Ga naar inhoud


100 km/h


Tripleboy

Aanbevolen berichten

6 uren geleden, Con zei:

Regering en handig, er is een illusionist geboren...😅

 

Daarom kom ik ook uit het wijze oosten, daar kunnen ze tenminste zoiets aan de keukentafel bedenken zonder dat het € 250.000 aan onderzoekskosten met zich meebrengt ;)

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 13-11-2019 om 22:48, joker55 zei:

ik moet het eerst nog zien, allemaal.

mijn auto bijv heeft 6 versnellingen en vraagt rond 95-100 om door te schakelen naar de zesde.

 

het hoeft nu dus maar iets tegen te zitten (inhalende vrachtauto, stevige tegenwind, iets omhoog bij viaduct,) en je moet terug naar de vijfde versnelling.

maakt het dan een wereld van verschil?     120 km/h in de zes, of 100 km/h in de vijf?

het toerental van de motor is hetzelfde, dus uitstoot gelijk.

 

Ja, dat maakt wel wat uit, bij oplopende rijsnelheden neemt de luchtweerstand kwadratisch op. Dat is de reden waarom een voertuig bij 130 kpu soms 30 tot 40 % meer verbruikt dan bij 100 kpu. De gekozen versnelling speelt hierbij een ondergeschikte rol. Ik ben zelf in het bezit een rijdende luchtzuiveraar op euro 6 diesel en ken het probleem van terugschakelen bij 100 kpu niet.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dieseltje rijdt soms zuiniger in een iets lagere versnelling dan in een hogere versnelling.

Alles heeft te maken met snelheid, luchtweerstand en toerental.. Een motor op lagere toeren verbruikt meer brandstof wanneer deze kracht moet leveren, terwijl een motor op dat moment efficienter is in een hoger toerental..

..iets met koppel of zo.

 

Ga ik de berg op met een lage snelheid, dan is terugschakelen en een hoger toerental zuiniger tijdens de klim.

 

  • Like 1

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En daarmee verschilt de optimale snelheid per auto.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rijd u maar eens op het toerental waarop uw motor zijn maximale koppel levert, dan werkt ie optimaal.

VB: .Opel Adam 4 Easytronic® 3.05-bak

 

Max. vermogen (in kW (pk) / bij tpm)66 (90) / 3.700-6.00085 (115) / 5.000-6.00064 (87) / 6.000

Max. koppel (in Nm / bij tpm-1)170 / 1.800-3.700170 / 1.800-4.500130 / 4.000

 
   
   
aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op constante snelheid tijd speelt toerental om maximale/efficiente koppel te hebben geen

grote rol je moet enkel de luchtweerstand en auto wrijvingen compenseren.

Bij een automaat schakelt de bak bij weinig gas naar de hoogste versnelling zodat je een

laag toerental  hebt ,bij een laag toerental heb je minder wrijving in de motor per tijdseenheid.

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een auto rijdt meestal het zuinigst bij 50 kpu in de 4e versnelling. Het bijbehorende toerental zal meestal laag zijn. Hoe lager het toerental, hoe minder inwendige wrijving er optreedt tussen cylinders en zuigerwand en de diverse lagers. De lage snelheid zorgt dan tevens voor een lage luchtweerstand met als resultaat een zeer laag verbruik.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, drz zei:

Mijn dieseltje rijdt soms zuiniger in een iets lagere versnelling dan in een hogere versnelling.

Alles heeft te maken met snelheid, luchtweerstand en toerental.. Een motor op lagere toeren verbruikt meer brandstof wanneer deze kracht moet leveren, terwijl een motor op dat moment efficienter is in een hoger toerental..

..iets met koppel of zo.

 

Ga ik de berg op met een lage snelheid, dan is terugschakelen en een hoger toerental zuiniger tijdens de klim.

De zaak kapot rijden met die lage toeren, de tandwielen van de versnellingsbakken rammelen nog al, zeker als je er nog een aanhanger of sleurhut er achter hebt hangen.

 

15 uren geleden, Donkeyman zei:

Een auto rijdt meestal het zuinigst bij 50 kpu in de 4e versnelling. Het bijbehorende toerental zal meestal laag zijn. Hoe lager het toerental, hoe minder inwendige wrijving er optreedt tussen cylinders en zuigerwand en de diverse lagers. De lage snelheid zorgt dan tevens voor een lage luchtweerstand met als resultaat een zeer laag verbruik.

Als je goede olie gebruikt, is de wrijving minimaal, en de auto op tijd een smeer beurt geeft en niet 3 beurten overslaat.... zoals heel veel mensen tegenwoordig doen.....

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, alias haha zei:

en de auto op tijd een smeer beurt geeft en niet 3 beurten overslaat.... zoals heel veel mensen tegenwoordig doen.....

mensen die een auto niet kunnen onderhouden en dus betalen dienen hem weg te doen => dan heb je ook minder verkeer op de wegen en straten

dan kunnen ze ook nog meer geld overhouden om sigaretten en chips kopen

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wie zijn "ze"?..

2 weken geleden heeft het Duitse parlement met overweldigende meerderheid tegen een snelheid limiet van 130 gestemd.

Je mag op de autobaan, mits anders aangegeven nog steeds plankgas.

Of zoals de buren het uitdrukten:

 

Tempo 130 mit großer Mehrheit durchgefallen

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Daarom heeft het parlement op 17 oktober duidelijk nee gestemd tegen het voorstel 130 in te voeren

126 stemmen voor, 498 tegen.

 

Ik denk dat er bij jou iets mis is gegaan in de vertaling.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
16 minuten geleden, luisteraar zei:

In Duitsland zijn ze nu ook bezig auto rijden te ontmoedigen voor het klimaat

Ze willen (is nog niet door)

woon werk verkeer niet meer vergoeden via belasting

Verder zijn ze in Duitsland nog niet zo afgestompt als in Nederland.

Woon-werk verkeer is verkeer wat niet minder wordt wanneer je het zwaarder belast, nog helpt die belasting verhoging het milieu.

In Duitsland worden wetten nog getoetst aan de grondwet, Karlsruhe schiet regelmatig foutieve wetgeving af.

 

Neem de stikstof crises, die in Nederland 10.000en banen (gaat) kosten, de norm in Duitsland is 400x hoger.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...