Ga naar inhoud


Solar Panels in Dubai


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

8 uur geleden zei ton68:

Stel ik leg deze panelen op het noorden dus nooit geen zon reken ik met 50% rendement (zelfde als bij schaduw) dus max 1500 kw/jaar) gemiddelde prijs voor 1 kw/uur is om en nabij de 0,21ct dan spaar ik dus € 315,- uit aan stroom kijk nu maar eens wat je gemiddeld betaalt voor een PV installatie dan zie je dat het eigenlijk altijd meer brengt dan geld "stallen" op een bank in NL mag je nog blij zijn als je geen negatieve rente gaat betalen!

 

Volgens mij klopt dit niet. Ik heb panelen gehad die een deel van de dag vol in de zon stonden en een ander deel van de dag vol in de schaduw stonden. De opbrengst liep in de schaduw terug naar minder dan 10 procent ten opzichte van de vol-in-de-zon situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 85
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

1 minuut geleden zei kiekiek:

 

Volgens mij klopt dit niet. Ik heb panelen gehad die een deel van de dag vol in de zon stonden en een ander deel van de dag vol in de schaduw stonden. De opbrengst liep in de schaduw terug naar minder dan 10 procent ten opzichte van de vol-in-de-zon situatie.

Dan had je vast een dubbele string of een installatie met optimizers/microomvormers, of in het ergste geval was er een paneel defect.

In de regel levert een string nog maar 20-30% op wanneer de panelen in de schaduw liggen en doen ze evengoed nog 15% bij zware regen.

 

 

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden zei drz:

Dan had je vast een dubbele string of een installatie met optimizers/microomvormers, of in het ergste geval was er een paneel defect.

 

 

Van geen van de drie was sprake. Ik ga af op de vermogensmeter en die gaf 480 Watt in volle zon aan en rond de 40 Watt in de schaduw. Het ging om 3 blauwe 200 Watt Wp panelen van 8 jaar geleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kiekiek,Verhip, heb ik jouw verhaal helemaal verkeerd gelezen, ik was van mening dat de opbrengst maar 10% terugliep. ☺️

Maar in dat geval klopt jouw verhaal wel.. De oudere (blauwe) panelen leveren inderdaad nog maar 10% van hun opbrengst op.

Met de modernere panelen is dat gelukkig heel wat meer. :)

 

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In Dubi kost 1 kWh 23 fils ofwel 5,6 eurocent.

Of zonnepanelen daar je wat gaan opbrengen?

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat inclusief of exclusief vastrecht en belasting? Anders zou ik er niet eens over nadenken, je bespaart dan hooguit 50 cent per dag.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-11-2019 om 14:03 zei kiekiek:

 

Je beschrijft een off-grid systeem die amper voorkomen. Wat veel interessanter is zijn de enorme zonneparken die overal ter wereld tot ontwikkeling worden gebracht in zonrijke gebieden waar ook nog eens ruimte is. En nee, daar komt geen accu aan te pas ;) Plaatje van een park van 250 ha goed voor 100 MW:

 

China-zonnefarm.jpg

 

Ik beschrijf geen off grid systeem. Ook aan het grid heb je (ik bedoel daarmee de energieleverancier)  exact hetzelfde probleem. In zonloze periodes ('snachts, in de winter) moet je toch leveren, terwijl dan juist veel energie afgenomen wordt. Denk maar aan verwarming. In NL matcht het dus niet. Wij hebben een opslagprobleem.

 

Die grote zonneparken in Azie zijn wel interessant. Want ze koelen zich daar suf met airco's op het heetst van de dag, en 'toevallig' schijnt dan altijd de zon. ☺️

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden zei Zunigkyk:

 

In zonloze periodes ('snachts, in de winter) moet je toch leveren, terwijl dan juist veel energie afgenomen wordt. Denk maar aan verwarming. In NL matcht het dus niet. Wij hebben een opslagprobleem.

 

 

Voor alles is een oplossing uiteindelijk. De meest voor de hand liggende oplossing is dat er grootschalige koppelingen gaan komen tussen de diverse continenten, zodat we elkaars tekorten en overschotten kunnen gaan overhevelen. Binnen Europa bestaat dat overigens al op beperkte schaal. Daarnaast een waaier aan diverse duurzame energievormen om risico's te kunnen spreiden. Het laatste stukje wordt opgevangen door bio ethanol. Andere fossiele brandstoffen worden de komende decennia langzaam maar zeker uitgefaseerd.

 

https://www.iea.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-11-2019 om 10:03 zei kiekiek:

 

Je beschrijft een off-grid systeem die amper voorkomen. Wat veel interessanter is zijn de enorme zonneparken die overal ter wereld tot ontwikkeling worden gebracht in zonrijke gebieden waar ook nog eens ruimte is. En nee, daar komt geen accu aan te pas ;) Plaatje van een park van 250 ha goed voor 100 MW:

 

China-zonnefarm.jpg

Volgens mij een Chinees park, aangezien er twee pandas in zitten ;-)

 

De overcapaciteit kan heel mooi worden opgeslagen in de vorm van stuwmeren.... Overcapaciteit gebruiken om het meer op te vullen, ondercapaciteit door het meer leeg te laten lopen... In Nederland misschien niet een optie, maar in Europees verband zeker....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of gewoon de overtollige warmte op de dag in een bron en savonds/snachts weer onttrekken.

Hoe simpel kan het zijn.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei kiekiek:

 

Voor alles is een oplossing uiteindelijk. De meest voor de hand liggende oplossing is dat er grootschalige koppelingen gaan komen tussen de diverse continenten, zodat we elkaars tekorten en overschotten kunnen gaan overhevelen. Binnen Europa bestaat dat overigens al op beperkte schaal. Daarnaast een waaier aan diverse duurzame energievormen om risico's te kunnen spreiden. Het laatste stukje wordt opgevangen door bio ethanol. Andere fossiele brandstoffen worden de komende decennia langzaam maar zeker uitgefaseerd.

 

https://www.iea.org

En zo is dit de eerste stap naar een trapje hoger in de evolutie, waarbij de mens niets meer hoeft te verbranden om het warm te krijgen of om vooruit te komen.

Want dat doen we al een miljoen jaar en we zijn nog geen steek verder gekomen vanwege onze prehistorische instelling en ideologie.

(iets met macht, geld en status (voortplanting) en religie...hoe onzinnig kun je het bedenken)

We knokken nog steeds om wie de beste zelfbedachte onzichtbaar opperwezen aanbid, van wie nog nooit iemand iets heeft gezien behalve in diens fantasie en brein-glitch.

De mens staat nu op de schaal van 0 tot 5 op 0,5, dus we hebben nog wat te ontwikkelen. :)

 

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei drz:

En zo is dit de eerste stap naar een trapje hoger in de evolutie, waarbij de mens niets meer hoeft te verbranden om het warm te krijgen of om vooruit te komen.

 

 

Wat wij nu gebruiken aan fossiele brandstoffen is in miljoenen jaren in onze aardkorst (als accu) gevormd en opgeslagen. Die accu begint nu door verbranding op te raken binnen 5 tot 8 generaties, omdat we aanzienlijk meer consumeren dan de aarde aan fossiele brandstoffen vormt.

 

Het elektrificeren van onze samenleving (kernenergie, windmolens, zonnepanelen, elektrisch rijden, waterkracht ed.) zijn tussenstappen om wat tijd te winnen om uiteindelijk tot het volgende duurzame model te komen:

KNMI_def-02_systeem.png?1426503019

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...