Ga naar inhoud


100 km/h


Tripleboy

Aanbevolen berichten


53 minuten geleden zei ceesv:

Het mag zijn, dat een wagen bij 130 km meer verbruikt, maar dat doet die korter dan wanneer die wagen 100 km/uur rijdt.

Het hangt dan net van de wagen af bij welke snelheid het verbruik onevenredig gaat stijgen.

 

Mijn wagen heeft een 7-traps automaat, ik zie nauwelijks verschil in toerental en een iets stijgend gebruik tussen 100 en 130 km/uur.

 

Maar zoals aangehaald, bij 130 ben ik eerder op de bestemming en draait de motor korter, hij gebruikt dus iets meer gedurende een kortere tijd.

 

Pas bij snelheden rond de 200 en hoger gaat het verbruik echt omhoog.

Voor de duidelijkheid, het gaat om de laatste generatie diesel motoren.

 

Noop Cees, zo werkt dat niet. Hij gebruikt domweg meer per afstand.

Als je met 200 per uur honderd kilometer rijdt gebruik je echt heel veel meer dan wanneer je diezelfde afstand met 100 per uur rijdt. Geldt voor alle motoren, oud, nieuw, diesel, maakt niet uit.

Voor het eerder aankomen betaal je meer (zal voor velen geen probleem zijn) en vervuil je veel meer in alle opzichten ( kan sommigen geen moer schelen).

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Volgens mij werkt het als volgt:

 

Voor iedere auto geldt dat er een snelheid is waarop de motor de meest efficiënte verbranding haalt. Hoewel vaak gezegd wordt dat langzamer rijden zuiniger is, ligt deze meest zuinige snelheid veelal tussen de 80 en 110 km/uur, afhankelijk van de auto. Langere tijd op die meest zuinige snelheid rijden in de hoogste versnelling is veel zuiniger

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei ceesv:

Voor iedere auto geldt dat er een snelheid is waarop de motor de meest efficiënte verbranding haalt.

Yep maar door de moderne computer inspuit regel systemen werkt de motor op een groot

gebied even effectief.

De lucht weerstand is doorslag gevend die neemt kwadratisch toe met de snelheid.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wil je mij dan uitleggen waarom mijn wagen bij hogere snelheid zuiniger rijdt als bij bijvoorbeeld 70 km/uur?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik gebruik het gaspedaal bijna niet, zoals ik ook het rempedaal niet gebruik.

Doet de wagen allemaal zelf, en die speelt niet.

 

Feit is dat er wel degelijk een hogere optimum snelheid te vinden is, bij 80 is het verbruik niet geoptimaliseerd.

 

Ik heb mij trouwens vergist t.a.v. de automaat, het is geen 7 maar een 8 traps uitvoering.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei ceesv:

Het mag zijn, dat een wagen bij 130 km meer verbruikt, maar dat doet die korter dan wanneer die wagen 100 km/uur rijdt.

Het hangt dan net van de wagen af bij welke snelheid het verbruik onevenredig gaat stijgen.

 

Mijn wagen heeft een 7-traps automaat, ik zie nauwelijks verschil in toerental en een iets stijgend gebruik tussen 100 en 130 km/uur.

 

Maar zoals aangehaald, bij 130 ben ik eerder op de bestemming en draait de motor korter, hij gebruikt dus iets meer gedurende een kortere tijd.

 

Pas bij snelheden rond de 200 en hoger gaat het verbruik echt omhoog.

Voor de duidelijkheid, het gaat om de laatste generatie diesel motoren.


tsja, je test niet onder laboratorium omstandigheden met geijkte apparatuur. Wind, wegdek, auto’s voor je, enz enz hebben invloed. Het werkelijke verschil is misschien groter dan je meters aangeven. 
 

Als ik in de vijfde versnelling fiets met 15 km/u of in de 8ste met 25 km/u gaan mijn trappers met ongeveer hetzelfde toerental rond. Maar het laatste gaat wel zwaarder...  en dat is maar 10 km verschil op lage snelheid. Steek voor de grap je hand eens uit het raam bij 100 km/u en bij 130 km/u.

voel je verschil? Dat voelt jouw auto ook...

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei ceesv:

Wil je mij dan uitleggen waarom mijn wagen bij hogere snelheid zuiniger rijdt als bij bijvoorbeeld 70 km/uur?

 

Denk dat het net zo gek is, mijn auto (Alhambra) geeft ook aan dat als je 100- 110 rijdt dat je in de 6e versnelling moet rijden, schakel je echter terug naar 5 met dezelfde snelheid maar met een hoger toerental dan rijdt hij bijna een halve liter zuiniger per 100km.

Ik verwacht dat je het kunt vergelijken met een fiets met 21 versnellingen;

- zet je hem in de hoogste versnelling dan hoef je maar langzaam rond te trappen maar heb je veel kracht nodig en ben je snel moe.

- zet je hem in een lagere versnelling dan moet je sneller rond trappen voor dezelfde snelheid maar gaat het wel een stuk lichter en kun je het veel langer volhouden.

Een wielrenner die fout schakelt verliest met de verkeerde versnelling bij een sprint zo snel de nodige meters.

De kunst is dus om een versnelling te kiezen zodat je met zo weinig mogelijk kracht zo snel mogelijk gaat maar aangezien een gemiddelde auto er maar 4 tot 6 heeft (automaten gaan vaak tot 8 ) heb je niet zo veel keuze om de meest optimale te kiezen.

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei ceesv:

Maar zoals aangehaald, bij 130 ben ik eerder op de bestemming en draait de motor korter, hij gebruikt dus iets meer gedurende een kortere tijd.

 

De denkfout die je maakt is dat je het brandstofverbruik bekijkt in een bepaalde gereden tijd.

Bij grote machines rekent men ook vaak op die manier; zoveel ton brandstof per uur dus als de machine 12 uur in bedrijf is dan heb ik zoveel ton brandstof nodig.

Voor auto's ligt dat wat anders, daar kijk je niet naar het verbruik over een bepaalde tijd maar het verbruik over de gereden kilometers daarom rij je ook xxx km per uur

Rij je dan 100kmh met een verbruik van 1liter op 20km of 130 met een verbruik van 1 op 15,5 dan scheelt dat gewoon 4,5 liter brandstof op dezelfde afgelegde 100km en maakt de tijd dat je brandstof verbruikt niet uit.

 

Anders wordt het als je werkgever 5 euro per minuut voor je rekent; met een gemiddelde snelheid van 130 bespaar je dus per 100km

km/uur = km : uur of wel 130km/uur = 100 : x  x = dus 0,77 uur  0,77 uur is 46,2 minuten dus je bespaart 60 - 46,2 = 13,8min en dat x 5 = 69 euro 

4,5 liter diesel van € 1,30 per liter kost € 5,85 dus tel uit je winst.

Voor zakelijk verkeer is een lager verbruik dus meestal ook totaal niet interessant want het kost gewoon extra tijd en dus geld, pas als je alleen in de auto zou zitten en slechts 25 euro per uur zou rekenen dan pas speel je gelijk (als je echt gemiddeld 130 zou kunnen rijden)

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je harder rijdt, dan ben je sneller op je eindbestemming. Dus minder brandstofverbruik.

Dat geldt ook bij glad weer. Als het glad is, dan rij ik ik ook veel sneller dan normaal. Dan is het gevaar sneller voorbij.

  • Haha 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...