Ga naar inhoud


Overstap FM naar DAB+ kost veel luisteraars


Sprietje

Aanbevolen berichten

Dat is de receiver, best een leuke, maar die bepaalt maar een beetje hoe het klinkt. Hang je er een paar top-speakers aan in een goede akoestiek dan merk je hoe gebrekkig die 80 kb is.

Maar in de meeste auto's zal dat geen probleem zijn.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Heb je dat zelf al eens gedaan?

Dat luisteren naar een zender met populaire moderne (electronische) muziek met een DAB+ zender?

We hebben het hier niet over MPEG.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen DAB+, dus nee. Wel met DAB bij een vriend diverse genres beluisterd en het klonk niet slecht.

Maar ook bij elektronische muziek, ook al klinkt dat genre eerder goed dan een klassiek concert in een mindere setting, merk je het verschil in kwaliteit van het geluid als je een goede set en akoestiek hebt.

Als de muziek super is ben ik overigens ook zeer gelukkig met een matig geluid, zoals ik vroeger genoot van de Stones op Radio Luxemburg op een fadende middengolfzender.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klink goed, maar ook niet meer, als ik na DAB+ een van mijn vele Flac bestanden (waaronder ook HI-Res) ga beluisteren dan is dit zeer goed te noemen.

MP3 op deze versterker is op 128 kb matig, op 320 kb redelijk goed te noemen.

Het slechtste klinken de vele Internetradio's, vele zelfs slechter dan FM radio.

 

DAB+ mag hier dus blijven met een bitrate van 80 of 88 kb.

 

 

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, aan de geluidskwaliteit van internet radio mag nog wat gesleuteld worden. Maar de voordelen boven DAB zijn nu al enorm. Ongekende zender keuze, ik kan het nu al op mijn mobiele apparaten ontvangen dus geen extra DAB ontvanger nodig. Voor achtergrond muziek is de kwaliteit voldoende, voor hoge kwaliteit draai ik flac vanaf mijn NAS.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin langzaam de conclusie te trekken dat goed geluid via radio

tot het verleden gaat behoren.

CD's met goede geluidkwaliteit gaan uit de markt.

Muziek doe je tegenwoordig downloaden (met betaling) en de

kwaliteit ?

DAB+ is uitermate geschikt voor de autoradio waar kwaliteit minder waarde heeft.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Psychosammie:

Inderdaad, aan de geluidskwaliteit van internet radio mag nog wat gesleuteld worden. Maar de voordelen boven DAB zijn nu al enorm. Ongekende zender keuze, ik kan het nu al op mijn mobiele apparaten ontvangen dus geen extra DAB ontvanger nodig. Voor achtergrond muziek is de kwaliteit voldoende, voor hoge kwaliteit draai ik flac vanaf mijn NAS.

Dat is dus in Noorwegen het geval, de helft van de luisteraars is verdwenen voor de ouwde vertrouwde zenders. Luisteraars vooral van en naar werk in de auto gebruiken nu mobieltje en 'blauwe tandjes' om internet radio te streamen op hun 'oude' installatie zonder dab+ in de auto.

Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei luisteraar:

Ik begin langzaam de conclusie te trekken dat goed geluid via radio

tot het verleden gaat behoren.

CD's met goede geluidkwaliteit gaan uit de markt.

Muziek doe je tegenwoordig downloaden (met betaling) en de

kwaliteit ?

DAB+ is uitermate geschikt voor de autoradio waar kwaliteit minder waarde heeft.

 

 

Bij Tidal en o.a Deezer stream of koop je HiRes audio bestanden, die de kwailiteit van CD overtreffen, de mogelijkheid tot het lossless streamen van muziek is al enkele jaren beschikbaar.

 

Volledige CD kunnen online aangekocht/ gedownload worden in verschillende hoge kwaliteit formaten.

 

Zoek maar even op bv :HDtracks

 

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-10-2018 om 12:15 zei oldebroek:

maar niet aber plutzlig zoals in Noorwegen, liefst in fasen.

Denk alleen maar aan de enorme vuilnisberg, alle FM radio's in een klap waardeloos, alle auto's zonder dab+ met zeer kostbare van defabriek ingebouwde navi/audio/handsfree systemen ja dat werkt niet meer...(2-3000 euris om te vervangen, tsjing,stjing dus nu een k**-adaperte met raamantenne) enz., enz.Denk dat er nog genoeg mensen hier op het forum de overgang van analoog naar digitaal in Nederland herinneren, een drama...

Er zijn in de handel kleine apparaatjes te koop die DAB+ omzetten naar FM, dus de FM radio's kunnen nog wel een tijdje mee, alleen mis je dan de kwaliteit van DAB+.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei drz:

Er zijn in de handel kleine apparaatjes te koop die DAB+ omzetten naar FM, dus de FM radio's kunnen nog wel een tijdje mee, alleen mis je dan de kwaliteit van DAB+.

 

Ik weet niet exact wat je bedoelt... maar ik heb vroeger , voordat ik een internet-radio had, heb ook zo een FM zender gehad, die je dan aan je computer kon hangen, en op die manier internetradio had, via de 'stereo' toren...

Het was uiteraard erg leuk om te hebben, vooral omdat ik destijds ook nog geen laptop had,  en de desktop stond boven in de werkkamer...  Maar de kwaliteit was niet echt super.

 

Ik weet dus niet hoe die omzettertjes werken, maar het zou ook wel zoiets kunnen zijn.

Probleem met DAB is, dat de meeste gewone auto's geen DAB aan boord hebben...  dat soort kastjes etc wil ik gewoon niet...  Als er weer een nieuwe auto gekocht moet worden zienwe wel weer... en misschien heb je dan wel DAB zonder extra kosten. Maar voorlopig zijn we nog wel een paar jaar zoet voordat een nieuwe auto aan de orde is.

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Sverige:

 

Ik weet niet exact wat je bedoelt... maar ik heb vroeger , voordat ik een internet-radio had, heb ook zo een FM zender gehad, die je dan aan je computer kon hangen, en op die manier internetradio had, via de 'stereo' toren...

Het was uiteraard erg leuk om te hebben, vooral omdat ik destijds ook nog geen laptop had,  en de desktop stond boven in de werkkamer...  Maar de kwaliteit was niet echt super.

 

Ik weet dus niet hoe die omzettertjes werken, maar het zou ook wel zoiets kunnen zijn.

Probleem met DAB is, dat de meeste gewone auto's geen DAB aan boord hebben...  dat soort kastjes etc wil ik gewoon niet...  Als er weer een nieuwe auto gekocht moet worden zienwe wel weer... en misschien heb je dan wel DAB zonder extra kosten. Maar voorlopig zijn we nog wel een paar jaar zoet voordat een nieuwe auto aan de orde is.

Pure_Highway_400_DAB_Car_System_201601_The_Pleasure_Seeker_3-(1).jpg

 

Je krijgt dan zoiets als op de afbeelding.

Bij de meeste "adapters" kun je afstemmen op een FM kanaal waar je het DAB+ signaal kunt ontvangen en met sommige merken sluit je een dergelijke adapter aan op de AUX ingang.

De kosten lopen uiteen tussen de 50 en de 150 euro.

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...