Ga naar inhoud


Vliegen is langzamerhand weer mogelijk maar wie heeft hier nog zin en plezier in?


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

25 minuten geleden, moonchild zei:

De pest werd door schepen verspreidt. De huidige pest door vliegtuigen.

 

En dat op verschillende manieren

ten eerste de uitstoot en fijnstof, menig vakantieganger stoot in 10 dagen vakantie meer CO2 en fijnstof uit dan ik in een heel jaar voor elkaar kan krijgen. Het dubbele is dat ik, volgens veel van diezelfde mensen,  in een vervuilende stinkende diesel rij die van de weg zou moeten.

ten 2e heeft onderzoek inmiddels uitgewezen dat doordat er minder vliegtuigen vliegen het overdag warmer wordt aan de grond maar door veel minder vervuiling hoog in de lucht wordt deze warme ook veel minder lang vastgehouden en koelt alles in de nacht veel beter af.

als 3e moet het nu toch wel een keer duidelijk worden dat door reisgedrag infecties ed. veel sneller verspreid worden.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


20 minutes ago, gerrit B said:

3e moet het nu toch wel een keer duidelijk worden dat door reisgedrag infecties ed. veel sneller verspreid worden.

Dat weet jij dat weet ik maar de reiziger zelf wil daar niets van horen. Ik vlieg eigenlijk al niet zo veel maar heb al een paar maanden geleden gezegd dat ik de komende jaren niet meer in een vliegtuig stap, dan maar een lange auto rit. Ik rijd in een Kangoo Diesel waar al onze honden naast ons ook keurig in passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, gerrit B zei:

 

En dat op verschillende manieren

ten eerste de uitstoot en fijnstof, menig vakantieganger stoot in 10 dagen vakantie meer CO2 en fijnstof uit dan ik in een heel jaar voor elkaar kan krijgen. Het dubbele is dat ik, volgens veel van diezelfde mensen,  in een vervuilende stinkende diesel rij die van de weg zou moeten.

ten 2e heeft onderzoek inmiddels uitgewezen dat doordat er minder vliegtuigen vliegen het overdag warmer wordt aan de grond maar door veel minder vervuiling hoog in de lucht wordt deze warme ook veel minder lang vastgehouden en koelt alles in de nacht veel beter af.

als 3e moet het nu toch wel een keer duidelijk worden dat door reisgedrag infecties ed. veel sneller verspreid worden.

 

 

Imo kan een diesel veel schoner zijn dan menig elektriciteitscentrale met

zijn uitstoot welke wordt gebruikt voor de energie van elektrische auto's.

(hiermee wordt het probleem niet alleen verlegd... en dan hebben we het

nog maar niet over het rendements-verschil)

Dus die vervuilende stinkende diesel zal wel meevallen. Zo oud is jouw

auto niet, toch?

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, is juist 1 van de schoonste met extra add bleu inspuiting en met minder CO2 uitstoot dan de kleinste BMW met verbrandingsmotor maar dat maakt voor de meeste niet uit, het is een diesel dus hij is vervuilend.

Deze heeft inmiddels 350.000 op de teller staan dus moet eind van het jaar begin volgend jaar vervangen worden en de volgende zal weer een diesel zijn maar dan nog weer schoner

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Moderne diesels staan ten onrechte on het verdomhoekje.

Ik rijd een cat. 6d met ad blue.

1.800 kg, maar wel 1 op 20.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een diesel is naar mijn bescheiden mening in het

verdomhoekje gekomen omdat je vroegere diesel

rook als je er achter stond. Maar dat gold ook voor

LPG die hadden een aparte odeur.

Je kon dus ruiken aan de uitlaatgassen of het een

diesel was of LPG.

Maar ook vroeger reden diesels veel zuiniger en

dus in volume gezien minder uitstoot.

LPG motoren waren vroeger veel heter. Je kon niet

iedere auto ombouwen naar LPG, daar konen de

koppen niet tegen. Dit hield tevens in dat deze

rookgassen ook veel heter waren hetgeen meer

opwarming gaf. Ook dat is verleden tijd. Hoe

zuing LPG tegenwoordig is weet ik niet. Maar

dat een diesel minder uitstoot geeft lijkt mij,

met mijn boerenverstand meer dan logisch.

 

De regering en plaatselijke gemeenten zijn nu

eenmaal kuddedieren en voor de schijn doen

ze wat aan stikstofuitstoot. Laat me niet lachen.

Maar wij zijn hierdoor wél aan de nep-Goden

overgeleverd.

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Con zei:

De regering en plaatselijke gemeenten zijn nu

eenmaal kuddedieren en voor de schijn doen

ze wat aan stikstofuitstoot. Laat me niet lachen.

Maar wij zijn hierdoor wél aan de nep-Goden

overgeleverd.

 

een beetje kortzichtig

jij bent zelf ook "een kuddedier"

onderhuids loop je gewoon mee in de richting die de kudde inslaat

 

en als regering en gemeente een gekozen dier is dat die kudde aanvoert ben je er ook zelf voor verantwoordelijk.

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik (wij) dwa(a)al(en) af maar om dit verhaaltje te completeren het volgende.

Als je niet stemt dan heb je niets in te brengen hetgeen wordt geregeerd.

Als je wél een stem uitbrengt dan breng je goed beschouwd een stem uit

voor 50 a 60%? waar je het mee eens bent. Een ideale partij bestaat immers

voor niemand.

Dus ik ben tegen de overige 40% en daar mag ik een uitgesproken mening

over hebben. Kortzichtig? Kuddedier? Ach... dan zou iedereen dat zijn de

wel stemt, de overige hebben, goed beschouwd geen recht van mening.

Hoewel, iemand die niet stemt, stemt niet goed maar ook niet "verkeerd" dus... 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Con zei:

Een diesel is naar mijn bescheiden mening in het

verdomhoekje gekomen omdat je vroegere diesel

rook als je er achter stond.

 

Ik dacht anders dat de sjoemel-affaire daar ook iets mee te maken had? 

 

Nadat mijn dieselmotor softwarematig aangepast (of beter gezegd: "verprutst" is) heb ik besloten nooit meer diesel te rijden en nooit meer voor een auto van het VAG concern te kiezen. 

Nu kun je stellen dat dat een emotionele beslissing is, en dat de diesel ten onrechte in het verdomhoekje staat. Het blijkt echter in de praktijk dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. 

Afgelopen week nog een vertegenwoordiger gesproken die de dag ervoor een nieuwe leaseauto had gekregen. Hij rijdt 50.000 per jaar maar kon toch alleen maar kiezen voor een benzinemotor. Ondanks de 50.000 per jaar bleek dat onder aan de streep voordeliger, omdat de afschrijving van de diesel nu te hoog is. Want wie wil er tegenwoordig nog een tweedehandsdiesel kopen? Misschien koop je dan weer een kat in de zak denkt Jan Modaal.

En dat zijn de gevolgen van domme beslissingen op hoog niveau...

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Maar voorlopig vliegen we nog op kerosine!

 

Maar ik zag afgelopen zondag nog heel veel vliegtuigen geparkeerd op goedkope vliegvelden zoals Chateauroux en Maastricht.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tonskidutch zei:

> het gaat over vliegen met kerosine in een vliegtuig en niet autorijden met diesel <

 

Volgens mij is het onderwerp:

"Vliegen is langzamerhand weer mogelijk maar wie heeft hier nog zin en plezier in?" 

en dat heeft inderdaad niks met benzine, diesel of kerosine te maken.😉

 

En om daarop terug te komen, de enige reden waarom ik nu zou gaan vliegen zou om pure noodzaak zijn, zoals bijvoorbeeld in de jaren '80 toen ik twee keer naar de USA ben geweest voor het begeleiden van een familielid op de zogenoemde 'hartluchtbrug'. 

Zakelijk heb ik vaak het vliegtuig gepakt, maar na "11 sept" met steeds meer tegenzin, bovendien kwam je steeds krapper te zitten, als je dan rugklachten hebt... Ik ben heel blij dat ik nu niet meer hoef. De laatste paar keer dat ik zakelijk in Zwitserland moest zijn ben ik met de auto gegaan, puur omdat ik geen zin meer had in vliegen. 

 

Privé heb ik bijna 20 jaar lang zelf de stuurknuppel van een microlight (of ultralight) vastgehouden, dat was pure lol. Maar ook die lol is vergaan, ik stopte om medische redenen maar zou er nu buiten dat ook geen zin meer in hebben. Ik vloog van Lelystad, dat kan nu niet eens meer. Dat vliegveld hebben ze voor de hobbyist goed om zeep geholpen, ten behoeve van...  wat eigenlijk? En in de lucht zelf is het ook niet leuk meer, bekijk de tegenwoordige VFR kaart maar eens met al zijn regeltjes (kun je gratis online bekijken https://vfrchart.lvnl.nl ). Vroeger kon je heerlijk vrij rondvliegen over de polder, je hoefde alleen maar rekening te houden met vliegveld Lelystad maar tot 1500 voet kon je verder overal je gang gaan, en nu... 

 

Wat het vakantievliegen betreft, in mijn kennissenkring zijn er nog een paar die al vroeg in het jaar vliegvakanties voor dit najaar geboekt hebben. Zij volgen het nieuws steeds in de hoop dat hun bestemming een negatief reisadvies krijgt zodat ze hun geld terug gaan krijgen...

 

Dus als de vraag is "wie heeft hier nog zin en plezier in?" dan denk ik dat dat er steeds minder zijn. En dat weten de vliegmaatschappijen ook, waarom denk je dat er steeds meer oude toestellen geparkeerd worden op vliegvelden waar ze ook goed zijn in het slopen van vliegtuigen? 

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Maar 18 augustus komt Microsoft met Flightsimulator 2020, bijna net echt vliegen, zonder de nadelen verbonden aan het echte vliegen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Xbox als alternatief?

 

Het is wel onvoorstelbaar hoe realistisch FS 2020 geworden is.

 

Een paar jaar geleden zat ik ook wekenlijks in de lucht voor het werk, bijvoorbeekd voor 2 dagen Australie, of 3 dagen India.

 

Het frequent flyer pasje en de business lounge gaf dan nog wat verlichting.

 

Mijn laatste vlucht is nu 3 jaar geleden, ik mis het niet.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...