Ga naar inhoud


Open keuken koken op stroom 2 fase inductie, een vaatwasser en zijn er nog meer vragen over aan te schaffen apparatuur


Miauw

Aanbevolen berichten


Dit is een 1 fase huisinstallatie dus er wordt maar 1 fase van de net aansluiting gebruikt.

Een 1 fase netaansluiting heeft meestal een 35A hoofdzekering.

Jij hebt gemeld dat je een 3 fase 25A  aansluiting hebt.

je huisaansluiting is dus afgezekerd met 25A ipv 35A.

even op stroom contract kijken wat je voor aansluiting je hebt zou

me niet verbazen dat het toch een 1 fase 35A aansluiting is.

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

OK dus er vanuit gaan dat het een 35A 1 fase aansluiting is.

Dan kan je 2 groepen naar de keuken leggen afgezekerd met 16A

dat worden dan 4 X 2,5 kwadraad draden naar de keuken

in een 5/8 duim buis mogen maximaal 3 X 2,5 kwadraad plus 2 X 1,5 kwadraad schakel draden.

Dus je hebt een dikkere buis dan 5/8 nodig

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden zei luisteraar:

OK dus er vanuit gaan dat het een 35A 1 fase aansluiting is.

Dan kan je 2 groepen naar de keuken leggen afgezekerd met 16A

 

 

In de meterkast zie je het direkt. Heb je 1 hoofdschakelaar dan is  het 1 fase (35A), heb je 3 hoofdschakelaars dan heb je 3 fase (3X25A=75A).

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Tonskidutch:

en de lege doos in de keuken

OUWE TROEP dus

Ach dat Hager kastje kan je nog steeds zo kopen hoor 🙂 . Het ziet er wel redelijk gedateerd uit, maar op zich niet bejaard 😉 .

Ruimte zat in de kast om er een kookgroep bij te plaatsen. Die zou dan achter de "onderste" aardlekschakelaar moeten komen wat op zich eenvoudig is te doen. De doos in de keuken is ook hoopvol, echter ik zie het andere eind van de mogelijke leiding niet in de foto's. Ik zie 4 uitgaande leidingen, en 4 automaten, dus dat zijn de groepen. Dan nog een leiding voor (hoogstwaarschijnlijk) de aardaansluiting, en niets meer... (Ik neem aan dat die CAI doos op de leiding op de foto zit?) Maar het kan goed zijn dat de leiding ergens "verborgen" zit, en alleen moet worden aangelengd tot aan de groepenkast.

Een electricien, of een "handige Harry" met kennis van zaken en een trekveer, zou dit zo erin moeten kunnen maken. Als ik in NL was geweest had ik wel even langsgekomen om je een handje te helpen...

 

Als de hoofdzekering 35A is, dan zou ik zeggen dat je geen problemen mag verwachten voor een uitbreiding zoals deze. Een 25A kan een beetje krap zijn. Ik neem aan voor het gemak dat de hoofdzekering geen automaat is die je zelf kan resetten? Want als dat het geval is dan kan je prima zien wat de waarde is 🙂...

 

Even een vraag; Is de tweede aardlekschakelaar, naast de hoofdschakelaar op de onderste rij, een 30mA of een hogere (300mA /500mA) versie. Ik vraag dit omdat er "WA" onder de automaat staat, wat normaal gesproken "Was Automaat" betekend, welke in het verleden met een 300mA/500mA werden beveiligd... Ik heb zelf een 30mA aardlekautomaat in gebruik zonder problemen, en ik verwacht eigenlijk dat die voor de nieuwere machines altijd goed werken...  Als het geen 30mA is, dan moet die worden vervangen door een 30mA versie voor de kookgroep, of je moet er gewoon eentje bij (laten) plaatsen voor de kookgroep 😉.  De kookgroep automaat kost je 30 a 40 euro, een aardlekschakelaar 50 a 60 euro . Dus onder de 100 euro voor beide.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hoofdzekering  enkelfasig van 35A?

Daar ga je toch geen inductiekookplaat op aansluiten.

 

Die 35 A gaat misschien nog net lukken voor de kookplaat,

Maar dan moet je wel de wasmachine of de oven uitschakelen als je aan het koken bent.

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt allemaal af van de gebruikte apparatuur, en de gelijktijdigheid... Mijn wasmachine en droger gecombineerd gebruiken nog geen 1kWh per waslading.... Het enige in mijn appartement wat "veel" gebruikt is de oven...

Als de inductie plaat wordt gebruikt, dan kan ik mij niet echt voorstellen dat alle pitten tegelijkertijd op maximaal staan? 

En dan nog, een 35A diazed patroon spreekt echt niet aan bij 36A. Zie hieronder. Let vooral op de tijd op de Y as.... Een 35A patroon houd het ruim een kwartier uit op 60A... Ik ben dus van mening dat bij normaal gebruik van de inductieplaat, dit helemaal geen probleem is. Let wel, heel vaak is de spec van die keukenapparatuur gegeven op 100% van alles. Dus als de oven niet gebruikt wordt op vol vermogen, en de pitten niet op vol vermogen, dan zal het gebruik echt wel meevallen.

image.thumb.png.b531e3c1c2817621bee26b5831209439.png

 

Ik heb ook even de specs van de Beko unit erbij gepakt en zie:

image.png.72fc35c0181096bf20a5870da25120ca.png

Dus ik denk dat het echt wel goed gaat komen bij @Tonskidutch ... 

Worst case scenario moet hij op termijn z'n hoofdzekering laten opwaarderen.... Maar ik denk dus niet dat het nodig is...

(Om een vergelijking te geven; Hier heb ik als hoofdautomaat een 32A C curve automaat, en ik kan mijn oven, keramische kookplaat en mijn wasmachine en/of droger tegelijk gebruiken zonder dat hij afschakelt....!)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas moet Tonski ook zijn ferraris elektrameter laten vervangen door een zogenoemde "slimme meter".

Deze gaat doorgaans tot 10A.

Voor zonnepanelen is dit de beste meter die je kunt bedenken.

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei drz:

Helaas moet Tonski ook zijn ferraris elektrameter laten vervangen door een zogenoemde "slimme meter".

Als dat het geval is, dan kan misschien ook meteen de hoofdzekering worden vervangen door een automaat die van buiten de kast bereikbaar is. Of eventueel naar de hoogst mogelijke waarde te laten opwaarderen binnen zijn contract met de energie maatschappij.

5 uur geleden zei drz:

Deze gaat doorgaans tot 10A.

Hoe zat dat dan met gebruikers die meer (oven / oudere wasmachine) gebruiken? Werkt de meter dan niet meer goed?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik moet eerst de uitbreiding van leidingen naar de loze leiding en eventueel een hoger vermogen van hoofdzekering en extra groep laten offreren door een gecertificeerd installateur anders krijg ik geen goedkeuring van de woningbouw corporatie en Vattenfall

dus effe afwachten, dan kan ik ook verder met het nagenoeg ontbreken van aarding voor de stopcontacten en buiten liggende zonweringschermen en schotel antenne.

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei Tonskidutch:

goedkeuring van de woningbouw corporatie en Vattenfall

Vattenfall heeft er niets mee te maken dat is enkel een leverancier

de Woning eigenaar en voor limburg enexis hebben het zeggen.

Klopt de avontuurlijke kookplaat aansluiting niet kan enexis je afsluiten

 

 

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...