Ga naar inhoud


Wel of geen winterbanden topic seizoen 2019 - 2020.


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

11 uren geleden, astro iris zei:

Volgend weekend 15° en onze weerman zei dat er misschien een 20 inzit.  Hoera de winterbanden kunnen er weer af. jammer voor sommigen die ze maar veertien dagen gebruikt hebben.

Het gevoel als je fluitend een dure mercedes die op een helling met vier man duwend nog niet bovenkomt , voorbij rijd maakt veel goed .

  • Haha 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites


11 uren geleden, astro iris zei:

Volgend weekend 15° en onze weerman zei dat er misschien een 20 inzit.  Hoera de winterbanden kunnen er weer af. jammer voor sommigen die ze maar veertien dagen gebruikt hebben.

je kent de gezegdes toch wel;

- 1 zwaluw maakt nog geen zomer

- Maart roert zijn staart

- April doet wat hij wil

 

dus wacht nog maar even met het terugplaatsen van je zomerbanden.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, gerrit B zei:

- 1 zwaluw maakt nog geen zomer

- Maart roert zijn staart

- April doet wat hij wil

 

Je had vroeger iemand op de radio die altijd een boeren wijsheid spreuk had maar dan net effe verhaspeld.

Deze vond ik nog de leukste:

 

Zie U in de ochtend avondrood, dan heeft er iemand aan de klok gekloot.

 

😜

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-2-2021 om 12:16, gerrit B zei:

je kent de gezegdes toch wel;

- 1 zwaluw maakt nog geen zomer

- Maart roert zijn staart

- April doet wat hij wil

 

dus wacht nog maar even met het terugplaatsen van je zomerbanden.

 

Ik hoef mijn allweather banden niet te wisselen en wissel ze dus nooit te vroeg of nooit te laat. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, maar in de zomer verbruik je meer brandstof, slijten je banden sneller, maken je banden meer lawaai en heb je met all-weather banden minder grip op een droog wegdek bij temperaturen boven de 7 graden waardoor de remweg langer is.

In de winter heb je juist weer minder grip dan met echte winterbanden.

Dus all-seasons zijn altijd een compromis tussen beide.

Soms kun je dat ook aan het profiel zien die aan de binnenkant meer winter profiel hebben en aan de buitenkant meer zomer profiel.

 

Maar rij je weinig kilometers dan kun je je afvragen waar je het over hebt, ik rij meestal tussen de 40.000 en 60.000Km per jaar en dan ligt het toch heel anders.

All-seasons wordt trouwens geadviseerd als je minder dan 6000km per jaar maakt.

Maar ook als mijn winterbanden 4mm of minder hebben dan blijven ze onder de auto om ze verder af te rijden zodat er in het najaar weer nieuwe banden op gezet kunnen worden alleen zie je de banden dan bijna slijten en meestal zo eind augustus moeten de zomerbanden er toch wel onder. (voordeel is dan wel dat je dat lekker in het zonnetje kun doen en niet in het koude natte voorjaar)

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, astro iris zei:

Is het niet , 1 zwaluw maakt de lente nog niet?

Komt op hetzelfde neer alleen was dacht ik "1 zwaluw maakt de lente niet"  iets van vroeger (en misschien wel gebruikelijk bij jullie in Belgenland)

Hier is het meeste gebruikte gezegde "1 zwaluw maakt nog geen zomer".

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, gerrit B zei:

maar in de zomer verbruik je meer brandstof, slijten je banden sneller, maken je banden meer lawaai en heb je met all-weather banden minder grip op een droog wegdek bij temperaturen boven de 7 graden waardoor de remweg langer is.

Beetje achterhaald allemaal, heb je de laatste testverslagen wel eens gelezen? Ik rij nu ruim 3 jaar met veel plezier met Michelin Cross Climate, nu bijna 40.000 km, (door corona het laatste jaar veel minder gereden) en zit nog boven de 4 mm. Best wel een zware auto, RAV4 hybride. Ik ervaar niet meer bandenlawaai dan mijn vroegere zomerbanden, wel minder lawaai dan mijn vroegere winterbanden. En zomers gebruikt die hybride echt veel minder brandstof dan 's winters.

 

Ik had eigen opslag voor de winterbanden, hoef nu niet meer te sjouwen, ben geen tijd meer aan kwijt aan het wisselen, mijn auto is altijd voorbereid op plotselinge veranderingen in het weer. Voor mij gewoon veel meer voordelen dan nadelen. 

 

Dat zal echt niet voor iedereen gelden, maar dat is ook zo met jouw bovengenoemde opmerking, die geldt dus ook niet voor iedereen...

 

Rij voorzichtig en kom vooral veilig thuis!!

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker heb ik de testverslagen gelezen en goede all-seasons zijn ook altijd nog beter dan een set goedkope zomerbanden en een set goedkope winterbanden, dat staat gewoon buiten kijf.

Maar ik vergelijk goede all-seasons met goede zomer/winterbanden.

Maar ik rij dus gemiddeld zo'n 80.000Km met een set banden voordat ze versleten zijn. (meestal Michelin Energy savers)

Ook dat is een vertekend beeld want ik rij 5 km naar de snelweg dan 120-150Km over de de snelweg naar de plek van bestemming en rij daar de snelweg weer af.

Ik hoef bij de verkeerslichten niet als 1e weg te zijn, met piepende bandjes door de bocht of regelmatig vol in de ankers zal ook nooit voorkomen.

Zou ik ook veel kleinere ritten maken dan slijten de banden ook veel sneller.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het spreekwoord kennen we in het noord-oosten al sinds de jaren 50 als "1 zwaluw brengt nog geen lente".

Grappig, die verschillen.

 

Zelf heb ik tig jaren gewisseld tussen zomer-  en winter-banden met alles erbij. En terecht. Ook voor m'n kinderen geregeld.

De C4 die ik als vervanger van de Xantia nam stond op winterbanden en m'n bevriende garagist raadde me aan om die af te rijden en daarna op 4 seizoenen-banden over te stappen omdat het verschil erg klein was geworden.

De test van de Michelin Cross Climate was aardig overtuigend, dus ik denk dat ik als deze af zijn daarnaar overstap.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

was verplicht om quatrac banden op mijn espace te leggen en lekker makkelijk.Geen geklooi met verwisselen en slijtage in alle weersomstandigheden is idem aan andere banden.Sprookje dat ze meer slijten kan je in de vuilbak gooien.Deze banden kosten iets maar zijn dan uitstekende kwaliteit.De levensduur van je banden wordt grotendeels bepaald van je rijgedrag.Veilig rijden hangt ook niet af van de band maar van je eigen of denk je soms dat je met winterbanden zomaar over sneeuw kan gieren ? Dan moet je nog veel leren over autorijden.

 

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar nu nog eens wat. Winterbanden met minder dan 4mm profiel mogen in Duitsland niet meer gebruikt worden als winterband en hebben natuurlijk ook in Nederland zijn beste winter-eigenschappen verloren. Dan kun je 2 dingen doen.
- ze met 4mm afvoeren. Dan heb je dus maar 4mm verbruikt van je banden. Dat zijn dure millimeters!!
- ze oprijden als zomerbanden maar dat wordt afgeraden omdat winterbanden in de zomer slecht remmen.

Geef mij dan maar all-season banden, als die minder dan 4mm zijn en ze in Duitsland ook niet meer als winterband kunnen dienen, kan ik ze altijd nog als zomerband gebruiken.

Heeft er nog iemand opmerkingen dat all season banden sneller slijten? Dat wordt ruimschoots goed gemaakt omdat je ze verder af kunt rijden in de zomer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet helemaal hoor.

All-seasons zijn zelfs niet altijd toegestaan.

test autoweek 2021

even een paar citaten hieruit

 

Zo herken je een winterband

Winterbanden kan je herkennen aan een icoon van een sneeuwvlok op het rubber. Op veel banden staan daarnaast ook de letters "M+S", "M.S." of "M&S".

Let op! In in een aantal landen zijn winterbanden verplicht bij winterse weersomstandigheden. Alleen de banden met een sneeuwvlok gelden dan als officiële winterband.

bron autoweek

 

All seasonbanden zijn geen winterbanden

Naast de zomerbanden en winterbanden bestaan er ook nog 4-seizoenenbanden. Deze autobanden zijn een compromis tussen zomer- en winterbanden. Als je in Nederland de weg op gaat is dit een hele goede oplossing, maar hou er rekening mee dat deze banden in andere landen, zoals Oostenrijk en Duitsland, niet gelden als winterbanden.

bron autoweek

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...