Jump to content
Sign in to follow this  
ceesv

Wat vind jij van het weer buiten op dit moment?- deel 3

Recommended Posts

Einde Zomer ?

Na een zomer waarin het ene na het andere dagrecord sneuvelde, is ook de herfst goed begonnen. In Ukkel werd het dagrecord uit 1989 vandaag nipt verbroken. De thermometer liet er 26 graden Celsius noteren.

Het dagrecord voor 22 september lag dertig jaar lang op 25,9 graden Celsius en werd genoteerd in 1989. Vandaag werd dat record lichtjes verbeterd toen de thermometer in Ukkel 26 graden aangaf.

KMI

Vanacht

getObservationBelgiumMap.php?type=N1&lan

Morgen

getObservationBelgiumMap.php?type=D1&lan

Edited by Tripleboy

Even rechtzetting Tripleboy, het was vandaag zondag 22 september nog zomer, de herfst begint morgen maandag 23 september  om 9u50.

Op zich heb je gelijk, maar er worden verschillende data voor de start van de herfst gehanteerd. Ik heb ook altijd geleerd dat op 23 september de zon recht boven de evenaar staat.

Even een rechtzetting, einde zomer(weer)

Verwachtingen voor maandag

Vandaag wisselen wolken en opklaringen elkaar af. Vooral in de voormiddag verwachten we buien, die in de loop van de namiddag verdwijnen. De opklaringen worden ook breder. De maxima schommelen tussen 15 graden op de Hoge Venen en 20 of 21 graden in Vlaanderen. De wind waait matig en aan de kust soms vrij krachtig uit zuidwestelijke richtingen.

Verwachtingen voor dinsdag

Dinsdag trekt een vrij actieve regenzone van west naar oost over ons land. Maxima tussen 14 en 19 graden met een matige tot vrij krachtige wind uit zuid en later uit zuidwest.

Verwachtingen voor woensdag

Woensdag is het wisselvallig met soms intense buien die door het land trekken. De maxima schommelen tussen 13 en 18 graden. Er waait een matige tot vrij krachtige zuidwestenwind.trekt een vrij actieve

Verwachtingen voor donderdag

Donderdag is het gedeeltelijk tot zwaarbewolkt met perioden met regen of buien. Maxima tot 19 graden. Matige zuidwestenwind.regenzone van west naar oost over ons land. Maxima tussen 14 en 19 graden met een matige tot vrij krachtige wind uit zuid en later uit zuidwest.

Verwachtingen voor vrijdag

Vrijdag trekt een volgende regenzone van west naar oost door het land. Maxima tot 19 graden bij een matige zuidwestenwind.

Voor Ieper:https://www.meteo.be/nl/ieper

Het astronomisch bepaalde begin van de herfst is de herfstnachtevening rond 23 september (op het noordelijk halfrond en rond 20 maart op het zuidelijk halfrond). De zon gaat dan door het herfstpunt en de dag en de nacht zijn nagenoeg even lang. De herfst eindigt rond 22 december (op het noordelijk halfrond en rond 21 juni op het zuidelijk halfrond) met de winterzonnewende

De verwarring rond deze datum is een beetje de schuld van onze leraars op school vroeger, toen men beweerde dat de seizoenen begonnen op een 21ste.

Heel, heeeel vroeger begonnen de seizoenen elke eerste .... Kerst viel ook op 31 december, maar daarvoor moeten we even een tijdje terug in de geschiedenis..

Alleen heette kerst nog geen kerst, dat kwam pas met de komst van het christendom..

Edited by drz

32 minuten geleden zei astro iris:

De verwarring rond deze datum is een beetje de schuld van onze leraars op school vroeger, toen men beweerde dat de seizoenen begonnen op een 21ste.

Om het voor iedereen lekker simpel te houden gaven de leraren aan dat de seizoenen de 21e wisselden. Dat kon iedereen onthouden als het meezat.

Dat het astronomisch wat ingewikkelder is moet je bij velen niet mee aankomen. En wat maken die 1 a 2 dagen nu uiteindelijk uit....

4 minuten geleden zei minplus:

Om het voor iedereen lekker simpel te houden gaven de leraren aan dat de seizoenen de 21e wisselden. Dat kon iedereen onthouden als het meezat.

Dat het astronomisch wat ingewikkelder is moet je bij velen niet mee aankomen. En wat maken die 1 a 2 dagen nu uiteindelijk uit....

Inderdaad, we waren toen ook broekjes van pas 8 jaar en men hield het dus simpel.

West Vlaanderen vandaag (lang op gewacht)

rain-beads-2347518_1920.jpg?itok=76uDm7C

De ochtend start vandaag zwaar bewolkt tot betrokken met kans op wat verspreide regen. In de tweede helft van de ochtend, rond en kort na de namiddag trekt een actieve storing door met perioden van intense regen en flink wat wind.

En het resultaat hier was 13 liter ( voor minplus 13 mm)

Edited by astro iris

En volgende Dinsdag zou een Atlantische storing over het land trekken met opnieuw meer regen en buien.

Ben blij dat ik in Spanje zit. Strakblauwe lucht, 30 graden en een lekker windje.

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Similar Content

• By Drs. IJzerbout
      Ik zit hier nu al sinds midden Maart opgesloten en reizen zo goed als onmogelijk.
      Vandaag kreeg ik een bericht via de Emirates App waarbij met veel tamtam weer blij en vrolijk werd vermeld dat de Emiraten weer los zijn voor o.a. toeristen.
      Tja...zonder toeristen gaat dat op den duur natuurlijk mis.
      Zakelijk ben of was, beter gezegd, veel op dit transport aangewezen maar ik vraag me af wie daar nu nog zin in heeft.
      Vertrek, vlucht en aankomst lijkt wel of je voor een zware open-hart transplantatie-operatie staat en ze je toch eigenlijk liever helemaal niet aan boord willen hebben.
      Zo moet je minstens 3 uur voor vertrek aanwezig zijn, en zo Allah het wil kan het feest dan beginnen.
      Geen online check-in, geen E-Gate..geen carry-on bagage aan board, geen lounge bezoek, geen voer in economy, geen koffie, alleen nog water..De aardigheid van het reizen is er voor mij helemaal af. Vooral als je een langere vlucht voor je hebt.
      Ik zal de pdf info sheet bijvoegen...10 bladzijden en als je dat dan gelezen hebt, vraag ik me af wie zich dat nog wil aan doen.
      Dan is er een formulier dat je in moet vullen waar ze je het hemd van je gat vragen en ik me dan weer afvraag of ze nu niet te ver over het doel uitschieten.
      Je word verplicht een "vrijwillige" quarantaine te beginnen op eigen kosten...vrijwillig zeiden ze? Hmmm?
      Gelukkig kan ik indien nodig voor dringende reizen van onze MBC jet gebruik maken en dat is dan voornamelijk tussen Dubai en Riyadh en de de andere GCC landen. En daar kan ik dan nog onbelemmerd een glas scotch drinken met mijn collega´s. We zijn allemaal op het virus ge-checked en hebben geen enkele corona case bij MBC kunnen vaststellen.

Mijn vrouw en ik wilden met de kerstdagen naar de Philippijnen maar we hebben besloten om daar maar van af te zien.

Lees de pdf´s en maak dan je eigen mening of je daar nog zin in hebt. Voor mij is de lol er voorlopig helemaal af.

resumption-of-flight-process.pdf dxb-arrivals_quarantine_procedure_declaration_form.pdf health-declaration-e-form.pdf
    • By droompje
      Alle knelpunten zitten in de kleine dingen, veel lof voor mimisiku met veel geduld en toewijding heeft hij mij bijgestaan nogmaals dank!
      Jou status is meer dan terecht.

Groet vanuit een winderig Boskoop
    • By Sprietje
      Het komend weekeinde wordt na het lange wachten de GP van Oostenrijk verreden op de Red Bull Ring in Spielberg, zo'n 50km westelijk van Graz.

Het tijdschema ziet er als volgt uit:
      Vrijdag 3 juli       Eerste vrije training        11:00 - 12:30 uur
      Vrijdag 3 juli       Tweede vrije training     15:00 - 16:30 uur
      Zaterdag 4 juli   Derde vrije training         12:00 - 13:00 uur
      Zaterdag 4 juli   Kwalificatie                      15:00 - 16:00 uur
      Zondag 5 juli     Race                                  15:10 uur

De diverse onderdelen zijn in heel Europa ongecodeerd te bekijken op de volgende zenders:

vrijdag op N-tv
      14:55 - 16:30 uur tweede vrije training

zaterdag op RTL-Duitsland
      14:00 - 14:55 uur derde vrije training
      14:55 - 16:15 uur kwalificatie

zondag op RTL-Duitsland
      14:00 - 15:00 uur voorbeschouwing
      15:00 - 16:45 uur race
      16:45 - 17:15 uur huldiging en hoogtepunten

• By Tonskidutch
      bron NOS
      Nu nog die werpers van rommel aanpakken...!
      Ja ook de plastic vuilnis zak die mensen zomaar ergens dumpen op de weg en op parkeerplaatsen omdat het vuilnis ophaal systeem per zak geld kost in diverse Gemeenten.
      Hou jij het zelf ook netjes en spreek je wel eens iemand erop aan die alles zomaar wegwerpt alsof het naar de afvalemmer thuis te ver is?

• By Zunigkyk
      Er wordt weer gewaarschuwd voor tekenbeten, er is nu zelfs een app.

Vorig jaar heb ik zoiets opgelopen, dwz ik liep in de tuin onder boom door en er viel iets insectachtigs in mijn nek.
      Je wrijft dan wat en haalt het weg.
      Ik kon dus niet even eerst in mijn nek kijken...
      Ik kon ook niet zien of het nou een teek was, eigenlijk wist ik niet eens precies wat een teek is. Dat het er een was vermoedt ik achteraf.

De teek is in ieder geval niet volgens de regels der kunst verwijderd, en er verscheen geen grote rode kring (aanwijzing voor Lyme).
      Ik ben er dus niet mee naar de dokter geweest.

Volgens het filmpje moet je de teek zo kort mogelijk op de huid met een pincet verwijderen.
      Nu komt het: "als er een stukje achter blijft is dat niet erg, dat komt er vanzelf uit, net als een splinter".
      Mijn ervaring is anders.
      Het 'prikgaatje' geneest niet. Is als een minipuistje, waar ik steeds aan wil krabben.
      Wat doet de dokter daar aan? Want die zal zeggen: niets, want het is geen Lyme.

• Create New...

Important Information

Onze Terms of Use en Privacy Policy