Ga naar inhoud


Aygo vs i10


edje-ken

Aanbevolen berichten

Wij zijn toe aan een nieuw  4 wielig wagentje. 

Na 9 jaar ford ka willen we een kleine 5 deurs. 

Nu hebben we van de week een proefritje gemaakt met de toyota aygo. 

Lekker wagentje voor een leuk prijsje met de opties zoals wij het willen. 

En deze is eigenlijk direct leverbaar. 

Nu gaan we zaterdag een proefritje maken met de Hyundai i10. 

Hier hebben we al een offerte van klaar liggen en de prijs vind ik dan net een beetje leuker dan de aygo. 

Alleen nu zegt de een dat de aygo beter is wat betreft kwaliteit en de ander zegt weer de Hyundai.

Zitten hier ook auto kenners die hier een beetje  van weten. 

Wij rijden niet bijzonder veel. 

De Ka heeft in de 9 jaar ook maar 75000 km gemaakt. 

Vu+ Solo2
Dreambox 800s

Link naar reactie
Delen op andere sites


38 minuten geleden zei edje-ken:

Lekker wagentje voor een leuk prijsje met de opties zoals wij het willen. 

En deze is eigenlijk direct leverbaar. 

Waarom dan verder kijken? Kun je alleen maar de keuze bemoeilijken.

Zelf zou ik voor de Toyota gaan vanwege de prijsvastheid,

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prijsvastheid is eigenlijk alleen iets voor mensen die hun auto heel snel weer inruilen.

Ik rij altijd minimaal 10 jaar met een auto, en dan is prijsvastheid onbelangrijk geworden...

 

Toyota is goed, weinig storingen... maar is duur...

Hyundai... ik ken mensen die er heel erg tevreden over zijn, lage onderhoudskosten (Zweden) en rijdt lekker...

 

Ben je benieuwd naar het werkelijke verbruik van beide auto's, kan je een kijkje nemen op spritmonitor.de

In veel gevallen vullen de eigenaars ook nog de onderhoudskosten in... dat is ook erg interessant...

 

Zelf rij ik intussen al weer 8 jaar Škoda...  en ben er heel erg tevreden over.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

check euroncap.com eens wat de ncap van beide auto's vindt. Voor de rest heeft toyota de naam zeer betrouwbaar te zijn, maar Hyundai is ook geen nieuweling als het op auto's maken aankomt.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik eraan denk, herinnering zal vanuit zelfbescherming door hersenen verstopt zijn, ik heb ooit zn ding als leenauto voor een dag gereden.

 

Wat een verschrikkelijk hok was dat. Imense vlaktes van goedkoop  plastic omgeven je, een doordringende saaiheid laat je aan de zin van het leven twijfelen en van enig comfort mag je enkel dromen. Zn auto is een straf.

 

Mijn fiets geeft meer plezier dan die auto......

aangepast door moonchild
  • Haha 1

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een Ka van 9 jaar geleden zal het wel meevallen. Een Kia is dan ook een goede optie, aardig probleemloos en niet duur.

Maar iets ruimer rijdt veel lekkerder is mijn ervaring. En dan zou ik zelf dus aan een grotere 2ehands met weinig kilometers denken waar de hoge top af is.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

2e hands is volgens mijn berekeningen nooit voordeliger. Ik begrijp dus nooit waarom mensen een 2e hands auto kopen... Ik heb het zelf nog nooit gedaan....  om onderstaande redenen.

Als je van de stelling uitgaat dat je een auto in 10 jaar afschrijft... en dus de aanschafwaarde deelt door 10, om te weten wat de auto zelf per jaar kost. Daarbij komen uiteraard verzekering, onderhoud, reparatie, onderhoud en benzine...

Maar als je dan gaat kijken, wat een 2e hands van pakweg 4 jaar kost, en waar jij zelf dus nog 6 jaar mee kan rijden... dan zie je dat de prijs aardig klopt, dat hij dus 6/10 van de nieuwprijs kost... ongeveer.

En het nadeel van 2e hands is dan dat jij niet in de goedkoopste jaren van de auto gereden hebt ( de eerste jaren onderhoud zijn altijd het goedkoopste) en je weet ook niet "hoe" de eerste eigenaar re mee reed, en je moet gelijk naar de autokeuring toe... kortom, allemaal nadelen zoals ik het zie...

Rij je langer dan 10 jaar met de auto, is de waarde reeds 0, en kan/mag het onderhoud dus wat duurder zijn... wat ook zo zal zijn... Op die manier blijft je jaarbedrag binnen de perken. Rijzen de kosten de pan uit, moet je een nieuwe kopen... je krijgt meestal nog 1000 tot 2000 euro voor de oude, ongeacht welke auto het is.... en dat is dan alvast een extra korting voor je nieuwe, waarmee je begint.

Ik rij altijd met gewone middenklasse auto's, dus zeker niet het luxe segment... de berekeningen zijn dus niet gebaseerd op deze auto's.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ook anders tellen,

bij een nieuwe auto moet je veel geld in eens op tafel leggen of

een lening afsluiten (meer kosten)

Zolang lening loopt moet je de auto allrisk verzekeren (meer kosten)

Zolang garantie loopt moet je naar een een dure merk garage voor onderhoud (meer kosten)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

er is een heel gespecialiseerd team op TV voor dergelijke vraagstukken

 

TOPGEAR

 

en wat te denken over dit

Citaat

De kwaal van de Toyota Aygo staat al sinds december vorig jaar in het terugroepregister van de RDW

https://topgear.nl/autonieuws/peugeot-107-toyota-aygo-en-citroen-c1-terugroepactie/

 

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sverige

 

Een hoop aannames die niet kloppen.

1 uur geleden zei Sverige:

Maar als je dan gaat kijken, wat een 2e hands van pakweg 4 jaar kost, en waar jij zelf dus nog 6 jaar mee kan rijden... dan zie je dat de prijs aardig klopt, dat hij dus 6/10 van de nieuwprijs kost... ongeveer.

 

Ga je voor de wat luxere auto's dan zijn de duurste jaren de eerste 3 jaren. Ooit zelf een Omega Sport gekocht die na 3 jaar nog maar de helft van de nieuwprijs moest kosten met nog geen 60.000 op de teller.

 

2 uur geleden zei Sverige:

En het nadeel van 2e hands is dan dat jij niet in de goedkoopste jaren van de auto gereden hebt ( de eerste jaren onderhoud zijn altijd het goedkoopste)

 

Onzin, onze Toyota Verso is nu 9 jaar en heeft in die jaren alleen maar de reguliere servicebeurten gehad.

 

En daarnaast, plezierig rijden mag ook best iets kosten.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sterker nog, wanneer ik met een splinternieuwe wagen de garage verlaat wordt die op de drempel 20 % minder waard.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie hebben gelijk als je de auto relatief snel weer inruilt.

Als je hem opgebruikt, om het zo te zeggen, is het verhaal anders, en klopt mijn redenering volledig. Ik heb het meermaals gecontroleerd... Het is gewoon zo.

Ik wil best geloven dat een auto na het verlaten van de garage 20% minder waard is... dat zal best, maar dat is onbelangrijk als je hem minimaal 10 jaar blijft gebruiken. Dan kan je gewoon lineair afschrijven.

Ik begrijp dat het voor duurdere auto's anders zal zijn... geen idee... maar bij duurdere auto's is de belasting, het verbruik en het onderhoud ook duurder, dus die auto's komen voor mij niet in aanmerking, dat had ik ook vermeld dat het voor dure auto's 'anders' zou kunnen zijn. Dat heb ik nooit gecontroleerd.

 

Wat je uit de redenering die jullie aangeven zou kunnen opmaken, is dat een 2e hands van 1 jaar, max 2 jaar een eventueel goede optie zou kunnen zijn... Dat heb ik nooit na gekeken... in mijn vergelijking heb ik gebruikte auto's van 4 en 5 jaar genomen, en daar doe je geen voordeel mee.

Aan de andere kant, als we het dan over het "rijplezier" hebben zoals Psychosammie schrijft, dan scoort een nieuwe auto véél meer rijplezier dan een gebruikte... (vind ik zelf)... Dus dat spreekt ook voor een nieuwe en niet voor een gebruikte. De nieuwe is ook vrijwel altijd zuiniger in verbruik dan een ouder model van dezelfde auto...

 

Nog even iets...  een reguliere servicebeurt scheelt ook in kosten, afhankelijk welke beurt het is. Dat hebben alle merken... Bij de ene beurt gebeurt er nu eenmaal veel meer dan bij de andere. De eerste reguliere service beurt is altijd de goedkoopste, in heel het leven van de auto.

 

 

Maar wie liever een 2e hands koop, moet dat vooral doen... Ik heb nog geen bewijs gezien dat een 2e hands goedkoper is dan een nieuwe, onder de beschreven voorwaarden. Even afgezien van een 1 jarige auto kopen.... als het klopt dat je 20% verliest vanaf de eerste dag... anders is het gewoon 10% per jaar wat er af gaat, zoals in mijn berekening.

In dat geval zou je dan 10% voordeel hebben door de 1 jarige auto te kopen tegenover de nieuwe....  en als ik dan het rijplezier meeneem, is me dat die 10% waard (dat is dan 1500-2 000...  euro waar we het over hebben ... daar gaat dan ook nog het missen van de goedkoopste servicebeurt vanaf, en 1 jaar minder keuringsvrij rijden, want dat heeft de eerste eigenaar allemaal gehad.

 

aangepast door Sverige
  • Like 1

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben onze keuze gistermiddag gemaakt. 

Wij waren beide vroeg thuis en dus gister langs de hyundai dealer gereden voor een babbeltje en een proefrit. 

Eigenlijk wisten wij beide in de showroom al toen we daar in de i10 gingen zitten welke het ging worden maar na de proefrit was het geheel duidelijk. 

Het is de i10 geworden. 

Hij is voor het gevoel groter waarbij het voor de achterin zittende passagier heel duidelijk merkbaar is.

Hij rijd prettiger (is mijn mening natuurlijk)

en de prijs is leuker.

En de levering wat uiteindelijk een heel belangrijk punt was is uitstekend. 

Volgende week zaterdag halen we hem op.

Dus wij zijn weer helemaal happy.  

F4E48626-6969-4235-ADC3-6072540F85EC.jpeg

Vu+ Solo2
Dreambox 800s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...