Ga naar inhoud


zelf dvb-t antenne bouwen


FtoA

Aanbevolen berichten

De digitenne antenne lijkt kapot te zijn, iig is de ontvangst beroerd geworden. Is het ingewikkeld om zelf een betere dvb-t antenne te maken om NPO 1-3 en radio 4 te kunnen ontvangen? Heb online 3 ontwerpen gezien waaronder een van 2 halve drankblikjes. Onduidelijk welk ontwerp voor NL geschikt is. Zijn onbekend met dit fenomeen, de ontwerpen lijken makkelijk uit te voeren, leveren ze ook een goed signaal op?

aangepast door FtoA
Link naar reactie
Delen op andere sites


Die zg. bierblikantenne schijnt prima te werken, denk er wel aan dan de 5V voedingsspanning uit te zetten!

Elke "oude" UHF TV-antenne ("tweede net-antenne") voldoet ook meestal wel.

Ook daarbij spanning uit zetten.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je wat verder weg woont is een Yagi antenne, zeg maar "hark" de beste antenne.

Deze is richting gevoelig en versterkt het signaal uit de gewenste richting.

 

Een blikjes antenne is rondom gevoelig en heeft een lagere versterking.

Ook is deze antenne gevoeliger voor ongewenste stoorsignalen.

 

Welke antenne hangt dus af van je locatie en de wensen die je hebt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-9-2017 om 18:36 zei ceesv:

Een blikjes antenne is rondom gevoelig en heeft een lagere versterking.

Ook is deze antenne gevoeliger voor ongewenste stoorsignalen.

 

Ik heb erg wisselende ervaringen met een bierblikantenne. Ontvangst hing heeeel erg van de plaats, waar ik hem hing.

 

Heb stabielere ervaringen met een biquad antenne. Heeft een tijd lang decoratief :)  voor het raam gehangen.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb erg wisselende ervaringen met een bierblikantenne. Ontvangst hing heeeel erg van de plaats, waar ik hem hing. 

Dat kan gebeuren maar meestal als je de juiste afstand van 1,5 cm niet respecteert. Deze afstand is van groot belang , ik spreek uit ervaring. Een tiental jaren terug heb ik er tientallen gemaakt. Als de afstand één millimeter afwijkt ( bvb. 1,4 of 1,6 ) of de blikjes niet volledig in één rechte lijn zijn krijg je problemen.

Verder gebruikte ik een mal waar de blikjes van de grote  Duitse winkelketen ( A..i ) exact in pasten en er was een tussenschot in PVC van exact 1,5 cm ertussen.

Ook gebruikte ik stripjes koper van een koperen latje ( zo een 2 cm ) dat je terug vind in een verzamelfarde voor A4 bladen en zette deze vast met enkele mini schroeven op de bovenkant van de bierblikken , gaat veel beter om te solderen en die zitten heel stevig vast , beter dan het afschuren  en solderen op het blik.

Hier de handleiding met mooie uitleg hoe het juist moet .

Tip : vervang het biermerk van de blikjes . ;)

 

 

http://muziekmuseum.skynetblogs.be/archive/2009/02/20/maak-zelf-uw-dvb-t-spotgoedkope-antenne.html

aangepast door Crazy Sat
  • Like 2

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik gebruik gewoon binnenantenne gemaakt van een coaxkabel aan de TV waarvan het laatste stuk (35 a 40 cm) van de mantel verwijderd is. De lengte is niet zo heel kritisch. Die 35cm staat verticaal.

Ik heb ook nog een soort 'aardvlak' gecreëerd aan de 35cm-voet door om de mantel een horizontaal T-stuk draad te klemmen welke links en rechts 10cm lang is.

Die draad zit met 1 wikkeling om de mantel geklemd en je kan hem dus draaien voor enige richting gevoeligheid.

De 35cm is superdun, nagenoeg onzichtbaar en staat bovenop een kast aan een zware bierpul geknoopt...

 

Het werkt hier voorbeeldig. Ik zit hemelsbreed amper 7 km van de zender (Loonopzand), maar wel hartje stad op begane grond.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

@FtoA

 

de bierblikantenne werkt wel degelijk  en is een fantastische uitvinding.  ik heb zo een vermoeden de de meesten ze niet goed  in elkaar hebben gestoken.  het gaat meer over de 1.5 cm want de tekeningen kloppen niet met wat de foto's tonen. vermoedelijk is de 1.5 cm ongeveer 0.5cm  en de inwendige afstand is ongeveer 1.5 cm  ; dit maakt het moeilijk om de pin nog te solderen . van veel voorbeelden zijn de blikjes te ver uit elkaar.

 

hereberie1234

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

goed-koper :grin: alternatief

gewoon een 2 meter coax kabel waarvan de laatste 10 cm afgestript is dus de koperkern vrij is aan je DVB-T ingang koppelen met correcte stekker

het koper einde liefst mooi vertikaal => perfecte ontvangst in de woonkamer gehad (de ontvangst regio is mede bepalend voor toepassing van een kamer antenne of buiten antenne)

 

de bierblikjes antenne ging bij mij telkens stuk op de soldeernaad van de koperkern op het aluminium

 

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-9-2017 om 11:55 zei Crazy Sat:

Dat kan gebeuren maar meestal als je de juiste afstand van 1,5 cm niet respecteert. Deze afstand is van groot belang , ik spreek uit ervaring. Een tiental jaren terug heb ik er tientallen gemaakt. Als de afstand één millimeter afwijkt ( bvb. 1,4 of 1,6 ) of de blikjes niet volledig in één rechte lijn zijn krijg je problemen.

 

Welke problemen precies?

 

Overigens maakte ik de kabel vast met kroonsteentjes, aan de lipjes van de bierblikjes. Geen lastig soldeerwerk nodig. Was ook een tip, die ik ergens op het internet gelezen had.

Edit: O, dat staat in de bovengenoemde link van muziekmuseum, zie ik! Was ik vergeten.

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

http://sites.prenninger.com/elektronik/dvb-t-antennen/moxon-antenne

 

Je kan de tekening voor 690 MHz antenne daar bekijken.

Als jouw zender bv 546 MHz heeft dan kan je de maten schalen met factor 690/546.

Lagere frequentie geeft dus iets grotere antenne.

 

P.S.: Deze antenne heeft het voordeel dat hij een richteffect heeft. Dat versterkt het goede signaal en stoorsignalen uit de andere richting worden verzwakt.

aangepast door Zunigkyk
Toevoeging ontwerphulp
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...