Ga naar inhoud


Overstap FM naar DAB+ kost veel luisteraars


Sprietje

Aanbevolen berichten


2 uur geleden zei Tripleboy:

Toch eerst testen en dan conclusies nemen, en een schoonmoeder heb ik niet, dat nou net stoorzenders ( op 2 benen weliswaar), u kleurt enkel binnen de lijntjes en helder blijven denken met die temperaturen aldaar blijft een hachelijke onderneming.

 

 

 

Ik heb nog een tip voor je:

Neem voor horizontale polarisatie de dakgoot en voor vertikale polarisatie de regenpijp.

Een echte aanrader. Ik heb er  veel mee ge-experimenteerd en inderdaad uitgevonden dat dit inderdaad beter werkt dan iedere andere antenne.

Die hele theorie over antennes die al zo oud is als de radio zelf klopt inderdaad zoals je zegt helemaal niets van.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei luisteraar:

Tegenwoordig zijn dakgoten regenpijpen uit plastic

 

Alleen in een Vinex wijk :P

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hier zijn ze nog van koper, de regenpijpen, werkt dat ook, of heb je dan de notenhouten transformatorkern nodig voor een balun naar de kippenladder.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Tonskidutch:

man man man, wat ben jij een zeur...

echt

hoe dacht je dat de digitale informatie van je CD speler in je versterker komt, met een cinch kabeltje en volgens de HIFI stereo standaard

 

Je slaat de bal compleet mis, en dan ook nog verwijten gaan maken, anno 2018 leven we in een digitale wereld en zijn we ook zo verbonden.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Toslink

 

Digitaal coaxiaal

Een digitaal coaxiale verbinding is een verbinding middels een digitaal coaxiaal kabel die eruit ziet als een normale tulp kabel. Deze kabel kan digitale audiosignalen, waaronder Dolby Digital en DTS, van elke bron met een digitaal coaxiale uitgang richting de receiver sturen. Het versturen van dit signaal gebeurt middels een elektrisch signaal.

 

Coax-digi-RU-300x100@2x.jpg

 

Optisch (Toslink)

Een optische verbinding is een verbinding middels een optische kabel, ook wel een Toslink kabel genoemd. Deze kabel kan digitale audiosignalen, waaronder Dolby Digital en DTS, middels een digitale audio stream van een bron naar de receiver sturen. De kabels maken gebruik van een rood licht (beam) die door een glasvezel kabel gestuurd wordt. De aansluiting zelf is een apart geval. Dit is namelijk een vierkant-achtige koppeling die zeer nauwkeurig in de betreffende ingang geschoven moet worden.

 

Optisch-RU-300x100@2x.jpg

Kabels en connector

Er zijn een paar belangrijke verschillen tussen een optische en een digitaal coaxiale kabel. Naast het feit dat de dataoverdracht elektrisch of via glasvezel plaatsvindt is de connector en de kabel zelf een belangrijk verschil. Optische kabels zijn namelijk fragieler en daardoor kwetsbaarder wanneer je er op gaat staan of wanneer ze om een scherpe hoek gelegd worden. Ook is de connector van een optische kabel lastiger aan te sluiten door het aparte design. Wanneer je dus veel moet manoeuvreren of de kabels om wat hoeken moet leggen is een digitaal coaxiale kabel de beste keuze.

 

Tegenwoordig kan met een HDMI kabel zowel het geluid als de Video (HD + Ultra HD) ook doorgeven worden naar o.a een receiver.

https://nl.wikipedia.org/wiki/High-Definition_Multimedia_Interface

 

Versterker anno 2018

 

4429-audiolab8200-rear.jpg

 

 

 

 

 

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat er toch met een link er bovenop 😲

 

Overigens,

Optisch stuurt alleen Dolby Digital en DTS door.

HDMI stuurt die twee ook door, maar ook de nieuwe HD varianten als Dolby TrueHD en DTS HD MA.
Deze Pure HD tracks kunnen vanwege de hoge bitrate niet door de Optische of coaxiale verwerkt worden door de Bitrate beperking ervan

 

 

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
51 minuten geleden zei Tripleboy:

Deze Pure HD tracks kunnen vanwege de hoge bitrate niet door de Optische of coaxiale verwerkt worden door de Bitrate beperking ervan

Echt?

SPDIF is geschikt tot 24 bit audio resolutie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

....zijn er nu echt mensen die cd (WAV) rippen om op een NAS te zetten?

Wat dacht je van één op één kopieren naar de NAS?

 

Enfin, om terug on topic te komen, denk ik niet dat FM nog een lang leven heeft.

Toevallig ben ik de laatste twee maanden in Nederland en heeft mijn nieuwe auto, zonder DAB+radio (jawel, er zijn nog steeds uien aan het werk bij autobedrijven) en moet helaas naar die ellende op de FM luisteren.

 

Wat kom ik tegen: 3x radio 538, 27x skyradio, 400x radio 10, 28000x Slam FM en ga zo maar door..oja, verder wat lokale zenders.

Onderweg continue schakelen tussen mono / stereo, andere carriers en soms ontvangst even helemaal weg omdat de radio de opvolgfrequentie niet snel genoeg heeft gevonden.

Dan heb ik het nog niet over fading, ruis (tjonge, wat heb ik dat echt niet gemist zeg) plotseling vreemde zenders door een radiostation heen en andere zaken waarvan ik dacht waarom we dit "vroeger" gewoon accepteerde en normaal vonden.

 

Alsjeblieft, trek de stekken uit die FM troep vandaan en investeer in het DAB+ netwerk. Die FM is om te huilen zo vreselijk slecht en er zou geen muntje belastinggeld meer naar toe mogen gaan!

.....maar ja, iets met een slappe regering en zo..

 

Mijn DAB+ radio is onderweg....hoop ik..

 

p.s., mijn autoantenne is echt wel goed, daar ligt het echt niet aan.

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou ik toch maar eens naar je radio laten kijken.

 

ik rij (in België) het hele land door en hoor geen kraakje, geen geruis...Gewoon een zuivere radio zender.

Buiten natuurlijk de lokale radio's.

De radio volgt de de zender en schakeld naar de sterkste zender over, zonder dat je dit merkt.

 

De kwaliteit van de meeste DAB+ zenders is bedroevend laag.

Buiten de nationale zenders kan de geluidskwaliteit van de andere DAB+ zenders niet tippen aan hun FM broertje.

Bandbreedte bij DAB+ kost immers centjes.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei drz:

Wat dacht je van één op één kopieren naar de NAS?

dat schreef ik toch ook, kopiëren

en op veel van mijn cd's staan 5 verschillende formaten (als je het wilt zien maak ik wel eens een screen shotje voor je)

 

Tripleboy schrijft boven, in reactie op mijn commentaar over kabels voor DTS en DD etc, daar had ik het in zijn geheel niet over, dus die coax of sp-dif kabel heeft geen meerwaarde bij normale stereo CD's

en die audio data kan echt prima over de cinch pluggen lopen, net als iedere andere stereo bron

NET zoals dat kleine DAB+ radiootje dat naar de aux ingang gaat van m'n AV receiver om het doodnormale stereo af te spelen

 

Iets heel anders is het als je zo'n usb tunertje van pioneer in de AV receiver stopt, dat geeft namelijk het moderne MPEG4/AAC-standaard. HE-AACv2, ook wel AAC+ genoemd, door aan de AV receiver.

 

je moet dus wel het onderscheid maken in hoe het signaal aangevoerd wordt

 

but oké terug on topic

het topic slaat ook de plank mis qua titel, want DAB+ is ondanks kritiek in opkomst en bloeit en groeit door.

resistance is futile

 

 

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...