Ga naar inhoud


Overstap FM naar DAB+ kost veel luisteraars


Sprietje

Aanbevolen berichten

  • Moderator

DAB is geen app.

Mijn auto heeft spraakbesturing, ik zie het probleem niet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@luisteraar, Je maakt er wel een grap over, maar je hebt wel een punt.

Een radio bedienen, al dan niet met stuurknoppen, staat volgens mij in feite gelijk aan het bedienen van de autoradio, behalve dat je de radio niet in de hand hebt en een onderdeel van de auto zelf is.

En, zoals in veel gevallen, bediend men een touchscreen en in bepaalde autoradio's kun je een simkaart plaatsen waardoor de autoradio ook een telefoon wordt.

Ik vraag mij af hoe de wetgeving dit gaat interpreteren.

 

Spraakbesturing kan, maar ik kan mijn app's op de telefoon ook met spraakbesturing bedienen.

..enfin, even een gedachte.

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

moet je gewoon je vrouw meenemen en die de stations laten wisselen

9 uur geleden zei drz:

Een radio bedienen, al dan niet met stuurknoppen, staat volgens mij in feite gelijk aan het bedienen van de autoradio

 

dat is absoluut niet waar, daar je die bediening even zo gewend bent als knipperlicht bedienen en toeteren naar medeweggebruikers op het voetpad

maar volgens mij heb je een waardeloze DAB+ in je auto beste Dr. Z of je hebt een slechte antenne daar je zender telkens wegvalt

 

bovendien gaat het daar helemaal niet over

Walking On The Moon

The Police

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-9-2018 om 12:02 zei Tonskidutch:

dus niet te vergelijken en MDR Schlagerwelt zul je wel niet per DAB+ en/of FM gehoord hebben!!!?

Nee... sinds die in de lucht is, ben ik niet meer in die regio geweest, helaas....

De Schlagerwelt is overigens DAB only dacht ik...  ik zou dus in de auto geen ontvangst van die zender hebben.

 

Mijn keuze voor MDR en dan Schlagerwelt of Sachsenradio (1) is meer omwille van de nostalgie... ze zenden nog behoorlijk veel DDR schlagers uit, en daar heb ik goede herinneringen aan...

Maar zoals je zegt, helaas is DAB+ nog steeds erg regionaal, net als FM overigens...  dus buiten de regio moeten we het met internetradio doen... en ik ben erg blij dat die er is, aangezien de Middengolf voor dit soort zenders leeg geruimd is... Vroeger had je wel Stimme der DDR en Radio DDR1 die in grote delen van europa te beluisteren waren... Vaak knerpend, piepend en met veel fading... maar dat stoorde mij niet...  

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Tonskidutch:

moet je gewoon je vrouw meenemen en die de stations laten wisselen

 

dat is absoluut niet waar, daar je die bediening even zo gewend bent als knipperlicht bedienen en toeteren naar medeweggebruikers op het voetpad

maar volgens mij heb je een waardeloze DAB+ in je auto beste Dr. Z of je hebt een slechte antenne daar je zender telkens wegvalt

 

bovendien gaat het daar helemaal niet over

Ik heb een tijdelijke FM-bak in de auto. Ik heb de DAB+ radio nog niet binnen voor mijn verse auto..

Die uien van Ford zijn nu niet de snelste.

De antenne is nieuw en een "serieuze" Calearo actieve FM/DAB+ combi met versterker ingebouwd.

Die versterker is misschien niet echt een fijn iets, maar het is nu even niet anders.. Ik kijk eerst even aan wat deze antenne op DAB doet.

 

Kenmerken Calearo Dakantenne 16V AM/FM & DAB:

16V DAB+/ Radio AM/FM
DAB kabel : L = 5 m / Z = 50 Ohm / C = 101 pF/m
AM/FM Kabel: optioneel
DAB aansluiting : SMB F
AM/FM aansluiting : HC97 F
Voeding: DAB+ 12V AM/FM 12V(phantoom)
Frequentie band :III band 174-240 Mhz / L band 1452-1492 Mhz
Gain (dB) : III band 0 dB / L band 14 dB
Verbuik: DAB+ en AM/FM : 60 mA
Afmetingen (LxB):6x4,3 Hoogte:41cm 600
Bevestiging: dak montage (origineel antenne gat of 19 mm gat)

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-3-2017 om 08:55 zei Drs. IJzerbout:

 

Een AM middengolf zender weerkaatst overdag niet. De middengolf heeft overdag een grondgolf. Die ligt als een zeer dik tapijt..een soort wolk over het maaiveld. s´Avonds is er een grondgolf én een gereflecteerde golf. De ruimtegolf. Door faseverschillen.kan de ontvangst dan gaan zwabberen en faden afhankelijk van de toestand van de Kennely Heaviside laag (E-laag). Kortegolf kent nauwelijks een grondgolf en moet het van de E laag reflekties hebben.

Als je AM zegt wordt in de volksmond de middengolf bedoeld. :D

Maar je hebt gelijk dat een sterke AM kortegolfzender met gemak heel Europa belicht met z´n footprint en niet gevoelig is voor bergen.

 

Een beetje laat om nu nog te reageren, maar ik zie dit nu pas. Ik had het over een AM gemoduleerde kortegolfzender overdag, dat in tegenstelling tot een digitale DRM zender (die Roemenië wel maar Nederland niet op de korte gold gebruikt). Vanzelfsprekend NIET over de middengolf, die kan overdag vrijwel nooit die 2200 km overbruggen en dan toch beluisterbaar zijn. Ik vind dit toch wel zo vanzelfsprekend dat ik niet op het idee kwam dat iemand dat verkeerd had kunnen opvatten...  En nee, het is de Amerikaanse volksmond die AM tegen middengolf zegt, ik heb hier in continentaal Europa eigenlijk nooit iemand andere woorden dan langegolf, middengolf en korte golf horen gebruiken. Ofwel Langwelle, Mittelwelle en Kurzwelle als ik over de grens luister. Sterker nog: in de tijd dat Radio 10 alleen nog maar op middengolf te horen was noemden ze zich nog steeds "10 FM". Als webhost krijg ik met regelmaat kindertjes die een vermelding van hun lijstje internet radiozenders die ze dan als "FM-lijst" betitelen. Nee, ik denk dat we toch maar beter wat stappen van die al dan niet vermeende "volksmond" weg kunnen blijven als we er niet helemaal een onbegrijpelijk zooitje van willen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-9-2018 om 11:00 zei ceesv:

Hier nog een all in een toestel, Sonoro MEISTERSTÜCK DAB/DAB+/FM Internetradio

 

Op deze site staan zo een beetje alle in de markt verkrijgbare DAB+ radio's.

Digital radio nl

 

De site is een samenwerkingsverband van alle betrokken partijen in Nederland die met DAB+ te maken hebben.

Het is geen webwinkel!

 

Dank je Cees, ik had nog wel naderhand even snel gekeken maar moest meteen weg dus vandaar nu pas mijn reactie. Eerlijk gezegd begrijp ik je niet helemaal, of beter gezegd begrijp jij me kennelijk niet. Zelfs die 1000 euro kostende Sonoro lijkt (ik zeg lijkt want ik vind alleen maar een display met een lading ikoontjes) geen zendernamen in grote letters te hebben. En let wel, feitelijk is wat je als ouder niet meer zo scherp ziend persoon DRIE vette regels met zendernamen onder elkaar moeten kunnen zien als je nog een beetje gemakkelijk wilt afstemmen. Vergelijk het eens met heel veel oudere tafelradio's waarop je getallen als 88, 90, 92 enzovoorts met flink grote cijfers zag afgedrukt zodat je een redelijk houvast had bij het afstemmen. Nu moet je als je een beetje pech hebt een enorme trits zendernamen lezen voordat de door jou gewenste zender tegen te komen en dat is geen lolletje bij al die priegelig klein geschreven zendernamen.

 

Ik heb het nooit in een auto gezien en misschien is dat in jouw luxe bolide anders omdat moderne auto's (dus niet de mijne) tegenwoordig een wel driemaal zo hoog vlak voor een autoradio hebben i.v.m. navigatie en dat daardoor heel gemakkelijk te verwezenlijk is, maar zendernamen van laat ik een concreet getal noemen letters die 2 cm hoog zijn heb ik nog op geen enkele DAB+ radio gezien. En dat is waar ik het over had, sorry als ik daar een onduidelijkheid liet ontstaan. Ik hoef echt mijn Philips DAB+ portable niet in de hand te nemen zonder dat ik eerst een leesbril opzoek, dan kan ik het wel schudden.

 

Overigens merk ik niet veel van bereik-problemen binnenslands, ik heb de indruk dat dat in grote lijnen wel redelijk werkt maar je moet niet in een tunnel, parkeergarage o.i.d. komen en eenzelfde bereik verwachten als je van FM en zeker als je van de middengolf gewend bent want dan kom je bedrogen uit. Als het ooit zover komt dat we alleen nog DAB+ hebben dan kan onze lieve overheid beter maar ophouden met hun "NL-aleurt" spotjes want bereik plus snelle uitputting van batterijen bij digitaal gebruik houdt automatisch in dat bij een watersnoodramp à la 1953 de helft tot driekwart van de inwoners van zo'n overstroomd gebied op geen enkele manier meer bereikbaar zal zijn. Of bij een oorlog kun je dan maar beter niet in een (schuil-)kelder gaan zitten als je wilt weten wanneer er bommen gaan vallen... Maar goed, dat laatste kaartte ik al eens in Den Haag aan. Ze zeiden het een enorm waardevolle tip te vinden waar ze graag nog op terug wilden komen. Dat was al gauw een jaar of zes geleden, nooit meer iets van gehoord. Er wordt zo goed nagedacht daar in het verre Den Haag.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die kleine ikoontjes is het functie keuzemenu, tijdens radio ontvangst toont het display de naam van de zender, en aanvullende informatie over de uitzending.

 

Ik heb een test/beschrijving gevonden , met daarin een foto van het display tijdens radio ontvangst.

Het ding heeft ook nog een draadloze afstandsbediening, met numerieke programma toetsen.

https://www.lite-magazin.de/2017/12/sonoro-meisterstueck-hifi-spezialist-fuer-die-besonderen-klangmomente/

Ik veronderstel dat andere merken iets soortgelijks in hun programma hebben.

Bijvoorbeeld de HAMA DIT1000MTB met beeldscherm.

Het zijn toestellen geschikt voor multiroom systemen.

Een andere manier als traditioneel radio luisteren, maar de mogelijkheden met zo een ontvanger zijn bijna onbeperkt.

 

Thuis luister ik radio via satelliet, daardoor heb ik dan een 65"display met zendernamen.:rolleyes:

In de auto zit een 10"display, waar de zendernamen alfabetisch gesorteerd over het scherm scrollen.

Ook worden naar keuze de zendernamen via de head-up projectie op de voorruit geprojecteerd.

Tenslotte kan je op 8 vaste vrij programmeerbare toetsen je voorkeurszenders vast programmeren.

Je hebt ook nog mondeling via stem commando's een zender selecteren.

 

Veel van die features zie ik ook voorbij komen in autoreclames voor kleine compacte Franse voitures.

 

Ik heb morgen een rit van 2 x 350 km in Duitsland in het verschiet, De DAB radio is op Klassik Radio afgestemd, er hoeft onderweg niet opnieuw afgestemd te worden.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat display van die Sonoro is exact hetzelfde als op de Medion die ik in de badkamer heb staan.... is best goed leesbaar als je er niet te ver vanaf staat.

Maar nu hebben we het over een huiskamer radio, niet een voor in de auto uiteraard.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Sverige:

Dat display van die Sonoro is exact hetzelfde als op de Medion die ik in de badkamer heb staan.... is best goed leesbaar als je er niet te ver vanaf staat.

Maar nu hebben we het over een huiskamer radio, niet een voor in de auto uiteraard.

 

@Sverige 

 

Welk type Medion ontvanger heb jij ? - Daar ik overweeg er een aan te schaffen - Dacht aan een model van € 129 of zoiets.

 

Marc,

 

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-9-2018 om 10:36 zei Tonskidutch:

ik bedien hem al jaren via de pC,

er zijn veel opties je apparaten te bedienen tegenwoordig

DAB+ ontvang ik beter dan FM met kamer antenne

Screenshot_118.jpg

 

Ik zou niet weten waarom ik me thuis met DAB+ bezig zou willen houden. Dat biedt absoluut niets wat ik niet al op andere wijze thuis in ongestoorde kwaliteit binnenhaal. Met alle publieke Duitse zenders op één transponder van Astra 1, alle relevante Franse radio kanalen op 5 West en allen Britse op 28,2 Oost, alles tezamen gebracht vanaf mijn T90 antenne met aparte Atemio switch is er echt niets wat ik dan nog van DAB+ thuis zou kunnen of willen ontvangen. Nee, het radio gebeuren is voor mij alleen een bottleneck als ik achter het stuur van mijn auto zit, in die context voel ik me enorm genaaid door de recentere ontwikkelingen maar dat heb ik al vaker toegelicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-9-2018 om 22:10 zei ceesv:

Die kleine ikoontjes is het functie keuzemenu, tijdens radio ontvangst toont het display de naam van de zender, en aanvullende informatie over de uitzending.

 

Ik heb een test/beschrijving gevonden , met daarin een foto van het display tijdens radio ontvangst.

Het ding heeft ook nog een draadloze afstandsbediening, met numerieke programma toetsen.

https://www.lite-magazin.de/2017/12/sonoro-meisterstueck-hifi-spezialist-fuer-die-besonderen-klangmomente/

Ik veronderstel dat andere merken iets soortgelijks in hun programma hebben.

Bijvoorbeeld de HAMA DIT1000MTB met beeldscherm.

Het zijn toestellen geschikt voor multiroom systemen.

Een andere manier als traditioneel radio luisteren, maar de mogelijkheden met zo een ontvanger zijn bijna onbeperkt.

 

Thuis luister ik radio via satelliet, daardoor heb ik dan een 65"display met zendernamen.:rolleyes:

In de auto zit een 10"display, waar de zendernamen alfabetisch gesorteerd over het scherm scrollen.

Ook worden naar keuze de zendernamen via de head-up projectie op de voorruit geprojecteerd.

Tenslotte kan je op 8 vaste vrij programmeerbare toetsen je voorkeurszenders vast programmeren.

Je hebt ook nog mondeling via stem commando's een zender selecteren.

 

Veel van die features zie ik ook voorbij komen in autoreclames voor kleine compacte Franse voitures.

 

Ik heb morgen een rit van 2 x 350 km in Duitsland in het verschiet, De DAB radio is op Klassik Radio afgestemd, er hoeft onderweg niet opnieuw afgestemd te worden.

 

 

Hartelijk dank Cees, dat opent dan toch weer andere pespectieven. Niet dat ik zomaar even 1000 piek heb liggen om een mooie DAB+ tuner te kopen, maar dat terzijde. Het misverstand zit er voor mij in elk geval al in dat ik tot dusver nooit een radio toestel met picons heb gezien. Dat maakt het daar dan inderdaad al een stuk duidelijker mee, even aannemend dat iedere zender van zoiets voorzien is.

Neemt niet weg dat het "even afstemmen" natuurlijk een crime is: stapje voor stapje zendernaam na zendernaam langs te moeten zien komen, niet wetend of de zender die je zoekt de eerstvolgende is of wel 25 zendernamen verderop. Op dat gebied betaalde ik fors leergeld met die door mij  eerder genoemde Multyradio van Technisat die het namelijk presteerde om automatisch en zonder om toestemming te vragen zenders toe te voegen die op een gegeven moment werden ontvangen terwijl je toestel uit (dwz standby) stond. Zwikken Denen, Zweden, zenders uit Sleeswijk-Holstein, maar ook Zwitserse, Franse en Britse DAB zenders die zich allemaal in een ongespleten zenderlijst nestelden zodat een zender die voorheen misschien als vijfde in je lijstje stond na een moment van goede propagatie doodleuk als 50e of zelfs 80e in je ene enkelvoudige zenderlijst terug te vinden was. Ook zenders trouwens die ik talloze malen verwijderde (je kon alleen je hele lijst in één keer verwijderen dus daarna was het weer scannen geblazen) maar waar het de DX-ontvangsten betrof niet één enkele keer ooit heb kunnen beluisteren. Nu was het wel een gemakkelijker afstembaar toestel omdat je steeds een handvol zenders op een redelijk heldere  blauwe achtergrond zag bij het afstemmen, maar mijn Philips DAB+ radio laat maar één nieuwe zender tegelijk zien in piepkleine letters. Maar je snapt misschien dat ik met dat type ervaringen niet echt stond te juichen over de gebruiksvriendelijkheid van het DAB. Mijn gewone FM stereotoren heeft maar liefst 40 FM-voorkeuzetoetsen, de Technisat had er welgeteld 5 en de Philips nu 10 voor DAB. En luid ie apetrots over de kwaliteit van DAB van de toren blazen maar dan uitsluitend een mono portable weten te produceren als je hen naar hun toestel vraagt heb ik altijd met een reusachtige korrel zout genomen.

 

Mijn probleem blijft dat ik het gevoel heb dat over dit soort thema's meer als volgeling van een sekte dan in objectief vergelijkende termen wordt gesproken. Natuurlijk scheelt het heel veel als je normaliter als Nederlander heel netjes naar alleen Nederlandse zenders binnen onze landsgrenzen wilt luisteren, ik zei dat al eerder. Maar mijn enthousiasme over het Nederlandse (en trouwens ook het Belgische) radio aanbod is uitermate beperkt en dan krijg je toch een ander beeld. Met DAB+ veel minder bijzondere (buitenlandse) ontvangstmogelijkheden, doorgaans veel omstandiger afstemmen voor zover het niet om voorkeuzetoetsen gaat, batterijen die extreem veel korter meegaan in portables en het gros van de portables dat niet eens aan de minimale eisen voldoet als stereo en  toonregelingen die we een halve eeuw geleden al tamelijk normaal voor de wat betere portable vonden. En vaak nog dingen als het ontbreken van iets elementairs als een externe antenne ingang. Het feit dat de trouwe DAB+ volgelingen waar ik jou toch echt wel toe zou willen rekenen daar allemaal schouderophalend aan voorbij gaan blijf ik een teken vinden dat je op dat gebied met oogkleppen oploopt voor wat ik toch wel als redelijk objectieve vaststellingen mag betitelen.

 

Ik ben 100% voor vooruitgang en toonde dat aan door vroegtijdig in te stappen op de DAB trein maar ik moet de gevolgen daarvan dan wel als vooruitgang kunnen ervaren en niet als het afsnijden van een reeks essentiële en voor mij tot voor kort voor mij dagelijks in gebruik zijnde ontvangstmogelijkheden. Ik blijf echt niet snappen hoe je als normaliter zeer weldenkend mens daar geen greintje begrip voor kunt opbrengen. Trouwens, nog even dit: zou ik een normale DAB+ radio in mijn auto kunnen monteren (iets wat in mijn wagen niet zomaar kan) zou ik naar ik aanneem bij het zoeken naar een andere zender net zo gevaarlijk bezig zijn als een persoon die achter het stuur sms-jes zat te lezen of schrijven tijdens het rijden. Van mijn radio's heb ik altijd geweten in welke frekwenties de lange- en middengolf zenders waarop ik afstemde zaten zodat ik nooit ook maar een seconde naar de display hoefde kijken. En voor FM gold dat in elk geval in onze regio ook zolang je op een vast punt bij het afstemmen begon. Misschien zit er toch wat van dat alles in DAB+, dat kan ik moeilijk inschatten (ik zie mezelf nog niet zo snel tegen mijn radio toestel staan te lullen maar dat zal wel aan mijn leeftijd liggen) maar de eindeloze zee van pretentieloze lang-leve-de-lol zendertjes lijkt zo enorm groot dat ik het vinden van iets dat voor mij de moeite waard is erg lastig vind zonder dat er die buitenlandse AM-gerelateerde component bij zit. 

 

PS: een goede Deutschlandreise gewenst morgen!. Ik luister zelf graag thuis naar klassieke muziek maar nooit in de auto en zeker niet op lange ritten omdat dat me te zeer ontspant: ik moet echt helder blijven en kan dat eigenlijk alleen maar bij in hoofdzaak gesproken woord programma's.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-9-2018 om 21:07 zei drz:

Ik heb een tijdelijke FM-bak in de auto. Ik heb de DAB+ radio nog niet binnen voor mijn verse auto..

Die uien van Ford zijn nu niet de snelste.

De antenne is nieuw en een "serieuze" Calearo actieve FM/DAB+ combi met versterker ingebouwd.

Die versterker is misschien niet echt een fijn iets, maar het is nu even niet anders.. Ik kijk eerst even aan wat deze antenne op DAB doet.

 

Kenmerken Calearo Dakantenne 16V AM/FM & DAB:

16V DAB+/ Radio AM/FM
DAB kabel : L = 5 m / Z = 50 Ohm / C = 101 pF/m
AM/FM Kabel: optioneel
DAB aansluiting : SMB F
AM/FM aansluiting : HC97 F
Voeding: DAB+ 12V AM/FM 12V(phantoom)
Frequentie band :III band 174-240 Mhz / L band 1452-1492 Mhz
Gain (dB) : III band 0 dB / L band 14 dB
Verbuik: DAB+ en AM/FM : 60 mA
Afmetingen (LxB):6x4,3 Hoogte:41cm 600
Bevestiging: dak montage (origineel antenne gat of 19 mm gat)

 

Beetje vreemd om te zien dat een voor DAB geschikte antenne nota bene 0 dB signaalwinst geeft op band III. Wel versterking op de L-Band maar voor zover mijn kennis reikt is die uitsluitend in Tsjechië in gebruik, niet het vakantieland bij uitstek voor de gemiddelde Nederlander. En qua FM geen woord over een eventuele signaalwinst (Gain). Lijkt op het eerste gezicht niet echt indrukwekkend, of zie ik dat verkeerd?

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...