Ga naar inhoud


100 km/h


Tripleboy

Aanbevolen berichten

Op 18-11-2019 om 18:48 zei Eduard07:

Dit herken ik.

Had een keer autopech. Toen zei de baas "dan ga je toch met OV!"

Toen ik op internet ging plannen, bleek, dat als ik er arriveerde, ik amper tijd had voor een kop koffie. Daarna direct weer terug, anders zou ik de laatste aansluiting missen bij de overstap in Assen. En ook nog overstap in Groningen.

 

Met de auto was het 3 kwartier, met het OV  ruim 3 uren heen en 3 uren terug. 

Ja, Ommen/ Hoogeveen is ook zoiets, of breder Almelo Hoogeveen. Je moet per trein over Zwolle, en anders de bus die omrijdt en in elk gehucht stopt.

Het zou fijn zijn als de trein Zwolle/ Emmen werd doorgetrokken naar Groningen en er meer verbindingen kwamen met Duitsland.

Iets van een rondje Almelo, Emmen, Groningen, Leer, Papenburg, Lingen, Rheine, Almelo. Maar dan zie je dat beide landen niet durven investeren in hun grensgebieden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 19-11-2019 om 01:28 zei gerrit B:

Wel eens in Duitsland met de trein geweest? Dat is in Duitsland nog erger dan hier en vallen treinen bij de vleet uit zonder dat er een alternatief is of wordt geboden.

Is er hier een ongeval oid. dan rijden er wel bussen om je een station verder te brengen  maar dat kennen ze daar niet, daar stopt de trein gewoon en moet je maar zien hoe je verder komt.

 

Mijn dochter heeft een poos in Mannheim gestudeerd en 2 x weer op moeten halen omdat er geen treinen meer reden (storm / sneeuw) en ze gedumpt was op een stationnetje in een dorpje waar verder niets was en ook niet een bus oid. verder reed of dat ze weer terug kon waar ze opgestapt was.

Verder deed ze er met de trein zo'n 5,5 uur over en was ze zo'n 100 euro lichter (moesten we haar wel eerst over de grens naar de trein brengen) en voordat ze op 50 km van de plaats van bestemming was, dan overstappen en nog een goede 3 kwartier verder,  met de auto was het goed 3,5 uur (4 uur met koffiepauze)

Wel kon je je zitplaats gewoon bespreken en hoefde je bij drukte niet te staan als je al een paar dagen van te voren een treinkaartje had gekocht.

Voor de studenten was er verder wel een leuke regeling, tegen een bedrag van zo'n 150 euro kon je onbeperkt met al het OV in een straal van 50 km rond Mannheim (vandaar dus ook overstappen zodra ze op 50 km van Mannheim was) dus daar is wel veel gebruik van gemaakt.

Ik wil dit even nuanceren. Mijn broer zonder rijbewijs neemt regelmatig de ICE van Amsterdam naar Düsseldorf.

Wanneer er op het NL traject een probleem is, dan zet men bussen in vanaf Amsterdam. Voordat die in Arnhem zijn.....

Tegelijk staat er uren een Duitse trein te wachten in Emmerich, maar die kan vanwege het verschil in voltage niet naar Arnhem.

Mijn broer had toen het geluk dat ik hem met de auto naar Arnhem heb gebracht, en het voor mij een kleine moeite was via Emmerich terug naar huis te rijden.

Hij was toen de enige passagier van Emmerich naar Düsseldorf, terwijl de rest in Arnhem stond te wachten op een bus die niet kwam.

 

Wil men het OV verbeteren, laat ze dan dat verschil in voltages opheffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
9 minuten geleden zei Alziendoog:

Wil men het OV verbeteren, laat ze dan dat verschil in voltages opheffen.

Er zijn genoeg locs, die met verschillende spanningsnormen kunnen rijden.

Nederland heeft 1.500 Volt gelijkspanning op de draad, Duitsland 15.000 Volt wisselspanning, met 16 1/3 Hrz netfrequentie.

De Betuwelijn heeft 25.000 Volt 50 HZ., daar reden tot daarvoor geschikte elektriche locomotieven beschikbaar waren hoofdzakelijk diesels.

België heeft 3.000 Volt gelijkspanning op de rijdraad.

 

Maar het laat onverlet, dat voor velen het OV geen geschikt alternatief is.

Voor de zakelijke sector blijft rechtstreeks vervoer van A naar B onontbeerlijk.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-11-2019 om 12:32 zei gerrit B:

Ik spreek puur uit ervaring over de periode september 2018 tot mei 2019, mochten jullie dat anders hebben ervaren dan hebben wij juist een slechte periode getroffen of hebben jullie gewoon geluk gehad.

Van de 6 keer dat ze met de trein naar Mannheim wilde viel de trein 2 keer volledig uit.

1 x hadden we geluk en konden we haar een half uur later op hetzelfde punt weer ophalen als waar ze ingestapt was (trein ging gewoon niet en bleef op het perron staan)

De 2e keer werd mijn dochter werd gewoon samen met alle andere passagiers uit de trein gezet met de mededeling dat de trein niet verder ging en wij konden haar weer ophalen op station Steinfurt-Burgsteinfurt.

En beide keren was er, ondanks vragen en aandringen, (ze moest naar Mannheim om tentamens te maken) geen alternatief om op de plaats van bestemming te komen.

Ja dat flikt NS ook.

Mijn broer kwam van Düsseldorf naar Ommen. Tot Zutphen geen probleem, maar daar kwam vertraging. In Deventer werd verteld dat de trein zou doorrijden naar Olst, geen idee waarom, maar reizigers werd gezegd uit te stappen in Deventer want er zou dan direct een volgende trein naar Zwolle gaan. Eenmaal uitgestapt kwam er geen trein naar Zwolle.

Mijn broer is toen maar via Almelo naar Marienberg gegaan....Al met al een uur later dan gepland aangekomen.

Vertraging kan gebeuren, maar onjuiste of zelfs valse informatie is funest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-11-2019 om 14:43 zei Tonskidutch:

wat een hoop nonsens

 

ik ook en het was ooit behoorlijk comfortabel / maar nu niet meer

de recentste ervaringen mogen gelijk hebben

nochtans heeft het niks met 100km/u in Nederland te maken

Je hebt gelijk.

Maar het heeft zijdelings wel met het topic te maken.

Wanneer het OV beter geregeld is, ook internationaal, dan zou een autorit Amsterdam/ Berlijn of Groningen/ Düsseldorf uitgespaard kunnen worden.

Hetzelfde geldt voor kort vliegverkeer. Daar kan een boer vele tonnen aan stront voor produceren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei ceesv:

Wil je mij dan uitleggen waarom mijn wagen bij hogere snelheid zuiniger rijdt als bij bijvoorbeeld 70 km/uur?

Eens. Mijn wagen ( Peugeot 406 ) rijdt ook zuiniger op de gestrekte baanvlakken.

Beter verwijdert men de 11 drempels die ik in 15 kilometer tegenkom op mijn 60 zone naar het werk.

Zet er dan flitspalen neer om 80 rijders te bekeuren, en dan ook flink ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Drs. IJzerbout:

Als je harder rijdt, dan ben je sneller op je eindbestemming. Dus minder brandstofverbruik.

Dat geldt ook bij glad weer. Als het glad is, dan rij ik ik ook veel sneller dan normaal. Dan is het gevaar sneller voorbij.

Ja, en des te sneller ben je dood als je tegen de vangrail klapt bij glad weer. Dat scheelt weer zorgkosten voor Drs. Ijzerbout.

Bij glad weer, liever een versnelling terug en de snelheid matigen. De extra verbranding die ik dan veroorzaak worden dan weer gecompenseerd door lieden die nooit van hun leven weer brandstof verbruiken, zelfs niet met hun eigen adem. Er zal alleen een stukje graniet opgeofferd moeten worden om hun grafsteen te sieren.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei TangoBravo:

 

Je bewijst hiermee het falen van dit ouderwetse systeem van een verbrandingsmotor met een versnellingsbak. Steeds meer versnellingen maakt de wagen misschien efficiënter bij iets meer verschillende snelheden omdat het optimale toerental nu wat vaker gekozen kan worden, maar het wordt vaak vooral gebruikt om een nog snellere acceleratie te krijgen. En jij vertelt nu zelf al dat jouw wagen bij 70 km/u onzuiniger rijdt dan bij hogere snelheid, blijkbaar hebben die ingenieurs de focus meer op snelheid gelegd dan op efficiency bij bijvoorbeeld stadssnelheden. 

 

Hoe anders is bijvoorbeeld het hybride systeem. Wanneer ik met mijn hybride 60 - 70 rij (ik rij vaak op landweggetjes) dan rij ik bijna de helft van de tijd elektrisch en zodra de benzinemotor weer even moet bijspringen draait hij vrijwel alleen stationair toerental waarbij het overschot aan energie gebruikt wordt om de accu weer bij te laden. En in stadsverkeer rijdt hij nog zuiniger, nog vaker alleen op de elektromotoren. 

 

Dankzij de CVT en het hybridesysteem wordt hier bij iedere snelheid het meest efficiënt gebruik gemaakt van de brandstof, in tegenstelling tot de achterhaalde techniek van een verbrandingsmotor met een al dan niet automatische versnellingsbak. 

 

T B

Dat zal kloppen, maar neem ook even in rekening dat het produceren en afvoeren van hybride auto's extra kosten met zich mee brengt.

Liever een oude Peugeot 406 die ik al 10 jaar rijdt, dan om de 3 jaar een nieuwe hybride te kopen.

Even ter nuance he! Ik snap ook wel dat het gebruik van fossiele brandstoffen terug gedrongen moet worden, maar kies dan liever voor waterstof dan hybride.

Het is ook een groot deel consumentengedrag om telkens een nieuwe auto te nemen.

Ik kan mijn 406 vervangen door een 205, en dan nog jonger rijden ook! Daar rijdt ik dan 15 jaar in, want degelijke auto's.

Ik zie me al rijden in een Primus die na 5 jaar is afgeschreven. Niets ten nadele van Toyota, maar wil men hybride echt duurzaam maken, dan moeten die auto's ook 25 jaar meekunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei gerrit B:

Wel eens gezien dat zoiets in de folder staat van een auto?

Maar ook dan nog zal er energie verloren gaan en kan een auto in stadsverkeer nooit zuiniger zijn dan wanneer je een constante snelheid aanhoudt.

Bij elke manier van opwekken gaat er energie verloren, zelfs de allerbeste motor heeft slechts een rendement van rond de 90%.

Maar ook wel eens opgelet hoe ze het verbruik van een elektrische auto opgeven? (ik heb het dan dus over plug in)

Dat is dus altijd in liter per km, waarbij ze er vanuit gaan dat zoveel % van de tijd de elektrische motor gebruikt wordt en alsof dat ding geen stroom gebruikt.

Kijk je naar de werkelijke waardes dan liggen de verhoudingen plots heel anders

zou je nl. 100Km gaan rijden dan is daar met een auto die gemiddeld 1 op 15 rijdt 6,7L benzine voor nodig

zou je 100Km elektrisch gaan rijden dan is daar met een elektrische auto 18KW voor nodig maar men vergeet dan even dat ook het laden energie kost wat verloren gaat, in werkelijkheid heb je voor 18KW in je accu's 22KW aan energie nodig. (nog even achterwege gelaten dat als het kouder is dan 23 graden of warmer dan 30 graden dit al een negatieve invloed heeft op de capaciteit en je accu ook telkens wat minder wordt)

6,7 liter benzine a Euro 1,63 incl. BTW = Euro 10,92
22 kwh stroom a Euro 0,23 incl. BTW = Euro 5,06

Op zich dus een flinke besparing zou je denken maar dan komt het:

een elektrische auto is gemiddeld 2 x zo duur dan het goedkoopste standaard model op benzine en eigenlijk zou hij nog veel duurder zijn maar omdat er geen BPM wordt gerekend wordt  de prijs kunstmatig wat gedrukt. (iets wat je door de belastingen op andere zaken dus met z'n allen weer betaald)

Voor een Opel Corsa die wordt aangeprezen voor een prijs vanaf € 16.999,00 betaal je dus vanaf € 30.999,00 in de elektrisch uitvoering.

een prijsverschil van € 14.000,00

om dus alleen al die € 14.000,00 te compenseren moet je al een slordige 239.000 Km rijden

Rij je dus de gemiddelde 10.000Km per jaar dan zou je accu het ruim 23 jaar vol moeten houden om alleen nog maar de meerprijs te kunnen compenseren. (je hebt ook wegenbelasting voordeel dus in werkelijkheid is het minder maar hoe lang is dat nog zo en dat is een onzekere factor?)

Dan wordt er wel gesteld dat een accu wel tot 20 jaar meegaat maar in de praktijk houden onderzoekers het toch slechts op een gemiddelde van 8 jaar. (Rai en BOVAG houden 16-17 jaar aan)

 

In de praktijk betekend dit dus dat je gewoon veel meer kilometers moet gaan maken om ooit je extra investering terug te kunnen verdienen door zuiniger te rijden.

Rij je elektrisch dan doe je dat dus eigenlijk alleen maar om zakelijk je bijtelling te verminderen en zo goedkoper uit te zijn of privé omdat je het beste voor hebt met het milieu en dat dit best wat mag gaan kosten. (even de extra milieubelasting voor het bouwen/onderhouden, extra opwekken van energie, laden en uiteindelijk demonteren buiten beschouwing gelaten)

Amen

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden zei ceesv:

Er zijn genoeg locs, die met verschillende spanningsnormen kunnen rijden.

Nederland heeft 1.500 Volt gelijkspanning op de draad, Duitsland 15.000 Volt wisselspanning, met 16 1/3 Hrz netfrequentie.

De Betuwelijn heeft 25.000 Volt 50 HZ., daar reden tot daarvoor geschikte elektriche locomotieven beschikbaar waren hoofdzakelijk diesels.

België heeft 3.000 Volt gelijkspanning op de rijdraad.

 

Maar het laat onverlet, dat voor velen het OV geen geschikt alternatief is.

Voor de zakelijke sector blijft rechtstreeks vervoer van A naar B onontbeerlijk.

Ja genoeg locs, maar slechts een ICE trein op Amsterdam Düsseldorf.

Een klein probleempje, en je mag in Emmerich overstappen op Abellio. Ook goed trouwens.

Juist omdat ik bekend ben met het genoemde spanningsverschil heb ik mijn bijdrage geplaatst.

Met de conclusie zijn we het eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden zei Alziendoog:
1 uur geleden zei ceesv:

Er zijn genoeg locs, die met verschillende spanningsnormen kunnen rijden.

Nederland heeft 1.500 Volt gelijkspanning op de draad, Duitsland 15.000 Volt wisselspanning, met 16 1/3 Hrz netfrequentie.

De Betuwelijn heeft 25.000 Volt 50 HZ., daar reden tot daarvoor geschikte elektriche locomotieven beschikbaar waren hoofdzakelijk diesels.

België heeft 3.000 Volt gelijkspanning op de rijdraad.

 

Maar het laat onverlet, dat voor velen het OV geen geschikt alternatief is.

Voor de zakelijke sector blijft rechtstreeks vervoer van A naar B onontbeerlijk.

 

Voor die zakelijke sector geldt dan wel; voorlopig zou ik willen zeggen, want als dat een mantra wordt, worden alle ontwikkelingen stil gelegd. Bedenk en dat laat ik aan de respondenten over, wat er nu inmiddels allemaal kan, maar waar voorheen van werd gezegd, dat is onmogelijk. Ik heb een mooie anekdote van een geleerde uit de 18e eeuw, hij waarschuwde dat niet iedereen een paard kon houden als vervoermiddel, Nederland zou een berg van paardenvijgen worden. Wat is er gebeurd; iedereen heeft er op zijn minst 80, goed opgeborgen onder de motorkap die ook nog dicht kan, de wonderen zijn de wereld nog niet uit en de vijgen hebben een metamorfose ondergaan, komen nu als scheten uit de uitlaat. Laten we beginnen om dat van A naar B verhaal uit te sluiten, dan ben je al een eind op weg. Hier in het westen wordt het allengs onleefbaar, een groot inferno van beton en asfalt en er komt voorlopig nog geen eind aan en dat allemaal om de homomobile een dienst te bewijzen die vervolgens stil staat in zijn brikkie van € 25.000. Dat kan ik goedkoper dat stilstaan.

 

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-11-2019 om 14:09 zei luisteraar:

De stuurman heeft gesproken maar geen bijdrage geleverd

 

Wat ik niet snap met de gier ik woon in grensgebied NL/B/D daar rijden gier

wagen over de grens en de gier wordt in de grond geinjecteerd

 

Heb ik ergens vermeld dat ik, behoudens op mijn zeilboot een stuurman ben? En dan, ik lees en bewonder je nonsens, voor mij ben je een gratis kermisattractie, een luisteraar met een verbale buikloop, dus ga alsjeblieft zo verder.

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over trollen gesproken...

 

Enfin, buiten de 100km/pu-gate willen ze nu ook het bbq'en gaan verbieden, de houtkachels en wordt de subsidie op pelletkachels opgedoekt.

..althans, dat zijn de plannen van minister (k)Wiebus..

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even en de kaarsjes mogen met de kerst niet meer gebrand worden.. Gaan dan de medewerkers van kerken en uitvaartcentra op het malieveld staan?

Echt, dit is de meest grote kolder die ik ooit in mijn leven heb meegemaakt, en ik ga al een tijdje mee op deze aardbol.

Moet er dan echt een oorlog komen om de mensheid te laten beseffen hoe goed ze het hebben in tijd van vrede?

 

..en is deze oorlog dan biologisch, CO2 neutraal en stikstof vrij?

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...