Ga naar inhoud


Sjoemelsoftware ofwel Dieselgate


TangoBravo

Aanbevolen berichten

Zojuist zei Pass3c:

Dat is in de VS, in Europa ( NEDC ) staat de auto gewoon op een rollenbank.

Wat meer info: https://www.vangent.nl/blogs/hoe-zit-het-met-de-verbruikscijfers

 

Zou kunnen inderdaad. ik kan me nog goed herinneren toen ik mijn  huidige auto nieuw aanschafte. In de showroom werden die gebruikscijfers gebruikt als verkoopargument, 1 op 27 meen ik, en het is dan wel heel erg verleidelijk om dan tot aanschaf over te gaan. Zoals gezegd ben ik een rustige rijder en beter dan 1 op 18 is het zuinigst haalbare. Ik ben hier absoluut niet de enige in die deze verschillen is opgevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 minuut geleden zei kiekiek:

 

Zou kunnen inderdaad. ik kan me nog goed herinneren toen ik mijn  huidige auto nieuw aanschafte. In de showroom werden die gebruikscijfers gebruikt als verkoopargument, 1 op 27 meen ik, en het is dan wel heel erg verleidelijk om dan tot aanschaf over te gaan. Zoals gezegd ben ik een rustige rijder en beter dan 1 op 18 is het zuinigst haalbare. Ik ben hier absoluut niet de enige in die deze verschillen is opgevallen.

Jah, ik ken het. Zo probeerde men mij ooit eens bij de dealer 1.4 benzine aan te smeren, zou nagenoeg net zoveel verbruiken als de huidige diesel, maar minder wegenbelasting etc.etc.

.

Na een lange proefrit was het wel duidelijk, verbruik kwam nog niet eens in de buurt van wat mijn diesel destijds verstookte of überhaupt wat het zou moeten halen. Zodoende uiteindelijk gewoon weer voor een 2L diesel gegaan.

En daarmee haal ik overigens eigenlijk zelfs nog betere cijfers dan opgegeven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

kiekiek, je speelt wel de domme, maar je weet het natuurlijk wel degelijk beter.

het gaat nogmaals niet over het verbruik...!

dat is de OOgkleppen op 100% gesloten houden als je bewust een 2 ton Vehicle koopt met 4,5 liter CC voor je dagelijkse forenzen ritjes

 

macho's allemaal macho's en niks anders

die een leaseback van de zaak hebben met tankpas en een bijtelling geven van een Hiundai Curore

 

zelf met een leugen beginnen en dan iemand anders om een leugen verbannen

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-12-2017 om 23:03 zei Mojo:

Deze documentaire toevallig gezien?

 

Beerput Nederland

 

 

Niet gezien, dank je, ik zal proberen het na de feestdagen af te spelen, nu even veel te druk. Maar jongens, even in zijn algemeenheid proberend er niet een specifiek politiek verhaaltje van te maken: als je als bevolking in meerderheid stemt op een club waarvan bekend is wat ze in praktijk doen, dus in dit geval de belangen van het bedrijfsleven sterk laten prevaleren boven die van de bevolking, en je stemt er alleen maar meer op bij elke verkiezingen dan kun je toch moeilijk zeggen dat je zelf niet mede schuldig bent aan de ontstane situatie?

 

Er zijn uitzonderingen, zoals de PvdA die het eerst in Rotterdam zo bont maakte dat Leefbaar hun plek innam en de afgelopen jaren landelijk zo naast de pot pieste dat de het leeuwendeel van hun stemmers naar andere partijen zagen overlopen. Maar laten we eerlijk zijn, we zijn altijd een rechts stemmend land geweest en bij de laatste verkiezingen heeft dat wel zo'n beetje een hoogtepunt bereikt. Mag je doen, is democratie, en als je vindt dat rechts de beste voorstellen heeft moet je er vooral op stemmen. Maar uiteraard zijn zij het die al die misstanden waar iedereen over klaagt het liefst met de mantel der liefde bedekken of zoals met de oneerlijke belastingheffingen, de misstanden creëren waarvan we als burger niet alleen in eigen land maar feitelijk alle burgers in de EU last van hebben.

 

Het doen alsof het allemaal niets uitmaakt op wie je stemt is boerenbedrog. Natuurlijk, we zijn coalitieland en dat houdt in dat iedere partij, ook de SP, water in de wijn zal moeten doen als ze onverhoopts ooit de grootste worden maar je kunt niet met droge ogen beweren dat je deze misstanden allemaal verschrikkelijk vindt maar dan tevens op rechtse partijen te stemmen en dan klagen dat ze geen linkse politiek voeren want daar komt het feitelijk op neer. Dat is een potje jezelf voor de gek houden. En dat was de basis van wat ik zei, in een echte democratie van verstandig denkende mensen maak je bij het kiezen een keuze, je kiest de club die je het meest bevalt, en als het even kan bewezen heeft dat ze de dingen die je het belangrijkst vindt aanpakken. Ik denk niet dat er enig weldenkend mens is die van het zojuist gevormde kabinet verwacht dat ze de dingen waar hier over geklaagd wordt gaan aanpakken. Het is alsof je naar de markt gaat en daar een varken koopt om er vervolgens weemoedig over te klagen dat het beest geen eieren legt, geen melk geeft en ook geen wollen vacht heeft die je elk jaar kunt scheren om er een mooie trui van te breien. Als je zelf niet voldoende nadenkt over wat je prioriteiten zijn dan moet je achteraf niet klagen dat je wensen niet uitkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei kiekiek:

 

Zou kunnen inderdaad. ik kan me nog goed herinneren toen ik mijn  huidige auto nieuw aanschafte. In de showroom werden die gebruikscijfers gebruikt als verkoopargument, 1 op 27 meen ik, en het is dan wel heel erg verleidelijk om dan tot aanschaf over te gaan. Zoals gezegd ben ik een rustige rijder en beter dan 1 op 18 is het zuinigst haalbare. Ik ben hier absoluut niet de enige in die deze verschillen is opgevallen.

 

Noem mij één commercieel bedrijf dat niet liegt c.q. de dingen fraaier voorstelt dan ze zijn. Dat is niet uniek voor auto's, dat geldt voor elk denkbaar produkt. Kijk maar eens wat er in al die mooie sapjes en smoothies zit. Prachtige namen van de meest exotische vruchten maar als je naar de ingrediëntenlijst kijkt is het voornamelijk appelsap en wat bietensap voor de kleur! Verkoopargumenten zijn precies dat, verkoopargumenten. Objectieve informatie krijg je van geen enkele fabrikant of verkoper want die zullen altijd het eigen produkt als beste aanprijzen. Zit nu eenmaal in het systeem. Sorry, maar ik vind het nogal onnozel om ervan uit te gaan dat je een vertegenwoordiger van een produkt blindelings op zijn woord zou moeten kunnen vertrouwen. Dat was nooit dat is niet en dat zal nooit zijn want je kunt van niemand eisen dat ze hun eigen product afkraken ten bate van de concurrent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Tonskidutch:

wat is er nu mis met de vervanging van die sjoemelsoftware naar correcte software in de boordcomputer?

dat begrijp ik nog steeds niet

 

Laat ik het dan nog eens uitleggen:

 

Die software regelt de werking van een groot aantal hardware elementen in de auto. Turbo druk, inspuiting brandstof, werking EGR klep, inspuiting Ad-Blue, enz. enz. Er wordt in een aantal gevallen door de nieuwe software veel meer van deze onderdelen geëist dan waar ze kennelijk voor ontworpen zijn.

 

Een paar voorbeelden: 

  • De brandstof-inspuiting vond voorheen in 2 fasen plaats. Na de update zijn dat er 3 geworden. Voor minimaal 2 van de 4 verstuivers mijn auto bleek dat een te zware belasting. Ze moesten op hun grenswaarden werken. Uiteindelijk zijn alle 4 de koppen vervangen.
  • Van de werking van de EGR klep vernam ik de eerste 120.000 km nooit iets. Na de update gebeurde het heel vaak dat, na een korte rit (minder dan 10 kilometer na een koude start) de klep zodanig verhit was dat deze tot bijna 10 minuten na de rit nog stond te koelen. Dan parkeerde ik, deed een boodschap, en na terugkomst stond de koelventilator nog te loeien. Volgens de garage was dat 'normaal'.
  • De eerste 120.000 km merkte ik vrijwel niets van het schoonbranden van het roetfilter. Na de update merkte ik regelmatig dat de auto minder power had, en hogere toeren bleef draaien (de automaat bleef dan in een lagere versnelling rijden dan normaal) om het roetfilter schoon te branden. 
  • Het Ad-Blue systeem raakte bij mij verstopt doordat de NOx sensor het had begeven, dat viel helaas niet onder de garantie (zie hieronder). Kosten 800 euro.

 

Volkswagen beseft dat ze een aantal onderdelen zwaarder gaan belasten, want ze geven een extra 'garantie' op een aantal onderdelen. Dat zijn 11 onderdelen van het uitlaatgasterugvoersysteem, het brandstofinspuitsysteem en het uitlaatgasbehandelingsysteem. Hieronder verstaan ze: de omschakelklep uitlaatgasterugvoer, de uitlaatgasterugvoerklep (beiden onderdeel van de EGR), de lambdasonde, de temperatuursensor, de verschildruksensor, de verstuivers, de hogedrukpomp, de brandstofgalerij, de drukregelklep, de druksensor, en de inspuitleiding. 

Deze garantie is 24 maanden, maar wel mits je auto altijd in onderhoud is geweest, en de komende 24 maanden blijft, bij een erkende Volkswagen Dealer. En niet meer heeft gereden dan 250.000 km. Heb je de auto een keer bij een andere garage laten onderhouden dan val je dus buiten de boot. 

 

Kortom: Het probleem met de nieuwe software is dat de motor nu dingen moet doen waar hij niet voor ontworpen is, en waar hij op een aantal punten eigenlijk ook niet goed tegen kan.

 

T B

 

aangepast door TangoBravo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat je het voor mij hebt benoemd, TB. Scheelt mij vele minuten 2-vinger typ-werk.

Veel mensen hebben na de ombouw een slecht functionerend vehikel. Dusdanig dat velen nooit meer een auto van de VW-groep nemen.

Los van het feit dat in de VS de vergoedingen aardig zijn geregeld voor zover ik heb begrepen maar hier absoluut niet. De Duitse lobby is in Europa heel veel sterker dan in de VS.....

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt daar bovenop dat enkele motorblokken al te oud waren 10 jaar geleden om de toekomst tegemoet te gaan, omdat men bij VAG liever hun zakken flink vult werden de toenmalige oude blokken aangepast en voorzien van de sjoemel software i.p.v nieuwe motorblokken te ontwikkelen voor het komende decennium .

 

Wat nu in zijn geheel in hun gezicht is ontploft, het destijds verwachte geldgewin is nu compleet weggespoeld samen met het Imago.

 

 

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei Pass3c:

Sowieso hebben dit soort 'betrouwbaarheid' lijstjes eigenlijk weinig tot geen nut, want je bent appel met peren, bananen en mandarijnen aan het vergelijken.

Alles valt en staat uiteindelijk door de berijder, hoe gaat hij/zij met de auto om.

 

Is gedeeltelijk waar, maar als je de auto in een grote groep gaat vergelijken, zoals ze nu hebben gedaan, dan nivelleer je  de positieve uitschieters en ook de negatieve uitschieters.

Hoe kleiner je zo'n test neemt hoe groter de verschillen met de werkelijkheid zullen zijn.

Zelf heb ik altijd een Laguna station gereden maar toen die op 3 ton stond en ik een nieuwe nodig had omdat er steeds meer begon uit te vallen en naar een leasemaatschappij ging  kreeg ik te horen dat ik van alles kon leasen zolang het maar geen Laguna was omdat het nieuwe model bij wijze van spreken al stuk ging in de showroom.

En dat was voor mij toch wel voldoende om Renault vaarwel te zeggen.

Daarna Toyota gereden (Avensis Verso diesel) en inderdaad ging daar vrijwel nooit iets van stuk (wel steeds kromme schijfremmen tot ik er imitatie op heb laten zetten) maar wel een flink brandstof gebruik en ik moest niet boven de 120 gaan rijden om 800 km met een volle tank (70 L) te kunnen halen.

Toen de turbo het na 3 ton opgaf dus op zoek gegaan naar een zuiniger type en dat is de Alhambra geworden en daarmee rij ik met 70 liter diesel ruim 1200 km en dat is op jaarbasis toch een verschil van zo'n 1700 euro minder uitgeven aan brandstof. (het vreemde is dat de broertjes de Sharan en Ford Galaxy dit bij lange na niet kunnen halen, Ford heeft zijn eigen motor, maar in de Sharan zit hetzelfde blok als in mijn Alhambra)

 

9 uur geleden zei Pass3c:

Mooi zo'n test maar zoals in dit artikel al is aangegeven met geen enkele praktijk situatie te vergelijken, je kunt er alleen onderling mee vergelijken en ook dat is discutabel want een enorme windvanger kan in een windstille omgeving op de rollenbank dus prima cijfers produceren.

Men zou naar een test moeten die meer realistisch is in de praktijk en die bij normaal gebruik in de praktijk ook haalbaar moet zijn en volgens mij is dat nu juiste het hete hangijzer, want wat is normaal gebruik?

Feit blijft wel dat software gewoon nodig is om betere resultaten te krijgen en de motor zo optimaal mogelijk te laten presteren en de uitlaatgassen zo schoon mogelijk te krijgen want dat bereik je niet met alleen een mechanische vervroeger ed.

Wat ik alleen niet snap is hoe men schonere uitlaatgassen weet te rijmen met een hoger brandstof gebruik. Mijn gevoel zegt dat hoe meer brandstof je verbruikt hoe meer uitlaatgassen je produceert, maar blijkbaar kun je met een auto dus meer brandstof verbruiken en toch minder uitstoot produceren door die brandstof beter te gaan verbranden.

En daar raak ik dan de weg kwijt want dat druist tegen alle natuurkundige wetten in, want een betere verbranding zou juist een beter rendement moeten betekenen en een beter rendement vertaald zich juist in een lager brandstof verbruik. (de sjoemelsoftware)

Maw. er moet met de aangepaste software iets in de auto gebeuren waardoor er meer brandstof verbruikt wordt, de motor slechter loopt (dus minder rendement) en wat toch schonere uitlaatgassen geeft.

In mijn ogen bestaat dat niet en kan het niet anders of men moet na verbranding in de motor de uitlaatgassen gaan bewerken (bijv. met Adbleu) en dat bewerken kost extra energie en komt niet ten goede van het rendement.

Dus degene die weet te bedenken hoe je een beter rendement kunt combineren met schonere uitlaatgassen zonder een nabewerking toe te moeten passen die heeft vrijwel zeker een kip met gouden eieren legt in handen.

 

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei gerrit B:

(het vreemde is dat de broertjes de Sharan en Ford Galaxy dit bij lange na niet kunnen halen, Ford heeft zijn eigen motor, maar in de Sharan zit hetzelfde blok als in mijn Alhambra)

 

De Ford Galaxy was alleen in de jaren '90 versie een 'broertje' van de allereerste Sharan / Alhambra, de huidige Ford Galaxy heeft geen enkele familierelatie meer met het VAG concern. 

 

Jouw verbruik is inderdaad opvallend laag, ik kwam gemiddeld op 1:13,8 - 1:14, heb er wel uitschieters bij gehad van 1:17 of 1:18 maar dan waren de weersomstandigheden gunstig (wind mee...) of de snelheid niet zo hoog. Bij 130 km/h was de invloed van de luchtweerstand duidelijk merkbaar. Maar als je met 90-95 door de polder moest sukkelen, dan ging een tank diesel lekker lang mee...

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei gerrit B:

Wat ik alleen niet snap is hoe men schonere uitlaatgassen weet te rijmen met een hoger brandstof gebruik. Mijn gevoel zegt dat hoe meer brandstof je verbruikt hoe meer uitlaatgassen je produceert, maar blijkbaar kun je met een auto dus meer brandstof verbruiken en toch minder uitstoot produceren door die brandstof beter te gaan verbranden.

En daar raak ik dan de weg kwijt want dat druist tegen alle natuurkundige wetten in, want een betere verbranding zou juist een beter rendement moeten betekenen en een beter rendement vertaald zich juist in een lager brandstof verbruik. (de sjoemelsoftware)

 

Ik ben ook geen natuurkundige maar voor zover ik het begrijp zit het probleem in de temperatuur. Diesel is geeft veel energie als je het onder hoge druk en hoge temperatuur verbrandt, alleen ontstaat er door die hoge temperatuur het zeer giftige NOx. Temperatuur lager is meer verbruik, en meer CO2 maar minder NOx...  Zoek daar het juiste compromis maar. En dan gaan ze de trukendoos opentrekken. Uitlaatgas terugvoeren in de cilinders om de temperatuur omlaag te brengen (EGR klep). Ad-Blue om de NOx te neutraliseren. enz. enz. 

En bij het sjoemelen zorgden ze gewoon voor dat op de testbank weinig NOx ontstaat, maar omdat dat niet goed is voor het verbruik en nog wat andere dingen zorgden ze er voor dat hij op de weg voorrang geeft aan al die andere zaken en wat minder aandacht voor het terugbrengen van de NOx. 

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...