Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
joker55

welke auto is nu echt milieu belastend ?

Aanbevolen berichten

De titel zegt het al.  Iets wat ik allang wist, en een aantal jaren geleden ook al over geschreven was, is eigenlijk, als je echt alles bekijkt, een pure electrische auto nog meer milieu belastend dan een benzine en zelfs een diesel auto.  Dit werd onlangs weer bevestigd door een uitslag van een grootschalig onderzoek door de ADAC, via het onderzoekcentrum Joanneum Research.

Enige kleine citaatjes uit dat onderzoek:

1. Auto’s op benzine en diesel staan hoger op het lijstje van milieuvriendelijkheid.
2. Wanneer alle energiekosten worden meegenomen in de berekening, verslaat een auto op CNG de concurrentie op benzine, diesel en ook elektrische auto’s.
3. Wie meer rijdt met de auto dan 219.000 km, is diesel het schoonst. (opmerkelijk)
4. De elektrische auto blijft achter op de ranglijst vanwege de CO2-uitstoot die vrijkomt bij de productie van de accu’s en vanwege de output van het elektriciteitsnet.

Link naar het volledig onderzoek: onderzoek

 

Opmerkelijk is echter dat er niet gesproken wordt over waterstof, terwijl als je waterstof gaat winnen via windenergie uit water, is er niets milieu vervuilends aan. Je produceert waterstof, en een auto produceert als afval gewoon puur schoon water.  Helaas zitten we in een vicieuze cirkel: er zijn weinig auto's op waterstof omdat er nagenoeg geen tankstations zijn……..er zijn weinig waterstof tankstations omdat er weining auto's zijn op waterstof.

Er zijn er maar 6 in Nl, waarvan 3 op een bedrijfterrein, die dit gebruiken voor hun eigen voertuigen. Nederland krijgt subsidie om het aantal tankstation tot 20 uit te breiden in Nl, maar dat is een druppel op een gloeiende plaat.  netwerk   en  uitbreiding tankstations 

 

 

En dit  bedrijf is als pioneer begonnen, en is gigantisch goed op weg, helaas werkt de overheid niet echt mee,  Dit bedrijf is als enige in Nl goed bezig, maar in het algemeen in Nederland, vergeleken met bijv België (al ruim 100 tankstations, nagenoeg dekkend) lopen we 6-8 jaar achter in ontwikkeling om dit goed uit te rollen, en populair te maken.  Nee, Nederland geeft graag subsidies aan bijv het rijden met een Tesla, (goed kopere houderschapbelasting, bijtelling minder) maar is dus nog milieu vervuilender dan mijn diesel auto.

aangepast door joker55

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Tel er bij op dat in de Nederlandse aardbodem duizenden km aan gasleidingen zitten die met wat aanpassingen prima geschikt zijn om er waterstof door te pompen.

Dus zet bij zo'n windmolenpark meteen een waterstof opwekstation, sluit het aan op de gasleidingen en klaar je kunt vrijwel verliesloos energie van de ene kant van Nederland naar de andere kant pompen.

Probleem is alleen dat wat knappe koppen hebben bedacht dat je in de toekomst geen gasleidingen meer nodig hebt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Laten we hopen dat het gezonde verstand op tijd terug keert.

Anders zullen we op de piramide van Mazlow in een keer van level 5 terug moeten naar level 1.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
20 uur geleden zei joker55:

Opmerkelijk is echter dat er niet gesproken wordt over waterstof, terwijl als je waterstof gaat winnen via windenergie uit water, is er niets milieu vervuilends aan. Je produceert waterstof, en een auto produceert als afval gewoon puur schoon water.

Je gaat voorbij aan de vraag hoe je aan die waterstof komt...

https://www.wattisduurzaam.nl/16238/energie-opslaan/waterstof/waterstof-uit-waardeloze-groene-stroom-is-keihard-kansloos/

 

Hier wordt gesteld dat je stroom met 50-70% energetisch rendement kan omzetten naar waterstof.

Trouwens: op dit moment wordt aardgas gebruikt om waterstof te fabriceren, want dat proces is het goedkoopst. Hier zeggen ze dat het kan (volcontinue industrieel) met 75% rendement.

Het gas is slechts een energiedrager, als je mechanische energie wilt moet je een verbrandingsmotor hebben óf een brandstofcel die er electriciteit van maakt. Kost wéér rendement.

 

Pas dan kan je met een electrische auto gaan rijden.

Die vervuilt dan wel niet waar je bij staat, maar zijn (stroom-)energie heeft een wel erg kostbare en vuile oorsprong.

Voor die gasauto geldt hetzelfde.

Men brengt de vervuiling en kosten slechts uit het zicht van de burger.

Alle auto's zijn ongeveer even erg belastend.

Als milieu en CO2 serieus genomen worden zal het reizen/transporteren afgeschaft moeten worden. Dat scheelt bijna 2 slokken op een borrel.

De gewichtsverhouding tussen transportmiddel en last is momenteel helemaal zoek. Auto 2000%, en fiets slechts 20%.

Dat scheelt een factor honderd!!! 

aangepast door Zunigkyk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

https://www.noordz.nl/2018/02/13/7-hardnekkige-fabels-waterstof/?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F

 

https://wetenschap.infonu.nl/scheikunde/10621-wat-is-waterstof.html

 

https://www.wattisduurzaam.nl/15443/energie-beleid/tien-peperdure-misverstanden-over-wondermiddel-waterstof/

 

Wanneer men de moeite neemt om deze drie linkjes aandachtig door te nemen en nog even verder gaat zoeken naar "het wondermiddel", blijkt dat er nogal wat haken en ogen hangen met het gebruiken van waterstof.

Voorlopig zet ik mijn geld nog steeds in op de elektrische auto.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Elke auto vervuild, er zijn er die dat zelfs doen als ze niet aan het rijden zijn.

aangepast door Tripleboy

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

diesel is gewoon een gat om de kassa's van de wereld te spijzen.Vergelijk in duitsland zegt genoeg.Vergelijk van mij ; 

 

Renault espace 5 diesel met uitstoot 118 CO en verbruik van 5 l diesel op 100 km en speciale filter om nagenoeg geen fijn stof uit te stoten.Goedkoop rijden dus en belgische staat ontvangt weinig want 25 c/l diesel aan 5 l = 1.25 euro

 Idem maar benzine : uitstoot 158 co en verbruik van 9 liter benzine 95 ron op 100km en niks filter voor uitstoot.Duur rijden en zeer goed voor belgische staat want 50 c/l aan 9 l = 4.50 euro.

De enige reden waarom diesel zo belast wordt.

Ga niet discuteren over de uitstoot van vrachtwagens of oude diesels want dat mag wel belast worden.

Nog een feit is dat als je in Belgie betaald je wel de stad mag inrijden met je vuile diesel en dus het zoveelste bewijs dat het over zakkenvullen gaat en niet over milieu.

 

Een studie wijst tevens uit dat ik 8 jaar mag rijden en 100.000 km mag doen op die periode voordat ik de uitstoot voor het maken van het batterij pack voor een electrische wagen heb bereikt.Batterijpack dat volgens studies meestal na 6 jaar moet vervangen worden als er identiek km aantal gereden wordt.

 

REST MY case wie het vervuilenste is (of wie rijk wordt onder het mom van milieu :)  )

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

En de lucht in die steden is zwaar vervuild, wat eigenlijk de eerste zorg zou moeten zijn, dus men dient de luchtvervuiling in zijn geheel gaan aanpakken, en geen manke vergelijkingen maken.

 

Slim gezien van de marketing jongens, maar in een propere stad zou dit meteen van tafel geveegd worden.

 

Dus eerst de steden proper maken, en dan de rest aanpakken, komen we dan nog eens samen om de resultaten te bekijken.

 

Mee eens, geldgewin/honger verpest het milieu alsmaar meer, triest.

aangepast door Tripleboy

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
2 minuten geleden zei Tripleboy:

En de lucht in die steden is zwaar vervuild, wat eigenlijk de eerste zorg zou moeten zijn

Eh, sorry, maar de lucht in bijvoorbeeld New Delhi is zwaar vervuild, daarbij zijn onze steden vergeleken een berg sanatorium voor mensen met luchtweg problemen.

 

De toegestane waarde voor NO2 in de buitenlucht is 40 ug/m3

De toegestane waarde voor NO2 op je werkplek voor een periode van 8 uur is... 950 ug/m3

 

Ondertussen wel veel bouwprojecten stilleggen omdat i.p.v. 40, 50 Ug gemeten wordt?

 

Tja,

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

In Parijs is de Max snelkeid naar 30 km/h gebracht wegens teveel vervuiling, en het gaat helaas niet veel beter.

 

Onze grootsteden blijven sterk vervuild, ondanks de loze kreten.

Binnenkort krijgen we dan herfstweer, en daar is de https://nl.wikipedia.org/wiki/Smog alweer...

 

 

 

gettyimages-630285912.jpg?quality=85

 

Leve de Auto, maar de Industriëlen gaan zeker niet vrijuit, zij mogen de Factuur krijgen.

 

TOPSHOTS-A-view-of-the-Eiffel-Tower-seen

 

 

Brussel in de Stank1045565162.jpg

 

 

aangepast door Tripleboy

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.
Opgelet: Je bericht zal moeten worden goedgekeurd door een moderator alvorens het zichtbaar zal worden.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

  • Wie is er online   0 leden

    Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

  • Gerelateerde inhoud

    • Door Con
      Iemand al gelezen?
       
      Ben zelf blij dat ik maar een eenvoudige jongen ben...
      dus maak mezelf daar niet zo druk om. Ik zeg; geweldig!
       
       

    • Door de mon
      Verleden jaar stapte ik op achteraan de vlieger. Zo te horen was daar iets aan brullen. De motors waren het niet, turbines draaiden stil.
      Maar achteraan de staart zag ik een pijp, een soort uitlaat waaruit het lawaai kwam. Klonk zoals die stille waterpompen aan een bouwgrond, stil maar zwaar(systeem ken ik niet om 't geluid te dempen).
      Zit daar een aggregaat in ?
    • Door Psychosammie
      Gebeurt zo'n 2 tot 3 keer per jaar dat ik moet bijvullen. Druk is dan onder de 0.9 gezakt.
       
      Nu staat er in het display druk 0.0. Is hij leeggelopen of is er wat anders aan de hand?
       
      Het gaat om een al wat oudere Atag Blauwe Engel.
    • Door edje-ken
      Een vraag voor onze verwarming specialisten en alle andere leden hier die altijd alles weten. 
      Dus deze vraag kan ook vast wel door een of meerdere personen beantwoord worden. 
       
      Onze huidige situatie:
      Zoals bij vele in huis cv door het hele huis maar 1 thermostaat in de woonkamer. 
      Dus als de woonkamer warm is word de rest van het huis niet verwarmd en dus koud. 
      Nu willen we zone verwarming in huis dus dat elke ruimte afzonderlijk de ketel kan starten. 
      Er zijn hier meerdere dingen voor verkrijgbaar maar wij zien niet echt wat nu te nemen. 
      We hebben een Nefit proline hrc 24 cw3 ketel met moduline thermostaat in de woonkamer. 
      Teven hebben we HomeWizard in huis en kunnen we siri inzetten. 
      De homewizard is niet persee noodzakelijk om hiervoor te gebruiken 
       
      wie kan ons goede raad geven. 
       
      ed
    • Door MrDish
      kwam tijdens het Surfen op het internet dit tegen.
      wat mag het precies zijn.
      jullie techneuten weten dat vast wel.
       
       
      Mvg

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid