Ga naar inhoud


Sigaretten per 1 april duurder


Anoniem

Aanbevolen berichten

  • Moderator

De bedoeling van de prijsverhoging is om het roken te ontmoedigen, die prijsverhoging gaat in stappen.

 

Je zou eigenlijk jaarlijks de prijs moeten verdubbelen, die ene Euro per jaar gaat te geleidelijk, en heeft geen afschrikwekkende werking.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


18 minutes ago, ceesv said:

Maar terzijde, in 2020 hoeven we toch echt niet meer aan te tonen dat roken slecht is?

 

Is er dan iemand hier die gesteld heeft dat roken goed voor de gezondheid is? Een totaal overbodige vraag dus.

 

Het gaat erom dat als mensen iets wordt voorgehouden, dat daar een eerlijke berekening aan ten grondslag dient te liggen.

Dat is in dit soort artikelen van meestal anti-rook organisaties nooit en te nimmer het geval.

 

Zo heb ik bijvoorbeeld al eens keurig voorgerekend gezien hoeveel een gemiddelde roker aan accijns heeft betaald na 50 jaar roken.

De uitkomst werd dan vervolgens vergeleken met het zorgkostenplaatje.

Dat het geïnde bedrag intussen talloze keren over de kop was gegaan dankzij rente op rente werd gemakshalve natuurlijk even buiten beschouwing gelaten.

 

De artikelen melden ook allemaal graag dat de roker een minder lang leven beschoren is.

Sommigen zeggen dat het 10 jaar korter is, anderen gaan nog verder dan dat.

Maar vreemd genoeg vindt je de besparing aan AOW en pensioen in het kostenplaatje nooit terug.

Dit soort misleiding zorgt ervoor dat bepaalde mensen dan gelijk meer zorgpremie van de roker willen zien.

 

Je mag wat mij betreft alles geloven wat er in die artikelen staat, ceesv, maar ik kan je een ding verzekeren.....

Als ik morgen aan longkanker of een hartaanval kom te overlijden, dan heb ik de samenleving niets gekost.

Integendeel, dan zal ik de samenleving een flinke bonus hebbben bezorgd.

En in tegenstelling tot de vele artikelen is mijn berekening op feiten gebaseerd en niet op gissingen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
13 minuten geleden, johnno zei:

Dat is in dit soort artikelen van meestal anti-rook organisaties nooit en te nimmer het geval.

In dit geval is de berekening, het zijn er zelfs 2, gepubliceerd door het tijdschrift voor de geneeskunde, die beroepsgroep die als geen ander het leed te zien krijgt.

Ik krijg de indruk dat je het artikel niet hebt gelezen.

 

Auteursinformatie

RIVM, Bilthoven.

Bureau Directieraad: prof.dr. J.J. Polder, gezondheidseconoom (tevens: Universiteit van Tilburg, dep. Tranzo).

Centrum Voeding, Preventie en Zorg, afd. Kwaliteit van Zorg en Gezondheidseconomie: dr. P.F. van Gils, onderzoeker; dr. T.L. Feenstra, gezondheidseconoom (tevens: Rijksuniversiteit Groningen-UMCG, afd. Epidemiologie).

Centrum Gezondheidsbescherming, afd. Productsamenstelling: dr. R. Talhout, onderzoeker tabaksproducten.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minutes ago, ceesv said:

Je zou eigenlijk jaarlijks de prijs moeten verdubbelen, die ene Euro per jaar gaat te geleidelijk, en heeft geen afschrikwekkende werking.

 

Goed idee, dan hebben we er in een klap weer een illegale markt bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, ceesv said:

n dit geval is de berekening, het zijn er zelfs 2, gepubliceerd door het tijdschrift voor de geneeskunde, die beroepsgroep die als geen ander het leed te zien krijgt.

Ik krijg de indruk dat je het artikel niet hebt gelezen.

 

Ik heb het nog eens na gelezen, maar er staat toch echt 'meestal'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, cookie monster zei:

Koffie kan & mag ik ook niet drinken , hartprobleempje !! 

furosemide_40mg.jpg

Ben jij een vrouw of zo'n wienerzanger ?? Grapjeuuuuh ;)

Dacht na 10 jaar dat een sigaartje wel kon. Was een domme gedachte.

  • Haha 1

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, johnno said:

Goed idee, dan hebben we er in een klap weer een illegale markt bij.

Optreden dan door politie, wordt bij te hard rijden toch ook gedaan.

 

Verkoopverbod voor nog niet verslaafden.

 

Voor verslaafden op recept via speciale apotheek. Wel voor betaalbare prijzen.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Mojo zei:

Dacht na 10 jaar dat een sigaartje wel kon. Was een domme gedachte.

Een leuk grapje moet altijd kunnen :)

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rook zelf niet, heb nooit gerookt..... Maar Nederland (en een aantal andere landen ook) is wel erg hypocriet... Drugs worden gewoon openlijk verkocht (Cannabis), ook het zwaardere spul wordt gewoon aan zogenaamd verslaafden gegeven omdat ze het nodig zouden hebben... jaja... een alcoholverslaafde giet je ook niet iedere avond vol omdat hij het nodig heeft.

Als ik zuiver voor mezelf praat heb ik liever een roker dan een zuiper in mijn buurt, en het allerminst een drugsverslaafde...

Uiteindelijk moet ieder voor zich weten wat hij wel of niet doet. Dat maakt mij niet uit, zolang men mij met rust laat is het OK. Wordt er ergens gerookt, gedronken, gespoten of wat dan ook, is het aan mij om daar niet te komen... en in mijn huis ben ik de baas en beslis wat er wel of niet mag.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Sverige said:

Uiteindelijk moet ieder voor zich weten wat hij wel of niet doet. Dat maakt mij niet uit, zolang men mij met rust laat is het OK. Wordt er ergens gerookt, gedronken, gespoten of wat dan ook, is het aan mij om daar niet te komen... en in mijn huis ben ik de baas en beslis wat er wel of niet mag.

 

Onder dat motto heb ik ook vele jaren mogen leven, maar in Nederland is dat niet mogelijk. De tolerantie die Nederlanders vaak wordt toegedicht is een fabeltje. Je bent in Nederland een hele beste jongen, zolang je maar leeft naar de gedragsregels van de buren. Met andere woorden, als zij niet roken of drinken, dan zou jij dat dus ook niet moeten doen of zelfs mogen. Mocht je je niet aan de gedragsregels houden, dan zul je het moeten bezuren, en dat geldt dus onder andere voor de roker. Hoezeer die roker zich ook aanpast, door bijvoorbeeld keurig netjes naar buiten te gaan om zijn of haar sigaretje te roken, het is niet genoeg. De afkeer en soms ook pure haat die de rokers(minderheid) dagelijks meemaakt lijkt ook hier bij bepaalde mensen duidelijk naar boven te zijn gekomen. Het is jammer, maar dat is Nederland.

 

Ongetwijfeld zullen velen zich in het bovenstaande niet kunnen vinden. Maar mogelijk dat Nederlanders die in het buitenland wonen, of hebben gewoond er wel iets in herkennen.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Zelf heb ik vele jaren in Nederland, Duitsland en Belgie gewoond en ik herken mij hier totaal niet in.

 

Ik ervaar juist (en dat wordt gelukkig wel sterk minder) dat rokers helemaal geen rekening houden met niet rokers, met name in de open lucht (bijvoorbeeld een terras). Zij willen roken en jij moet hun stank en giftige lucht maar gewoon inademen en als je vraagt of het misschien iets minder kan, krijg je meestal alleen een grote bek.

 

Ik heb een vrouw met astma en wij ervaren beide dat er met niet rokers weinig rekening wordt gehouden. De rokers zelf vinden zichzelf natuurlijk juist wel heel sociaal.

 

Je zult je er bij neer moeten leggen dat roken niet alleen extreem onverstandig, maar ook gewoon een asociale bezigheid is. De enige uitzondering daarop is als je echt alleen in de open lucht en ver uit de buurt van wie dan ook rookt. Zelfs dan slok je als roker een onevenredig groot deel van de zorgcapaciteit op, maar goed daar betaal je dan ook veel accijns voor ;) 

 

In alle andere gevallen hebben niet rokers last van jouw doodswens. Niet alleen door stank, maar ook gewoon door giftige dampen, want wetenschappelijk aangetoond is in ieder geval dat meeroken vrijwel net zo slecht is als roken.

 

Mvg, 

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

@Michel, op terrassen gebeurt het vaak dat mensen gaan roken terwijl je net met je diner of lunch bezig bent.

ZIJ mogen roken op het terras DUS ZIJ gaan roken op het terras.

Vraag je of ze misschien even uit de wind willen roken dan kijken ze je aan of je van een andere planeet komt en begrijpen niet dat mensen het gerook vies vinden.

Vaak komt er dan zo’n grijns op hun gezicht en gaan gewoon stoïcijns door.. 

...die grijns zal er niet zijn omdat zij genieten van het feit dat je er last van hebt, maar gewoon uit stompzinnigheid omdat ze het niet begrijpen.. 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dat denk ik ook, maar mijn ervaringen in het Brabantse deel van het land zijn juist dat er vaker opmerkingen komen als 'nou, dan ga je toch ergens anders zitten', of 'als het je niet bevalt heb je pech, want buiten mag je roken' of woorden van gelijke strekking.

 

Vandaar ook dat ik de gemiddelde roker als asociaal bestempel, want zelfs als krijg je dit soort opmerkingen niet, dan nog moet je eerst vragen en wordt er dan pas iets mee gedaan. Dat is in ieder geval niet sociaal gedrag, want als je een ander bewust overlast of zelfs schade berokkend (ongewenst meeroken) ben je wat mij betreft asociaal.

 

Van mij mag de accijns per jaar met een euro of 2 omhoog.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, drz zei:

op terrassen gebeurt het vaak dat mensen gaan roken terwijl je net met je diner of lunch bezig bent.

Dat zou ik dus nooit doen omdat ik daar zelf een hekel aan heb.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mojo, de uitzondering bevestigt de regel, niet elke roker is hetzelfde en het is mij opgevallen dat het meestal de wat oudere mensen zijn..

Gelukkig is het merendeel van de rokers wel oplettend en houden zij er wel rekening mee.

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...