Ga naar inhoud


Open keuken koken op stroom 2 fase inductie, een vaatwasser en zijn er nog meer vragen over aan te schaffen apparatuur


Miauw

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Hallo Ilse, het was een reactie op luisteraar.

Een Inductie kookplaat heeft geen aanloop stroom zoals bij een klassiek verwarmingselement.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei ceesv:

Aanloop stroom bij een inductieplaat??

Yep zelfs bij een gloeilamp maar die is sneller op temperatuur dan een verwarming element

Maar inderdaad inductie platen hebben er minder last van met uitzondering van bakoven en gril

in kook eenheid zijn wel verwarmingselementen op hogere opstart stroom

Bedenk 8KW is 12PK dus niet zo mis

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden zei ceesv:

Hallo Ilse, het was een reactie op luisteraar.

Een Inductie kookplaat heeft geen aanloop stroom zoals bij een klassiek verwarmingselement.

 

Sorry, ik begreep niet wat met aanloopstroom bedoeld werd.

 

Aanloopstroom is wat ik begrijp de elementen van bijvoorbeeld een oven doen, toch niet onbelangrijk dat mee te nemen in het verdeelsysteem van de groepen.

 

Ze wil mogelijk toch een oven i.p.v. een goede combimagnetron, die van Sharp R-971.. heeft de mogelijkheid met bakplaten die er standaard bij zitten, ik ga er niet wonen, dus het is haar keuze. Als ik de keuze zou hebben dan zou ik voor een goede combimagnetron gaan, zeker voor later als kant en klare opwarm maaltijden bezorgd zullen worden als dat ooit gebeurd, dat is dat al voorbereid onder de groepen en hoeft dat niet achteraf te gebeuren. Ze denkt zelf aan inbouw, ik ben daar niet zo voor, het is een huurwoning, dan moeten er gaten in het keukenblok geboord worden om de warmte kwijt te kunnen, iets wat een woningcorporatie meestal niet bepaald fijn vindt.

 

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij een oven is dat minder als één seconde.

Huisinstallaties worden al jaren zo aangelegd, en ik kan mij niet herinneren ooit een defecte hoofdzekering in een installatie aangetroffen te hebben.

Hoofdzekeringen zijn selectief t.o.v. groepszekeringen, wat waarborgt, dat ze niet defect raken bij het gebruik waarvoor de huisinstallatie is aangelegd.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden zei ilseonline:

 

Ze wil mogelijk toch een oven i.p.v. een goede combimagnetron, die van Sharp R-971.. heeft de mogelijkheid met bakplaten die er standaard bij zitten, ik ga er niet wonen, dus het is haar keuze. Als ik de keuze zou hebben dan zou ik voor een goede combimagnetron gaan, zeker voor later als kant en klare opwarm maaltijden bezorgd zullen worden als dat ooit gebeurd, dat is dat al voorbereid onder de groepen en hoeft dat niet achteraf te gebeuren. Ze denkt zelf aan inbouw, ik ben daar niet zo voor, het is een huurwoning, dan moeten er gaten in het keukenblok geboord worden om de warmte kwijt te kunnen, iets wat een woningcorporatie meestal niet bepaald fijn vindt.

 

Probeer haar toch die combimagnetron aan te praten; daar heeft ze veel meer aan.

En niet inbouw. Zeker niet doen in dit geval.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei ilseonline:

 

Sorry, ik begreep niet wat met aanloopstroom bedoeld werd.

 

Aanloopstroom is wat ik begrijp de elementen van bijvoorbeeld een oven doen, toch niet onbelangrijk dat mee te nemen in het verdeelsysteem van de groepen.

 

Ze wil mogelijk toch een oven i.p.v. een goede combimagnetron, die van Sharp R-971.. heeft de mogelijkheid met bakplaten die er standaard bij zitten, ik ga er niet wonen, dus het is haar keuze. Als ik de keuze zou hebben dan zou ik voor een goede combimagnetron gaan, zeker voor later als kant en klare opwarm maaltijden bezorgd zullen worden als dat ooit gebeurd, dat is dat al voorbereid onder de groepen en hoeft dat niet achteraf te gebeuren. Ze denkt zelf aan inbouw, ik ben daar niet zo voor, het is een huurwoning, dan moeten er gaten in het keukenblok geboord worden om de warmte kwijt te kunnen, iets wat een woningcorporatie meestal niet bepaald fijn vindt.

ng

Ze gaat dan geen friteuse nemen? Dat is dan weer extra als belasting. Wat zou zn deftige 2 baks installatie dan aan stroom trekken?

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei minplus:

 

Probeer haar toch die combimagnetron aan te praten; daar heeft ze veel meer aan.

En niet inbouw. Zeker niet doen in dit geval.

 

Er moet ook met de ruimte gespeeld worden, ik dacht het in een soort van zuil met goede ventilatie op een andere groep te zetten, ik probeer het uit haar hoofd te praten, die combimagnetron die ik aangaf is een prima alternatief.

 

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei moonchild:

Ze gaat dan geen friteuse nemen? Dat is dan weer extra als belasting. Wat zou zn deftige 2 baks installatie dan aan stroom trekken?

 

Ze heeft een Air Fryer van Philips, ik denk dat ik haar een meterkast cursus ga geven, alles wat naar beneden geklapt is moet weer omhoog, hoef ik niet steeds te komen opdraven.

 

1 minuut geleden zei luisteraar:

wij hebben hier een combi magnetron en stoom functie in een keuken kast. 

achterplaat kast weggehaald en bij gebruik kastdeur naar boven klappen. 

werkt prima ivm ventilatie. 

verbruik is 1 tot 1,5 kw gewoon op een normaal stopcontact. 

 

Aan die achterplaat is gedacht, die is niet duur en makkelijk te vervangen, ventilatie zal naar voren moeten, ik weet niet of de hitte die vrij komt wel zo handig is.

 

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei luisteraar:

Ik ben eens in mijn geheugen gedoken

Er bestaan twee soorten zekeringen normaal en traag.

Bij het inschakelen van grote motoren werd kortstondig veel

stroom opgekomen wat leid tot doorslaan stop.

Hier spreken we over 20 a 30 seconden.

Vaak werd ook met ster driehoek schakelaar opstarten gedaan om

de aanloop tijd te vertragen dus minder stroom

ik dacht dat de regel was afzekeren op minimaal 1,7 mal normaal vermogen opname motor

Zo traag zijn de normale zekeringen niet

 

Een zekering of automaat is een kortsluit beveiliging in industriële toepassingen zoals motor starters. De thermische beveiliging zorgt voor de motor beveiliging, en die staat ingesteld op max 1.0x In. Liever precies of net boven de normale opgenomen stroom.... Dan is je motor beveiligd.

Er bestaan veel meer dan 2 verschillende soorten zekeringen. Maar dat gaat veel te off topic om daar op in te gaan.

Ster driehoek schakelingen zijn om je aanloop stroom in te perken. Echter is het volledige motor vermogen niet beschikbaar in ster dus de motor moet snel worden omgezet naar driehoek. Een asynchrone kooi anker motor kan tot 7x In trekken bij inschakelen dus vandaar deze toepassing...

 

Hier gaat het over huisinstallaties. Dus is het bovenstaande niet van toepassing.  Bij een huisinstallatie moet je altijd in je achterhoofd houden dat de automaat of zekering de bedrading beschermd, niet het apparaat wat is aangesloten op de automaat of zekering. Een zekering kan je zeer lang zwaar overbelasten, maar is zeer snel bij kortsluit stromen. Een automaat kan je minder lang overbelasten, is dus veiliger voor je installatie, maar is iets trager bij kortsluit stromen...

 

Voor een normaal appartement is 25A ruim voldoende. Ik heb zelf 32A en heb daarop 2(soms 3) AC sets draaien, keramische kookplaat, elektrische oven, wasmachine en condens droger op draaien. Heel vaak staan een groot aantal tegelijkertijd aan. Voor de winter maanden heb ik ipv AC electrische vloerverwarming... 

De automaat is wel een C curve maar dat maakt voor langdurige overbelasting niet veel uit. Dat gaat meer over piekstromen..

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je huisinstallatie in ontworpen en gedimentioneerd voor de behoefden van toen.

bij berekening werd rekening gehouden met aantal aansluitpunten en bijzonderheden

zoals koelkast diepvries koffiemachine wasmachine droger.

Bij zo een standaard installatie is een 1 fase installatie bij 25 A net aansluiting voldoende.

Maar door de tijden heen zijn spullen erbij gekomen vaatwasser waterbed fondu set keuken machine  enz

nu komt een dikke jonge erbij een 8kw fornuis.

Ik denk dat iedereen wel ook zonder kennis aanvoelt dat dit mis loopt

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dan heb je gemist, dat de aansluitwaarde van veel huishoudelijke apparaten tegenwoordig ook beduidend lager geworden is.

Een wasmachine heeft tegenwoordig een aansluitwaarde van rond de 2 kW.

Een condens wasdroger nog slechts 600 Watt.

 

Jij leeft nog in de tijd dat een wasmachine 3300 Watt deed.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...