Ga naar inhoud


de waterstofketel, nu nog het waterstof!


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

ik dacht laat ik het LOHC nog eens onder de aandacht brengen als onderdeel van de Hydrogenious

 

 

en let op dat is al enkele jaren geleden, de stand der techniek is verder

Screenshot_39.png.16e81581ea3257a3b36b471187786516.png

 

en nog een afbeelding uit de youtube uitleg

 

Screenshot_40.png.2bd32691c42ca756341d39f81e6e2c90.png

 

destijds was 0,8 kg nodig voor 100km reikwijdte

dat is inmiddels geoptimeerd

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ben het er mee eens dat het eea nog verder ontwikkeld moet worden en dat het aanmaken van waterstof bij de eigen woning zou kunnen, maar ik heb er een hard hoofd in.

Een kilo waterstof, wat voor formaat tank is daar voor nodig?

 

En "ze" willen in 2025 waterstofvoertuigen operationeel hebben, dat betekent dus nog 4,5 jaar ontwikkeltijd.. want halverwege 2025 moet alles dan wel doordacht zijn.

In die 4.5 jaar is de ontwikkeling van elektrische voertuigen ook alweer een behoorlijke stap vooruit en zoals het er nu uit ziet zijn de accupakketten al behoorlijk betaalbaar aan het worden.

 

Ik heb echt sterk mijn twijfels want je hoort alleen maar hosanna over de waterstofauto, maar er kleven nadelige gevolgen aan vast die gemakshalve maar even weggedacht worden, want een beetje nadenken = negatief denken is een no-go!

 

Wanneer ik een kilo waterstof over mij heen krijg, ben ik dood.. Een litertje benzine, of 10 liter benzine over mij heen zal ik gerust kunnen overleven.. Hoewel je van benzinedampen behoorlijk high kan worden. 😁

 

Noem mij gerust een doemdenker en verfoei mijn gedachtegang maar, liever zie ik het van de "worst case" en beperk eventuele ongelukken die kunnen gebeuren..

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Op 25-10-2019 om 22:30, ceesv zei:

waterstof  per kg                       = 

39,448 kWh.

Waterstof aan een van de 87 pompstations in Duitsland € 9,50 per kg (vergelijkbaar met benzine)

In Nederland zijn er 5 stations met waterstof en betaal je ongeveer € 10/kg

Waterstof wagens op de markt

 

Toyota Mirai

0,76 kg Wasserstoff/100 km, 0 g CO2/km

Tankinhoud 5 kg.

Bereik 500 km

 

Honda Clarity

0,7 kg/100 km

Tankinhoud 5 kg.

Bereik 650 km

 

Mercedes Benz GLC F-Cell

0,34 kg/100 km. + hybride LI batterij 13,8 kWh.

Tankinhoud 4,4 kg

Bereik 529 km

 

En nog een paar andere merken.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, Con said:

Eerlijk gezegd snap ik het niet helemaal.

Die liter waterstof, is dat 100% vloeistof? Of is dat een liter gas bij een bepaalde druk?

Want je kunt 1 liter gas (zonder de druk te noemen)  uiteraard niet vergelijken met 1 liter vloeistof.

 

En als het echt een liter vloeistof is dan blijkt dat waterstof als vloeistof of;

- samendrukbaar is of

- er zit ongeveer 18 liter waterstof in 1 kg.

 

En volgens mij heb ik ooit geleerd dat een vloeistof nauwelijks samendrukbaar is.

juist, deze vraag dus

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Vaste stoffen en vloeistoffen worden doorgaans per kg weergeven en gassen per m3 of liter.

De "kilo" waterstof is vloeibaar, de "liter" is gasvormig waterstof.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag me alleen af hoe ze dat vloeibaar houden, immers waterstof is toch alleen maar vloeibaar als je het op een temperatuur houdt van onder de 20, nog wat  graden kelvin (dus onder de - 252 Celsius)

Hoe ga je dat doen in je auto met o.a dit weer ?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Als gas.

Dus, bij 700 bar, wat 700 keer de normale atmosferische druk is, heeft waterstof een dichtheid van 42 kg / m3,
 vergeleken met 0,090 kg / m3 onder normale druk- en temperatuuromstandigheden. 
Bij deze druk kan 5 kg waterstof worden opgeslagen in een tank van 125 liter.

 

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou best kunnen, heb me er vroeger wel maar niet meer extreem in verdiept de laatste 40 jaar. Maar ik kwam ergens tegen dat het gebonden werd in een cyclisch proces en dan zou het anders kunnen liggen.

Hou me te goede.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik schreef niet over bar&co, dus stop je rekenmachine maar weg

ik had het over de LOHC methode

bij de bestaande auto's die nu al op de markt zijn( @ceesv ) gaat het niet over die LOHC methode

laat je verrassen wat de jongens uit Stuttgart en München met LOHC brandstoftank en inhoud gaan doen

en vergeet vooral niet dit wordt straks ook voor Vrachtauto's geïmplementeerd waar het niet op een kilootje aankomt

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, drz zei:

Een kilo waterstof, wat voor formaat tank is daar voor nodig?

 

Hoezo? In de auto?

 

20 uren geleden, drz zei:

En "ze" willen in 2025 waterstofvoertuigen operationeel hebben, dat betekent dus nog 4,5 jaar ontwikkeltijd.

 

Die rijden al lang rond. Zie het lijstje van Ceesv

 

20 uren geleden, drz zei:

In die 4.5 jaar is de ontwikkeling van elektrische voertuigen ook alweer een behoorlijke stap vooruit en zoals het er nu uit ziet zijn de accupakketten al behoorlijk betaalbaar aan het worden.

 

Je begrijpt het niet. Een waterstof auto is een elektrische auto. Maar dan zonder die veel te zware en milieubelastende accu's'. Je kan waterstof ook verbranden maar dat lijkt me een lager rendement te hebben ivm de warmte ontwikkeling.

 

20 uren geleden, drz zei:

maar er kleven nadelige gevolgen aan vast die gemakshalve maar even weggedacht worden, want een beetje nadenken = negatief denken is een no-go

 

Noem er eens een paar?

 

20 uren geleden, drz zei:

Wanneer ik een kilo waterstof over mij heen krijg, ben ik dood.

 

Want?

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Psychosammie zei:

 

Hoezo? In de auto?

Die rijden al lang rond. Zie het lijstje van Ceesv

.......knip

 

Ik had in mijn posting een aantal linkjes neergezet die de nadelen kenmerken.

En ja, er rijden auto's en bussen rond op waterstof, maar dat zijn er maar een hand vol. ...een hele grote hand.

 

En er zullen gerust wel auto's op waterstof blijven rijden, maar het zal imho nooit een mainstream worden op de weg.

Ik denk persoonlijk dat er diverse soorten brandstof voertuigen op de weg zullen rijden de aankomende 20-30 jaar.

Wat er uiteindelijk overblijft zal, als ik de ontwikkeling zoals het nu gaat goed inschat, alleen full-elektrische voertuigen overblijven.

 

Op jouw opmerking over dat een auto op waterstof een elektrische auto is,; ja, dat was ik even vergeten.

Er zijn trouwens ook elektrische auto's op benzine zoals de Opel Ampera.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Psychosammie zei:
20 uren geleden, drz zei:

maar er kleven nadelige gevolgen aan vast die gemakshalve maar even weggedacht worden, want een beetje nadenken = negatief denken is een no-go

 

Noem er eens een paar?

 

Niet lang geleden stond er een artikel in een autotijdschrift waarin geschreven werd hoe er een langere demorit werd gemaakt met een aantal journalisten in een stuk of wat waterstof-auto's. Enthousiast verhaal. Totdat ze bij het tanken kwamen, de eersten hadden de tank zo vol, omdat het tankstation in het begin voldoende druk had. Maar na een paar auto's begon die druk behoorlijk af te nemen en het duurde weer een hele tijd om ze op druk te brengen, met als gevolg dat de laatste auto's vrijwel net zo lang moesten wachten op het bijvullen als ze hadden moeten wachten wanneer ze een elektrische auto moesten laten bijladen. Dat moeten ze dus ook oplossen voordat de massa dit kan gaan gebruiken. 

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...