Ga naar inhoud


Open keuken koken op stroom 2 fase inductie, een vaatwasser en zijn er nog meer vragen over aan te schaffen apparatuur


Miauw

Aanbevolen berichten


De volgende link geeft mogelijk meer duidelijkheid, die kreeg ik van de energieleverancier:

 

Zie: LINK en klik op "Periodieke tarieven".

 

Sorry, ik krijg het op een andere manier nu niet voor elkaar.

 

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ilseonline, maak je geen zorgen, de leverancier heeft het over tariefgroepen, geen elektrische groepen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei luisteraar:

@ilseonline kan je mij de netbeheerder niet terug naar je oude aansluiting 1 fase 40 A?

dan heb je meer vermogen ter beschikking.

Het is toch te gek voor woorden dan netbeheerder overstapt op 3 fasen terwijl je huisinstallatie

voor 1 fase aangelegd is.

 

Mijn moeder heeft in haar nieuwe sociale huurwoning 3 x 25A, de perilexaansluiting is 2 x 230V en dus 2 x 3600 watt = 7200 watt maximaal als ik het goed heb.

 

In een oude woning zoals ik woon en nog op gas kook, heb ik een 1 x 40A hoofdstop onder 2 normale 16A stoppen en 1 x 16A voor de wasmachine in de badkamer.

 

Qua prijs in het vastrecht maakt het niets uit.

 

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei ilseonline:

Mijn moeder heeft in haar nieuwe sociale huurwoning 3 x 25A, de perilexaansluiting is 2 x 230V en dus 2 x 3600 watt = 7200 watt maximaal als ik het goed heb.

Kan je foto maken van de meter kast bij je moeder om te kijken of het een 1 of 3 fase installatie is ?

Bij een 3 fase installatie kan je geluk hebben dat je een hele fase ter beschikking hebt voor de keuken dat

zou dan goed uitkomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die foto is al op een van de voorgaande 15 bladzijden voorbij gekomen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK foto gevonden tnx

ziet goed uit

zo te zien 3 fase installatie 

voor keuken twee groepen of fasen kan ik niet duidelijk zien. 

ik verwacht geen capaciteit problemen bij jou moeder. 

was in de war met andere foto's hier met een 1 fase installatie. 

wat voor soort wand contact doos heeft je moeder in kook hoek dat zegt iets uit of je twee fasen of groepen ter beschikking hebt

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei luisteraar:

OK foto gevonden tnx

ziet goed uit

zo te zien 3 fase installatie 

voor keuken twee groepen of fasen kan ik niet duidelijk zien. 

ik verwacht geen capaciteit problemen bij jou moeder. 

was in de war met andere foto's hier met een 1 fase installatie. 

wat voor soort wand contact doos heeft je moeder in kook hoek dat zegt iets uit of je twee fasen of groepen ter beschikking hebt

 

er zit een perilexcontactdoos met 2 x 230 volt a 3600 watt per stuk, hoe dat in de meterkast geschakeld is, daar ben ik nog niet mee bezig geweest, ik neem aan dat ze daar over nagedacht hebben. Volgens mij heb ik ergens nog een foto van het perilexstopcontact, deze is voor maximaal 2 x 16A aangesloten op het inductie fornuis met elektrische oven. Het fornuis dat we gezocht hebben heeft een oven die op maximale kracht kan draaien en een kookplaat die indien de 4 kookdelen vol gebruikt worden, maximaal op 7 kunnen staan, dat regelt het fornuis zelf, echter zal dat in de praktijk denk ik niet voor komen. Inductie is directer en daardoor sneller, 4 pannen op vol vermogen lijkt mij niet dat mensen dat gaan gebruiken. Het fornuis kan ook op 3 fase aangesloten worden, dan is de beperking van de inductie plaat weg, echter is het verschil met het vastrecht zo hoog, dat dit voor een sociale huurwoning volgens mij geen zin heeft.

 

Ik kan niet zo snel een directe foto meer vinden van de perilexcontactdoos, hier even een grotere foto waar het in het klein op staat, even flink inzoemen en je ziet wat voor aansluiting het is.

 

Ik ga nu niet het fornuis weghalen, dan krijg ik bonje en daar heb ik weinig trek in, ik hoop dat je wat kan zien, later zal ik van de meterkast nog eens een goede foto maken, ik heb de aansluitingen zelf nog niet doorgenomen daar ik ook met mijn gezondheid langzaam steeds grotere stappen aan het maken ben, daarna volgen de echt grote stappen wat wel wat jaren in beslag gaan nemen.

 

Sorry,  dat is o.a. een reden dat ik soms wat traag reageer.

 

perilexcontactdoos.jpg

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

perilex wordt gebruikt voor 2 fasen maar ook voor 3 fasen maar ook voor 2 groepen lekker duidelijk kan dus alles zijn. 

Om zeker te zijn moet je de spanning op de pinnen meten. 

Gezien meterkast krijg ik de indruk dat het twee groepen zijn met twee null aansluitingen. 

Dan heb je twee groepen van 16A en die twee groepen zijn in totaal afgezekerd met 25A de hoofdzekering

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
Op 17-4-2019 om 20:27 zei ilseonline:

Mijn moeder heeft in haar nieuwe sociale huurwoning 3 x 25A, de perilex aansluiting is 2 x 230V en dus 2 x 3600 watt = 7200 watt maximaal als ik het goed heb.

ik kom er ondanks 15 pagina's onduidelijkheid toch nog even op terug omdat ik voor de aankoop sta

 

9700 watt moet mijn Beko fornuis hebben

10700 watt de Bosch

 

Die Beko FSM89301GXS lijkt me eigenlijk wel betaalbaar en deugdelijk!

Ik heb verdulleme niet gekeken in de woning of er een perilex aansluiting zat voor de oven / fornuis. Ja stom had ik me op mijn lijstje erbij moeten zetten!

Maar de technische dienst gaat het voor me uitzoeken anders kan ik geen mooi inductie fornuis aanschaffen.

dus wordt vervolgd.

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel vaak ligt er of een loze leiding van de meterkast naar de keuken, of een dik genoeg leiding waar je eenvoudig een extra fase en nul doorheen kan trekken. In de meterkast kan over het algemeen wel een extra automaat worden geplaatst, of een dubbele brede automaat worden vervangen door een kookgroep automaat...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kijk ook even naar de diameter van de eventuele loze leiding.

5/8"of 16 mm is te dun voor 5 x 2,5 mm2

Daarvoor heb je minimaal 19 mm voor nodig.

Alle maten voor gladde buis!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij wordt er voor een loze leiding altijd 3/4"  / 19mm gebruikt, en daar mag genoeg in ;-)  Volgens mij is het voor 19mm buis hetzelfde ongeacht of the een gladde of flexibele buis is, maar of je in zo'n flexibele buis het er gemakkelijk in trekt is een ander verhaal...! (De betere kwaliteit flexibele buis mag het geen probleem zijn!) Ik heb zelf maar een vmvk kabel gelegd... Was makkelijker en werkt prima ;-) (Voor de rest van mijn verbouwing heb ik gewoon voor bedrade  flexibele buis gebruikt... Wel zo makkelijk en snel!)

 

@Tonskidutch; Als de buis er ligt, bedraad of niet (of misschien een kabel), moet je alleen even kijken welke ruimte er is in de meterkast, en wat voor een automaten er worden gebruikt. Als het normale automaten zijn, achter een aardlekschakelaar, dan is het eenvoudig. Dan kan je een standaard dubbele module breedte automaat vervangen door een tweetal enkel module brede automaten die gekoppeld zijn.  Worden er z.g.n. aardlek automaten gebruikt, welke een combinatie zijn van een aardlekschakelaar en een automaat, dan wordt het "lastiger". Dan moet je namelijk nog steeds de gekoppelde enkel module brede automaten gebruiken, maar die moeten dan achter hun eigen aardlekschakelaar komen, dus dan moet je in totaal 4 module breedtes beschikbaar hebben / maken...

Maak er anders maar een foto van de kast dan kan ik (of ceesv) het gewoon zien en adviseren..

 

Zie hieronder de kast die ik heb gebruikt. Onderste rij zie je de "fornuisgroep" waar je de losse aardlekschakelaar ziet en de gekoppelde automaten. De rest zijn "normale" aardlekautomaten.

 

groepenkast.jpg.eca90aeac3f73a8fbb59a4f3fbcc53fd.jpg

 

En voor de kritische lezer; Voordat ik deze kast kocht, heb ik even de gegevens van de gebruikte automaten opgezocht en heb ik er een paar getest met doorstroom apparatuur, en installatie testers. Ze schakelden gewoon binnen de daarvoor gestelde tijden af volgens de norm. Dus ja, Gacia is goedkoop, maar voor "huis-tuin-en-keuken gebruik" denk ik dat het prima is. Op mijn werk is het allemaal Schneider of ABB, maar dat heeft te maken met extra certificering... 

 

 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...