Ga naar inhoud


Open keuken koken op stroom 2 fase inductie, een vaatwasser en zijn er nog meer vragen over aan te schaffen apparatuur


Miauw

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, luisteraar zei:
2 uren geleden, drz zei:

Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar thuis mag je "aanklooien" wat je maar wil.

Alles boven de hoofdautomaat en elektrameter mag je modificeren, zolang je maar geen illegaal stroom afneemt.

Niet waar er gelden bindende voorschriften voor huisinstallaties

Hier stel je anders dat je zelf niet mag aanklooien.....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, Big fellow zei:

Nu kan bij @Tonskidutch het zo zijn dat de woningbouwvereniging als eis heeft dat alleen een gecertificeerd installateur dit mag doen

zo is het en niet anders

 

ik kan ook best wel een beetje schroevendraaiers bewegen hoor :grin:

maar ik ga me geen problemen met de woningbouw corporatie op mijn nek halen

 

ennie hoe

bedankt voor alle goedbedoelde commentaren

p.s. in menige woning van particulier en eigendom heb ik altijd alles zelf gedaan

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Alles achter de meter mag de consument of klusjesman in Nederland zelf installeren.

Echter, zoals hierboven opgemerkt, kan een huiseigenaar daar zelf over beslissen of een huurder aan zijn installatie mag sleutelen, of dat het gedaan moet worden door een elektro installateur.

 

En inderdaad, wanneer je zelf iets hebt aangelegd en het gaat mis, kan de verzekering moeilijk doen bij een uitkering van de schade.

 

Luisteraar begint hier weer een discussie, en stelt zaken voor die pertinent onjuist zijn, ze stammen uit de vorige eeuw en zijn onjuist of achterhaald.

Juist bij dit soort zaken is het kwalijk wanneer er iemand uit zijn nek .....

Lezers kunnen menen dat zijn stellingen juist zijn, hetgeen gevaarlijke situaties kan opleveren.

 

Ik denk bijvoorbeeld aan de NEN 1010 uit 1975 die de nadruk legde op het aarden van de badkamer, waar tegenwoordig de nadruk wordt gelegd op potentiaal vereffening.

Die NEN 1010 uit 1975 kan je voor een groot deel helemaal vergeten, sommige voorschriften zijn ondertussen 180 graden gedraaid.

Bijvoorbeeld de aard verspreidings weerstand van de aard electrode, die mag je tegenwoordig uitrekenen bij een lekstroom van 30 mA.

In mijn tijd moest je die berekenen aan de hand van de hoogste smeltveiligheid in de installatie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ceesv zei:

Luisteraar begint hier weer een discussie, en stelt zaken voor die pertinent onjuist zijn, ze stammen uit de vorige eeuw en zijn onjuist of achterhaald.

 

Ik denk bijvoorbeeld aan de NEN 1010 uit 1975 die de nadruk legde op het aarden van de badkamer, waar tegenwoordig de nadruk wordt gelegd op potentiaal vereffening.

Die NEN 1010 uit 1975 kan je voor een groot deel helemaal vergeten, sommige voorschriften zijn ondertussen 180 graden gedraaid.

Bijvoorbeeld de aard verspreidings weerstand van de aard electrode, die mag je tegenwoordig uitrekenen bij een lekstroom van 30 mA.

Als je even de moeite neemt te googlen lees je wat anders ,de nen1010 was er al in de jaren ´60

https://brandveiliggebouw.nu/vragen/item/wat-regelt-de-norm-nen-1010-en-welke-verplichtingen-volgen-hieruit

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er staat in dit artikel negens wat je stelt, namelijk dat alleen een installateur de installatie zou mogen bouwen.

Verder begint men over arbo regels, hetgeen inhoud dat we het over bedrijfsgebouwen hebben, geen particuliere woningen.

 

Ik zou je dringend willen adviseren je buiten deze discussie te houden, met je irrelevante en faliekant foute beweringen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Tonskidutch zei:

man man,

normen worden aangepast en al naar gelang in overeenstemming met de EC certificaten en normen gebracht en dus altijd aangepast > dus hoelang de norm bestaat is irrelevant

 

 

Natuurlijk wordt de nen1010 ook door de tijd heen aangepast de nen1010 uit 1960 is anders als de nen1010 van nu

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Alleen citeer jij nog uit de oude NEN norm, gebeiteld in kleitabletten.

 

  • Bedankt 1
  • Haha 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over aantal draden (actueel) in een buis

Maar goed zie het antwoord wel van @Tonskidutch

 

http://nen1010.cobouw.nl/bijzondere-installaties/woonhuisinstallaties/elektrische-installaties-woningen

VD in buis in de wand

Vinyldraad in PVC-buis aangebracht in de muren, plafond en vloer, is de meest voorkomende installatiemethode. Dit is de installatiemethode nr. 59 van tabel A52.A3 uit NEN 1010:2015 nl. De normaal toe te passen PVC-buis, die moet voldoen aan NEN 3174, heeft een buitenmiddellijn van 16 mm. Het aantal draden in deze buis wordt beperkt door de eis dat de draden zonder beschadiging in de buis moeten kunnen worden aangebracht. In de  bepaling 522.8.6 en blad 49 van de NPR 5310, zijn hiervoor richtlijnen gegeven behorende bij de maximale vulfactor van 33%. Volgens het NPR blad mogen in een 16 mm buis bijvoorbeeld 5 draden van 1,5 mm2 of 4 draden van 2,5 mm2 getrokken worden. Ook zijn combinaties mogelijk zoals 3 x 2,5 mm2  + 2 x 1,5 mm2 of   2 x 2,5 mm2  + 3 x 1,5 mm2. In het geval er meer draden in een buis moeten worden aangebracht zal men een buis moeten aanbrengen met een middellijn van 19/20 mm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, ceesv zei:

gebeiteld in kleitabletten.

Gij zult niet liegen

Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste

je zal moeten gaan biechten @luisteraar, morgenmiddag is het meestal vol in de kerk aan het Onze Lieve Vrouwe Plein

en je mag ook hier je fouten al bekennen

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

elke monteur heeft de rollen met dikte: 2,5mm2    bij zich

voor drie fase uitbreiding naar de keuken

en die vier draden passen makkelijk in de 5/8 ste duim ingestorte loze leidingen

 

foto's mag men nooit maken van derden die bij u als dienstverlener over de vloer komen en ook niet tijdens hun werkzaamheden mits ze er toestemming voor geven

maar wat heb jij er aan, een bijles?

 

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...