Ga naar inhoud


Kosten airco


ronaldsl

Aanbevolen berichten


  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb het niet exact gemeten maar als je een goede unit hebt is het stroom verbruik erg laag. Niks om je eigen druk over te maken.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen, plaats er even een energiekosten meter tussen, dan weet je het. Die dingen koop je al vanaf €10,-.

Het verbruik hangt natuurlijk af van hoeveel hij moet koelen en ook van het rendement van de airco. Is het buiten erg warm, dan zal het meer zijn dan dat als het minder warm is.

Bedenk dat het gebruik van een airco tijdens de nachtrust ook zeer comfortabel is. Het verbruik s nachts is minimaal omdat het buiten dan niet warm meer is maar de warmte nog wel in huis kan hangen. Hij zal dan ook maar af en toe even aan gaan.

En, een airco doet niet alleen de temperatuur omlaag brengen. Ook de vochtigheid gaat omlaag wat het allemaal minder klam maakt. Zeker ook voor mensen die s nachts makkelijk zweten een hele uitkomst.

Tegenwoordig zijn bijna alle airco-units invertors, d.w.z, hij heeft een variabel toerental maar kan ook verwarmen. Een airco heeft een heel hoog rendement, ongeveer 4x hoger dan met een elektrisch kacheltje en ook voordeliger dan verwarmen met een cv-installatie. Zo kun je al vast gedeeltelijk van het gas af.

 

Zie hier een test van energiekostenmeters door de consumentenbond: https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/energiemeters

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 stuks in huis, en als ze op vollast draaien verbruiken ze ca 1 Kw per uur... Als ik dat vergelijk met mijn eerste die ik 27 jaar geleden kocht, is dit verbruik erg laag... toen gebruikte hij 3.2 Kwh voor een vergelijkbaar apparaat als de Daikin die nu in de woonkamer staat. En zelfs dat vond ik prima... omdat ik een probleem heb met de warmte.

Alles valt en staat met wat jij wil dat het apparaat doet... Hoe meer koelen/verwarmen hoe meer het zal kosten...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt ook aan veel factoren, isolatie van pand, veel beglazing, tocht, airco met ramen open werkt ook niet...

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 Daikin buiten units, één voor in de slaapkamer en één in mijn werkkamer.

 

In de slaapkamer blijft hij de hele nacht aan op de nachtstand. Hij draait dan continu maar onhoorbaar. En dan hebben we ook een raam op een kier open staan 😂 als we dat niet doen worden we beiden in de nacht met een droge bek wakker.

 

In de werkkamer is het 's zomers koelen en in de winter verwarmen.

 

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit iets aan mijn energierekening gemerkt heb maar die is toch al torenhoog door de elektrische vloerverwarming in de badkamer. Laatst las ik wel een artikel over Airco binnen units. Dat zijn waardeloze apparaten. Iemand had uitgerekend dat een nachtje koelen 5 euro kost. Dus met 10 hete nachten per jaar ben je 50 euro kwijt. Niet iets om van wakker te liggen.

 

Maar meten is weten.

 

NB: Je moet hem wel jaarlijks (laten) onderhouden.

 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de Ururu Sara, ja zo heet hij echt, van Daikin. Peperduur maar een COP van 7.

 

Het is wel verstandig de airco mee te laten lopen met het weer. Dat is véél voordeliger dan af en toe een temperatuurspiek weg te koelen.

 

Kosten? Gemiddeld 200 a 300 watt bij 40gr. Buiten.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

COP 7 is wel een prachtapparaat....

De daikin hier is ca 5...  maar dat is allemaal wel temperatuur afhankelijk uiteraard dus het is niet zo eenduidig te zeggen.

 

Onderhouden lees ik hier...  Wat laat je dan doen Psychosammie?

De unit in de woonkamer is nu 1½ jaar oud... de vorige stond er 25 jaar, en is nooit onderhouden... het laatste jaar dat ik hem had presteerde hij een stuk minder, dat was de reden om hem te vervangen door de Daikin die er nu staat...

Mijn ervaring zegt dat onderhoud niet per definitie nodig is... Het is echter alleen te adviseren als je het niet erg vind dat er eens iets defect raakt, en ja dan een aantal dagen moet wachten op reparatie...   voor mij is dat geen probleem eigenlijk.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of onderhoud nodig is, is ook afhankelijk van de situatie.
Ik heb hier in Zuid-Spanje 2 airco's. Na een aantal jaren merkte ik dat hij wat minder goed ging koelen. Na een tip van iemand, heb ik de koellamellen van de buiten-unit met perslucht schoon geblazen. Ik zag de omgeving bijna niet meer zoveel stof kwam er uit. Ongelofelijk. Tja, dat zal in Nederland niet zo makkelijk gebeuren want daar stoft het niet vanwege de regelmatige regenval maar hier in Zuid-Spanje regent het 4 maanden niet en dan is de grond zo verschrikkelijk droog dat het met een beetje wind altijd stoft. Daar heb je geen erg in want je ziet het niet maar ik merk het wel aan het zwembad. Na een week zijn de voegen op de bodem donkerbruin van het stof wat in het zwembad is gewaaid en dat komt in het water en blijft liggen op de voegen die ruwer zijn dan de tegeltjes. Dan moet ik het zwembad weer stofzuigen.
En ja, hij koelde weer aanmerkelijk beter na de schoonmaakbeurt. De binnenfilters schoon maken moet natuurlijk heel regelmatig.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

050EF124-C593-4413-BF66-8EAA9B1F169F.thumb.jpeg.b11091fc3f5848339f92cb7e364ed1de.jpegOnderhoud ?  In een 5 sterren hotel in Turkije kweken ze bloemkolen op  de binnenfilters 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei luisteraar:

Dat zou mooi zijn hoe groot is de ruimte die hij afkoelt en bij welke binnen temperatuur ?

 

Ik hou de ruimte op 27gr. Celsius. Koel ik niet dan wordt het 35gr.

De ruimte is 5 bij 6. (woonkamer met overstort naar de rest van de BG)

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp het... Voor mij is 27 graden niet echt lang vol te houden... ik koel tot 21-22 graden... De slaapkamer tot 19 graden... maar daar gaat de koeling pas om 8 uur 's avonds aan, en die loopt dan tot ik om 7 uur opsta.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Sverige:

COP 7 is wel een prachtapparaat....

De daikin hier is ca 5...  maar dat is allemaal wel temperatuur afhankelijk uiteraard dus het is niet zo eenduidig te zeggen.

 

Onderhouden lees ik hier...  Wat laat je dan doen Psychosammie?

De unit in de woonkamer is nu 1½ jaar oud... de vorige stond er 25 jaar, en is nooit onderhouden... het laatste jaar dat ik hem had presteerde hij een stuk minder, dat was de reden om hem te vervangen door de Daikin die er nu staat...

Mijn ervaring zegt dat onderhoud niet per definitie nodig is... Het is echter alleen te adviseren als je het niet erg vind dat er eens iets defect raakt, en ja dan een aantal dagen moet wachten op reparatie...   voor mij is dat geen probleem eigenlijk.

 

Sorry, niet de COP.

 

image.png.d8d4ebd57fc52a82fcaf243d56f23474.png

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...