Ga naar inhoud


Wat vind jij van het weer buiten op dit moment?- deel 4


ceesv

Aanbevolen berichten


1 uur terug, gerrit B zei:

Als de airco niet gebruikt wordt dan staat hier het raam ook altijd open, luxaflex dicht tot op 20 cm en daaronder ligt een geluidsarme toren ventilator. (honeywell QuietSet) 

Dus ipv. dat hij rechtop staat heb ik hem plat gelegd op schuimsteuntjes.

Tot stand 4 is hij vrijwel niet te horen maar zuigt hij toch koele lucht van buiten en blaast dat in een brede strook door de slaapkamer.

Boven stand 4 is hij ook nog vrij geruisloos (hij gaat tot 8 ) maar dan gaat het stroomverbruik ook van goed 16W naar  31W.

Geef ik hem om 00.00 uur nog een zetje dan blijft hij blazen tot dat het rond 8.00 uur warm wordt buiten en dan stopt hij er automatisch mee.

En wordt het eerder te koud dan kun je hem vanuit bed met de asb gewoon een standje lager zetten.

 

50 jaar geleden (ongeveer) moesten wij allemaal aan de geforceerde ventilatie

in plaats van natuurlijke ventilatie. Dus alle woningen een fannetje op zolder die

de afzuig verzorgde.

Nu moet je net als jij @gerrit B eigenlijk laag bij de grond buitenlucht aanzuigen

en dan inderdaad inblazen. Goed beschouw het ei van Columbus maar daar zijn

de huizen niet op ingericht om deze lucht goed te distribueren. Dat komt natuurlijk

door de omgekeerde wereld met deze tropische temperaturen.

Ik kan mij niet "actief..." herinneren dat er in de vorige eeuw deze extremen voorkwamen.

En we hebben het over hittegolven. Maar nu is het al héél lang erg warm terwijl dat niet

onder een hittegolf viel. En dat al een flink aantal keren dit jaar.

 

 

image.png.ac68996c2462ce09e6917a4fd676a0ce.png

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Con zei:

Nu moet je net als jij eigenlijk laag bij de grond buitenlucht aanzuigen

en dan inderdaad inblazen.

In ons geval juist niet laag aan de grond, laag aan de grond zijn de stenen/tegels en alles gewoon warm en die hitte krijg je er niet zo snel uit.

Het zou wel kunnen aan de noordzijde van de woning waar het een stuk koeler is maar zoals je aangeeft is een woning daar niet op gebouwd.

Wat hoger (1e etage) is het al wel een stuk koeler op het oosten en daar haal ik de afgekoelde lucht ook vandaan om hem door de slaapkamer te blazen en vaak helpt de natuurlijke ventilatie/windrichting mee.

Staat de wind verkeerd dan zuig ik hem uit het noorden maar dat komt veel minder vaak voor.

Eerst had ik gewone ronde tafel ventilatoren maar die zijn veel minder efficiënt dan een toren ventilator plat neergelegd.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

via de grond

https://www.installatie.nl/artikelen/bodem-verwarmt-ventilatielucht-voor/

dit werkt even zo goed in de zomer als koeling, dan is dus de veel lagere "constante" temperatuur van de bodem genoeg om koeling te voorzien middels de lucht die door de buizen aangevoerd wordt. (goed aangelegd m.b.t. de afvoer van verbruikte lucht kan het zelfs helemaal passief functioneren)

 

In ieder geval is het zo warm en droog en zonnig dat zelfs een leeg flesje in het gras als loep / vergrootglas werkt en het droge gras in brand steekt.

ik zag het gisteren middag gebeuren tijdens mijn wandeling retour van de winkels, pluimpje rook en meteen ook vlammen. Ik had gelukkig ook een fles mineraal water bij dus heb ik brandweerman gespeeld.

 

 

 

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hier vanochtend 5 mm neerslag.

De laatste neerslag was van 20 juli, maar die 2 mm. op die dag verdampte waar je bij stond.

 

periode 15 juli - 14 augustus.

image.png

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de voorspelling nu , voor morgen , zou het hier droog blijven ,

m.a.w. terrasjes weer , heel de week lang !!

Afwachten dus .... want de voorspelling verandert hier zowat elk uur !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hier een overzicht van de neerslag voor dit weerstation in Frankrijk, regio Dordogne.

 

image.png

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

komt nu al weer behoorlijk onweer op je af

sinds vannacht

https://map.blitzortung.org/#4.46/44.69/2.69

Leuke site.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik kende die site al, die staat hier ook aan.

Ik loop erover te denken om wanneer ik hier glasvezel internet krijg, een ontvanger te installeren en mijn locatie als meetpunt in dat netwerk op te nemen.

 

Meedoen?

 

Projectbeschrijving

 

 

Er is ook een Nederlandse bliksem radar.

 

Onweer radar

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja hee weer zo'n site waar je alleen landsgrenzen hebt (uitzoomen gaat niet) en dus niet kan zien waar het vandaan komt.

 

ik wil niet moeilijk doen maar weer is niets nationaals

effe uitzoomen in die andere website en je ziet of je een flinke storm en onweer uit Frankrijk kunt zien aankomen

aangepast door Tonskidutch
blauw

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...