Ga naar inhoud


Overstap FM naar DAB+ kost veel luisteraars


Sprietje

Aanbevolen berichten

Vlaanderen:

De regering heeft zich voorgenomen de analoge radio-uitzendingen te laten uitdoven. Als het digitale luisteren meer dan 50 procent behaalt, krijgen de radiozenders wel nog een overgangsperiode.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181025_03871835

 

Een op de vier Vlamingen kent DAB+. Bijna één op de vijf heeft reeds een DAB+ toestel of wil er een kopen. 21 procent van het totale radioluistervolume is digitaal. Dat zijn resultaten uit de meting ‘Digitale Radio’ door onderzoeksbureau Ipsos, in opdracht van de Vlaamse overheid. DAB+ staat voor Digital Audio Broadcasting en is op termijn de digitale opvolger van FM.

 

 

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181111_03933841

https://www.dabplus.be/nl/2018/10/23/vlaamse-radios-komen-met-week-van-de-digitale-radio/

 

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites


begrijp je hoe onduidelijk jullie publiceren in België?

Citaat

als het digitale luisteren meer dan 50% gehaald wordt, krijgen de radiozenders wel nog een overgangsperiode

je moet het letterlijk lezen

 

digitaal is dus DAB+

en die zenders krijgen dan een overgangsperiode? om wat te doen is de volgende vraag?

 

 

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn radiostations die alleen op FM uitzenden, die vervolgens een overgangsperiode krijgen om de uitzendingen via DAB+ voort te zetten.

Maar je kunt het ook zo zien dat de luisteraar een overgangsperiode krijgt om over te gaan naar DAB+ wanneer 50% digitaal luistert naar de radiostations.

eh,,:rolleyes:

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat dus;

De regering heeft zich voorgenomen de analoge radio-uitzendingen te laten uitdoven. Als het digitale luisteren meer dan 50 procent behaalt, krijgen de radiozenders wel nog een overgangsperiode.

 

Dus als digitale Radio eenmaal de kaap van 50 procent heeft bereikt voor wat betreft luisteraars, dan gaat de afschakeling van de FM zenders worden ingezet dit met een soepele overgangs-periode voor de dan nog bestaande FM zenders, er word gemikt op 2022/2023 om dit te bewerkstelligen.

 

Helaas bewijst Tonski alweer voor de 46814 de keer dat hij over een belabberd deductie vermogen beschikt met talloze onzinnige reacties die er het gevolg van zijn.

 

 

4 uur geleden zei drz:

Er zijn radiostations die alleen op FM uitzenden, die vervolgens een overgangsperiode krijgen om de uitzendingen via DAB+ voort te zetten.

Maar je kunt het ook zo zien dat de luisteraar een overgangsperiode krijgt om over te gaan naar DAB+ wanneer 50% digitaal luistert naar de radiostations.

eh,,:rolleyes:

 

 

U begrijpt het ten dele, de overgang is wel voor de dan nog resterende FM zenders

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begreep het bericht wel, maar Nederlanders hebben de eigenschap om nieuwsberichten een beetje naar hun eigen interpretatie te vertalen.

....overigens vertoef ik al 12 jaar zo nu en dan in een klein dorpje bij onzer zuiderburen in het franstalige Walloonse gedeelte op de grens bij Luxemburg bij een bekende nieuwe winkelcentrum.

 

In wallonie zijn zij inmiddels op tenminste 3 transponders met testuitzendingen bezig, zo vernam ik vorige week dinsdag.

Helaas geeft mijn auto geen transpondernummers aan, maar deze zaten vrij laag in de DAB band. Mogelijk 5A,5B en 6A

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hier staat meer informatie, multiplex 11 en 12.

Multiplex 6 wordt rond Brussel gebruikt.

https://www.radiodigi.fr/dabplus-belgique.html

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv Dank, dan had ik het toch redelijk goed gegokt voor wat betreft de transponders.. :)

11A en 12A waren al bekend en de stations die enkel 'test' laten zien, zitten dus op de laagste transponders.

 

Ter info, de DAB+ /FM combi antenne die ik op mijn verse auto had gezet, eerder ergens in het forum beschreven, werkt trouwens uitstekend!

Ik kon de Nederlandse radio tot in Luxemburg nog ontvangen, zij het met veel uitval.

Mijn vorige 5/8 golf antenne deed het iets beter, of liever gezegd had deze andere eigenschappen, maar deze korte versterkte antenne doet er niet veel onder.

Een aanrader voor diegene die een goede antenne zoekt voor de DAB+ ontvangst.

Helaas geen signaal meter op de nieuwe DAB+ radio, dus kan geen referentie opgeven.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik niet begrijp is de uitspraak van minister Gatz deze morgen op de radio. Hij zegt letterlijk, we leven in een tijd van digitalisering en dat er meer en meer on line wordt geluisterd, daarom moeten we nu volop inzetten op DAB+. Maar hier kan ik even niet volgen, zijn er hier onder jullie dit dit wel kunnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Online luisteren in de auto is een utopie, dat gaat goed zolang er niet al te veel gebruikers zijn.

Het mobiele netwerk raakt simpelweg snel overbelast en in het geval van calamiteiten moet de bevolking informatie krijgen van de overheid en dat gaat niet ten tijde van rampen. Radio, al dan niet digitaal, bied dan een uitkomst.

 

 

 

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je met oud en nieuw probeert rond middernacht te telefoneren met GSM kan je dat vergeten, het netwerk is totaal overbelast.

Bij een grote calamiteit zal dat niet anders zijn.

Radio stations zijn aangewezen als calamiteiten zenders, private GSM operators tot zover mij bekend zijn dat niet, er bestaat ook geen organisatie, die meldingen kanaliseert.

Er bestaat in Nederland wel een NL Alert, maar dat blijkt niet dekkend te zijn.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/197796/Waarom-krijgt-niet-iedereen-een-NL-Alert-bij-calamiteiten

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...