Ga naar inhoud


de waterstofketel, nu nog het waterstof!


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Tonski mijn reactie is niet aan jouw gericht maar aan onze oostindische luisteraar. Lees zijn reactie´s nog eens door, geen komma´s, geen punten, geen hoofdletters, als je zo de taal (niet) beheerst kun je je afvragen hoe goed hij kan lezen. In een ander topic geeft hij te kennen dat zijn ogen minder worden, Jezus.  Zijn verwijzingen naar bronnen, die moet je uiteindelijk ook kunnen lezen, accepteer ik dan ook met de nodige scepsis. Het oor, cruciaal toch voor een luisteraar wordt zo lijkt het, al helemaal niet geraadpleegd, en intussen ontpopt hij zich als een oftopic autoriteit. Hij staat garant voor een diarree van reactie´s over van alles en nog wat, veel weten over veel, is maar weinigen gegunt, we hebben weer een orakel zo lijkt het. Denken, geloven, menen, of niet kunnen lezen hoewel het daarmee begint, is de domste manier van weten, dus als je al met al met zo´n oor nog kunt luisteren, blijf dan met je poten ver van de pen! Beschouw oftopic eens als een vergadering, als ik voorzitter zou zijn, was het oor een lopend oor, verdwaald in het doolhof van het of-topic congres centrum. Ik ben nooit een fan van of-topic geweest, maar wat hier af en toe wordt gepresenteerd, kromme tenen, ik heb aangepast schoeisel moeten kopen. Niet zolang geleden, ander of-topic, een rijbewijs drijgt (dreigt) te verlopen???, wie van jullie heeft een rijbewijs wat kan dreigen, of iemand kan omleggen, Jezus, straks wordt ik nog opgepakt omdat ik met m´n OV jaarkaart een illegaal wapen bij me blijk te hebben, waarmee ik de buschauffeur eventueel zou hebben kunnen bedreigen.

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


57 minuten geleden zei waterpas:

Tonski mijn reactie is niet aan jouw gericht maar aan onze oostindische luisteraar. Lees zijn reactie´s nog eens door, geen komma´s, geen punten, geen hoofdletters, als je zo de taal (niet) beheerst kun je je afvragen hoe goed hij kan lezen. In een ander topic geeft hij te kennen dat zijn ogen minder worden, Jezus.  Zijn verwijzingen naar bronnen, die moet je uiteindelijk ook kunnen lezen, accepteer ik dan ook met de nodige scepsis. Het oor, cruciaal toch voor een luisteraar wordt zo lijkt het, al helemaal niet geraadpleegd, en intussen ontpopt hij zich als een oftopic autoriteit. Hij staat garant voor een diarree van reactie´s over van alles en nog wat, veel weten over veel, is maar weinigen gegunt, we hebben weer een orakel zo lijkt het. Denken, geloven, menen, of niet kunnen lezen hoewel het daarmee begint, is de domste manier van weten, dus als je al met al met zo´n oor nog kunt luisteren, blijf dan met je poten ver van de pen! Beschouw oftopic eens als een vergadering, als ik voorzitter zou zijn, was het oor een lopend oor, verdwaald in het doolhof van het of-topic congres centrum. Ik ben nooit een fan van of-topic geweest, maar wat hier af en toe wordt gepresenteerd, kromme tenen, ik heb aangepast schoeisel moeten kopen. Niet zolang geleden, ander of-topic, een rijbewijs drijgt (dreigt) te verlopen???, wie van jullie heeft een rijbewijs wat kan dreigen, of iemand kan omleggen, Jezus, straks wordt ik nog opgepakt omdat ik met m´n OV jaarkaart een illegaal wapen bij me blijk te hebben, waarmee ik de buschauffeur eventueel zou hebben kunnen bedreigen.

 

Ik zeg een taalvirtuoos met zéér straks Nederlands. Top.

Én, een waarheid als een koe als toefje.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In een lijstje vond ik nog de energiewaarden in Kilowatt welke per kilo brandstof aanwezig is.

ter vergelijking, 1 gram Uranium levert dezelfde hoeveelheid energie als 2.500 liter benzine

De cijfers speken voor zich.

 

diesel / huisbrandolie per liter  = 10,65 kWh.
waterstof per liter                      =   2,36 kWh.
benzine (98,95,92,88) per liter =  9,702 kWh,

 

  diesel / huisbrandolie per kg   = 12,454 kWh.
  waterstof  per kg                       = 

39,448 kWh.

  benzine (98,95,92,88) per kg

  =  13,149 kWh.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei waterpas:

Niet zolang geleden, ander of-topic, een rijbewijs drijgt (dreigt) te verlopen???, wie van jullie heeft een rijbewijs wat kan dreigen, of iemand kan omleggen, Jezus, straks wordt ik nog opgepakt omdat ik met m´n OV jaarkaart een illegaal wapen bij me blijk te hebben, waarmee ik de buschauffeur eventueel zou hebben kunnen bedreigen.

mea culpa

 

Smile

Nat King Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Tonskidutch:

mea culpa

 

Mea maxima culpa, zul je bedoelen.  🤣

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

zoals voorspelt:

Quote

Met een innovatieoffensief dat miljarden waard is, wil Duitse Minister Anja Karliczek een "Cape Canaveral of hydrogen" in Duitsland opbouwen. Het doel is om wereldwijde normen vast te stellen voor onderzoek, ontwikkeling en productie van alternatieve brandstoffen.

bron, Frankfurter Allgemeine

 

Met de auto industrie op sleeptouw en met de techniek voor vloeibaar waterstof op kamertemperatuur alsook de ontwikkeling van regionaal treinverkeer op waterstof wordt het een taak voor 2025 alles uitwerken en overschakelen.

 

Smile

Nat King Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-10-2019 om 22:30, ceesv zei:

In een lijstje vond ik nog de energiewaarden in Kilowatt welke per kilo brandstof aanwezig is.

ter vergelijking, 1 gram Uranium levert dezelfde hoeveelheid energie als 2.500 liter benzine

De cijfers speken voor zich.

 

diesel / huisbrandolie per liter  = 10,65 kWh.
waterstof per liter                      =   2,36 kWh.
benzine (98,95,92,88) per liter =  9,702 kWh,

 

  diesel / huisbrandolie per kg   = 12,454 kWh.
  waterstof  per kg                       = 

39,448 kWh.

  benzine (98,95,92,88) per kg

  =  13,149 kWh.

 

 

Hier speel je een beetje vals , je kan energiewaardes van een gas niet zo een op een vergelijken met die van een vloeistof, dat zie je  al aan de uitkomst.

Gassen in liters inhoud en vloeistoffen in liters , waarbij door het veel hogere s.g. deze truc zo goed uitpakt.

Zet dan ook even het aantal liters per kg er even bij om deze cijfertruc inzichtelijk te krijgen.

En maak dan ook een kostprijs  per kg.

 

 

 

aangepast door henkvd1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-10-2019 om 22:30, ceesv zei:

In een lijstje vond ik nog de energiewaarden in Kilowatt welke per kilo brandstof aanwezig is.

ter vergelijking, 1 gram Uranium levert dezelfde hoeveelheid energie als 2.500 liter benzine

De cijfers speken voor zich.

 

diesel / huisbrandolie per liter  = 10,65 kWh.
waterstof per liter                      =   2,36 kWh.
benzine (98,95,92,88) per liter =  9,702 kWh,

 

  diesel / huisbrandolie per kg   = 12,454 kWh.
  waterstof  per kg                       = 

39,448 kWh.

  benzine (98,95,92,88) per kg

  =  13,149 kWh.

 

Eerlijk gezegd snap ik het niet helemaal.

Die liter waterstof, is dat 100% vloeistof? Of is dat een liter gas bij een bepaalde druk?

Want je kunt 1 liter gas (zonder de druk te noemen)  uiteraard niet vergelijken met 1 liter vloeistof.

 

En als het echt een liter vloeistof is dan blijkt dat waterstof als vloeistof of;

- samendrukbaar is of

- er zit ongeveer 18 liter waterstof in 1 kg.

 

En volgens mij heb ik ooit geleerd dat een vloeistof nauwelijks samendrukbaar is.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Tonskidutch zei:

zoals voorspelt:

bron, Frankfurter Allgemeine

 

Met de auto industrie op sleeptouw en met de techniek voor vloeibaar waterstof op kamertemperatuur alsook de ontwikkeling van regionaal treinverkeer op waterstof wordt het een taak voor 2025 alles uitwerken en overschakelen.

 

Voertuigen op waterstof? Dat gaat nooit gebeuren!!

 

Quote

Milieueffecten van waterstof

Waterstof komt van nature in de lucht voor en zal reageren met andere stoffen. Grote concentraties in de hogere luchtlagen kan bijdragen aan het afbreken aan de ozonlaag en aldus leiden tot een groter gat in de ozonlaag.

Er zijn geen effecten waargenomen op planten, maar op dieren heeft de afnemende hoeveelheid zuurstof uiteraard wel effect.

 

En:

 

Quote

Gezondheidsrisico’s

Personen die aan waterstofgas blootgesteld worden krijgen te kampen met symptomen als hoofdpijn, oorsuizen, duizeligheid, slaperigheid, bewusteloosheid, misselijkheid, overgeven en extreme depressies. Als gevolg van het zuurstoftekort kan de huid blauw kleuren. In extreme situaties kunnen slachtoffers overlijden aan blootstelling aan waterstof. Wanneer mensen al ademhalingsproblemen hebben, dan zullen deze door overmatige blootstelling aan waterstof worden verergerd. Het risico voor blootstelling ontstaat wanneer waterstof niet juist is opgeslagen en daarom de kans heeft te ontsnappen naar de lucht.
 

Chemische en fysische risico’s

Het gas mengt goed met lucht en vormt met het aanwezige zuurstof knalgas, hetgeen uitermate explosief is. Ook met andere stoffen dan zuurstof reageert waterstof sterk. Metalen zoals platina en nikkel zijn goede katalysatoren voor waterstof en versnellen mogelijke chemische reacties. Een hoge waterstofconcentratie in de lucht doet de hoeveelheid zuurstof afnemen.

 

Bron: https://wetenschap.infonu.nl/scheikunde/10621-wat-is-waterstof.html

 

Er kleven teveel nadelen aan waterstof, waaronder de grote opslagtanks.

Nu is dat nog wel op te vangen, maar het transporteren is een risico.

Doordat de leidingen extreem gekoeld moeten worden, vanwege de warmteontwikkeling tijdens transport, gaat er een boel energie verloren.

Het tanken van een auto gaat net zo lang, zo niet langer, duren dan het opladen van een elektrische auto..ongeveer 20-30 minuten.

 

Wat als het koelsysteem uitvalt tijdens transport? Wat als mens en dier direct in aanraking komt met waterstof?

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, drz zei:

Voertuigen op waterstof? Dat gaat nooit gebeuren!!

 

Zeker wel!!

 

52 minuten geleden, drz zei:

Er kleven teveel nadelen aan waterstof, waaronder de grote opslagtanks.

Nu is dat nog wel op te vangen, maar het transporteren is een risico.

 

Dan produceer je het daar waar je het nodig hebt. Effe creatief denken.

 

53 minuten geleden, drz zei:

Het tanken van een auto gaat net zo lang, zo niet langer, duren dan het opladen van een elektrische auto..ongeveer 20-30 minuten.

 

Huh? https://opwegmetwaterstof.nl/wiki/5-vragen-over-waterstof-tanken/

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje vreemde reactie van DrZ lijkt mij.

Gooi een liter benzine over planten dan gaan die ook gewoon dood,

Snuif je een litertje benzine damp naar binnen dan worden je longen daar ook niet vrolijk van, waarom denk je dat de huidige vulpistolen van dampafzuiging zijn voorzien?

En ja het is ook de bedoeling dat het zich in de motor mengt met zuurstof zodat het ontbrand., hoe beter de menging des te beter te verbranding en het rendement.

Daarnaast ligt er al een slordige 1500Km aan pijpleidingen voor waterstof in Nederland, België en Frankrijk zou dat gehele netwerk extreem gekoeld zijn?

 

Dat e.e.a nog verder uitwerkt moet worden dat is zeker anders hadden we het al wel kunnen tanken, maar dat is toch met elke ontwikkeling zo?

De 1e benzine auto plofte ook regelmatig uit elkaar en gingen bepaald niet zuinig om met de brandstof.

Nu ploffen met enige regelmatig accu's uit elkaar en gebruikt een elektrische auto meer energie dan waar een huishouden normaal op draait.

Maar kijk naar de accu van 15 jaar geleden en hoe dit al ontwikkeld is. Die accuboor van 15 jaar geleden moest ook na een kwartiertje weer een uurtje of wat opgeladen worden en was letterlijk en figuurlijk loodzwaar en kijk wat een accu nu voor capaciteit heeft, nog weegt en na een half uurtje laden weer vol is.

Dus ook het gebruik van waterstof zal verder ontwikkeld moeten worden en wellicht ontwikkeld het zich wel als de brandstof voor de toekomst.

Maar er kan ook zo een nieuwe uitvinding gedaan worden dat iets anders een stuk beter gebruikt kan worden.

 

En als mens of dier in aanraking komt met waterstof?

Wat zou je liever hebben een lading waterstof wat in mum van tijd weg is of een tankwagen vol benzine die dagenlang aanwezig blijft, de grond vervuild enz.?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

het topic is natuurlijk al wel wat ouder en als je de ontwikkelingen die in dit topic beschreven staan zelf niet gelezen hebt zoals drZ dan begin je weer opnieuw alles in twijfel te trekken...

vloeibaar bij kamertemperatuur en normale luchtdruk de nieuwste techniek van H2 opslag / reikwijdte 1600 km bij de gemiddelde tank

 

Smile

Nat King Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, gerrit B zei:

En ja het is ook de bedoeling dat het zich in de motor mengt met zuurstof zodat het ontbrand.

 

Nou, dat weet ik niet. Een brandstofcel lijkt me meer voor de hand liggen.

 

15 minuten geleden, Tonskidutch zei:

reikwijdte 1600 km bij de gemiddelde tank

 

Ik las dat tanken per kilo gaat en dat je dan 600-700 km ver komt. Maar wie weet...

 

Als @drz zo vaak in Duitsland te vinden is dan zou hij daar eens beter op het aantal tankstations moeten letten. Ik lees dat ze in Duitsland flink inzetten op rijden op H2 net als Japan. En dat zijn toch 2 grote auto producerende landen.

 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Psychosammie zei:

Ik las dat tanken per kilo gaat en dat je dan 600-700 km ver komt.

die oude onder hoge druk staande vorm van opslag waarmee men nu al rondrijdt wel 600~700, klopt

die nieuwe opslag methode 1600

dat komt omdat de tank een andere vorm kan aannemen en dus meer inhoud heeft dan de hoge druk tank

Smile

Nat King Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...