Ga naar inhoud


Wel of geen winterbanden topic seizoen 2019 - 2020.


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

17 minuten geleden, Psychosammie zei:

 

Nee joh, we hebben ooit 4 lichtmetalen velgen met winterbanden gekocht bij de dealer voor 1100 euries. De winterbanden zijn 16 inch en de zomerbanden 17 inch. Dat scheelde voor de winterbanden een klap geld.

dan is elke keer 100 euro wel flink wat geld, er zijn dagen dat ik per half uurtje minder verdien.

 

Inderdaad gewoon in Duitsland halen dat scheelt al een heel stuk.

Meestal heb ik 4 stuks A merk banden  incl. montage en uitbalanceren voor goed 440 euro

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uren geleden, Tonskidutch zei:

Daar heb ik ze achtergelaten :grin:

en moest er nog betalen voor de afvalkosten ook. Een tweedehands band mag de officiële dealer of officiële bandenhandelaar niet verkopen in Duitsland. Tis maar dat je het weet.

 

De oude, door jou tegen betaling ingeleverde banden worden door "scharrelaars" afgehaald bij de banden handelaren tegen een vooraf afgesproken prijs en verdwijnen in volgepropte containers naar landen in Afrika. Daar worden deze in Europa als versleten geldende banden weer vrolijk op de auto's gezet en hebben weer een volkomen nieuw leven. 

De banden-handelaar verdient aan 2 kanten. Hij laat jou betalen voor het "achterlaten" van de banden en verpatst ze daarna weer aan een scharrelaar. 

De scharrelaar koopt ze bijvoorbeeld voor 2 € per stuk op en verpatst ze weer voor 10-20 € in Afrika,  afhankelijk van het nog voorhandene profiel. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die banden gaan echt niet allemaal richting het buitenland, heel veel banden worden ook gewoon opnieuw gebruikt/ gerecycled.

Sommigen worden voorzien van een nieuw loopvlak, anderen worden gebruikt om nieuwe producten van te maken en een deel wordt zelfs gebruikt om er opnieuw banden van te maken.

Nederlands grootste autobanden recycle bedrijf.

 

Denk trouwens dat een winterband of een zanderige ondergrond ook beter grip zal hebben dan een zomerband, maar het advies om ze niet boven de 7 graden te gebruiken 91062192606fcb310487ce08953bb6dc.png.3a1f5fb8e91c8f4ba90efcc59df09ad9.png

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Banden die in NL/D/B als versleten gelden vanwege het minimaal bereikte profiel gaan voor 80% allemaal naar Afrika. 

Ik weet het heel goed omdat mijn vriendin uit Madagaskar (destijds) bij veel banden-handelaren de banden opkocht. Container besteld in Antwerpen en hup naar de eerste de beste haven. Rotterdam, Hamburg of Marseille. De banden waren al verkocht voordat ze in de haven in Madagaskar aankwamen. Ze wist precies hoe dat ging. Douane omgekocht in Madagaskar en hup de klanten stonden in de rij. De banden gingen in 3 of 4 maten in elkaar gevouwen (triplets noemen ze dat) de container in. Haar vader had een garage bedrijf in Antananarivo, zodoende ging dat handeltje prima. 

Verder zijn die Afrikanen blij met banden uit bijvoorbeeld Duitsland omdat ze weten dat de wegen erg goed zijn en een goed leven achter de rug hebben. 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Banden die in NL/D/B als versleten gelden vanwege het minimaal bereikte profiel gaan voor 80% allemaal naar Afrika. 

dus ze re-importeren dan de tijgermug...?

 

Kijk dat soort praktijken kennen we van de betere reportages op TV en het hergebruik is op zich prima anders konden ze zich die ook niet permitteren!

Totdat zo'n bandenbezitter ze in de fik steekt in het dorp om aan het staal, dat als schroot nog iets waard is eraan te verdienen. Ze fakkelen ook alle oude elektronica af om aan de metaal legeringen te komen.

Maar het gaat over de winterband!

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, gerrit B zei:

Sommigen worden voorzien van een nieuw loopvlak, anderen worden gebruikt om nieuwe producten van te maken en een deel wordt zelfs gebruikt om er opnieuw banden van te maken.

 

Zoiets ooit één keer gehad en binnen 2 weken liet het loopvlak los en leekt het alsof er tennisballen onder het loopvlak zaten, rotzooi was nog duur ook.

Vanaf Breezanddijk via de oude dijkweg met 25 á 30 km/u thuis kunnen komen, zomerbanden er onder gezet en gelijk nieuwe winterbanden gehaald.

Laatste waren gratis en voor mij van mijn leven nooit meer gecoverde banden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De techniek van het coveren is de laatste jaren wel flink verbeterd maar voor mij ook geen gecoverde banden.

Ik rij vrij veel over de snelwegen en wat ik regelmatig zie zijn vrachtwagens (waarbij het coveren wel vrij veel wordt toegepast) waar de flarden van de banden afvliegen.

Een vrachtwagen heeft dan vaak nog wel de nodige wielen over maar jij en ik hebben er maar 4 en dan wil je zoiets niet.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...