Ga naar inhoud


Plastic wegwerpproducten 2021 verboden


Tonskidutch

Aanbevolen berichten


- zelfde als Amerika doen, boete van 500 dollar of meer voor afval in de natuur dumpen

- kartonnen navulverpakkingen daar waar mogelijk toepassen

- terug naar de glazen melkfles en dergelijke

- alleen recyclebaar kunststof toepassen

- alleen kunststof toepassen afbreekbaar is

- prijzen vuilstort verlagen of gratis ter voorkoming van afval in het veld

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die prijzen van de vuilstort kunnen zeker flink omlaag.

De overheid zorgt er voor dat dit zo duur is geworden  door te verplichten dat er gescheiden ingezameld moet worden, kliko's voor de deur enz.

Zou men het scheiden weer bij de afvalverwerker gaan doen en gewoon weer plastic zakken voor de deur dan gaat de inzameling 2 tot 4 x zo snel en kunnen de kosten met bijna de helft naar beneden.

Maar nee, "men moet bewust worden wat het kost om afval te verwerken en al bij de bron gaan scheiden", gevolg 4 lelijke grote bakken naast huis (grijs/groen oranje en blauw) en de kosten zijn onnodig een heel eind de lucht ingeschroefd.

 

Of je terug moet naar de glazen melkfles???? de melk is er wel lekkerder uit (vind ik) maar kijk even wat het vervoer kost, het reinigen, het opnieuw inzamelen enz.

Daarnaast zie ik nooit liter pakken van melk of vla ed. zomaar in de natuur, wat je daar ziet zijn meestal de blikjes, flesjes, wikkels van verpakkingen en afval van de snelle vette hap.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wanneer je er als burger iets van zegt dan krijgt men vaak een grote bek mond van de dader met de bijbehorende scheldwoorden.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, gerrit B zei:

Die prijzen van de vuilstort kunnen zeker flink omlaag.

De overheid zorgt er voor dat dit zo duur is geworden  door te verplichten dat er gescheiden ingezameld moet worden, kliko's voor de deur enz.

Zou men het scheiden weer bij de afvalverwerker gaan doen en gewoon weer plastic zakken voor de deur dan gaat de inzameling 2 tot 4 x zo snel en kunnen de kosten met bijna de helft naar beneden.

Maar nee, "men moet bewust worden wat het kost om afval te verwerken en al bij de bron gaan scheiden", gevolg 4 lelijke grote bakken naast huis (grijs/groen oranje en blauw) en de kosten zijn onnodig een heel eind de lucht ingeschroefd.

 

Of je terug moet naar de glazen melkfles???? de melk is er wel lekkerder uit (vind ik) maar kijk even wat het vervoer kost, het reinigen, het opnieuw inzamelen enz.

Daarnaast zie ik nooit liter pakken van melk of vla ed. zomaar in de natuur, wat je daar ziet zijn meestal de blikjes, flesjes, wikkels van verpakkingen en afval van de snelle vette hap.

 

Voor €256 worden mijn containers in de praktijk ongeveer 10x per jaar geleegd. Meestal zit er alleen wat groenafval in, wat men graag wil als waardevolle meststof.

De hoeveelheid grijs/papier/plastic schat ik op 5x 25kg.

Als ik alles als restafval zou brengen betaal ik €0,25/kg en moet ik wel een hoop commentaar dulden.

Je kunt concluderen dat alleen al voor het leegmaken van een kliko €20 gerekend wordt, de afvalverwerkingskosten niet meegerekend (die zijn in verhouding minimaal).

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan woon jij wel in een gemeente die goud geld verdient aan het afval.

Wij betalen nog geen 200 euro per jaar en dan wordt elke week een container opgehaald waarbij om de week de groene en de rest om de beurt en het maakt niet uit hoeveel afval er dan in zit.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gerrit B

Hier komen ze ook elke week langs, om de week papier/plastic of grijs/groen.

Ik mag dus 52x per jaar een container aanbieden. Mits container met inhoud <60kg, anders laten ze die staan met risico op bon.

Maar om ze werk te besparen bied ik alleen volle aan. Dat gebeurt ~10x per jaar.

 

Om het voor mij per kg voordeliger te maken moet ik dan maar meer afval aanleveren?

O ja, misschien herinner je je nog dat ooit een vuilnisophaler hier de grijze container niet wou legen omdat hij vond dat het bouwafval was (so what?).

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou in mijn gemeente in Nederland kost die grap 353 euro per jaar, heb geen container maar gewoon een vuilnis zak, maar ze komen al langs om 07.00 uur in de ochtend en dan lig ik nog op 1 oor, en je mag het niet de avond ervoor buiten zetten, dus breng ik het groenafval dagelijks zelf naar een grote ondergrondse container 50 mtr van mijn woning dat bij een woonblok hoort, doe ik ook met plastic.

In Spanje betaal ik 75 euro per jaar, kan het kwijt in de openbare vuilnis containers, ze komen 7 dagen per week langs, ook voor plastic afval

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier € 211 per jaar en € 9,60 per grijze container (240 liter)

zeg een slordige € 300 per jaar.

Rest 1 x per maand

Papier 1 x per maand

Plastic 1 x per 3 weken

groen 1 x per 2 weken (zinloos geweld voor mij)

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben konijnen en wil je dat goed schoon houden dan heb je flink wat hennep afval.

Op zich zeer goed composteerbaar en met het hooi/stro en mest ook nog eens erg voedzaam. (je kunt er dus prima mestpiertjes in kweken)

Dus alles wat op de composthoop kan gaat de composthoop op maar zit die vol dan gaat het de groene bak in.

Papier breng ik zelf wel naar een plaatselijke vereniging zodat die er ook nog wat aan overhouden (al is dat op dit moment wel erg minimaal)

Kijk je echter voor hoeveel geld afvalverwerkingsbedrijven afval uit Engeland laten komen om hier te verbranden en wat je er hier voor moet betalen dan staat dat in geen enkele verhouding.

Zou dat verschil naar de vuilnismannen zelf gaan dan moet het bij de gemeentewerf vol staan met dikke BMW's, Porsches enz. en gaat elke vuilnisman vrijwel zeker fluitend naar zijn werk.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Portugal importeren ze graag afval voor €10/ton, dus €0,01/kg. Ik moet 25x zoveel betalen als ik het kom brengen, en 3x zoveel als het europees gemiddelde van €0,08/kg.

Dat is dus dik winst maken voor de gemeente, wel een beetje afhankelijk van de transportkosten.

 

1. Portugal sluit de grenzen. Voor afval

Portugal heeft sinds februari al 48.000 ton buitenlands afval geweigerd, zo melden Portugese media. De regering is in actie gekomen nadat burgers die in de buurt van afvalstorten wonen, klaagden over groeiende overlast.

Portugal is interessant voor buitenlands afval omdat de storttarieven er een stuk lager liggen dan in andere EU-lidstaten, stelde het milieuagentschap APA onlangs. In 2019 gold er een storttarief van tussen de €9,90 en €11 per ton. Het Europees gemiddelde ligt op €80 per ton.

Bron: FD

 

In het Potugese Sobrado hebben ze overigens wel schoon genoeg van die stinkende zooi met van alles en nog wat er in.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna alles kan recycled worden enkel kost dat te veel dus wordt er gestort, en daar ligt dan ook een ander groot probleem. Daarom zei ik al het plastic is niet de schuldige maar de mens. Zelfs als je het trouw in de vuilnis gooit wordt het naderhand nog ergens gedumpt omdat dit minder kost. En in plaats van de echte bronnen aan te pakken is het lekker goedkoop om het gewoon te verbieden maar het alternatief zal er echt niet beter op worden. Bij elke verandering gaat ook de prijs omhoog voor de consument zonder daar wat voor terug te krijgen omdat die zogenaamd de grootste schuldige zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie kent hem nog, volgens mij werd deze 1 of 2 keer in de week opgehaald.

Dat was dus een totaal van 66 liter afval, oké, daarnaast kwam ook de

schillenboer, dat dan weer wel natuurlijk, toen geluk nog heel normaal was...

 

En nu? 120 x 1n liter grijs, 120 x 2n liter plastic, 120 x 1n liter papier

(en ik) 80 x 2n liter groen...      n = in de maand, how bizar.

 

 

Zinken Vuilnisemmer / Prullenbak / Vuilnisbak kopen [0% btw] 33L.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Penthe zei:

Bijna alles kan recycled worden enkel kost dat te veel dus wordt er gestort, en daar ligt dan ook een ander groot probleem. Daarom zei ik al het plastic is niet de schuldige maar de mens. Zelfs als je het trouw in de vuilnis gooit wordt het naderhand nog ergens gedumpt omdat dit minder kost. En in plaats van de echte bronnen aan te pakken is het lekker goedkoop om het gewoon te verbieden maar het alternatief zal er echt niet beter op worden. Bij elke verandering gaat ook de prijs omhoog voor de consument zonder daar wat voor terug te krijgen omdat die zogenaamd de grootste schuldige zijn.

 

Dat klopt dus niet helemaal.

Dat hergebruik geld kost is duidelijk maar het kost niet alleen geld het levert ook geld op; metalen, batterijen, plastics enz. zijn kostbaar en brengen geld in het laatje.

Op dit moment is de markt met China gesloten voor veel plastics maar een heel groot deel van alle ingezamelde plastics werd daar tot 2018 naar toe verkocht waar het op duizenden kleinere stortplaatsen handmatig werd gesorteerd.

Doordat China deze stroom heeft ingedamd is er nu een overschot aan ingezamelde plastics en begint de echte recycling nu pas op gang te komen ipv. het over de gehele wereld te verslepen en het daar een probleem van dat werelddeel te maken.

 

Alles wat niet hergebruikt kan worden of wat meer kost om te hergebruiken wordt vaak simpelweg verbrand.

De slakken ed. die daarbij vrij komen worden vaak weer gebruikt in de wegenbouw en een groot deel van Amsterdam krijgt bijv. zijn warmte nl. vanuit de afvalverwerking.

De afvalverbranding van Amsterdam geeft aan dat van elke 1000kg huisvuil  er daar uiteindelijk maar 0,5Kg wordt gestort (een totaal van 750 Kg per jaar)

Nederland kent dacht ik op dit moment iets van 18 van dit soort installaties.

Omdat er zelfs een tekort is aan afval wordt/werd dit vanuit het buitenland aangekocht, dus van dumpen is er zeker geen sprake, afval levert gewoon geld op.

Op dit moment is zo'n 25 % van al het afval wat hier wordt verbrand afkomstig uit het buitenland.

Saillant detail is dat over de interne afvalverwerking en het verbranden hiervan belasting wordt geheven dat betalen wij dus met z'n allen, alleen als het afval vanuit het buitenland komt dan is het plots te ingewikkeld om daar ook belasting op te gaan heffen en geniet het buitenland dus extra voordeel om hun afval hier te verbranden.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...