeft zodat je het ding daar in je huis moet zetten waar voldoende signaal is in plaats van waar je het ding het liefste zou willen zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik kan je verhaal niet volgen. FM zal nog jaren doorgaan naast DAB+.

 

Er wordt dus niks door de strot geduwd. Men schaft wel af bij end of life. Dat gebeurt overal, en dat doe jij thuis ook. AM is nu aan de beurt (Slechts weinigen luisteren er nog naar.) en FM zal over een jaar of 10 hetzelfde lot beschoren zijn. Maar rond die tijd zal het medialandschap er sowieso wel totaal anders uitzien.

 

En wat betreft dvb-t2 in Duitsland: ik heb niet anders begrepen dan dat veel Duitsers graag HD willen hebben op hun HDTV, inclusief de terrestrische route. Bovendien zijn die dvb-t2 ontvangers spotgoedkoop daar.

 

Je wilt terug naar het verleden? Naar de kortegolf voor anderhalve luisteraar in Europa, terwijl het leeuwendeel op internet zit?

Kortegolf wordt amper nog beluisterd. In het verleden (op vakantie) was dat anders, maar toen bestond internet nog niet. 

 

Volgens mij heb je dit soort commentaren steeds weer afgeleverd. Ik heb je steeds opnieuw geantwoord maar kennelijk heeft dat geen enkel effect, je komt steeds weer terug met die riedel. Ik ben absoluut NIET tegen nieuwe ontwikkelingen, maar ik ben WEL tegen het afschaffen van mogelijkheden. Dat geleuter over internet als een alternatief voor korte golf heb ik al talloze keren weersproken. Als je bijvoorbeeld door de Karpaten (maar dat geldt ook voor andere landen met dunbevolkte gebergten) rijdt dan moet je om te kunnen telefoneren je auto ergens stilzetten op een plekje waar wel GSM signaal is. Dus kun je het radio luisteren zonder midden- of kortegolf te hebben wel vergeten. Het probleem is dat we NIET met de vooruitgang meedoen. Kijk naar de L-Band uitzendingen die onder de naam Sirius heel Noord Amerika via satelliet van tig radiozenders voorziet vanuit de satelliet zonder dat je er een schotel voor nodig hebt. Als we dat zouden doen zou ik het fantastisch vinden. Maar we doen niets, schaffen af zonder deugdelijke vervanging. Enne, nee, ik heb het niet over vakantiegangers, ook als ik in najaar, winter of vroege voorjaar door Europa onderweg ben is het aantal Nederlandse nummerborden niet te tellen. Ook de zakenman of de vrachtwagenchauffeur zou best graag onderweg naar voor hem of haar verstaanbare uitzendingen willen luisteren. In de jaren dat ik voor de AVRO/Televiziergids werkte kreeg ik talloze verzoeken van juist dat soort mensen wat ze nodig hadden om Radio 1 via de Wereldomroep onderweg te kunnen beluisteren.

 

Tja, het ongemak van een externe dvb-t2 ontvanger naast je tv is voor veel a-technische mensen een groot ongemak. Ook bij ons thuis bleek een externe Ziggo ontvanger plus een externe sat ontvanger iets waar mijn vrouw nooit mee om wist te gaan zodat ik het sat-gebeuren maar uit de huiskamer weg heb gehaald. Verder vind ik het ronduit schoftertig dat we enerzijds met een huil- en pruilmondje over ons milieu spreken terwijl we aan de lopende band spullen die nog jaren mee hadden kunnen gaan achterhaald maken. Maar ja, dat milieu daar moeten anderen maar wat voor inleveren zolang wij maar elke wens vervullen kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat heeft mij ook altijd verbaasd,dat er zo weinig radio's met een externe antenne aansluiting zijn.

Ik heb op de slaapkamer een Noxon, aangesloten op een externe antenne, en dat werkt prima.

In huis gebruik is altijd de satelliet tuner als radio ontvanger.

 

DAB+ is echt iets wat ik gebruik in de auto.

 

Naar FM zenders luister ik nooit meer, de fm ontvangers in huis ontvangen trouwens ook niets zonder externe antenne.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsjechië staat bij mij in de lijst als enige land waar de zogenaamde L-Band voor digitale radio wordt gebruikt. ... Dus misschien is dat Tsjechische L-Band gebeuren ook niet meer aktief.

L-band is aardig in gebruik in Tsjechië als ik UKW TV moet geloven:

http://www.ukwtv.de/cms/tschechien-dab.html

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Internet radio..?

Praat me er niet van.

 

Ik was vorige week in Duitsland, zat bij Mcdood te ontbijten

OFF-topic: Gatver .... ik val nog liever dood bij zulke !!!!

ON-Topic: Ik hou van het ouderwetse radiodraaiknopke :)

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

L-band is aardig in gebruik in Tsjechië als ik UKW TV moet geloven:

http://www.ukwtv.de/cms/tschechien-dab.html

 

Dank je, een leuke link.

Alleen vraag ik me wel af of in dat Tsjechische systeem wel zoveel energie wordt gespaard in relatie tot conventionele uitzendingen. Als ik alleen al zie dat de allereerste zender, Radiozurnal, op maar liefst 10 verschillende digitale frekwenties te horen is (en ik neem het alleen maar als voorbeeld, ik zie ook heel veel andere zendernamen overal herhaald staan) vraag ik me af of die Tsjechen het idee van DAB wel begrepen hebben. De bedoeling was immers dat je doordat zenders op dezelfde frekwentie elkaar niet storen een zo naadloos mogelijke landelijke dekking op één frekwentie per programmapakket zou krijgen? Of mis ik hier iets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

T90user, dat istoch logisch. Je hebt bepaalde boeketten, die landelijk uitgezonden worden. Of je daar nu dezelfde of verschillende frequenties voor gebruikt, maakt niet uit... bij FM doen ze dat ook... soms zitten zenders op dezelfde frequenties, maar dan kan je storing krijgen in het overlapgebied, meestal zitten ze toch op een andere frequentie. Waarom zouden 2 zenders op dezelfde frequentie elkaar niet storen bij DAB?  Bij DVB-T(2) wat ook digitaal is, is toch gekozen om andere frequenties te kiezen, voor een zender in de buur-regio...

Mijn vraag die ik had, een poos geleden in dit topic, was dan ook of een DAB radio in de auto, dan automatisch die zenderlijst bijwerkt of dat je zelf steeds moet gaan scannen, om je zender(s) te hebben uit de regio waar je net bent... Het antwoord van 2 DAB gebruikers was dat de autoradio's, in tegenstelling dat de tafelmodellen, dit gewoon automatisch doen, en je op de zender blijft, zoals het bij RDS  via FM het geval is .

Het voorbeeld "Radiožurnál" wat je noemt, is onderdeel van de public radioservice, genaamd "Český rozhlas".  Dat je deze, en andere zenders vaak ziet terugkomen heeft te maken dat die via de diverse zenders die onderin vermeld staan, uitgezonden worden Kijk bij Standort)

Mijn favoriete CZ zender, frekvence 1, is momenteel slechts via 1 DAB zender te beluisteren, nl Praha Strahov. Via de FM is de zender in het hele land te horen...   en uiteraard ook online, daar luister ik nu naar overigens.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nederland gebruiken we toch ook voor het hele land dezelfde frekwentie voor bijvoorbeeld het NPO pakket? Idem dito voor de meeste andere landen die ik ken. En in meerdere pakketten, waar slaat dat op? Het gaat toch niet om gecodeerde dingen waar je voor betalen moet? of wel soms?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of in NL iedere zender in het hele land op dezelfde frequentie zit, weet  ik niet.  Dat zou ik moeten nakijken, maar als jij dat zegt, geloof ik dat onmiddellijk.  De vraag blijft bij mij dan, waarom dit dan geen storingen oplevert, zoals dat bij de FM vaak wel het geval was. Drukt de ene zender de andere dan niet weg, als die op exact dezelfde freq zit, met als resultaat dat in het overlapgebied geen van beide masten een goed resultaat levert op je radio.  Waarom niet verschillende frequenties gebruiken, dat lijkt mij beter voor de reikwijdte van de zender. Bij DVB-T is dat ook zo, ook in Nederland.

 

Wat ik met "pakketten" bedoelde, zijn de "Multiplexen" ... ik dacht dat je dat als pakket kon vertalen in het nederlands, maar blijkbaar dus niet. Er zijn 12 nationale multiplexen beschikbaar zie ik en 2 lokale.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens wikipedia:

 

DAB werkt bovendien met een Single-Frequency Network waardoor meerdere zendantennes in een land dezelfde frequentie gebruiken voor dezelfde multiplex, zonder last te hebben van interferentie bij overlappende signalen. Bij FM moeten sommige regio's bepaalde frequenties vrij houden omdat een zender in een naburige regio deze al gebruikt. Bij DAB is overlappende ontvangst juist een voordeel. Een radio kan een zwak signaal van meerdere verschillende zendantennes ontvangen en daar een beter signaal uit samenstellen.

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant cheapwatcher. bedankt voor de informatie...

Maar voor een "leek" blijft het wel vreemd waarom 2 zendstations die op dezelfde frequentie werken niet storen bij DAB, en wel bij FM...  en dan blijkbaar ook bij DVB-T, want daar wordt duidelijk ook gebruik gemaakt van verschillende frequenties...en dat is ook digitaal, dus daar heeft het niets mee te maken.  

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehhh...watte?

 

Juist DVB-t maakt gebruik van een SFN´s . Single Frequency Network. Hierdoor kan hetzelfde programma of bouquet op dezelfde frequentie via meerdere zenders worden uitgezonden in een cell systeem.

COFDM maakt hier juist met groot voordeel gebruik van.

 

Hetzelfde geldt voor DAB+. Hier worden ook SFN´s toegepast.

 

En ook voor analoge FM is het heel normaal dat meerdere FM zenders op dezelfde frequentie uitzenden met overlapping.

Voor de AM gebeurde dit al in de jaren 30 in heel veel landen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Voor de AM gebeurde dit al in de jaren 30 in heel veel landen.

 

Zoals in het VK op 1215 kHz bij Absolute Radio?

Niet altijd even lekkere ontvangst na zonsondergang of als de ferriet antenne even in de verkeerde windrichting staat.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Juist bij digitale netwerken kan je de looptijd verschillen van het signaal beheersen en ervoor zorgen dat in de overlappende delen van de footprint je een betere dekking krijgt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is vrij gecompliceerd maar in feite gaat het om 2 verschillende systemen: een zogenaamde "starre" vergrendeling met absolute frequentiegelijkheid en een a-synchroon netwerk waar de frequentie enkele Herz afwijkt en een draaggolf zweving veroorzaakt.

Beide toepassingen hebben voor en nadelen en de toestand van het maaiveld is hiervoor doorslaggevend.

 

Onze MBC zender: Panorama FM maakt gebruik van een a-synchroon analoog FM netwerk. Bij veel wolkenkrabbers en hoge bebouwing in de fringe area heeft dit voordelen bij reflecties. En de zender is overal in de UAE op dezelfde frequentie te ontvangen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...