Jump to content
Sign in to follow this  
joker55

welke auto is nu echt milieu belastend ?

Recommended Posts

De titel zegt het al.  Iets wat ik allang wist, en een aantal jaren geleden ook al over geschreven was, is eigenlijk, als je echt alles bekijkt, een pure electrische auto nog meer milieu belastend dan een benzine en zelfs een diesel auto.  Dit werd onlangs weer bevestigd door een uitslag van een grootschalig onderzoek door de ADAC, via het onderzoekcentrum Joanneum Research.

Enige kleine citaatjes uit dat onderzoek:

1. Auto’s op benzine en diesel staan hoger op het lijstje van milieuvriendelijkheid.
2. Wanneer alle energiekosten worden meegenomen in de berekening, verslaat een auto op CNG de concurrentie op benzine, diesel en ook elektrische auto’s.
3. Wie meer rijdt met de auto dan 219.000 km, is diesel het schoonst. (opmerkelijk)
4. De elektrische auto blijft achter op de ranglijst vanwege de CO2-uitstoot die vrijkomt bij de productie van de accu’s en vanwege de output van het elektriciteitsnet.

Link naar het volledig onderzoek: onderzoek

 

Opmerkelijk is echter dat er niet gesproken wordt over waterstof, terwijl als je waterstof gaat winnen via windenergie uit water, is er niets milieu vervuilends aan. Je produceert waterstof, en een auto produceert als afval gewoon puur schoon water.  Helaas zitten we in een vicieuze cirkel: er zijn weinig auto's op waterstof omdat er nagenoeg geen tankstations zijn……..er zijn weinig waterstof tankstations omdat er weining auto's zijn op waterstof.

Er zijn er maar 6 in Nl, waarvan 3 op een bedrijfterrein, die dit gebruiken voor hun eigen voertuigen. Nederland krijgt subsidie om het aantal tankstation tot 20 uit te breiden in Nl, maar dat is een druppel op een gloeiende plaat.  netwerk   en  uitbreiding tankstations 

 

 

En dit  bedrijf is als pioneer begonnen, en is gigantisch goed op weg, helaas werkt de overheid niet echt mee,  Dit bedrijf is als enige in Nl goed bezig, maar in het algemeen in Nederland, vergeleken met bijv België (al ruim 100 tankstations, nagenoeg dekkend) lopen we 6-8 jaar achter in ontwikkeling om dit goed uit te rollen, en populair te maken.  Nee, Nederland geeft graag subsidies aan bijv het rijden met een Tesla, (goed kopere houderschapbelasting, bijtelling minder) maar is dus nog milieu vervuilender dan mijn diesel auto.

Edited by joker55

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tel er bij op dat in de Nederlandse aardbodem duizenden km aan gasleidingen zitten die met wat aanpassingen prima geschikt zijn om er waterstof door te pompen.

Dus zet bij zo'n windmolenpark meteen een waterstof opwekstation, sluit het aan op de gasleidingen en klaar je kunt vrijwel verliesloos energie van de ene kant van Nederland naar de andere kant pompen.

Probleem is alleen dat wat knappe koppen hebben bedacht dat je in de toekomst geen gasleidingen meer nodig hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laten we hopen dat het gezonde verstand op tijd terug keert.

Anders zullen we op de piramide van Mazlow in een keer van level 5 terug moeten naar level 1.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 uur geleden zei joker55:

Opmerkelijk is echter dat er niet gesproken wordt over waterstof, terwijl als je waterstof gaat winnen via windenergie uit water, is er niets milieu vervuilends aan. Je produceert waterstof, en een auto produceert als afval gewoon puur schoon water.

Je gaat voorbij aan de vraag hoe je aan die waterstof komt...

https://www.wattisduurzaam.nl/16238/energie-opslaan/waterstof/waterstof-uit-waardeloze-groene-stroom-is-keihard-kansloos/

 

Hier wordt gesteld dat je stroom met 50-70% energetisch rendement kan omzetten naar waterstof.

Trouwens: op dit moment wordt aardgas gebruikt om waterstof te fabriceren, want dat proces is het goedkoopst. Hier zeggen ze dat het kan (volcontinue industrieel) met 75% rendement.

Het gas is slechts een energiedrager, als je mechanische energie wilt moet je een verbrandingsmotor hebben óf een brandstofcel die er electriciteit van maakt. Kost wéér rendement.

 

Pas dan kan je met een electrische auto gaan rijden.

Die vervuilt dan wel niet waar je bij staat, maar zijn (stroom-)energie heeft een wel erg kostbare en vuile oorsprong.

Voor die gasauto geldt hetzelfde.

Men brengt de vervuiling en kosten slechts uit het zicht van de burger.

Alle auto's zijn ongeveer even erg belastend.

Als milieu en CO2 serieus genomen worden zal het reizen/transporteren afgeschaft moeten worden. Dat scheelt bijna 2 slokken op een borrel.

De gewichtsverhouding tussen transportmiddel en last is momenteel helemaal zoek. Auto 2000%, en fiets slechts 20%.

Dat scheelt een factor honderd!!! 

Edited by Zunigkyk

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.noordz.nl/2018/02/13/7-hardnekkige-fabels-waterstof/?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F

 

https://wetenschap.infonu.nl/scheikunde/10621-wat-is-waterstof.html

 

https://www.wattisduurzaam.nl/15443/energie-beleid/tien-peperdure-misverstanden-over-wondermiddel-waterstof/

 

Wanneer men de moeite neemt om deze drie linkjes aandachtig door te nemen en nog even verder gaat zoeken naar "het wondermiddel", blijkt dat er nogal wat haken en ogen hangen met het gebruiken van waterstof.

Voorlopig zet ik mijn geld nog steeds in op de elektrische auto.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elke auto vervuild, er zijn er die dat zelfs doen als ze niet aan het rijden zijn.

Edited by Tripleboy

Share this post


Link to post
Share on other sites

diesel is gewoon een gat om de kassa's van de wereld te spijzen.Vergelijk in duitsland zegt genoeg.Vergelijk van mij ; 

 

Renault espace 5 diesel met uitstoot 118 CO en verbruik van 5 l diesel op 100 km en speciale filter om nagenoeg geen fijn stof uit te stoten.Goedkoop rijden dus en belgische staat ontvangt weinig want 25 c/l diesel aan 5 l = 1.25 euro

 Idem maar benzine : uitstoot 158 co en verbruik van 9 liter benzine 95 ron op 100km en niks filter voor uitstoot.Duur rijden en zeer goed voor belgische staat want 50 c/l aan 9 l = 4.50 euro.

De enige reden waarom diesel zo belast wordt.

Ga niet discuteren over de uitstoot van vrachtwagens of oude diesels want dat mag wel belast worden.

Nog een feit is dat als je in Belgie betaald je wel de stad mag inrijden met je vuile diesel en dus het zoveelste bewijs dat het over zakkenvullen gaat en niet over milieu.

 

Een studie wijst tevens uit dat ik 8 jaar mag rijden en 100.000 km mag doen op die periode voordat ik de uitstoot voor het maken van het batterij pack voor een electrische wagen heb bereikt.Batterijpack dat volgens studies meestal na 6 jaar moet vervangen worden als er identiek km aantal gereden wordt.

 

REST MY case wie het vervuilenste is (of wie rijk wordt onder het mom van milieu :)  )

Share this post


Link to post
Share on other sites

En de lucht in die steden is zwaar vervuild, wat eigenlijk de eerste zorg zou moeten zijn, dus men dient de luchtvervuiling in zijn geheel gaan aanpakken, en geen manke vergelijkingen maken.

 

Slim gezien van de marketing jongens, maar in een propere stad zou dit meteen van tafel geveegd worden.

 

Dus eerst de steden proper maken, en dan de rest aanpakken, komen we dan nog eens samen om de resultaten te bekijken.

 

Mee eens, geldgewin/honger verpest het milieu alsmaar meer, triest.

Edited by Tripleboy

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuten geleden zei Tripleboy:

En de lucht in die steden is zwaar vervuild, wat eigenlijk de eerste zorg zou moeten zijn

Eh, sorry, maar de lucht in bijvoorbeeld New Delhi is zwaar vervuild, daarbij zijn onze steden vergeleken een berg sanatorium voor mensen met luchtweg problemen.

 

De toegestane waarde voor NO2 in de buitenlucht is 40 ug/m3

De toegestane waarde voor NO2 op je werkplek voor een periode van 8 uur is... 950 ug/m3

 

Ondertussen wel veel bouwprojecten stilleggen omdat i.p.v. 40, 50 Ug gemeten wordt?

 

Tja,

Share this post


Link to post
Share on other sites

In Parijs is de Max snelkeid naar 30 km/h gebracht wegens teveel vervuiling, en het gaat helaas niet veel beter.

 

Onze grootsteden blijven sterk vervuild, ondanks de loze kreten.

Binnenkort krijgen we dan herfstweer, en daar is de https://nl.wikipedia.org/wiki/Smog alweer...

 

 

 

gettyimages-630285912.jpg?quality=85

 

Leve de Auto, maar de Industriëlen gaan zeker niet vrijuit, zij mogen de Factuur krijgen.

 

TOPSHOTS-A-view-of-the-Eiffel-Tower-seen

 

 

Brussel in de Stank1045565162.jpg

 

 

Edited by Tripleboy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By sattv4iedereen
      Hi,
      ik heb een infrarood thermometer, zoals op afbeelding.
      Is de temperatuur betrouwbaar, of is dit zuiver speedgoed?
      Ik meet bvb in de frigo 6° en in de diepvriezer -22°
      Mijn elektronische thermometer  met barometer enz. gaf 30° aan deze namiddag, en als ik er rond mat met deze thermometer had ik maar 28°.
      Zijn er mensen die iets meer kan zeggen over de betrouwbaarheid van deze?
      ik begrijp, dat professionele beter zijn dan goedkope, maar voor mij, mag hij er een graadje of half graadje ernaast zitten.

    • By cookie monster
      Er zit op de SW band o.a. 4,510 mhz  , ook op AM band rond 1620 & 1670 een constant signaal ,
      ook is dit signaal op SW band op meerdere frequenties duidelijk te horen , maar wat is dit voor signaal ??
      Is dit wat ze noemen (Engelse term) een jammer  ??
      Via webSDR kan je ook dit signaal natuurlijk duidelijk horen !!

      WP_20200407_18_45_46_Pro_8.mp4
    • By kiekiek
      Vanaf 1 april wordt de accijns op sigaretten verhoogd met 1 euro. Eerder dit jaar werd al een accijnsverhoging doorgevoerd van 14 eurocent. De prijs van shag gaat zelfs met 2,50 euro omhoog.
       
      Het doel is om de prijs komende jaren verder te verhogen tot 10 euro per pakje in 2023.
       
      https://www.tankpro.nl/ondernemen/2020/03/31/sigaretten-per-1-april-duurder-accijns-met-1-euro-omhoog/?gdpr=accept
    • By drz
      Velen hadden het nieuwsbericht al gezien en sinds vandaag is het zover!
      De brandweerauto's zijn voortaan groen van kleur ipv het bekende rood.
       
      De motivatie is dat de auto's beter zichtbaar zijn wanneer er ergens brand is en mensen de brandweerauto's over het hoofd zien wanneer deze voor een uitslaande brand staat.
      Groen steekt namelijk veel beter af tegen het oranje, geel en rode gloed van ene brand.
    • By joker55
      De titel zegt eigenlijk al genoeg. Sinds de corona crisis wordt er veel thuis gewerkt, en fysieke afspraken op lokatie worden er eigenlijk niet meer gemaakt. MAW: het verkeer is een stuk rustiger.  Zelfs de filemeldingen zijn er niet meer, iig Hoevelaken hoor je niet meer.  VVN heeft nu wat cijfers naar buiten gebracht, en schrijft dat er de helft ongevallen waren tov dezelfde periode vorig jaar.  Tevens is de luchtverontreiniging ook een stuk minder.  Dan heeft de crisis nog iets goeds naar voren gebracht, en moeten wij er wat mee.    In plaats van de snelheid nbaar beneden naar 100 km, had Hr Rutte dit eerder moeten besluiten.   Maar misschien kunnen we wel deze trend doorzetten, en ons serieus gaan afvragen of we zo nodig zo veel langs de weg moeten gaan. Kan een afspraak ook anders, via mail, via video, thuiswerken?  Een beetje hierover nadenken ( investeren) kan mi geen kwaad.  Het scheelt ongevallen, milieu en ook tijd.     En elke dode  minder in een ongeval is gewoon pure winst.
       
      Bron.
×
×
  • Create New...

Important Information

Onze Terms of Use en Privacy Policy