Ga naar inhoud


100 km/h


Tripleboy

Aanbevolen berichten


11 uur geleden zei ceesv:

Wil je mij dan uitleggen waarom mijn wagen bij hogere snelheid zuiniger rijdt als bij bijvoorbeeld 70 km/uur?

 

Je bewijst hiermee het falen van dit ouderwetse systeem van een verbrandingsmotor met een versnellingsbak. Steeds meer versnellingen maakt de wagen misschien efficiënter bij iets meer verschillende snelheden omdat het optimale toerental nu wat vaker gekozen kan worden, maar het wordt vaak vooral gebruikt om een nog snellere acceleratie te krijgen. En jij vertelt nu zelf al dat jouw wagen bij 70 km/u onzuiniger rijdt dan bij hogere snelheid, blijkbaar hebben die ingenieurs de focus meer op snelheid gelegd dan op efficiency bij bijvoorbeeld stadssnelheden. 

 

Hoe anders is bijvoorbeeld het hybride systeem. Wanneer ik met mijn hybride 60 - 70 rij (ik rij vaak op landweggetjes) dan rij ik bijna de helft van de tijd elektrisch en zodra de benzinemotor weer even moet bijspringen draait hij vrijwel alleen stationair toerental waarbij het overschot aan energie gebruikt wordt om de accu weer bij te laden. En in stadsverkeer rijdt hij nog zuiniger, nog vaker alleen op de elektromotoren. 

 

Dankzij de CVT en het hybridesysteem wordt hier bij iedere snelheid het meest efficiënt gebruik gemaakt van de brandstof, in tegenstelling tot de achterhaalde techniek van een verbrandingsmotor met een al dan niet automatische versnellingsbak. 

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Drs. IJzerbout:

Als je harder rijdt, dan ben je sneller op je eindbestemming. Dus minder brandstofverbruik.

Dat geldt ook bij glad weer. Als het glad is, dan rij ik ik ook veel sneller dan normaal. Dan is het gevaar sneller voorbij.

 

Dan heb ik nog een tip voor je: Als je het bord "50" passeert moet je gewoon 100 blijven rijden, dan ben je veel vlugger bij het bord "einde 50". 

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei TangoBravo:

En in stadsverkeer rijdt hij nog zuiniger, nog vaker alleen op de elektromotoren. 

 

Dat betwijfel ik toch, want het maakt niet uit welke motor je hebt, elke motor verbruikt meer als je de remmen moet gebruiken.

In stadsverkeer ontkom je er niet aan dat je moet remmen en remmen geeft verloren energie waardoor je uiteindelijk minder km met een volle tank/accu af kunt leggen.

Wat ik ook tegen kom is dat men alleen maar naar het benzine verbruik kijkt en de kosten voor stroom gemakshalve maar achterwege laat.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei gerrit B:

Dat betwijfel ik toch, want het maakt niet uit welke motor je hebt, elke motor verbruikt meer als je de remmen moet gebruiken.

In stadsverkeer ontkom je er niet aan dat je moet remmen en remmen geeft verloren energie waardoor je uiteindelijk minder km met een volle tank/accu af kunt leggen.

Wat ik ook tegen kom is dat men alleen maar naar het benzine verbruik kijkt en de kosten voor stroom gemakshalve maar achterwege laat.

 

Zoals luisteraar al schrijft, de hybride gebruikt de elektromotoren voor het remmen, die energie wordt weer teruggevoerd naar de accu. De elektromotoren, 143 pk op de vooras en 68 pk op de achteras, hebben zoveel remmend vermogen dat de remmen vrijwel niet gebruikt worden. Bovendien zit er een heel bijzondere transmissie in de wagen zodat ook de generator als rem gebruikt wordt, naast de elektromotoren. Remblokken slijten vrijwel niet, daar staan deze hybride's bekend om. In stadsverkeer rijdt ik eigenlijk bijna altijd het zuinigst. 

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei gerrit B:

Wat ik ook tegen kom is dat men alleen maar naar het benzine verbruik kijkt en de kosten voor stroom gemakshalve maar achterwege laat.

 

In mijn geval geen enkele stroomkosten. Je maakt de denkfout dat ik het over een PHEV heb, een Plugin Hybride EV, ik heb het over een Hybride (zonder plugin).

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel eens gezien dat zoiets in de folder staat van een auto?

Maar ook dan nog zal er energie verloren gaan en kan een auto in stadsverkeer nooit zuiniger zijn dan wanneer je een constante snelheid aanhoudt.

Bij elke manier van opwekken gaat er energie verloren, zelfs de allerbeste motor heeft slechts een rendement van rond de 90%.

Maar ook wel eens opgelet hoe ze het verbruik van een elektrische auto opgeven? (ik heb het dan dus over plug in)

Dat is dus altijd in liter per km, waarbij ze er vanuit gaan dat zoveel % van de tijd de elektrische motor gebruikt wordt en alsof dat ding geen stroom gebruikt.

Kijk je naar de werkelijke waardes dan liggen de verhoudingen plots heel anders

zou je nl. 100Km gaan rijden dan is daar met een auto die gemiddeld 1 op 15 rijdt 6,7L benzine voor nodig

zou je 100Km elektrisch gaan rijden dan is daar met een elektrische auto 18KW voor nodig maar men vergeet dan even dat ook het laden energie kost wat verloren gaat, in werkelijkheid heb je voor 18KW in je accu's 22KW aan energie nodig. (nog even achterwege gelaten dat als het kouder is dan 23 graden of warmer dan 30 graden dit al een negatieve invloed heeft op de capaciteit en je accu ook telkens wat minder wordt)

6,7 liter benzine a Euro 1,63 incl. BTW = Euro 10,92
22 kwh stroom a Euro 0,23 incl. BTW = Euro 5,06

Op zich dus een flinke besparing zou je denken maar dan komt het:

een elektrische auto is gemiddeld 2 x zo duur dan het goedkoopste standaard model op benzine en eigenlijk zou hij nog veel duurder zijn maar omdat er geen BPM wordt gerekend wordt  de prijs kunstmatig wat gedrukt. (iets wat je door de belastingen op andere zaken dus met z'n allen weer betaald)

Voor een Opel Corsa die wordt aangeprezen voor een prijs vanaf € 16.999,00 betaal je dus vanaf € 30.999,00 in de elektrisch uitvoering.

een prijsverschil van € 14.000,00

om dus alleen al die € 14.000,00 te compenseren moet je al een slordige 239.000 Km rijden

Rij je dus de gemiddelde 10.000Km per jaar dan zou je accu het ruim 23 jaar vol moeten houden om alleen nog maar de meerprijs te kunnen compenseren. (je hebt ook wegenbelasting voordeel dus in werkelijkheid is het minder maar hoe lang is dat nog zo en dat is een onzekere factor?)

Dan wordt er wel gesteld dat een accu wel tot 20 jaar meegaat maar in de praktijk houden onderzoekers het toch slechts op een gemiddelde van 8 jaar. (Rai en BOVAG houden 16-17 jaar aan)

 

In de praktijk betekend dit dus dat je gewoon veel meer kilometers moet gaan maken om ooit je extra investering terug te kunnen verdienen door zuiniger te rijden.

Rij je elektrisch dan doe je dat dus eigenlijk alleen maar om zakelijk je bijtelling te verminderen en zo goedkoper uit te zijn of privé omdat je het beste voor hebt met het milieu en dat dit best wat mag gaan kosten. (even de extra milieubelasting voor het bouwen/onderhouden, extra opwekken van energie, laden en uiteindelijk demonteren buiten beschouwing gelaten)

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

E-Cars gaan gevoelig gaan zakken in aanschafprijs, eenmaal de massa productie op gang komt, inmiddels zijn alle grote merken overstag.

Kilometer heffing komt eraan voor de klassieke wagens, E - Cars genieten vrijstelling.

Benzine en Diesel gaan gevoelig stijgen in prijs, ook extra taksen in de maak.

In grote steden extra betalen om nog binnen te mogen met Diesels, oude Euro 1,2,3,4 diesels krijgen toegangs-verbod.

Zich verplaatsen kost altijd Energie, het is hoe efficiënt je ermee om gaat (constructie & rijstijl .... ).

E- Cars zijn goedkoper in onderhoud, en worden steeds efficiënter in de wijze waarop de Elektrische energie word aangewend, de grootste ontwikkelingen zijn dan ook in deze te verwachten, zeker nu de grote merken uit de Automobiel en andere technologie reuzen samen werken.

 

Toen de eerste auto's in een ver verleden beschikbaar kwamen waren deze ook niet voor de modale burger te betalen, later kwam dit pas op gang.

 

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens naar Noorwegen

 

In 2018 reden meer dan 140.000 elektrische auto’s op de Noorse wegen. De Noorse autoriteiten investeren massaal in infrastructuur voor elektrische voertuigen en proberen mensen op verschillende manieren aan te zetten elektrisch te rijden. Het aantal snelle laadstations langs de routes tussen de grote steden wordt steeds talrijker en steeds meer hotels bieden ook de mogelijkheid om je auto op te laden, soms ook gratis. Plug-in hybride wagens kunnen ook van een aantal voordelen genieten die traditionele wagens niet hebben.

Noorse kentekenplaten die aangeven dat het voertuig elektrisch of een plug-in hybride is, zijn verplicht om de bestemde parkeerplaatsen en andere faciliteiten te mogen gebruiken. De regels en voorwaarden veranderen constant. Voor de meest recente informatie neem je best contact op met de Norwegian Electric Vehicle Association: +47 907 04 545.

 

De verkoop van elektrische fietsen is in Noorwegen spectaculair gestegen, en het land behoort nu tot een van Europa’s grootste markten in verhouding tot de bevolking. Er wordt zelfs nog meer groei verwacht.

Eén op drie nieuw aangekochte auto’s rijdt elektrisch, en duizenden Noren staan op wachtlijsten voor nieuwe elektrische wagens. De kaart met oplaadpunten blijkt één van de meest complete ter wereld te zijn.

Er zitten daarnaast nog verschillende elektrische of hybride veerboten of kleine cruiseschepen in de pijplijn.

 

https://datanews.knack.be/ict/nieuws/helft-nieuwe-wagens-is-elektrisch-in-noorwegen/article-news-1483413.html?cookie_check=1574270189

https://www.mo.be/reportage/de-noorse-elektrische-evolutie

 

Laten we dit afspreken, onze volgende auto is er gewoon één op elektriciteit. Vinden we dat te duur? Liggen de laadpalen te veraf? Laten we dan onze beleidsmakers eens een reisje naar Oslo voorstellen.

 

Voordelen en een Intelligent beleid van de Overheid

https://ebooks.bebat.be/ebook/1/nl

 

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...