Ga naar inhoud


100 km/h


Tripleboy

Aanbevolen berichten

13 minuten geleden, kiekiek zei:

 

Ik deel jullie mening. Linksom of rechtsom zat de overheid het verlies aan brandstoftax ergens vandaan halen. Vrij logisch is dat ze veel meer boetes gaan uitschrijven bij te hard rijden.

 

Één moraal is dus; zuiniger rijden is duurder...

 

Even een kleine nuance, zuiniger rijden kost net zoveel geld.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


tolpoorten....de oplossing....dan betaalt iedereen, dus ook alle niet NL kentekens, mee aan het gebruik van de weg, ik heb heel goede ervaring ermee in oa Portugal, voor elk wegdeel tussen op- en afritten betaal je een klein bedrag....en dat  geldt voor iedereen op dat wegdeel....de aanschafbelasting is relatief hoog en de mrb is zeer laag, de brandstofaccijnsen zijn vergelijkbaar met NL. Er zijn berichten dat zelfs de Fransen ertoe neigen om hun tolpleinen met bemanning (kostbaar) om te vormen naar een systeem met tolpoorten...en het zijn eigenlijk geen "poorten" aan op- en afritten maar portalen halverwege een wegdeel...

aangepast door wanderer

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur terug, wanderer zei:

Er zijn berichten dat zelfs de Fransen ertoe neigen om hun tolpleinen met bemanning (kostbaar) om te vormen naar een systeem met tolpoorten

Ik zie tegenwoordig weinig bemanning op de tolpleinen in Frankrijk.

Ik zelf heb een Telepeage Transponder achter de voorruit, wie dat niet heeft steekt zijn creditcard in de automaat.

Bemande Bemensde tolpoortjes zijn er bijna niet meer.

 

Maar in Frankrijk heb je altijd nog de keuze een gratis RN te nemen i.p.v. een Peage.

Kost je iets meer tijd, maar je ziet wat meer van de dorpen en het land.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het milieu is in gevaar, en extra belastingen zal het milieu goed doen en minder co2 opleveren.. 🙄

  • Bedankt 1

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, gerrit B zei:

Ik zie me om de zoveel km al staan om even af te rekenen voor dat wegdeel voor een weg die we al dubbel en dwars betaald hebben via de belastingen.🥴

Denk dat alleen maar 100km/u  dan nog een zegen zou zijn.

de tol wordt electronisch ge-ind dmv een kastje (badge) achter de voorruit, zo heb ik nu een badge waarmee ik in Frankrijk, Spanje, Portugal en Italie de tol af kan rekenen....werkt perfect....1 kastje voor de tol in 4 landen....europeser kan haast niet.

10 uren geleden, ceesv zei:

Ik zie tegenwoordig weinig bemanning op de tolpleinen in Frankrijk.

Ik zelf heb een Telepeage Transponder achter de voorruit, wie dat niet heeft steekt zijn creditcard in de automaat.

Bemande Bemensde tolpoortjes zijn er bijna niet meer.

 

Maar in Frankrijk heb je altijd nog de keuze een gratis RN te nemen i.p.v. een Peage.

Kost je iets meer tijd, maar je ziet wat meer van de dorpen en het land.

De RN is vergeven van de rotondes, kinderen haten dat...😁

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, drz zei:

Tja, het milieu is in gevaar, en extra belastingen zal het milieu goed doen en minder co2 opleveren.. 🙄

U vraagt wij draaien:

Uit de Gelderlander:

‘Roettax’: 225 euro extra wegenbelasting voor oudere diesels vanaf 1 januari

Eigenaren van een oudere dieselauto betalen vanaf 1 januari 2020 een toeslag van 15 procent op de motorrijtuigenbelasting. Gemiddeld gaat de belasting hierdoor met 225 euro per jaar omhoog.

Erik Kouwenhoven 26-11-19, 05:00 Laatste update: 08:50

 

Dat schrijft de Rijksoverheid op haar website. Oudere dieselauto’s stoten vervuilende fijnstof uit. De overheid maakt het met de nieuwe fijnstoftoeslag naar eigen zeggen financieel interessanter om een schonere auto te kopen. Dat doet ze de door de houderschapsbelasting voor dit soort auto's vijftien procent per jaar duurder te maken.

Fijnstof, oftewel roetpartikels, zijn kleine deeltjes die vrijkomen bij de verbranding in verbrandingsmotoren. Ze zijn slecht voor het klimaat en de gezondheid. Veel fijnstof wordt uitgestoten in het verkeer, vooral door oudere diesels.

De toeslag, die volgens de overheid ook wel bekendstaat als de ‘roettax’, geldt voor auto’s en bestelwagens die op diesel rijden. Het gaat uitsluitend om oudere diesels die geen fabrieksroetfilter hebben en die meer dan vijf milligram fijnstof per kilometer uitstoten. Voor een gemiddelde auto die op diesel rijdt en tussen de 1350 en 1450 kilo weegt, kost dat 225 euro per jaar.

De regeling gaat ook gelden ook voor (bestel-)auto's die meer dan tien milligram per kilowattuur (kWh) fijnstof uitstoten. Het voorstel hierover moet nog worden goedgekeurd door de Eerste Kamer. Op de website van de RDW staat hoeveel fijnstof auto's uitstoten per kilometer of per kWh.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Mojo zei:

 Oudere dieselauto’s stoten vervuilende fijnstof uit. ...............


.......Fijnstof, oftewel roetpartikels, zijn kleine deeltjes die vrijkomen bij de verbranding in verbrandingsmotoren. Ze zijn slecht voor het klimaat en de gezondheid. Veel fijnstof wordt uitgestoten in het verkeer, vooral door oudere diesels.

Echt dit is de totale waanzin ten top!!!!

Fijnstof komt juist door de roetfilters!

 

De dieselmotoren stoten roet uit, net als alle verbrandingsmotoren en zelfs de gezellige kaarsjes thuis die gebrand worden.

Deze roet wordt door de "roetfilters" dusdanig extra "verbrand" in de roetfilter, met als resultaat fijnstof...

Roet is niet slecht voor de mens...nou ok, genuanceerd, de mens gaat er niet dood van, want een miljoen jaar kampvuren stoken, openhaarden en koken op open vuur heeft de mens niet uitgeroeid, dus we overleven dat wel.

Het menselijk lichaam is evolutionair redelijk aangepast.

 

Maar echt, om nog even mijn frustratie te uiten,  waarom bestaan dit soort mensen?? En nog sterker, waarom bestaan er mensen die dit voor zoete koek slikken en gewoon zich financieel laten uitkleden?

 

Ooit had een wijs persoon op aarde voorspeld dat de mensheid ten onder gaat aan hebzucht... Hij had het fout, de mensheid gaat ten onder aan stommiteit!

Feit: De natuur grijpt al in met betrekking tot de overbevolking...

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, drz zei:

Echt dit is de totale waanzin ten top!!!!

Fijnstof komt juist door de roetfilters!

 

De dieselmotoren stoten roet uit, net als alle verbrandingsmotoren en zelfs de gezellige kaarsjes thuis die gebrand worden.

Deze roet wordt door de "roetfilters" dusdanig extra "verbrand" in de roetfilter, met als resultaat fijnstof...

Roet is niet slecht voor de mens...nou ok, genuanceerd, de mens gaat er niet dood van, want een miljoen jaar kampvuren stoken, openhaarden en koken op open vuur heeft de mens niet uitgeroeid, dus we overleven dat wel.

Het menselijk lichaam is evolutionair redelijk aangepast.

 

Maar echt, om nog even mijn frustratie te uiten,  waarom bestaan dit soort mensen?? En nog sterker, waarom bestaan er mensen die dit voor zoete koek slikken en gewoon zich financieel laten uitkleden?

 

Ooit had een wijs persoon op aarde voorspeld dat de mensheid ten onder gaat aan hebzucht... Hij had het fout, de mensheid gaat ten onder aan stommiteit!

Feit: De natuur grijpt al in met betrekking tot de overbevolking...

 

Duidelijk iets mis met je betoog, wat een ondeskundigheid leg je hier aan de dag.

 

Bij het toevoegen van een roetfilter is het streven dat het motorvermogen niet wordt verminderd, maar het kan voorkomen dat de motor 2-4 % meer brandstof verbruikt en dus een hogere CO2-uitstoot heeft. Dit verhoogde brandstofverbruik komt doordat een steeds voller filter een steeds groter obstakel vormt voor de uitlaatgassen. De kracht om de uitlaatgassen door de filter heen te duwen moet door de motor worden geleverd.

Vanaf september 2009 moet voldaan worden aan de Euro-5-norm. Deze houdt in dat de wagens 80% minder roetdeeltjes uitstoten dan tot daarvoor de norm was. Op dit moment is de plaatsing van een roetfilter de enige manier om hieraan te voldoen. Verwacht wordt dus dat het in de toekomst op alle modellen te vinden zal zijn.

Open en halfopen roetfilters zouden ook kankerverwekkend kunnen zijn. Volgens een verslag zijn de omstandigheden in een roetfilter "ideaal" voor de vorming van zeer fijne, giftige deeltjes die kanker en genetische beschadigingen kunnen veroorzaken. Die deeltjes ontstaan juist in de roetfilter en worden er niet door tegengehouden. Het Nederlandse ministerie van Volksgezondheid heeft hierover een studie laten uitvoeren door TNO om meer te weten te komen over de mogelijke schadelijkheid van roetfilters in personenauto’s met een dieselmotor.

TNO concludeert dat er geen extra risico's zitten aan retro roetfilters.

 

In Nederland en België overschrijden de concentraties fijnstof vooral de normen binnen 100 meter van een drukke snelweg, of binnen 50 meter van een drukke stedelijke weg. In de bebouwde kom worden sterk verhoogde concentraties gemeten in de omgeving van houtkachels. In grote gemeenten in Nederland wordt hierdoor tot 10% van de bevolking aan te veel fijnstof blootgesteld (stand van zaken in 2004). Niettemin zijn de concentraties vanaf de jaren tachtig van de twintigste eeuw gedaald (van 116 kiloton uitstoot aan fijnstof in 1980 tot 47 kiloton in 2002). Dit is voornamelijk te danken aan maatregelen in de industrie, met name door ontzwaveling van de schoorsteenemissies en bij auto's door schonere motoren en katalysatoren (waardoor minder stikstofoxiden uitgestoten worden, de voorloper van het ammoniumnitraat). Bij dieselauto's zijn in toenemende mate roetfilters in gebruik. De problemen in de zones langs verkeerswegen verminderen door het verbeterde motormanagement en het gebruik van dieselroetfilters, ondanks een toename van het verkeer. Door de toename van het aantal houtkachels neemt lokaal het fijn stof niveau juist toe.

 

Hoe vervuilend is diesel nou echt?

  • Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
  • De vervuilende uitlaatgasstoffen zoals roetstof en NOx zijn wél schadelijk voor mens, dier en natuur. Met de introductie van goede af-fabriek roetfilters is de roetuitstoot van diesels naar een  acceptabel niveau teruggebracht. Maar de NOx blijft veel hoger. Vanaf de zogeheten euro 6-norm (inwerkingtreding 2015) zit er in de emissienormen voor diesels wel een belangrijke reductie van NOx, maar de praktijk bleek weerbarstiger. De werkelijke NOx- uitstoot van diesels blijkt veel hoger dan verwacht (en zit zomaar een factor 5 tot 10-maal hoger dan de normen) terwijl benzine in de praktijk ver onder de normstelling blijkt te zitten. 
  • Inmiddels is de wetgeving verder aangescherpt, met ingang van september 2017 is er voor nieuwe auto’s een Euro 6d temp verplicht waarbij de uitstoot ook in de praktijk (RDE voor real driving emissions) getest wordt en maximaal 2,1 maal hoger mag zijn dan de norm op de rollenbank. Het temp slaat op de tijdelijke conformity factor van 2,1. Per januari 2020 wordt deze factor aangescherpt en mag in de praktijk maximaal 1,5 maal de norm worden uitgestoten. Op dat moment is de euro 6d van kracht (dus zonder temp).
  • Bij de verbranding van een liter diesel komt meer CO2 vrij dan bij de verbranding van een liter benzine. Daarmee verdwijnt een deel van het voordeel van de zuiniger diesel. Verder hebben de benzinemotoren de laatste tijd een inhaalslag gemaakt. Het verbruik van benzineauto’s is geoptimaliseerd. Bij diesel is er de laatste jaren minder winst geboekt.
  • Conclusie, ook de modernste diesels (van na 2015) zitten qua NOx-uitstoot nog ver boven die van benzineauto’s, ook als je ze vergelijkt met veel oudere (2005 of ouder) benzineauto’s. Bij diesels van voor 2015 is de gemiddelde NOx-uitstoot nog hoger, bij oudere diesels (2009 of ouder) kan daar nog het ontbreken van een roetfilter bijkomen. Diesels van voor 2005 hebben vrijwel zeker geen roetfilter.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-11-2019 om 11:04, Tonskidutch zei:

de randstad is ongeveer 2 x groter dan Los Angelos en ook 2 x meer inwoners

 

elke 5 a 10 jaar hebben ze met één extra rijbaan uitgebreid en het gaat echt net zo traag als 20 jaar geleden file rijden (ik reed er zelf ook)

dat is wat induvidualistisch autoverkeer met zich brengt

 

 

Ik denk dat de oppervlakte van LA vergelijkbaar is met de randstad. En LA heeft zeker meer dan 3 miljoen inwoners. Wikipedia zal het wel weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Mojo zei:

U vraagt wij draaien:

Uit de Gelderlander:

‘Roettax’: 225 euro extra wegenbelasting voor oudere diesels vanaf 1 januari

Eigenaren van een oudere dieselauto betalen vanaf 1 januari 2020 een toeslag van 15 procent op de motorrijtuigenbelasting. Gemiddeld gaat de belasting hierdoor met 225 euro per jaar omhoog.

Erik Kouwenhoven 26-11-19, 05:00 Laatste update: 08:50

 

 

Dat schrijft de Rijksoverheid op haar website. Oudere dieselauto’s stoten vervuilende fijnstof uit. De overheid maakt het met de nieuwe fijnstoftoeslag naar eigen zeggen financieel interessanter om een schonere auto te kopen. Dat doet ze de door de houderschapsbelasting voor dit soort auto's vijftien procent per jaar duurder te maken.

Fijnstof, oftewel roetpartikels, zijn kleine deeltjes die vrijkomen bij de verbranding in verbrandingsmotoren. Ze zijn slecht voor het klimaat en de gezondheid. Veel fijnstof wordt uitgestoten in het verkeer, vooral door oudere diesels.

De toeslag, die volgens de overheid ook wel bekendstaat als de ‘roettax’, geldt voor auto’s en bestelwagens die op diesel rijden. Het gaat uitsluitend om oudere diesels die geen fabrieksroetfilter hebben en die meer dan vijf milligram fijnstof per kilometer uitstoten. Voor een gemiddelde auto die op diesel rijdt en tussen de 1350 en 1450 kilo weegt, kost dat 225 euro per jaar.

De regeling gaat ook gelden ook voor (bestel-)auto's die meer dan tien milligram per kilowattuur (kWh) fijnstof uitstoten. Het voorstel hierover moet nog worden goedgekeurd door de Eerste Kamer. Op de website van de RDW staat hoeveel fijnstof auto's uitstoten per kilometer of per kWh.

Yep. En in de garage wordt bij onderhoud dat roetfilter even flink uitgeklopt, en weer opnieuw gemonteerd. En zelfs als er een nieuw filter gemonteerd wordt, wat heeft dat qua productie al niet gekost, en waar blijft het oude filter? Allemaal mooipraterij om mensen dom te houden en een "roettax" te rechtvaardigen. Politiek wordt meer en meer bepaald door one issue partijen en mensen, die in de paar jaar dat ze in de kamer zitten flink wat verdienen, en daarna wachtgeld opstrijken. Beleid kent men in Den Haag niet meer, de goeden daargelaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...