Ga naar inhoud


Open keuken koken op stroom 2 fase inductie, een vaatwasser en zijn er nog meer vragen over aan te schaffen apparatuur


Miauw

Aanbevolen berichten


6 uur geleden zei minplus:

De 2-pitter van de A.di voor weinig zet je gewoon op het aanrecht. Zit een paar cm onder.

De huidige hier heeft idd. iets van 10 cm eronder. Ideaal voor een besteklade.

 

Dat wordt een tijdelijke oplossing, echter wordt dat aan iemand gevraagd die zo'n ding al heeft en niet als hoofdkookplaat gebruikt.

 

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het idee is het in een stuk keukenblad erbij te plaatsen, op te hangen aan de muur, en deels onder de aanrechtblad monteren zodat het er netjes uit blijft zien..

 

Om ruimte tussen de vaatwasser en de 2 fase inbouw inductiekookplaat te houden, zal er vermoedelijk een plaat die hitte tegen kan houden geplaatst worden, dan wordt de vaatwasser beschermd wat denk ik de best mogelijke oplossing toe nu toe is. Nu eerst even uitzoeken welke maximaal 60 x 60 inbouw inductiekookplaat het beste gekocht kan worden, iemand ideeën over welk merk en type? ook voor een vaatwasser?

 

Het begint even opnieuw, alleen nu met meer kennis dan de eerste stappen naar zonder op gas te koken.

 

Ik was afgelopen middag door Atag dat Pelgrim en Edna levert gebeld waar ik de vraag neer gelegd had, beide op zich zelf staande inductiekookplaten zijn 1 fase en kunnen niet worden omgebouwd, daar de software er geen raad mee weet. Wat de betreffende lokale winkel vermoedelijk gepoogd heeft is de vrijstaande inductieplaat 1 fase op 1 van de 2 fase aan te sluiten, m.a.w. wat ze voor deden als 2 fase kon gewoon niet, de stoppen zijn er direct uit gevlogen, nou ja, de dubbele schakelaar in de meterkast had geen zin in dat geintje wat van geen kant klopte. Wel betalen voor een 2 fase en met 1 fase geleverd krijgen, TUV afgekeurd zei Atag. Uiteraard is de koop ontbonden, van een excuus heb ik niets vernomen.

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Het is weer anders geworden, echter wel een mooie eerste stap na een tijdelijk 1 fase 2 pannen inductiekookplaatje.

 

Na wat speurwerk bleek de Pelgrim fornuis met inductiekookplaat en elektrische oven de ideale oplossing.

 

De Pelgrim PKI154RVS kan op 2 fase als op 3 fase gebruikt worden, het is maar net hoe deze aangesloten wordt via een niet bijgeleverde perilexstekker die samen met bruggetjes de fase bepalen.

 

Op 2 fase kan de oven vol aan, de inductiekookplaat kan met 4 pannen tegelijk maximaal alle pannen met stand 7 verwarmen, echter bij inductie zal dat niet snel gebeuren i.v.m. dat alles sneller gaat en lager gezet moet worden. Bij 3 fase kan alles vol gebruikt worden, echter is het vastrecht van Liander niet 21,XX per maand, maar 79,XX per maand. Dan heb ik het nog niet over de meterkast en kabel die aangepast moet worden, voor een sociale huurwoning moet je dat zelf aan laten leggen en betalen, echter is het niet voor niets een sociale huurwoning.

 

De hoofdstoppen zijn 3 x 25A, dat is op papier bij oudere woningen vergelijkbaar met 1 x 40A als dat nog niet aangepast is.

 

De vaatwasser is niet van de baan, het zal echter geen vrijstaande worden daar er te weinig plaats is, wel kan deze in een keukenkastje gebouwd worden. Op zoek naar een goede inbouw vaatwasser, nog niet echt naar gekeken, alle aansluitingen zitten in het keukenblok.

 

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei ilseonline:

 

De hoofdstoppen zijn 3 x 25A, dat is op papier bij oudere woningen vergelijkbaar met 1 x 40A als dat nog niet aangepast is.

je hebt dus een 1 fase huis installatie 

en de fasen zijn met hoofdzekering 25 A afgezekerd. 

je hebt dus werkelijk 1 x 25A en niet 1 x 40A

Wat op papier staat is niet aangesloten. 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden zei luisteraar:

je hebt dus een 1 fase huis installatie 

en de fasen zijn met hoofdzekering 25 A afgezekerd. 

je hebt dus werkelijk 1 x 25A en niet 1 x 40A

Wat op papier staat is niet aangesloten. 

 

Bij mijn moeder zitten 3 hoofdstoppen van 25A, energiebedrijven zien 1 x 40A als het zelfde, al zit dat in oudere woningen en dan heb je geen perilex aansluiting maar kook je op gas en maakt dat qua vastrecht niet uit is mij door het energiebedrijf uitgelegd.

 

Het verschil zit hem wel als de 3 x 25A naar bijvoorbeeld 3 x 35A zou gaan, dan gaat het vastrecht behoorlijk omhoog.

 

3 x 25A wordt het zelfde gezien als 1 x 40A, qua vastrecht maakt dat niets uit is mij door het energiebedrijf uitgelegd, want ze gaan standaard van 3 x 25A uit, ook als je 1 x 40A hebt zoals in mijn huurwoning met op gas koken het geval is.

 

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei ilseonline:

 

Bij mijn moeder zitten 3 hoofdstoppen van 25A, energiebedrijven zien 1 x 40A als het zelfde, 

Dat klopt. 

bij 1 fase = P=UxI 230x40=9200watt

bij 3 fasen P=UxIxwotel3 =230x25x1,73=9948watt

jij hebt maar 1 fase in gebruik van de 3 dan heb  jij 230x25= 5750watt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die wortel 3 heeft betrekking op gemiddeld opgenomen vermogen bij de 3 fasen die

120 graden in fase verschoven zijn.

Maakt uiteindelijk niet zoveel uit 3 fasen a 25A kan meer leveren als 1 fase 40 A en

zeker meer bij 1 fase 25A

Die wortel3 houd ook rekening met de spanning 230 v bij 1 fase en 400 volt tussen

de fasen ,die schoolboeken zijn al al lang bij oud papier de juiste

formules verneem ik graag om mijn geheugen op te frissen

Mijn ingehamerde formule voor 3 fasen (50 jaar geleden) was:

P=UxIxwortel3xcosinus phi

Bij even nadenken zeg ik nu de juiste formule moet zijn

P=UxIxwotel3xcos phi  X 3 als je alle fasen belast dus

230x25x1,73x3=29842watt

 

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je gaat er toch geen draaistroom motor op aansluiten!

Die fasen worden gewoon verdeeld over  230 Volt - 1 fase eindgroepen, Pionewbie heeft gelijk.

 

Ik denk dat je het schoolgeld moet terug vragen.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, ik zit te twijfelen of ik het je moet voorrekenen, ik denk dat ik het maar zo laat.

 

Nauw, voorruit, sluit eens een gloeilamp aan tussen 1 fase en de Nul van 60 watt

 

En daarna een gloeilamp tussen elke fase en de Nul, hoeveel Watt wordt er totaal opgenomen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei ceesv:

Tja, ik zit te twijfelen of ik het je moet voorrekenen, ik denk dat ik het maar zo laat.

 

Nauw, voorruit, sluit eens een gloeilamp aan tussen 1 fase en de 0 van 60 watt

 

En daarna een gloeilamp tussen elke fase en de 0, hoeveel Watt wordt er totaal opgenomen?

Nu wordt het eindelijk een leuke discussie !

Tussen de fasen staat 400 volt dus meer als tussen fase en nul 230 volt

1A bij 400 volt kan meer vermogen leveren als 1A over 230 volt.

Maar inderdaad de stroom die door een fase loopt loopt ook door de andere fasen dus die factor 3

klopt niet helemaal dan komt die wortel3 weer in het spel

Ceesv ik nodig je uit aan te geven hoeveel vermogen een 3 fase aansluiting kan leveren bij 25A

en wat een 25A en een 40A 1 fase aansluiting kan leveren.

 

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Heel eenvoudig een 3 Fase aansluiting, R,S en T Afgezekerd met elk een 40 Ampère zekering welke in een huisinstallatie verdeeld wordt in 1 Fase  230 Volt groepen kan 230 x 40 x 3 = 27.600Watt leveren.

Een 40 Ampère 1 Fase groep kan 230 x 40 = 9.200 Watt leveren.

De 25 Amper groep mag je zelf uitrekenen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...