Ga naar inhoud


coronavirus, COVID-19 Deel 2


ceesv

Aanbevolen berichten

13 minuten geleden, kiekiek zei:

In een vliegtuig wordt iedere 3 minuten alle lucht in de cabine ververst.

even een citaat van de site van eoswetenshap.eu

 

Ook in een vliegtuig is de ventilatie, hoe geweldig ook, niet zaligmakend. Tegen een flinke hoestbui van de buurman, of een afgeveegde klodder snot aan een armleuning kan geen luchtverversing op. Dit bleek onder meer in 2003, toen 22 passagiers in een Boeing 737 besmet raakten met SARS, de voorganger van het huidige coronavirus.

 

Ander punt zijn de toegepaste hepa filters en hoe vaak deze vervangen worden.

Een hepa filter mag een hepafilter genoemd worden zodra deze 85% of meer vervuiling uit de lucht haalt

Alleen een zgn. H 13 filter of hoger is geschikt de kleine deeltjes (groter dan 10 micron) als virussen uit te filteren. (een coronavirus is 12 micron)

 

En weet je hoe vaak zo'n hepa filter in een vliegtuig wordt vervangen?

nou dat gebeurd dus 1 x per 12-18 maanden.

 

Daarnaast wordt er wel gesteld dat nu met de corona maatregelen de lucht in een vliegtuig elke 2 tot 3 minuten ververst wordt, maar dat heeft dus niets te maken met corona, dat is altijd al zo geweest en dat simpelweg omdat je het anders nog geen 5 minuten volhoudt op 10Km hoogte.

 

Ik zou zeggen stap lekker in een vliegtuig.

 

  • Like 1

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


58 minuten geleden, gerrit B zei:

 

Daarnaast wordt er wel gesteld dat nu met de corona maatregelen de lucht in een vliegtuig elke 2 tot 3 minuten ververst wordt, maar dat heeft dus niets te maken met corona, dat is altijd al zo geweest en dat simpelweg omdat je het anders nog geen 5 minuten volhoudt op 10Km hoogte.

 

 

 

 

Dat ben ik dus niet met je eens. De ventilatie/afzuiging stond veel harder dan andere jaren gerrit B.

1 uur terug, Kabeltje87 zei:

 

Sinterklaas behoort tot de risico groep.  Hij komt niet.

Zwarte Piet moet het alleen doen. 

Oh ja Zwarte Piet is niet meer welkom in Nederland.  Dus geen Sinterklaas dit jaar.

 

Lekker afschaffen en de Kerstman het stokje laten overnemen. Zijn we van dat gezeik af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, kiekiek zei:

De ventilatie/afzuiging stond veel harder dan andere jaren

en dat heb je van de instrumenten afgelezen bij navraag aan de Captain jaaaaajaa :whistle:

 

recht praten wat krom is doen er al veel teveel en waar juist die tunnelvision opgetreden is kan men er vaak niet eens iets aan doen.

 

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

ja waarom dacht je komt Sinterklaas in een stoomboot naar Nederland? 🌡️ 110 graden

 

:wink:

Aerosolen dwarrelen lekker rondt zoals de lucht hun meeneemt, natuurlijk ventileren is heel slecht onderzocht (sinds jaren) en ventilatie systemen al helemaal. Een witte vlek op de kaart.

Geen enkele hvac engineer deed meer dan zijn schuifmaat gebruiken om de hoeveelheid verplaatste lucht te berekenen en misschien ook nog "de worp" van het uitblaasrooster. Gezondheidstechnisch m.b.t. allergenen en virussen is er nagenoeg niets gedaan behalve een paar ondeugdelijke stoffilters. Zelfs in klinieken en ziekenhuizen is het allemaal droevenis alom. Kijk eens naar de luchtverversing en afzuiging van laboratoria die zich met virussen bacteriën en andere biochemische processen bezighouden, daar gaat het echt niet om de hoogte van gasmeter stand.

 

 

 

Mijn visie is toch iets anders over als het gaat over ventilatie in ziekenhuizen en laboratoria.

Daar wordt doorgaans nooit gerecirculeerd maar alleen geventileerd.

 

Daar geldt de intentie dat er goed wordt gespoeld, verse lucht erin afgewerkte lucht eruit.

Er wordt, met name in lab's maar ook in OK's gewerkt met onder- en overdrukken, dus nog

een graadje zwaarder dan alleen ventileren. Dus dat zit meestal wel snor.

Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de verpleegafdelingen met allerlei obstakels gordijntjes,

hoge kasten en noem maar op dan wordt er nog steeds 100% geventileerd maar je kunt

niet meer spreken van een goede doorstroming/spoeling.

 

Qua filtering kan ik kort zijn. De buitenlucht wordt op stofdeeltjes gefilterd en tegenwoordig

worden de LBK's steeds vaker uitgerust met CO2 en smog-opnemers. Die schakelen dan

wel de LBK's uit want CO2 en smog kun je nauwelijks tot niet filteren.

Ik ben persoonlijk wél een voorstander om de warmtewielen uit te schakelen, voor de leken

onder ons, dat is warmteterugwinning met een stukje vochtterugwinning, dat laatste moet

je nu niet willen. Het is wel extreem want de afstand die de aerosolen afleggen zijn enorm

groot maar toch...

 

Maar daar ligt het zwaartepunt nu niet. Een LBK zal nauwelijks aerosolen aanzuigen uit de

buitenlucht en deze distribueren.

 

Waar ik het wél mee eens ben dat iedereen zich maar adviseur noemt en de kwaliteit is zéér

regelmatig zéér bedroevend slecht. Als een installateur een dergelijk plan moet uitwerken

dan mag je 2 dingen hopen, a. je hebt  zelf een goede techneut en b. dat het meerwerk wat

ontstaat uit de broodnodige verbeteringen betaald wordt.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Con zei:

Mijn visie is toch iets anders over als het gaat over ventilatie in ziekenhuizen en laboratoria.

Daar wordt doorgaans nooit gerecirculeerd maar alleen geventileerd.

Ik noemde laboratoria separaat van ziekenhuizen omdat die juist anders geoutilleerd zijn

ik heb er een paar gebouwd met adviesgevende engineers

aangepast door Tonskidutch
aanvulling

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Tonskidutch zei:

en dat heb je van de instrumenten afgelezen bij navraag aan de Captain jaaaaajaa :whistle:

 

recht praten wat krom is doen er al veel teveel en waar juist die tunnelvision opgetreden is kan men er vaak niet eens iets aan doen.

 

 

Ben jij recent in een vliegtuig geweest? Niet dus. Ik wel.

 

Ik was niet de enige die het opviel en veel mensen die het gewoon koud hadden en massaal aan de knopjes zaten te draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gerrit B zei:

Daarnaast wordt er wel gesteld dat nu met de corona maatregelen de lucht in een vliegtuig elke 2 tot 3 minuten ververst wordt, maar dat heeft dus niets te maken met corona, dat is altijd al zo geweest en dat simpelweg omdat je het anders nog geen 5 minuten volhoudt op 10Km hoogte.

 

Laat je niets wijs maken, iedere 2 tot 3 per minuut betekent een orkaan in het vliegtuig

  • Haha 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt in vliegtuigen luchtnozzles boven je hoofd die "verse" lucht zouden geven.

Ik wed dat er achterin het vliegtuig centraal alle lucht wordt afgezogen en wellicht

een deel gerecirculeerd.

Dus de eerste passagier krijgt "verse" lucht, de achterste passagiers krijgen alle

lucht van de uitgeademde inzittenden over zich heen.

 

Maar ik ben geen vliegtuig-techneut.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, kiekiek zei:

Lekker afschaffen en de Kerstman het stokje laten overnemen. Zijn we van dat gezeik af.

 

Ja laten we maar weer gewoon bukken voor de jankerds. Ik dacht het niet. En dan een mooi gebruik omruilen voor een cocacola reclame?

En als je denkt van het gezeik af te zijn dan heb je het mis.

  • Like 2
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, kiekiek zei:

Lekker afschaffen en de Kerstman het stokje laten overnemen. Zijn we van dat gezeik af.

 

Je weet toch dat onze Sinterklaas traditie het origineel is, hoop ik?

Maar je hebt er geen moeite mee dat te vervangen door imitatie.

Hebben we hier al niet genoeg Amerikaanse kitsch binnen gehaald?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Tonskidutch zei:

 

duidelijk toch?

 

Als je in het vliegtuig dan zogenaamd beschermd bent met de HEPA filters tegen corona, waarom zie ik hier onder op de grond nog nergens bij bejaarde huizen, bedrijven op kantoor en waar dit in ieder geval zou helpen, deze type filters?

Lijkt me weer een broodje aap verhaal...

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, kiekiek zei:

Dat ben ik dus niet met je eens. De ventilatie/afzuiging stond veel harder dan andere jaren gerrit B.

 

Dan hebben die vliegmaatschappijen al die andere jaren de boel bedondert want toen ik er nog aan rekende (en dat is toch al zeker een 20 jaar geleden) was het al dat de lucht elke 2 tot 3 minuten ververst zou moeten worden. (regeltechniek, het domste vak wat ik ooit heb gehad en waar ik als elektronica man heden ten dage totaal niets mee doe)

Ook dat verversen moet je met een korreltje zout nemen want toen moesten we ook al rekenen met dat 50% van de lucht uit de cabine opnieuw werd gebruikt en als je in de gegevens duikt dan is dat nu nog steeds zo.

Kijk je naar bovenstaande filmpje dan is dat dus nog steeds zo.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, johnno zei:

Je weet toch dat onze Sinterklaas traditie het origineel is, hoop ik?

Maar je hebt er geen moeite mee dat te vervangen door imitatie.

Hebben we hier al niet genoeg Amerikaanse kitsch binnen gehaald?

 

Nou sinterklaas is een imitatie van Sint Maarten...  (zeggen ze in Aalst)  🤪

En die zal ook wel ergens anders vandaan komen.

Dat noemt men blijkbaar vooruitgang.   Kan je niet tegenhouden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...