Ga naar inhoud


50 jaar geleden


de vrije fries

Aanbevolen berichten

hoi,

Kleuren-tv al in september

Bron: Leeuwarder Courant, 23 juni 1967
De eerste televisieprogramma’s in kleur zullen al medio september worden uitgezonden. Officieel beginnen de kleurenuitzendingen op 1 januari. Per week zal dan zes à acht uur televisie in kleur te zien zijn, 10 à 15 procent van de totale zendtijd. In september wordt begonnen met proefuitzendingen. Het zullen de eerste weken voornamelijk filmpjes zijn, die toch al op de programma’s van de omroepen geplaatst zijn, maar die normaliter alleen in zwart-wit zouden zijn uitgezonden. Later vanaf medio oktober zullen behalve filmpjes ook studioprogramma’s in kleur worden uitgezonden. Hoeveel uur televisie in de periode medio september-januari zal worden uitgezonden, is nog niet bekend. 

 

  • Like 1

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het was ook mogelijk om op een zwart-wit TV een kleurenuitzending in kleur te zien.

De eerste film waarmee dit gedemonstreerd werd heette: "de Non in de Sneeuw".

 

Het was verbluffend. Iedereen had het erover in die dagen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kreeg er zowaar een "Kleurtje" van :D

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurentelevisie

 

Mijn eerste Kleuren TV was een Panasonic, met als bijzonderheid dat het een van de eerste was die Stereo geluid aan boord had en Teletekst, het toestel heeft 38 jaar uitgehouden, was van een zeer goede bouwkwaliteit nooit problemen mee gehad.

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het grote voordeel toen was, dat je gewoon de nieuwe norm op je oude tv kon bekijken.... dan wel niet in kleur uiteraard, maar je kon gewoon blijven kijken net als voorheen...

Nu is het bijna altijd zo dat je goedwerkende apparaten moet weggooien... en dat vind ik niet kunnen.

 

Ik herinner me overigens nog wel de eerste kleuren tv bij ons thuis... ergens in de 2e helft van de 70-er jaren..... Het was een ITT-Schaub Lorenz...  dat maakte overigens meer indruk dan nu dat hele digitale HD gedoe... ondanks dat door de kleuren tv, het beeld minder scherp werd.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geboren in 1965 en tegen de tijd dat ik voor de TV ging zitten was dat bij ons in huis al in kleur, al was alles in de slaapkamers wel zwartwit. Goh wat waren die buizen TVs van goede kwaliteit dat ging echt jaren mee zonder slag of stoot, dat waren de goede tijden dat je nog echt vertrouwen in je spullen kon hebben. Nu denk je wanneer gaat het kapot, wat dat betrefd zijn we met de vooruitgang ook zwaar achteruit gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geboren in 1965 en tegen de tijd dat ik voor de TV ging zitten was dat bij ons in huis al in kleur, al was alles in de slaapkamers wel zwartwit. Goh wat waren die buizen TVs van goede kwaliteit dat ging echt jaren mee zonder slag of stoot, dat waren de goede tijden dat je nog echt vertrouwen in je spullen kon hebben. Nu denk je wanneer gaat het kapot, wat dat betrefd zijn we met de vooruitgang ook zwaar achteruit gegaan.

 

Broodje aap verhaal

 

Kleuren TV´s van de eerste generatie met buizen gingen juist heel vaak kapot.

Buizen verslijten, worden knetterheet en het opwekken van de hoogspanning was juist heel erg onderhevig aan storing.

Als er iets onbetrouwbaar is en niet duurzaam is het wel een kleuren TV met buizen.

Met de warmte die een KTV met buizen ontwikkeld kun je de hele woonkamer verwarmen. Het verbruik lag bij ca. 400 - 450 Watt.

De hoogspanning trok veel stof en nicotine aan wat ook niet bevordelijk voor de levensduur was.

Die KTV stond zeker nooit aan bij jullie. :D

 

KTV´s die met transistoren waren uitgerust werden wat betrouwbaarder maar het probleem met de hoogspanning bleef. Dus stof en nicotine aanslag. Je wilt niet weten hoeveel lijntrafo´s en cascades ik vervangen heb vroeger.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Broodje aap verhaal

 

Kleuren TV´s van de eerste generatie met buizen gingen juist heel vaak kapot.

Buizen verslijten, worden knetterheet en het opwekken van de hoogspanning was juist heel erg onderhevig aan storing.

Als er iets onbetrouwbaar is en niet duurzaam is het wel een kleuren TV met buizen.

Met de warmte die een KTV met buizen ontwikkeld kun je de hele woonkamer verwarmen. Het verbruik lag bij ca. 400 - 450 Watt.

De hoogspanning trok veel stof en nicotine aan wat ook niet bevordelijk voor de levensduur was.

Die KTV stond zeker nooit aan bij jullie. :D

 

KTV´s die met transistoren waren uitgerust werden wat betrouwbaarder maar het probleem met de hoogspanning bleef. Dus stof en nicotine aanslag. Je wilt niet weten hoeveel lijntrafo´s en cascades ik vervangen heb vroeger.

Zo echt wel. Hier nog eentje. cascades en lijn trafo's ja, in de goede oude tijd dat je zelf nog wat kon repareren. En die buizendingen waren inderdaad reteduur in aanschaf, en best wel storings gevoelig. En je hoefde de kachel niet zo hoog te zetten als je tv aan het kijken was :). Dus eigenlijk zijn we allemaal heel milieubewust met onze flatscreens van tegenwoordig. Jammer is wel dat als het ding stuk is je hem weg moet gooien, want een nieuwe is goedkoper dan hem te laten repareren.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk is dat de kwaliteit toen nogal wisselvallig was, bij mijn ouders zijn heel wat beeldbuis toestellen de revue gepasseerd, ze hielden er een Philips aversie aan over, gingen ze over op een frans merk dat in de eerste week al de geest gaf, daarna kwam JVC in huis wat een verbetering bracht uiteindelijk ging deze ook stuk met een droge knal en hele huis in het donker.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...