Ga naar inhoud


Onkruid verdelgen, verplicht?


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Wij wonen naast een buur (in belgie) die alles maar laat betijen.

Netels staan in perken van enkele vierkante meter, en tot anderhalve meter hoog

eveneens distels die in perken staan te bloeien; kleefkruid en dergelijke meer.

Het hoeft nauwelijks betoog dat in onze tuin het hopeloos dreigt te  worden, we worden overgroeid van dat vuil!

Bestaat er geen onkruidverdelgingsplicht?  Of is dat onder groene invloed afgeschaft?

Ik kan toch maar moeilijk buurs eigendom en plantentuin onderspuiten met azijn en pekel.

Is toch zijn plicht om zijn eigendom te onderhouden

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Tot voor een paar jaar geleden was je verplicht in België distels te bestrijden maar dat is niet meer, zie:  https://www.standaard.be/cnt/dmf20170313_02778856

Ik weet niet of de wetgeving in Nederland daaromtrent gelijk is dan in België maar de rijdende rechter heeft meerdere malen uitspraak gedaan van klagende buren over heel veel onkruid in de tuin van de buren maar iedereen mag zelf bepalen wat hij mooi vindt. Er lijkt me dus weinig aan te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Tonskidutch zei:

https://allgroenbv.nl/update-verbod-op-chemische-onkruidbestrijding/

 

simpel, je mag niets gebruiken als privé persoon

als boer mag je dan wel weer de wereld vernietigen

 

Ja dat mag je wel, zie de site van de rijksoverheid:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bestrijdingsmiddelen/vraag-en-antwoord/mogen-gewasbeschermingsmiddelen-waarin-glyfosaat-zit-worden-gebruikt

 

En een site van de rijksoverheid sla ik toch hoger aan als de site van een bedrijf.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

Ik heb zo'n klein beetje het vermoeden dat B & NL toch wel een beetje verschillende normen hanteren !!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nederland noemen ze dat een biologische tuin, je mag daar zelf een invulling aan geven.

 

Ik vind wel als je een woning met een tuin neemt, dat je niet de buren van overlast mag voorzien, al denken anderen daar weer anders over.

 

Steeds meer nieuwbouw appartementen hebben geen tuin meer, maar een meter terrras in de breedte van de woning, al dan niet afgesloten.

 

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Sprietje zei:

En een site van de rijksoverheid sla ik toch hoger aan als de site van een bedrijf.

ik had deze tegenstrijdige stellingen niet verwacht moet ik eerlijk zijn tussen die van profi's en de overheid.

Ook omdat het in 2017 al in het nieuws was met minister Schouten... bevreemd mij dit zeer dat die Europese richtlijnen over dit verbod voor huisgebruik niet zouden gelden!

Monsanto's diversiteitskiller

 

 

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Tonskidutch zei:

 

simpel, je mag niets gebruiken als privé persoon

 

 

Mogen en doen is nog altijd twee ;)

 

Ik zou eerst die buurman/vrouw erop aan spreken en als dat niet helpt er een emmer strooizout overheen mikken.

 

Wel even doen als het regent, anders blijft het lang zichtbaar ;)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is kostelijk, gras te hoog laten worden en onkruid komt er dan ook bij. En zou  bij grasmaaien ook kort worden  gehouden.

Huis met schuur staat al 8 j te koop, Ik doe gewoon het gras af en de hagen (1/2 voetbalveld). Bij te lang gras geraak je er niet meer door en wordt het bosmaaier. Die tijd is dan maal 15 tot 20.

Tenzij je de boel maar laat waaien.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bevalt de tuin van de buren niet. Ga dan verhuizen. Heel simpel. De buren mogen geen overlast/ongedierte veroorzaken met hun "groen" zal lang het op hun grond staat. Als de buren hun "groen" over uw grond en of openbare ruimte gaat. Dan mag u aan de buren vragen of zij dit willen verwijderen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Tonskidutch said:

ik had deze tegenstrijdige stellingen niet verwacht moet ik eerlijk zijn tussen die van profi's en de overheid.

Ook omdat het in 2017 al in het nieuws was met minister Schouten... bevreemd mij dit zeer dat die Europese richtlijnen over dit verbod voor huisgebruik niet zouden gelden!

 

Wat zijn volgens jou dan de Europese richtlijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Glyfosato, de werkzame stof van RoundUp, mag sinds 2 jaar niet meer in verpakkingen van meer dan 0,5 liter verkocht worden aan particulieren. Dat is dacht ik een Europese regelgeving. Voor grotere verpakkingen heb je een vergunningsnummer nodig en moet je een cursus hebben gehad hoe er mee om te gaan.
Voor die tijd kocht ik in Spanje bij het tuincentrum een flacon van 1 liter met een concentratie van 360 gr/liter voor €9,99.
Nu kun je dus alleen nog maar verpakkingen van 0,5 liter kopen en die kosten €6,-. Nou daar kan ik heel wat drukspuiten van 5 liter mee vullen.

 

Glyfosato 500ml.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...