Ga naar inhoud


Open keuken koken op stroom 2 fase inductie, een vaatwasser en zijn er nog meer vragen over aan te schaffen apparatuur


Miauw

Aanbevolen berichten


18 uur geleden zei Big fellow:

Hoe zat dat dan met gebruikers die meer (oven / oudere wasmachine) gebruiken? Werkt de meter dan niet meer goed?

De meter kan defect raken en behoorlijk gaan afwijken van het ijkpunt.

Heel soms heb je als gebruiker geluk en wijst de meter minder aan dan het daadwerkelijk gebruik, maar in de praktijk gaat de meter veel te veel aan verbruik weergeven.

Altijd handig om dit zelf na te gaan meten.

 

 

15 uur geleden zei kiekiek:

 

Die verplichting is er nog steeds niet. Ik heb hem laatst geweigerd toen Liander hier laatst de aansluiting kwam verzwaren.

Gelukkig is die verplichting er niet. Heb je zo'n meter en hij werkt nog goed, koester hem dan zo lang het nog kan/mag.

..en schaf zonnepanelen aan! :D:D

 

In het geval van Tonski zal hij wel moeten want het is geen 3-fase meter, en 3-fase zal hij met een elektrische kookplaat toch echt nodig hebben.

Dit gezegd hebbende, zouden er ook ferraris meters in 3-fase zijn?

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 12-11-2019 om 19:37, Big fellow zei:

De kookgroep automaat kost je 30 a 40 euro, een aardlekschakelaar 50 a 60 euro . Dus onder de 100 euro voor beide.

inclusief een nieuwe 4G ongevoelige coax trekken (hetgeen ook aan vervanging toe is) kost het inclusief arbeidsuren een dikke 500€

Want het mag alleen door een gecertificeerde installateur veranderd worden. Nu ja het zij zo.

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tonskidutch zei:

inclusief een nieuwe 4G ongevoelige coax trekken (hetgeen ook aan vervanging toe is) kost het inclusief arbeidsuren een dikke 500€

Want het mag alleen door een gecertificeerde installateur veranderd worden. Nu ja het zij zo.

Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar thuis mag je "aanklooien" wat je maar wil.

Alles boven de hoofdautomaat en elektrameter mag je modificeren, zolang je maar geen illegaal stroom afneemt.

 

Het is alleen wel zo dat wanneer er brand uitbreekt als gevolg van gebrekkige installatie, ondeugdelijke bedrading of als er een soort van atoomexplosie plaatsvindt in jouw keuken doordat de installatie niet deugd, dat je onverzekerd bent.

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, drz zei:

Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar thuis mag je "aanklooien" wat je maar wil.

Alles boven de hoofdautomaat en elektrameter mag je modificeren, zolang je maar geen illegaal stroom afneemt.

Niet waar er gelden bindende voorschriften voor huisinstallaties

Het zou een mooie boel worden als de wasmachine onder stroom staat of een gaslekje.

Als netbeheerder bemerkt dat installaties niet in orde is wordt de aansluiting afgesloten.

Je mag zelf wel wat doen maar wel volgens de regels.

De brandverzekering heeft ook een woordje te zeggen .

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, luisteraar zei:

Niet waar er gelden bindende voorschriften voor huisinstallaties

Ik ben zeer benieuwd naar deze voorschriften en door wie deze zijn uitgegeven.

 

Wat betreft het gas, daar weet ik te weinig van om daar een zinnige uitspraak over te doen en ik waag mij ook niet aan gas installaties.

Voor zover ik weet, en heb bronnen die heeeeeeeel dicht bij het vuur liggen, mag je 'heel veel' zelf doen.

Vrijwel alles wat te koop is in bouwmarkten en/of installatiebureaus, zijn goedgekeurde materialen, dus het kan bijna niet verkeerd gaan..

...met de nadruk op bijna. 😁😁

 

Staat je wasmachine onder stroom, wat nagenoeg niet kan omdat er ergens wel een aardlek uitvalt, dan merk je het vanzelf.

..tenzij je nog een ouderwetse stoppenkast hebt.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

nen 1010

 

https://www.installatiejournaal.nl/installatiebranche/nieuws/2018/06/is-nen-3140-nou-wel-of-niet-verplicht-1018445?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.206566800.221433725.1574770391-1976019277.1570713262

 

In België zijn ze nog veel strenger is de installatie niet in orde en je hebt voldoende strafpunten wordt

de woning onbewoonbaar verklaard

 

 

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, luisteraar zei:

Niet van toepassing. Jij schrijft nen1010, en refereert naar een artikel over de nen3140.

Zoals @drz reeds schrijft mag je heel veel zelf doen "achter de meter". Als het fout gaat krijg je alleen de vraag van de verzekering wie het heeft aangelegd m.b.t. verantwoordelijkheid....

De netbeheerder zal je misschien afsluiten bij hele grote problemen, maar dat gebeurt echt niet zo snel. Bij de eerste ingebruikname van de installatie, dus bij de nieuwbouw, zal de netbeheerder misschien vragen om.ern meet rapport van de verantwoordelijke voor de installatie. Maar na oplevering hoor en zie je ze nooit meer.

 

Nu kan bij @Tonskidutch het zo zijn dat de woningbouwvereniging als eis heeft dat alleen een gecertificeerd installateur dit mag doen. Dat is een heel andere zaak, want dat is gewoon contractueel vastgelegd in de huurovereenkomst. Echter wettelijk gezien is er geen verplichting...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, luisteraar zei:

Je mag zelf wel wat doen maar wel volgens de regels.

 

6 minuten geleden, Big fellow zei:

En waar staat dat alleen een gecertificeerd installateur de installatie mag aanleggen?

 

Dit heb ik ook nooit gesteld je moet je aan de nen 1010 houden.

Daar staat ook in hoeveel draden in een buis mag en welke dikte van de draad voorgeschreven is.

 

Maar bij een huurwoning mag huiseigenaar voorschriften stellen hoe en door wie

iets aangelegd wordt.

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...