Ga naar inhoud


Sjoemelsoftware ofwel Dieselgate


TangoBravo

Aanbevolen berichten

23 minuten geleden zei gerrit B:

Wat ik alleen niet snap is hoe men schonere uitlaatgassen weet te rijmen met een hoger brandstof gebruik. Mijn gevoel zegt dat hoe meer brandstof je verbruikt hoe meer uitlaatgassen je produceert, maar blijkbaar kun je met een auto dus meer brandstof verbruiken en toch minder uitstoot produceren door die brandstof beter te gaan verbranden.

Er zijn schone en schadelijke gassen

co2 is bv niet schadelijk voor gezondheid zonder co2 in de lucht zouden wij sterven. 

Doel is brandstof ideal te verbranden dat alleen co2 en water ontstaat de schadelijke bijproducten nox kleinstof enz is het probleem. 

Meer verbruik komt niet overeen met schadelijker

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

100% zuurstof gedurende langere tijd inademen schijnt ook niet gezond te zijn, nog afgezien van het brandgevaar.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Tripleboy:

Komt daar bovenop dat enkele motorblokken al te oud waren 10 jaar geleden om de toekomst tegemoet te gaan, omdat men bij VAG liever hun zakken flink vult werden de toenmalige oude blokken aangepast en voorzien van de sjoemel software i.p.v nieuwe motorblokken te ontwikkelen voor het komende decennium .

 

Klinkklare onzin. In de basis blijven de blokken inderdaad redelijk gelijk, al bijna 15 jaar overigens. Dat heeft niets met zakken vullen te maken, maar gewoon omdat er aan het basis 'blok' nog maar weinig te verbeteren valt. Alles is in afgelopen jaren gestoken in brandstof inspuiting, regeling, vuldruk, ontbranding moment en uitlaatgas behandelingen.

De 2.0 TDI is in loop der jaren van 130 naar 190 pk gegaan, Euro3 naar Euro5 etc.

 

Wellicht dat het je ontgaan was, met een paar kleine uitzonderingen hebben vrijwel alle merken hebben ook de trukendoos open getrokken om ervoor te zorgen dat de uitstoot tijdens een test niet realistische waardes laten zien t.o.v. de praktijk.

Zo zijn er fabrikanten waarvan de dieselmotor een 1100% hogere NOx uitstoot genereer nadat de motor 21 minuten in bedrijf is (test duurt 20 minuten), of een dezelfde verhoogde uitstoot als het warmer of kouder is dan 21 graden (test is op 21 graden), en motoren die flink afwijken als er harder of zachter gereden wordt dan 110km/u (wat toevallig weer de test snelheid is).

Feitelijk is het allemaal 'sjoemelwerk', een algoritme in de software wat ervoor zorgt dat tijdens een test andere waardes uitkomen.

En dan komen we eigenlijk uit op dezelfde discussie als de verbruik opgave een paar postings terug, de testen en eisen zijn veel te statisch.

Wel met 1 groot verschil, de methode van VW (detectie op de achterwielen) was dan min of meer het meest brutaal, en daar zijn ze dan ook flink nat op gegaan.

Maar kijk je naar het algeheel plaatje, de extra vervuiling, is VW niet erger dan de concurrentie.

Ze hebben er wel wat van geleerd, de latere generatie TDI motoren zijn (onafhankelijk getest) de 'schoonste' van iedereen.  (oa https://www.automobilwoche.de/article/20170906/NACHRICHTEN/170909926/dieselfahrzeuge-im-emissionsvergleich-vw-modelle-stossen-am-wenigsten-stickoxid-aus )

 

2 uur geleden zei gerrit B:

Wat ik alleen niet snap is hoe men schonere uitlaatgassen weet te rijmen met een hoger brandstof gebruik. Mijn gevoel zegt dat hoe meer brandstof je verbruikt hoe meer uitlaatgassen je produceert, maar blijkbaar kun je met een auto dus meer brandstof verbruiken en toch minder uitstoot produceren door die brandstof beter te gaan verbranden.

En daar raak ik dan de weg kwijt want dat druist tegen alle natuurkundige wetten in, want een betere verbranding zou juist een beter rendement moeten betekenen en een beter rendement vertaald zich juist in een lager brandstof verbruik. (de sjoemelsoftware)

 

Verklaring is heel eenvoudig. Hoe beter de verbranding en efficiency, hoe minder brandstof verbruik en lagere CO2, en hoe hoger de NOx uitstoot.

Men weegt blijkbaar (vooral in de VS) de NOx uitstoot zwaarder dan de CO2.

Is ook niet zomaar dat een TDI motor na chiptuning naast een 25~35% vermogen en koppelwinst ook nog eens 10%+ zuiniger kan worden. Verwijder je ook nog eens de DPF en EGR van je auto, haal je nog een keer 5 tot 8% extra brandstof besparing uit.

Zodoende rij ik tegenwoordig makkelijk 1350 a 1400 km op 65 liter diesel (gemiddeld verbruik 1 op 21, voor de aanpassingen was dat 1 op 17 a 17.5).

En ja, mijn auto stoot meer NOx uit, maar minder CO2 en minder diesel. Over de NOx kun je discussiëren, maar zolang er schepen mogen aanmeren in hartje Rotterdam die dagelijks een NOx uitstoot hebben van 10.000 diesel auto's in 1 jaar ga ik die discussie gewoon nog niet eens aan. (en dat is dan nog afgezien van het feit dat schepen op een mengsel van zware stookolie met aangemengde chemisch afval mogen varen, inclusief een uitstoot van zware metalen)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Pass3c:

 

 

En ja, mijn auto stoot meer NOx uit, maar minder CO2 en minder diesel. Over de NOx kun je discussiëren, maar zolang er schepen mogen aanmeren in hartje Rotterdam die dagelijks een NOx uitstoot hebben van 10.000 diesel auto's in 1 jaar ga ik die discussie gewoon nog niet eens aan. (en dat is dan nog afgezien van het feit dat schepen op een mengsel van zware stookolie met aangemengde chemisch afval mogen varen, inclusief een uitstoot van zware metalen)

 

En dat over die zeeschepen kun je hier terugzien: Beerput Nederland

Het is veel erger dan je voor mogelijk kan houden.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Pass3c:

 

Klinkklare onzin. In de basis blijven de blokken inderdaad redelijk gelijk, al bijna 15 jaar overigens. Dat heeft niets met zakken vullen te maken, maar gewoon omdat er aan het basis 'blok' nog maar weinig te verbeteren valt. Alles is in afgelopen jaren gestoken in brandstof inspuiting, regeling, vuldruk, ontbranding moment en uitlaatgas behandelingen.

De 2.0 TDI is in loop der jaren van 130 naar 190 pk gegaan, Euro3 naar Euro5 etc.

 

Wellicht dat het je ontgaan was, met een paar kleine uitzonderingen hebben vrijwel alle merken hebben ook de trukendoos open getrokken om ervoor te zorgen dat de uitstoot tijdens een test niet realistische waardes laten zien t.o.v. de praktijk.

Zo zijn er fabrikanten waarvan de dieselmotor een 1100% hogere NOx uitstoot genereer nadat de motor 21 minuten in bedrijf is (test duurt 20 minuten), of een dezelfde verhoogde uitstoot als het warmer of kouder is dan 21 graden (test is op 21 graden), en motoren die flink afwijken als er harder of zachter gereden wordt dan 110km/u (wat toevallig weer de test snelheid is).

Feitelijk is het allemaal 'sjoemelwerk', een algoritme in de software wat ervoor zorgt dat tijdens een test andere waardes uitkomen.

En dan komen we eigenlijk uit op dezelfde discussie als de verbruik opgave een paar postings terug, de testen en eisen zijn veel te statisch.

Wel met 1 groot verschil, de methode van VW (detectie op de achterwielen) was dan min of meer het meest brutaal, en daar zijn ze dan ook flink nat op gegaan.

Maar kijk je naar het algeheel plaatje, de extra vervuiling, is VW niet erger dan de concurrentie.

Ze hebben er wel wat van geleerd, de latere generatie TDI motoren zijn (onafhankelijk getest) de 'schoonste' van iedereen.  (oa https://www.automobilwoche.de/article/20170906/NACHRICHTEN/170909926/dieselfahrzeuge-im-emissionsvergleich-vw-modelle-stossen-am-wenigsten-stickoxid-aus )

 

 

Verklaring is heel eenvoudig. Hoe beter de verbranding en efficiency, hoe minder brandstof verbruik en lagere CO2, en hoe hoger de NOx uitstoot.

Men weegt blijkbaar (vooral in de VS) de NOx uitstoot zwaarder dan de CO2.

Is ook niet zomaar dat een TDI motor na chiptuning naast een 25~35% vermogen en koppelwinst ook nog eens 10%+ zuiniger kan worden. Verwijder je ook nog eens de DPF en EGR van je auto, haal je nog een keer 5 tot 8% extra brandstof besparing uit.

Zodoende rij ik tegenwoordig makkelijk 1350 a 1400 km op 65 liter diesel (gemiddeld verbruik 1 op 21, voor de aanpassingen was dat 1 op 17 a 17.5).

En ja, mijn auto stoot meer NOx uit, maar minder CO2 en minder diesel. Over de NOx kun je discussiëren, maar zolang er schepen mogen aanmeren in hartje Rotterdam die dagelijks een NOx uitstoot hebben van 10.000 diesel auto's in 1 jaar ga ik die discussie gewoon nog niet eens aan. (en dat is dan nog afgezien van het feit dat schepen op een mengsel van zware stookolie met aangemengde chemisch afval mogen varen, inclusief een uitstoot van zware metalen)

 

 

Hoezo onzin, door Bosch die de software leverde is in een vroeg stadium al bevestigd dat dit in hun gezicht ging ontploffen, maar VAG wou zo nodig Toyota gaan kloppen als wereld marktleider, en aangezien de oude Diesel blokken nooit aan de Euro 6 norm konden voldoen was het toen al te laat laat om nog met een nieuwe o.a 2 Liter te komen, dus heeft men de reeds gekende oplossingen toegepast.

 

Het betrof dus wel degelijk winstbejag en dit het liefst zonder grote investeringen te doen, https://fd.nl/fd-persoonlijk/1121853/gifgroen

 

En nu moeten al deze Oude Wagens met de beruchte Diesels naar de Schroot/recyclage , http://www.knack.be/nieuws/auto/volkswagen-ruimt-oude-diesels-op/article-belga-886475.html

Want deze zijn op een legale manier niet voldoende schoon te krijgen, daar zitten motorblokken in die al de 20 jaar halen, op heden compleet afgeschreven dus.

Seat stopt met onmiddelijke ingang alle leveringen van de modellen met de gewraakte EA 189-dieselmotor. De fabrikant is de eerste partij binnen de Volkswagen Groep die met een internationale leveringsstop komt. Volkswagen zelf laat het tot nu toe aan de importeurs over.

 

http://autovisie.nl/2015/09/spotlight/dossier-volkswagen-alles-dieselgate/

 

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden zei kiekiek:

 

Het was even een flinke zit, maar helemaal bekeken. Vooral met dank aan onze eigen VVD is Nederland verworden tot het open riool van Europa.

Dan valt die uitstoot van die VW's met sjoemelsoftware reuze mee.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Tripleboy:

Hoezo onzin, door Bosch die de software leverde is in een vroeg stadium al bevestigd dat dit in hun gezicht ging ontploffen, maar VAG wou zo nodig Toyota gaan kloppen als wereld marktleider, en aangezien de oude Diesel blokken nooit aan de Euro 6 norm konden voldoen was het toen al te laat laat om nog met een nieuwe o.a 2 Liter te komen, dus heeft men de reeds gekende oplossingen toegepast.

 

Onzin, omdat je claimde dat VAG express te oude motoren zou gebruiken, dat is nooit zo geweest. De EA188 en EA189 hebben behoorlijk veel versies gekregen in afgelopen 20 jaar, alleen al de 2.0TDI heeft er zo'n 27 versies op zitten. Al voor lange tijd worden prestaties grotendeels niet meer door het motorblok bepaald maar om alles wat daaromheen gebouwd zit.

Vandaar dat fabrikanten op langere duur een basis-blok gebruiken, en zich concentreren op de ontwikkeling rondom dat blok.

 

VAG heeft verder nooit hoeven te concurreren met Toyota als het gaat om dieselmotoren, want op dat vlak is er geen concurrentie vanuit Toyota. Alle in Europa ontwikkelde dieselmotoren (dus niet alleen de TDI van VAG) zijn veruit superieur aan de Toyota diesels geweest. (dat overigens nog steeds zo)

Bosch heeft de software ontwikkeld, maar Audi heeft de goedkeuring gegeven. Dat wil overigens niet zeggen dat de Euro6 een haastklus was, de fabrikanten met Bosch voorop hebben heus wel weet gehad van elkaars gesjoemel, alleen heeft VAG voor een methode gekozen waar ze naderhand hard op nat gegaan zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onzin dus, de blokken zijn allang verouderd en met alle ontwikkelingen rond het blok kwam en komt men niet meer toe, de gekozen strategie was en is dus verkeerd.

Alleen u komt met je eigen verzinsels en probeert dat aan iedereen op te dringen, VAG heeft trouwens zelf toegeven dat men 10 jaar geleden de verkeerde keuze heeft gemaakt om ze verder te gaan gebruiken.

 

Dat ze superieur zouden zijn aan Toyota diesels is alweer een verzinsel van u, en trouwens daar draait het niet om, het ging om erom om Toyota te verslaan in het aantal verkochte voertuigen wereldwijd, en daarvoor heeft men verkeerde keuzes gemaakt, het Superieure van de VAG diesels is de uitstoot en eenmaal de update is uitgevoerd vallen ze zelfs terug naar de middenmoot.

 

En stop met feiten te verdraaien, dat heeft VAG al voor u gedaan.

 

 

Een van de nieuwtjes aan de EA 288 is lage- en hogedruk EGR, en een tussenkoeler in het inlaatspruitstuk met vloeistofkoeling. Dat had de EA 189 allemaal niet (plus nog veel meer nieuwe EA 288 details), en kun je er niet zomaar achteraf opschroeven om hem schoner te maken.

DB2013AU00789_LARGE.jpg

Sinds 1 september mag je alleen nog nieuwe Euro 6 personenauto’s verkopen. Typekeuring op nieuw verschijnende modellen krijg je al een jaar alleen als er een Euro 6 motor in zit. En dat is bij VW geen EA 189.

 

 

 

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De EA288 is weer een doorontwikkeling van de EA189 dat weer een doorontwikkeling is van EA188, maar sloop alles wat met inlaat, brandstof en uitlaattraject te maken heeft, en je zult zien dat ze allemaal in de basis allemaal hetzelfde zijn. Tegenwoordig is 'het blok' redelijk uitontwikkeld, en zit alle research in alles wat je daar aan vast schroeft. 

Je stelling dat ze oude blokken aanhouden ten omwille van gesjoemel is dan dus ook onzin, het blok is verder prima.

En dat bewijzen ze prima met inderdaad de EA288, gezien dit op het moment de schoonste diesel in hun klasse is. (zover je van schoon kunt spreken overigens)

 

Dat Aziatische fabrikanten niet mee kunnen in diesel technologie is geen verzinsel, maar gewoon feit.Probeer eens een 2.0d Avensis, stap hierna dan eens in een BMW/MB/VAG/PSA auto, is het je meteen duidelijk. Men richt zich daar meer op benzine motoren, omdat deze afzet markt wereldwijd gezien gewoon een flink stuk groter is.

Niet alleen VAG, maar nagenoeg alle Euro diesels zijn gewoon een stuk verder t.o.v. Aziatisch makelij, om deze redenen. 

 

Op 20-12-2017 om 17:35 zei Tripleboy:

Sinds 1 september mag je alleen nog nieuwe Euro 6 personenauto’s verkopen. Typekeuring op nieuw verschijnende modellen krijg je al een jaar alleen als er een Euro 6 motor in zit. En dat is bij VW geen EA 189.

 

En wat is je punt hier in ? De EA189 was al uit productie op het moment dat het schandaal naar boven kwam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas ontbreekt het steeds aan enige onderbouwing bij u, en valt u in herhaling, verder zou ik uw plaats maar heel goed gaan opletten want het diesel schandaal proberen goed te praten is zeker niet aan de orde en kan een dure aangelegenheid worden, besef dit goed.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei Tripleboy:

Helaas ontbreekt het steeds aan enige onderbouwing bij u, en valt u in herhaling, verder zou ik uw plaats maar heel goed gaan opletten want het diesel schandaal proberen goed te praten is zeker niet aan de orde en kan een dure aangelegenheid worden, besef dit goed.

Als je commentaar op de auto-industrie denkt te hebben, dien je beter eerst goed geïnformeerd te zijn, zie je opmerking over Euro6 en EA189.

Dan had je ook geen onderbouwing nodig gehad, gezien de berichtgevingen breed in het nieuws geweest zijn, afin, je wilde onderbouwing over hoe schoon een Euro6 EA288 is.

Afin. https://www.transportenvironment.org/press/dieselgate-1st-anniversary-all-diesel-car-brands-europe-are-even-more-polluting-volkswagen 

https://www.automobilwoche.de/article/20170906/NACHRICHTEN/170909926/dieselfahrzeuge-im-emissionsvergleich-vw-modelle-stossen-am-wenigsten-stickoxid-aus

Daarbij praat ik niets goed van het diesel schandaal, ik probeer alleen uit te leggen dat het allemaal niet zo zwart/zit in elkaar zit, dat ruim driekwart van alle fabrikanten aan het sjoemelen geslagen zijn.

https://www.autoweek.nl/nieuws/rdw-diesels-zakken-door-de-mand-2/

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/veel-meer-diesels-met-sjoemelsoftware/

https://www.volkskrant.nl/economie/na-volkswagen-ook-audi-bmw-en-opel-in-de-fout~a4149241/

 

 

aangepast door Pass3c
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...