Ga naar inhoud


Einde halogeenlamp.


ceesv

Aanbevolen berichten


Ik gebruik nog gewoon kaarsen en olielamp. Puur voor de sfeer. Uiteraard alleen in de donkere dagen natuurlijk. In de zomer is er geen lamp nodig...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

oplossing is bestellen in china.Veel goedkoper en geen gedoe :) .Doe ik trouwens ook met ledlampen.Zelfde verpakking als in Belgie maar 5 X goedkoper.Laat ze alles maar verbieden in europa

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
3 uur geleden zei luisteraar:

verwarmen met stroom (lamp) is 4 keer zo duur als met aardgas

Jij begrijpt het, je gebruikt geen stroom meer voor je verlichting.🙄

Voor diegene die niet overschakelt op kaarslicht, de vrijgekomen warmte bij het verlichten van je woning is in de winter geen verlies, maar draagt bij aan de verwarming van je huis.

Daarmee is het rendement van elke lamp 100%

 

En in Nederland heeft men besloten te stoppen met aardgas. de verwarming gaat in de toekomst met .... stroom.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei bellejt:

oplossing is bestellen in china.Veel goedkoper en geen gedoe :) .Doe ik trouwens ook met ledlampen.Zelfde verpakking als in Belgie maar 5 X goedkoper.Laat ze alles maar verbieden in europa

Dus niet....die ledlampen bij ali zijn binnen 6 maanden kapot.

Heb er al es een stel gehaald .....

Alle waar naar zijn geld

Goedkope troep uit china..allemaal waren ze binnen 4 maand stuk.

Gelukkig kostte t weinig.

Nu gewoon halogeen.

Die gaan jarenlang mee.

 

Heb hier bij de winkel al es een paar van die dure ledlampen gekocht.

Kosten rond de 4 of 5 euro per stuk.

Ook die binnen een jaar stuk.

Gewoon in de hal of overloop.

 

Nee....dat hele led gedoe is 100% geldklopperij.

Eerst een hoop geld kwijt en dan maar hopen dat ie zn geld waarmaakt.

 

De 1e led die zn geld waard is heb ik nog niet gehad.

aangepast door Gerard 76


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit 2 setjes gewonnen bij de postcode loterij. Het licht ziet er binnen niet uit. Dus ik gebruik ze nu voor de buitenverlichting. Ze branden de gehele nacht en gaan alweer een jaar of 3 mee.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Psychosammie schrijft: Het licht binnen ziet er niet uit.


Wees verstandig en kijk altijd naar de lampcode voor je een ledlamp koopt.

 

Hier een lampcode voor een ledlamp, in dit geval een spot:
LEDspot 9.5-75W 827 PAR30S 25D Dimbaar
9,5W = het verbruikt in watt
75W = vergelijkbaar met een gloeilamp van 75 watt
8 = geeft de kwaliteit van de kleurweergave (CRI) aan welke kan lopen van 0 tot 10
27 = 2700° Kelvin
PAR30S = de vorm van de lamp
25D = de gradenbundel ( hier dus 25 graden)
Dimbaar =  Als het er niet bij staat, is de lamp niet dimbaar en gaat knipperen of uit als de lamp toch wordt gedimd.

 

Kwaliteit van de kleurweergave:
Dat heeft te maken met de spectrale gevoeligheid van de kegeltjes in het menselijk oog, die de kleurindruk bepalen. Een paar voorbeelden:
Lagedruknatriumlamp (CRI=0), Hogedruknatriumlamp (CRI=22), Fluorescentielamp (CRI=82), Metaalhalidelamp (CRI=85), Gloeilamp (CRI=100).
Zie je dus een ledlamp te koop staan waarvan de kwaliteit van de kleurweergave niet wordt aangegeven, lekker laten liggen. De lamp kan door de slechte CRI goen- of geelachtig licht geven, veel troep uit China bijv. Dit kun je makkelijk controleren door een dubbel wit A4-tje achter te lamp te houden. Bij een slechte kleurweergave zie je dat het licht niet mooi wit is.

 

Lichtkleur:
Veel voorkomende lichtkleuren bij ledlampen:
22 = 2200° K wordt meestal bereikt door goudgecoat glas
27 = 2700° K zeer warm wit licht zoals een ongedimde gloeilamp
30 = 3000° K warm wit licht
40 = 4000° K koel wit licht
55 = 5500° K daglicht

60 = 6000° K daglicht, zie je veel in zuidelijke landen

 

Wat meestal niet in de lampcode is verwerkt zijn:
- Lichtopbrengst (Lumen)     bijv. 740, makkelijk om de hoeveelheid licht die ledlampen geven met elkaar te vergelijken
- Lumen Watt Verhouding (Lm/W)     bijv. 82, hiermee kun je dus het rendement van ledlampen met elkaar vergelijken. Lampen die dimbaar zijn hebben meestal een lager rendement.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

koop je mss bij de verkeerde chinees :) . Hier zijn ledlampen die reeds 3 jaar nagenoeg ononderbroken branden van daar en zijn ze na 6 maand kapot dan doe je er nog voor de zelfde prijs langer mee dan met degene die je hier koopt.Ik koop wel meestal met de verpakking die je hier ook hebt in Belgie.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

😎

 

Tsja, het is wat met die lampen.

Als ik nu naar de afgelopen ruim 50 jaar kijk waarin ik lampen gebruik dan zijn er een stel die slechts 1 seconde overleefd hebben. In 50 jaar 1 heel goedkope gloeilamp van de heel vele en in de laatste, wat is het, 10 a 20 jaar of zo sinds ik ook andere lampen gebruik 2 spaarlampen van de 30(?) , 2 halogeen- van de 10 en 1 ledlamp van de ook zoiets . Heeft me lang aan de gloeilampen gehouden en gebruik ze nog voor diverse dingen (vooral ook omdat de lampen van de nieuwere types naar mijn gevoel veel korter meegingen ondanks alle lovende berichten).

Zoals de gloeilamp in de tuinlamp die inmiddels minstens 40 en vermoedelijk al 50 jaar of meer (heb hem incl. lantaarnpaal overgenomen) probleemloos dagelijks vele uren op volle kracht werkt van een half uur voor donker tot 2 uur 's nachts.

M'n kooldraadgloeilamp is heel veel ouder en werkt perfect maar geen idee hoeveel uren die gedraaid heeft want die heb ik nog niet zo lang. Maar die gaat me overleven want hij wordt zwak gloeiend gebruikt.

 

Kan het zijn dat de nieuwe lampen net als wasmachines, stofzuigers en noem maar op een korte sneuveltijd ingebouwd hebben gekregen? Zoals men op een gegeven moment ook bij gloeilampen heeft ingevoerd omdat ze te lang meegingen?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

T.a.v. de energiebesparing op langere termijn zou ik best een aantal halogeen lampen willen vervangen maar dat blijkt technisch soms best lastig en of duur uit te vallen.

Ik heb hier in huis een drietal locaties waar ik inbouw halogeen spotjes gebruik.

Op een tweetal locaties zou ik de GU5.3 lampen door equivalente LED lampen kunnen vervangen maar naast het behoorlijke prijskaartje voor de lampen moet ik ook nog de trafo's vervangen. Die capaciteit van de trafo's is b.v. 20W - 80W, in dit geval voor 2x 35W halogeen lamp.

Als ik deze nu door 2x 5,5W LED lamp vervang zal de trafo het waarschijnlijk niet doen omdat het verbruik dan onder de minimale capaciteit van 20W uitkomt.

 

Dit probleem speelt ook bij de andere 2 locaties maar dan met meer halogeen spotjes en daarbij grotere trafo's.

Dus het vervangen ligt nog niet zo voor de hand al zou je het wel willen.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is vermoedelijk de reden waarom de 12 volt halogeenlampen vooralsnog mogen blijven: er is niet altijd een LED alternatief en waar die wel bestaat kan die niet altijd even simpel vervangen worden. Ik heb van de Franse overheid in het kader van de energiebezuiniging gratis 10 LED lampen mogen ontvangen van slechte Chinese kwaliteit. De helft is na twee jaar defect en ondanks een CRI waarde van 8 is de kleurweergave gewoon slecht. Ik heb ook Osram en Philips LED lampen die wel een uitstekende kleurweergave hebben en al jaren meegaan. Vooral de LED filamentlampen op 2700 K geven m.i. uitstekend licht met een kleurweergave die vergelijkbaar is met halogeen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

eigenlijk moeten jullie dit ook maar eens doorlezen

de pdf in de bijlage

een pdf over warmtetransport en reflectie en absorptie

ook inzake licht heel belangrijk om te weten

 

laat je de gordijnen open in de winter en er verdwijnt een aandeel van het zichtbare licht hetgeen energie is wat je opgewekt hebt met die LAMP

dus verspilling maar het is relatief en afhankelijk van de golflengten die de LAMP genereert

indien je veel infrarood licht produceert en middels absorptie in uw huis opvangt is ceesv zijn stelling correct en draagt elke LAMP bij tot de ruimte temperatuur

 

er is dus wel degelijk een nuttig rendement gezien uw stroomverbruik van de gloeilamp en de halogeenlamp in relatie tot uw ruimte temperatuur dat voorlopig nog met gas gestookt op niveau gehouden wordt

 

WarmtetransporttbvBouwprofs.pdf

aangepast door Tonskidutch

Quadrophenia

The Who

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit voorjaar alle lampen in huis vervangen door ledlampen, bij elkaar zo'n 110 stuks. Alleen maar Philips en Osram. Bij elkaar was ik zo ongeveer €400,- kwijt maar ik beredeneer als volgt. Ledlampen gaan zo'n 15.000 branduren mee. Als ik ze nu niet vervang, zal ik er ook niet veel lol meer van hebben als je zelf al oud bent.
Ik heb 1 eenvoudige dimmer moeten vervangen maar dat was ook te verwachten, daarbij ging het spotje (gloeilamp) van 40w al knipperen als ik slechts 1 van de 3 spotjes aan deed. Alle overige Niko dimmers hadden helemaal geen probleem met de ledlampjes. Die waren keurig te dimmen.
Zelfs waarvan ik dacht dat er geen oplossing voor zou zijn, 4 kopspiegellampen van 60w vervangen door led-spots, ging buiten verwachting goed.
Er was een ledspot E27 met een lichthoek van 15°. Deze gaf net zo'n strakke lichtbundel als de kopspiegellamp met reflector maar de lichtverdeling was veel beter.

 

Natuurlijk zit er verschil tussen Chinese troep en merklampen zoals Philips, Osram en Sylvenia. Deze fabrikanten kunnen het zich niet veroorloven om onjuiste specificaties op te geven.
En als je flink wat ledlampen gaat kopen doe je dat natuurlijk niet in de winkel, dan betaal je de hoofdprijs.  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...