Ga naar inhoud


coronavirus, COVID-19 Deel 2


ceesv

Aanbevolen berichten

Ik draag die maskers dus regelmatig voor mijn werk (om stof happen te voorkomen) en als je rustig bezig bent zie ik geen probleem immers je haalt echt niet 100% zuurstof uit alle lucht die je inademt.

De lucht die je inademt bestaat voor een slordige 78% uit stikstof, 21% zuurstof en nog wat andere gassen.

De lucht die je uitademt bevat nog steeds zo'n 16% zuurstof, dus je gebruikt maar zo'n 5% van wat er in de lucht zit.

Ook bevatten je longen (mits je in goede gezondheid bent en getraind) zo'n 6 liter lucht maar als je rustig bezig bent (wandelen, winkelen enz.) dan adem je maar oppervlakkig en wordt er per keer  zo'n 2 liter in en uit geademd.

Pas als je intensief bezig bent (traplopen, zware werkzaamheden, sporten enz.) dan begin je op een gegeven moment met een mondkapje op te hijgen om extra zuurstof te kunnen krijgen en ga je meer richting de 4 tot 4,5 liter (er blijft altijd lucht in je longen achter)

Maw. er zit nog een heel stuk speling in wat je nodig hebt en wat je binnenkrijgt en ben je normaal gezond dan zal een mondkapje volgens mij geen enkel probleem zijn.

Is dat er wel dan zijn er mondkapjes met klepjes zodat de uitgeademde lucht makkelijker weg kan en wat meestal als minder belastend wordt ervaren. (die gebruiken wij dus ook om minder snel te moeten gaan hijgen voor lucht)

Als het zou kloppen dat het dragen van een masker kanker tot gevolg heeft dan zou toch een ieder die op een hoogte van 1000m of meer dan toch ook standaard kanker moeten krijgen?

Immers bij 1000m hoogte is de druk al met zo'n 12% gedaald en loopt het zuurstofgehalte al richting de 18% ipv. 21%

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gerrit,

 

Dank voor je uiteenzetting , top!. Dat van die hoogte is inderdaad een goede, wel weet ik in sommige gevallen dat hoogtestages juist goed zijn (wielrenners) om de bloedlichaampjes te trainen voor een grote ronde want op laagland schijnbaar grotere opname zuurstof.  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt sexy dat hijgen. Maar zeer blij dat ik het niet meer moet dragen. 

Je koelt niet af, je kop wordt rood, erna denk ik er ziek van word: droge keel zoals bij verkoudheid. 

Geen echt masker is dat maar van kledingsstof en dubbel. Te weinig lucht doorlatend wellicht.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minutes ago, erwinnaar said:

Hoe zien jullie dit? Kan er persoonlijk wel in meegaan. Wel staat er langere tijd, dat is wel wat ruim of vaag. Of verklaart het misschien vele besmettingen onder personeel die eerste rang zitten? Hoop vragen allemaal met al die experts die voor en of tegen zijn.

 

Op de Technocracy link krijg ik van firefox een security warning.

Dat is niet bepaald vertrouwenwekkend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, erwinnaar zei:

Die lullen of verschuilen zich achter rivm dus geen optie drs. T. hahaha.

 

Sjaaa die waren 3 maanden terug fel anti-mondkapjes en iedereen papegaaide het rivm na.

 

Nu is het rivm opeens wel voorstander en is het gros opeens pro-mondkapjes ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, gerrit B zei:

De lucht die je inademt bestaat voor een slordige 78% uit stikstof, 21% zuurstof en nog wat andere gassen.

De lucht die je uitademt bevat nog steeds zo'n 16% zuurstof, dus je gebruikt maar zo'n 5% van wat er in de lucht zit.

dat is de doorsnee "gezonde" mens

ik met pulmonale hypertensie als aandoening heb heel veel minder lucht en ook minder zuurstof opname dus hou een mondkapje niet vol bij normale inspanningen.

Vandaar dat ik voor als nog blij ben met de adviezen inzake de maatregels zolang we maar voldoende afstand kunnen houden.

 

15 minuten geleden, johnno zei:

Dat is niet bepaald vertrouwenwekkend.

ik ken die meneer Russell al sinds mijn beste vriend met kanker allerlei kwakzalverij middeltjes moest nemen van zijn vriendin als laatste redmiddel want dergelijke publicisten zou men de doctor titel moeten ontnemen. Dat heeft niets met moderne wetenschap van doen wat die gasten verspreiden. Vandaar dat hij van mij de vinger kreeg.

 

 

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, kiekiek zei:

Sjaaa die waren 3 maanden terug fel anti-mondkapjes en iedereen papegaaide het rivm na.

Nu is het rivm opeens wel voorstander en is het gros opeens pro-mondkapjes ;)

 

Maar toen was de discussie ook geheel anders.

Toen was de vraag of een mondmasker beschermd om zelf niet besmet te worden en door verkeerd gebruik en de vele lekken van de maskers was dat maar zeer de vraag.

Vanuit dat perspectief kon ik ook aangeven dat er een groot verschil zit in maskers en dat de manier van dragen ook van groot belang is aangezien ik bij sommige maskers, ondanks het op de juiste manier dragen, nog steeds kon metselen met wat er aan stof uit mijn neus kwam.

 

De vraag is daarna omgedraaid van het niet besmet raken naar of een mondmasker beschermt door het virus bij je te houden (mocht je niet weten dat je al besmet bent) en niet vrij de wereld in te hoesten/niezen maar door de snelheid er uit te halen en druppeltjes op te vangen mbv. een masker en het wijst er toch steeds meer op dat een masker dan wel positief bedraagt.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Tonskidutch zei:

dat is de doorsnee "gezonde" mens

ik met pulmonale hypertensie als aandoening heb heel veel minder lucht en ook minder zuurstof opname dus hou een mondkapje niet vol bij normale inspanningen.

Vandaar dat ik voor als nog blij ben met de adviezen inzake de maatregels zolang we maar voldoende afstand kunnen houden.

Koop voor de aardigheid eens een masker met ventiel, je zal zien dat dit veel minder belastend is dan waar je in en uit moet ademen door het masker zelf.

In hoeverre zo'n ventiel masker ook voorkomt dat er wat verspreid wordt weet ik niet maar schat zo dat de werking tegen het verspreiden ook een heel stuk minder zal zijn.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is een aanname beste Gerrit B

5 minuten geleden, gerrit B zei:

In hoeverre zo'n ventiel masker ook voorkomt

natuurlijk is uitademen middels een ventiel makkelijker, dat heb ik ook bij verschillende ademhalingsoefeningen gemerkt die ik afgelopen jaren heb aangeleerd gekregen

het inademen met die extra weerstand is echter een probleem voor risicogroepen zoals ik er een ben... dat is het probleem

maar we vallen in herhaling merk ik

 

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minutes ago, Tonskidutch said:

ik met pulmonale hypertensie als aandoening heb heel veel minder lucht en ook minder zuurstof opname dus hou een mondkapje niet vol bij normale inspanningen.

Vandaar dat ik voor als nog blij ben met de adviezen inzake de maatregels zolang we maar voldoende afstand kunnen houden.

 

Ik heb sinds een hartinfact een aantal jaren geleden veel last van kortademigheid.

Ook ik vraag me af hoe fijn het dragen van een mondkapje voor mij zal zijn.

 

Dat zijn van die dingen waar jonge gezonde mensen doorgaans geen rekening mee houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet lucht door iets zuigen, dus dat gaat altijd moeilijker dan zonder iets voor je mond.

Maar als de uitademing al een stuk makkelijker gaat dan lijkt het me dat je meer energie over houdt om aan te zuigen en dat je na rato langer een kapje met ventiel kunt dragen dan een kapje zonder. Hoe het is voor mensen met longaandoeningen kan ik weinig over zeggen.

Wel weet ik dat een jongen op de lagere school met alleen een panty over zijn hoofd al moeite had om adem te halen dus het is ook zeker per persoon verschillend en het is ook maar wat je zelf gewend bent. Mijn schoonmoeder wordt hartstikke benauwd met zo'n kapje op, maar trekt wel een laken over het hoofd als er muggen zijn en heeft dan nergens last van.

 

Ik zelf, zonder noemenswaardige klachten, merk dat als ik een kapje met ventiel gebruikt ik gewoon veel langer inspannend werk kan doen voordat je even moet stoppen om op adem te komen maar sta na een half uur ladder op, gaten boren, ladder af, ladder verplaatsen, ladder op, gaten boren, ladder af enz. ook te puffen en loop dan ook regelmatig even naar buiten om weer op adem te komen.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...