Ga naar inhoud


Overstap FM naar DAB+ kost veel luisteraars


Sprietje

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ja, dat hoor je heel duidelijk in daarvoor geschikte auto's.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik moet erg lachen als iemand bijvoorbeeld zegt: "mijn versterker klinkt goed"

Daarmee zegt hij eigenlijk dat het een waardeloze versterker is.

Een versterker is voor mij een stuk draad dat versterkt. Volkomen transparent en niets doet toevoegen wat deze versterker doet klinken.

Een versterker moet helemaal niet klinken. Een goede versterker "geeft weer". een slechte versterker "klinkt".

 

Hetzelfde geldt voor o.a. DAB+ en FM  Het al dan niet goed of slecht klinken heeft met DAB+ of FM niets te maken maar met dat wat de aanbieder met dit medium doet en erin stuurt.

Helaas is dat in Nederland om te huilen. Maar dat heb ik al vaker gezegd.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei ceesv:

Maximum audio frequentie is 15 kHz.

Hoe hoger de frequentie, hoe hoger de ruis bij FM modulatie.

Pre Emphasis bij 15 kHz is 17 dB.

Bij stereo uitzendingen is de bandbreedte 53 kHz, hierdoor neemt de ruis evenredig toe en dus de signaal-ruis afstand evenredig af.

Luister maar eens naar een ongemoduleerd mono signaal, en schakel dan maar een om naar stereo.

Ruis.

 

Dit is niet juist. Het FM stereo baseband signaal is 53 kHz. De bandbreedte die ervoor nodig is in de ether is 180-200 kHz.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je opmerking  is correct, voor bandbreedte dien je te lezen de omvang van het te moduleren LF signaal.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar goed, als je het dan toch over kwaliteit en universaliteit hebt: het aantal oudere mensen met alles behalve ideaal gezichtsvermogen in ons land, en in feite in de hete Westerse wereld, is enorm groot. Ik denk soms met heimwee terug naar een oude analoge Chapparal satelliet ontvanger die met knalgrote lichtgevende letters op de ontvanger overal in de kamer liet zien op welke zender je afgestemd stond. Felheid van de letters ook nog regelbaar als ik me goed herinner.

 

Maar met alle concurrentie is er volgens mij niet één enkel bedrijf dat het nodig vindt een DAB+ tuner of receiver op de markt te brengen die eigenschappen heeft als een grote heldere gemakkelijk leesbare display te tonen en aan de achterzijde een gewone antenne ingang te hebben zodat je zo'n toestel gewoon kan zetten waar je wilt zonder te hoeven zoeken naar een plekje in je huis waar voldoende signaal is. Vaak een plek bij het raam waar mensen geen stereotoren weg willen of kunnen zetten. Heel simpele dingen die het voor die miljoenen ouderen veel gemakkelijker zouden maken om over te stappen. Het lijkt wel alsof men die nieuwe techniek eigenlijk meer saboteert dan toejuicht.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
6 minuten geleden zei T90user:

Maar met alle concurrentie is er volgens mij niet één enkel bedrijf dat het nodig vindt een DAB+ tuner of receiver op de markt te brengen die eigenschappen heeft als een grote heldere gemakkelijk leesbare display te tonen en aan de achterzijde een gewone antenne ingang te hebben zodat je zo'n toestel gewoon kan zetten waar je wilt zonder te hoeven zoeken naar een plekje in je huis waar voldoende signaal is

Die zijn er wel degelijk, zoek maar eens op Noxon, maar er zijn ook andere merken die daarin voorzien.

Ze hebben een stand alone uitvoering, met stereo luidsprekers, en een afneembare telescoop antenne (F-Connector).

Ze hebben ook losse tuners, die je kunt aansluiten op je bestaande installatie.

 

Maar er zijn ook andere merken die in die behoefte voorzien.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei ceesv:

Die zijn er wel degelijk, zoek maar eens op Noxon, maar er zijn ook andere merken die daarin voorzien.

Ze hebben een stand alone uitvoering, met stereo luidsprekers, en een afneembare telescoop antenne (F-Connector).

Ze hebben ook losse tuners, die je kunt aansluiten op je bestaande installatie.

 

Maar er zijn ook andere merken die in die behoefte voorzien.

 

 

En echt centimeters grote oplichtende letters zoals de Chapparal ontvanger waar ik het over had? (Akai had trouwens een FM ontvanger met gelijkaardige display). Tegenwoordig zijn het vrijwel altijd miniatuurkleine kleurloze zwarte letters op een grijze ondergrond, voor de oudere mens nauwelijks te gebruiken. En nee, ik had het gewoon over het vervangen van je AM/FM tuner of receiver, niet over ingebouwde speakertjes die nooit van zijn leven op kunnen tegen een kwalitatief goede stereo set met flinke boxen zoals bijvoorbeeld de AR40 die ik gebruik. Gewoon, dezelfde degelijkheid en kwaliteit van luidsprekers die tot nog niet zo heel lang geleden normaal was.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Op de site van het door mij als voorbeeld genoemde merk is dat alles te zien, incl. full.colour displays.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hier nog een all in een toestel, Sonoro MEISTERSTÜCK DAB/DAB+/FM Internetradio

 

Op deze site staan zo een beetje alle in de markt verkrijgbare DAB+ radio's.

Digital radio nl

 

De site is een samenwerkingsverband van alle betrokken partijen in Nederland die met DAB+ te maken hebben.

Het is geen webwinkel!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die lijst is verre van compleet. Je zou dan ook de "normale" merken als Yamaha en Denon verwachten.

Overigens bedien je dat soort apparaten vaak met een App op telefoon of tablet waardoor de kleine schermpjes op het apparaat zelf geen probleem hoeft te zijn.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

DAB + ZENDERS VLAANDEREN 09/2018


Openbare omroep

 

Block 12A: 223,936 MHz – DAB+
Operator: VRT

Radio 1 – 80 kbit/s – Joint Stereo – 48 kHz
Radio 2 O-Vl – 80 kbit/s – Joint Stereo – 48 kHz
Radio 2 W-Vl – 80 kbit/s – Joint Stereo – 48 kHz
Radio 2 Vl-Br – 80 kbit/s – Joint Stereo – 48 kHz
Radio 2 Ant – 80 kbit/s – Joint Stereo – 48 kHz
Radio 2 Lim – 80 kbit/s – Joint Stereo – 48 kHz
Radio Klara – 80 kbit/s – Joint Stereo – 48 kHz
Studio Brussel – 80 kbit/s – Joint Stereo – 48 kHz
Radio MNM – 80 kbit/s – Joint Stereo – 48 kHz
MNM Hits – 96 kbit/s – Joint Stereo – 48 kHz
Sporza – 80 kbit/s – Joint Stereo – 48 kHz
VRT NWS – 48 kbit/s – Mono – 24 kHz
Klara Continuo – 80 kbit/s – Joint Stereo – 48 kHz

 

NORKRING

 

TOPradio – 80 kbit/s – AAC – stereo – Pop Music
VBRO Radio – 80 kbit/s – AAC – stereo – National Music
Radio Maria – 80 kbit/s – AAC – stereo – Arts
Family Radio – 80 kbit/s – AAC – stereo – Oldies Music
ROXX – 80 kbit/s – AAC – stereo – Pop Music
VBRO Evergreen – 80 kbit/s – AAC – stereo – Oldies
BBC Worldservice – 64 kbit/s – AAC – stereo – News
Joe – 88 kbits/s – AAC – stereo – Pop Music
Joe 70’s – 88 kbits/s – AAC – stereo – Pop Music
Joe 80’s – 88 kbits/s – AAC – stereo – Pop Music
Q-Music – 96 kbits/s – AAC – stereo – Pop Music
Q-Music nonstop – 88 kbits/s – AAC – stereo – Pop Music
NOSTALGIE – 64 kbits/s – AAC – stereo – Pop Music

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...