Ga naar inhoud


Sigaretten per 1 april duurder


Anoniem

Aanbevolen berichten

De zorgkosten wegen niet op tegen de opbrengst van de accijnzen..

Daarom wordt roken ontmoedigd..

 

Rokers zouden een 150x  hogere zorgpremie moeten betalen dan niet rokers om het eea te kunnen dekken.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites


32 minuten geleden, wiz zei:

Raar dat een topic over accijnsverhoging van tabakswaren uitmondt in een wel of niet roken strijd. Tuurlijk wordt die verhoging gedaan om het roken te ontmoedigen. Maar de achterliggende gedachte is gewoon om mensen nog meer geld uit hun zak te kloppen.

 

Ben je daar zeker van?

 

Voor een stuk wel, maar door het roken moet er veel meer uitgegeven worden via de ziekenfondsen om de kosten te betalen van de mensen die ziek worden door het roken.

 

mvv

aangepast door jeevanhoof

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, drz said:

De zorgkosten wegen niet op tegen de opbrengst van de accijnzen..

Daarom wordt roken ontmoedigd..

 

Rokers zouden een 150x  hogere zorgpremie moeten betalen dan niet rokers om het eea te kunnen dekken.

 

Je roept maar weer wat zonder het te onderbouwen.

Wat zijn dan die zorgkosten waar jij het over hebt?

En denk je niet dat je wat meer in de berekening moet meenemen dan alleen de accijnzen?

 

Neem even de tijd en bereken het op een eerljke manier.

Dan kom je vast tot een heel andere conclusie.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, jeevanhoof zei:

Voor een stuk wel, maar door het roken moet er veel meer uitgegeven worden via de ziekenfondsen om de kosten te betalen van de mensen die ziek worden door het roken.

 

15 minuten geleden, Tonskidutch zei:

volgens mij is roken slecht voor je gezondheid en die van anderen

 

Je bedoelt dat rokers slecht zijn, werkt er althans naar toe.

Het gevolg is dat zij gestigmatiseerd worden, paria's moeten zijn.

Het eerste wat een zorgverlener doet is vragen: "rookt U?", waarmee hij/zij meent een (voor-)oordeel te mogen hebben (of, notabene: uitspreken) en discriminatierecht.

Persoonlijk zie ik dan graag af van de service. Rokers besparen juist zorgkosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

haahaaa,

de vraag is zelfs niet eens nodig

4 minuten geleden, Zunigkyk zei:

"rookt U?"

elke "niet roker" ruikt een roker op afstand, aan de overkant van de straat zelfs

 

je moet doen wat je niet laten kunt zei men vroeger wel eens tegen ons rokers (ex-roker 2014)

als je het maar niet bij mij in de buurt doet en je peuken niet in het milieu dumpt

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Tonskidutch zei:

haahaaa,

de vraag is zelfs niet eens nodig

elke "niet roker" ruikt een roker op afstand, aan de overkant van de straat zelfs

 

je moet doen wat je niet laten kunt zei men vroeger wel eens tegen ons rokers (ex-roker 2014)

als je het maar niet bij mij in de buurt doet en je peuken niet in het milieu dumpt

Waarom vraagt de zorgverlener dan naar de bekende weg?

Ik ruik op straat nogal eens zwaar geparfumeerde mensen. Die vraag ik toch ook niet: "Heeft U een incontinentieprobleem?". Dat is respectloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, drz zei:

De zorgkosten wegen niet op tegen de opbrengst van de accijnzen..

Daarom wordt roken ontmoedigd..

 

Rokers zouden een 150x  hogere zorgpremie moeten betalen dan niet rokers om het eea te kunnen dekken.

Ik vind ook dat mensen die (al dan niet fanatiek) sporten ook veel meer premie moeten betalen. De kans op blessures die behandeld moeten worden is heel hoog.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, johnno zei:

Je roept maar weer wat zonder het te onderbouwen.

Wat zijn dan die zorgkosten waar jij het over hebt?

En denk je niet dat je wat meer in de berekening moet meenemen dan alleen de accijnzen?

 

Neem even de tijd en bereken het op een eerljke manier.

Dan kom je vast tot een heel andere conclusie.

 

 

Het gegeven:

Cijfers & Context

Ruim een vijfde van de Nederlanders rookt

Kosten rokengerelateerde zorg

Roken verantwoordelijk voor 2,4 miljard euro zorgkosten

In 2015 werd in Nederland 2,4 miljard euro besteed aan zorg aan ziektegevallen die door roken zijn veroorzaakt. Het gaat om (long)kanker, COPD, hart- en vaatziekten en diabetes. De kosten van deze ziekten als gevolg van roken vormen 2,8% van de totale zorgkosten (VTV-2018 (link is external)).

 

Bron: RIVM (https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/roken/kosten/kosten )

 

Reken maar uit..

17 miljoen mensen in nederland, daar 20% van zijn ongeveer 3,5 miljoen rokers - 2.4 miljard extra zorgkosten als gevolg door roken.

Deze extra zorgkosten betalen de niet-rokers dus.

 

Voordat ik mijn huidige vrouw leerde kennen had ik een vriendin die de ziekte van Buerger kreeg (geen tikfout).

Deze ziekte is 100% gerelateerd aan roken en zij is daar uiteindelijk aan gestorven.

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/133589-ziekte-van-buerger-symptomen-diagnose-en-behandeling.html

Als je nagaat hoeveel zorg zij had moeten genieten, ziekenhuis in, uit, in, uit , medicatie etc etc, dan is dat domme gerook een enorme belasting voor de zorg en dan heb ik het over een enkel geval.

Er zijn mensen die tientallen jaren met longaandoeningen moeten lopen.

 

En of ik vind dat rokers een hogere premie moeten betalen of niet, dat doet niet ter zake. Feit is dat roken niet echt sociaal is en rokers anderen tot last zijn.

Zowel direct als indirect voor mensen die zorg moeten verlenen aan domme rokers terwijl misschien andere mensen veel belangrijkere zorg nodig hebben.

 

...ok, mijn opmerking over domme rokers is te ver gezocht, maar ik neem deze niet terug.

Door chemicaliën in tabak, niet eens de nicotine want deze is vrijwel uit het lichaam verdwenen na enkele weken, blijft er een geestelijke behoefte achter.

Dit maakt de mens letterlijk dom en afhankelijk. Want, elke roker weet dat roken slecht is, maar deze kan geen weerstand bieden aan de door de fabrikanten toegevoegde stoffen en gaat willoos door als een soort van zombie.

Elk argument wordt terzijde geschoven en alle denkbare excuses worden aangegrepen om toch maar weer een tabakstok op te steken.

...en ik heb als naaste van een dergelijke roker echt wel alle argumenten aangehoord, tot de meest belachelijke dingen aan toe.

 

In die zin zijn rokers dus dom! (gemaakt)

 

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Zunigkyk said:

Je bedoelt dat rokers slecht zijn, werkt er althans naar toe.

Het gevolg is dat zij gestigmatiseerd worden, paria's moeten zijn.

 

Tonskidutch is een ex-roker.

Dat zijn doorgaans degenen die zich daar het meest schuldig aan maken.

Beetje heel erg hypocriet, maar het is niet anders.

aangepast door johnno
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zullen we voor alcohol ook maar even de kosten neerzetten en de bijkomende problemen die voor de directe omgeving ook enorm zijn, Alcohol is naar mijn smaak een net zo groot probleem ( of nog groter), accijns mag ook flink omhoog.

 

p.s ik rook en drink niet.

aangepast door henkvd1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik eigenlijk mis is de discussie waarom tabak niet verboden word. We weten allemaal dat je ziek van kan worden vanwege de toevoegingen. Er zitten tig aantal stofjes in de tabak die allemaal kankerverwekkend zijn. Hoe kan het dat tabak dan nog legaal is? Stel je voor dat deze stofjes morgen in het brood, melk of gehakt worden toegevoegd. Wat zou er dan gebeuren?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...