Ga naar inhoud


Wat vind jij van het weer buiten op dit moment?- deel 3


ceesv

Aanbevolen berichten

Op 7-10-2019 om 19:01 zei ceesv:

50 jaar geleden had hij gelijk, maar tegenwoordig kan je weer zonder gevaar in het oppervlakte water zwemmen.

Afgelopen zomer zijn er weer heel wat waarschuwingen tegen het zwemmen in  oppervlaktewateren geweest en er zijn genoeg ziekmeldingen geweest. Welk nieuws lees jij?   

 

In de jaren 60-70 kon je vrij zorgeloos een frisse duik nemen in allerlei rivieren en kanalen in Nederland. Dat is nu absoluut niet meer het geval. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 7-10-2019 om 22:51 zei Con:

Tuurlijk heb je uitzonderingen, neem blauwalg, maar dat is min of meer een

natuurlijk proces bij stilstaand water als poelen.

Plus het minder "natuurlijke" proces van de extreme opwarming, waardoor de blauwalg een zodanig destructieve invloed  krijgt die het eerder nog niet had.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Eduard07:

In de jaren 60-70 kon je vrij zorgeloos een frisse duik nemen in allerlei rivieren en kanalen in Nederland

NOU NOU ik ken de maas uit die tijd in Maastricht het was donker water uit Belgi¨e

De Rijn was ook niet zo lekker

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Eduard07:

In de jaren 60-70 kon je vrij zorgeloos een frisse duik nemen in allerlei rivieren en kanalen in Nederland

nou dat was dan zeker niet overal zoals jij schrijft

dat kun je ook van de ridders van en voor het oppervlaktewater te weten komen

namelijk de Waterschappen

 

en overigens heb ik als kleine jongen ook nog het schuim op de kanalen grachten en rivieren zien staan

( en mijn vriendjes die er zwommen hadden allemaal bacteriële fijt en een enkeling meningitis )

 

zorgeloos is niet gelijk met dom maar toch

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei luisteraar:

NOU NOU ik ken de maas uit die tijd in Maastricht het was donker water uit Belgi¨e

De Rijn was ook niet zo lekker

 

Ik heb ook niet gezegd: "alle".

Maar in noord Nederland zag je op een warme dag veel mensen even een duik in een kanaal nemen. Dat heb ik al jaren niet meer zien gebeuren.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

31° Zullen we vandaag noteren. Heerlijk.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Tonskidutch:

en overigens heb ik als kleine jongen ook nog het schuim op de kanalen grachten en rivieren zien staan

( en mijn vriendjes die er zwommen hadden allemaal bacteriële fijt en een enkeling meningitis )

 

Zelfs zwemmen in het Ijsselmeer leverde regelmatig dit soort infecties op. Niet zo gek als je bedenkt dat de inhoud van de riolering van menige gemeente ongezuiverd in dat Ijsselmeer werd geloosd. In dat opzicht is er in ieder geval gelukkig wel wat verbeterd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zwemonderwijs is tegenwoordig bijzonder.

Dat er tegenwoordig minder mensen zwemmen kan komen omdat minder mensen zwemmen kunnen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei Tonskidutch:

alle en allerlei kun je nuanceren, maar de stelling klopt gewoon niet

en zorgeloos of uiterst onverantwoord zou men er nu van maken gezien de wetenschap van alle waterschappen en de monstername van het oppervlakte water dat gedocumenteerd staat

Ik denk niet dat jij bekend was met de waterkwaliteit in noord Nederland in die tijd, maar je kunt niet tegenspreken wat mijn eigen herinneringen zijn uit die tijd. En die zijn dat er vrij en regelmatig in kanalen werd gezwommen. Dat zou niet zo zij geweest als men grote kans had dat men er ziek van werd.

 

Maar er zijn wel meer (milieu)verschijnselen waar we in het noorden minder tot geen last van hebben en andere delen van het land wel.  

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kijk in het seizoen eens op deze site, dan weet je waar je in open water kan en mag zwemmen.

https://www.rijkswaterstaat.nl/water/waterbeheer/zwemmen-in-open-water/index.aspx#38156

 

Ik denk dat het feit dat je minder mensen in kanalen ziet zwemmen niet aan de waterkwaliteit ligt, maar aan de veranderde maatschappelijke verhoudingen.

De jeugd kijkt liever naar de smartphone.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei ceesv:

De jeugd kijkt liever naar de smartphone.

...totdat deze ook onderwater zijn te gebruiken.. 😂

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-10-2019 om 08:27 zei Eduard07:

Ik denk niet dat jij bekend was met de waterkwaliteit in noord Nederland in die tijd

dat klopt, maar die waterschappen waren er wel mee bekend... en dan kun je de statistieken opvragen over een hele hoop jaren

maar goed, het ging over lekker zwemmen en afkoelen

 

in plaats van de opwarming van onze aarde

 

 

Screenshot_71.png

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles heeft zijn voors en tegens.

De waterkwaliteit in de jaren 70 en 80 wordt vaak als dramatisch slecht omschreven maar wij zwommen toen ook gewoon in de rivieren en kanalen en kregen maar 1 advies mee van huis nl. "zorg ervoor dat je geen water binnenkrijgt"

Echter bekijk je het van de andere kant dan was de hoeveelheid vis ed. in de zgn. vuile water juist massaal aanwezig in in de jaren 80 had dit zo ongeveer zijn top bereikt.

Daarna begon men met het zuiveren van het water en moesten fosfaten uit het water.

Vergelijk je de visstand van nu met de jaren 80 dan zwemt er nu nog maar 20% van de hoeveelheid vis in het huidige water tov. de jaren 80.

Je kunt het dus ook andersom draaien en stellen dat door de drang naar schoner water 80% van alle vissen om zeep zijn geholpen en je kunt je dan ook afvragen of schoon/helder water wel bijdraagt aan een beter onderwater leven.

Wat veel doen is schoon water relateren aan helder water, maar helder water is vaak juist een teken van armoede, er is niets meer in het water waar dieren van kunnen eten en planten van kunnen groeien.

Door die fosfaten was er juist massale plankton groei ed. waardoor een heel ecosysteem kon ontstaan en door die grote hoeveelheid planton was het water dan wel minder helder maar was er wel een bloeiend onder waterleven van beestje die op dit plankton leefden.

Ook hoeft helder water bij lange na niet schoon te zijn en kan dit juist compleet verstoord of ernstig vervuild zijn door een te hoge of juist te lage zuurtegraad of door de aanwezigheid van zware metalen en/of chemische stoffen.

 

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te schoon te zuiver te ... is niet altijd goed het moet in balans zijn.

Het afweer systeem van lichaam moet wel eens getraind worden anders kan

het niet goed werken als het nodig is.

Zo hebben we ook af en toe koude winters nodig door de warme tijden eten de

kevers de bomen op en het ongedierte uit noord afrika die zich nu

lekker voelen in de benelux.

Waar is ons oud normaal weer met om de zoveel jaar een elfsteden tocht.

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...