Ga naar inhoud


Wat vind jij van het weer buiten op dit moment?- deel 3


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

De gemiddelde juli temperatuur in 2019, die maand met die record temperatuur boven 40 graden was... 18,8 graden en staat daarmee op plaats 14.

2006 op plaats 1, was met een maandgemiddelde van 22 graden duidelijk veel warmer.

Maar niemand herinnert zich 2006, laat staan dat er toen ophef over was.

 

Een paar dagen extreem warm weer, te verklaren met de meteorologische omstandigheden rechtvaardigen geen conclusie.

 

Daar draait het om.

 

 

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat komt doordat de media goochelt met cijfers, iets wat al eerder ter sprake kwam.

 

Ten opzichte van 1903 was Januari 2020 veel te koud en ten opzichte van 1902 was januari 2020 veel te warm. 
Met beide cijfers kun je de publieke opinie beïnvloeden in welke richting je maar wil.

Wil je mensen in de stress helpen door te beweren dat de aarde aan de rand van een verbranding staat, dan neem je de vergelijking tussen  1902 en 2020.

Wil je de mensen wijsmaken dat de aarde in een sneeuwbal veranderd, dan neem je de vergelijking van 1903 en 2020.

 

...om maar een voorbeeld te noemen. Het kan zijn dat ik beide data door elkaar haal.

aangepast door drz
Tikfout

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Letten jullie dan ook op de cijfertjes? Het gaat om tienden van graden..

 

...oh en nog belangrijker, de windrichtingen van de laatste 100 jaar!

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, astro iris zei:

Inderdaad, maar feiten zijn feiten. Waarom veranderen de windrichtingen? Waarom zijn er meer tropische stormen? en waarom zijn die heviger. Toch iets om bij stil te staan

Ik ben blij dat je stof tot nadenken hebt, want inderdaad, waarom waait de wind in Nederland meer vanuit het warmere zuid-westen?

 

 Tijdens een autorit van 350 km heb ik er over nagedacht en inderdaad het scenario van een opwarmende aarde heb ik zeker meegenomen.

Ook heb ik nagedacht over een grote afkoeling die inmiddels is ingezet na een periode van opwarming.

Bij een opwarmende aarde bedacht ik dat we net een kleine ijstijd achter de rug hebben en dat zou betekenen dat de opwarmende oceanen andere luchtstromingen veroorzaken.

Maar de globale temperatuur is slechts 1 graden warmer dan 100 jaar geleden, dus daar liep ik op vast...tenzij zo’n miniem verschil al zoveel kan veranderen..

 

Een ander scenario is een afkoelende aarde en deze lijkt inmiddels in gang gezet doordat de aarde de laatste 3 jaar gemiddeld koeler is. 
..volgens de metingen wereldwijd, vast wel ergens op internet te vinden.

Voorheen waaiden de winden hoofdzakelijk uit het noorden en oosten in de wintermaanden, maar dat lijkt steeds minder het geval te zijn.

Hoewel, in 2017 en 2018 hadden we tot en met de maand mei veel windstromingen uit het noorden....maar dat ter zijde..

De laatste 3 jaar veel zuidelijke winden, zowel in de zomer als in de winter.. Dat is opvallend.

Elders op de aardbol het omgekeerde. 
Zou dit dan het begin zijn van een afkoelende aarde omdat we de laatste 70 jjaar relatief stabiele windrichtingen hadden bij een opwarmende aarde?

 

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, astro iris zei:

Tja als dat voor jou al een vraag is, dan heb je er heel veel.:rolleyes:

Nou nog 2 dan😙. Waarom braken er in 2018 opeens 2 vulkanen uit? Wat is de invloed van die uitbarstingen nu nog?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Globale windstromen worden hoofdzakelijk bepaald door de temperatuur van de oceanen.

Daar spelen vele factoren een rol, waarvan we slechts een tipje van de sluier hebben opgelicht.

Die processen zijn cyclisch, maar hebben allemaal hun eigen cyclustijd.

Daardoor zal je over langere perioden meerdere invloeden en krachten tegen elkaar maar soms ook met elkaar zien samenvallen.

Het zoutgehalte van de oceanen speelt daarbij bijvoorbeeld een rol, maar ook El Nino bepaalt voor een groot gedeelte hoe de warme en koude stromen verlopen.

Dit bepaalt mede de windrichtingen het weer bij ons.

 

Dit zijn natuurlijke processen, de mens heeft hier geen invloed op.

 

In de historie worden koude perioden afgewisseld door warme perioden.

Een weerman zij afgelopen week, de winter is niet weg, maar de koude is op dit moment ergens anders.

Kijk naar Noord Amerika, die hebben forse winters, met lage temperaturen en koude records.

De hoeveelheid gevallen sneeuw heeft daar de laatste jaren records gebroken.

 

Kijkend naar de historische temperaturen zie je dat het weer van dit moment eerder voorgekomen is, januari 1921 was 0,1 graad warmer als januari 2020.

 

Blijft de vraag of het nu te warm of te koud is, niemand kan aangeven wat de juiste temperatuur van ons land is.

Ik heb het idee, dat er niet zoiets als een "juiste" temperatuur is, het aardse klimaat zal altijd schommelen, daar is ons leven en de natuur uitstekend tegen bestand.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Schommelen" is iets anders dan "extremer uitschieten". Jij komt steeds weer met losse incidenten, terwijl het we het moeten hebben over een patroon waarbij de invloed van de mens vrij nauwkeurig kan worden berekend. En dan hebben we het nog niet eens over de uitputting van de natuurlijke hulpbronnen en het uitmoorden van diersoorten. Allemaal meer van hetzelfde: het onleefbaarder maken, zo niet uitwonen van onze planeet.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...