Ga naar inhoud


coronavirus, COVID-19 Deel 2


ceesv

Aanbevolen berichten

1 uur terug, kiekiek zei:

 

Elk kwartier een ander? Dat weet ik wel zeker van niet drz. En dag en nacht dragen ook niet. Alleen als ze buiten zijn. En verder sluit bijna geen enkel mondkapje volledig af, dus verstikken kan al helemaal niet.

Bij wijze van spreken dan.. ;)

 

Verstikken is niet wat ik zei, bij elke adem teug wordt het mondkapje vochtiger waardoor het lastiger lucht doorlaat. De lucht die men dan uitademt ademen mensen deels weer in.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hmm ik heb geen last van vocht op mijn mondkapje ook niet na een uur. Wel beslaat mijn leesbril of mijn zonnebril na het uitademen waar ik niet zo blij van wordt.  Ik denk dat het dragen van mondkapjes bij iedereen verschillend is en vele mensen dragen het kapje ook verkeerd en is de neus onbedekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, drz zei:

Bergbewoners wonen al generaties lang in de bergen en zijn daar op aangepast.

Je kunt toch niet verwachten dat de evolutie van mensen "even" in een half jaar is aangepast aan mondkapjes en verminderde zuurstofopname?

 

Het lichaam zal zeker reageren op de verminderde opname van zuurstof...Allereerst komt hoofdpijn om de hoek kijken, daarna duizelingen en vervolgens stemmingswisselingen, als deze al niet direct aanwezig zijn.

 

 

Hoe zouden al die Nederlanders het dan doen als ze op wintersport gaan?

Elke 1000m die je de lucht in gaat wordt het zuurstof percentage 3 tot 4 procent minder en de meeste pistes liggen toch echt op  1000 tot 3500m hoogte.

Die gaan daar dan ook nog niet even wat zonnen, een krantje lezen oid. maar zijn ook nog eens actief met sport bezig. (daar gaan ze er tenminste wel voor naar toe)

En op 3500m hoogte ademen is toch wel iets anders dan hier een half uurtje winkelen met mondkapje op of een uurtje stil zitten in het openbaar vervoer.

Dus denk dat het met dat je "er generaties lang moet wonen voordat je aangepast bent" wel mee zal vallen.

Ik kom ook regelmatig in Duitsland en ook daar lopen ouderen gewoon rond met een mondkapje in de winkel zonder dat ze regelmatig aan het zuurstof moeten.

 

Ik noemde hierboven al het voorbeeld van mijn schoonmoeder die na 5 min al roept "ik stik nog met dat ding op" maar wel de gehele nacht een laken of deken over het hoofd kan trekken als er een mug in de slaapkamer is.

Dus ja het is anders ademen met een mondkapje op en er zullen er zeker zijn die het met longproblemen best zwaar zullen hebben of het zelfs niet volhouden.

Maar bij het  overgrote deel van de gezonde mensen zal het benauwde meer tussen de oren zitten dan dat het werkelijkheid een probleem is.

Ben je wel gezond en heb je er toch problemen mee dan kon dat wel eens een andere oorzaak hebben en een teken kunnen zijn van totaal geen conditie hebben.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, gerrit B zei:

 

Hoe zouden al die Nederlanders het dan doen als ze op wintersport gaan?

 

 

Best maar een tijdje uitstellen, dat wintersporten ;)

 

Onlangs de pano-reportage gezien op VRT en van de eerste 23 officiële corona-patiënten in België kwamen er 13 uit één en hetzelfde hotel in Noord-Italië, in de krokusvakantie. En uiteraard moesten ze na terugkeer niet in quarantaine.

 

Leuke foto trouwens, Dr Z.

 

 

aangepast door pollegazon
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, minplus zei:

Laat jij die steek onder water met je vwo 6 niveau maar fijn voor jezelf gelden wijsneus dat je bent. Afgestuurd deskundige die neerkijkt op anderen, daar ben jij vast goed in zoals nu.👋👋 succes ermee.

7 uren geleden, minplus zei:

Laat jij die steek onder water met je vwo 6 niveau maar fijn voor jezelf gelden wijsneus dat je bent. Afgestuurd deskundige die neerkijkt op anderen, daar ben jij vast goed in zoals nu.👋👋 succes ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, gerrit B zei:

 

Hoe zouden al die Nederlanders het dan doen als ze op wintersport gaan?

Elke 1000m die je de lucht in gaat wordt het zuurstof percentage 3 tot 4 procent minder en de meeste pistes liggen toch echt op  1000 tot 3500m hoogte.".......

 

Wat is dit nou voor een non-discussie?

Iemand heeft bedacht dat een mondkapje een gebrek aan zuurstof veroorzaakt en leest niet goed wat ik schrijf.

 

Het gaat er om dat men de uitgeademde koolstofdioxide weer terug in ademt!

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, drz zei:

Het gaat er om dat men de uitgeademde koolstofdioxide weer terug in ademt!

 

 

Ik heb voor mijn werk vaak zat met mondkapjes opgelopen en heb nooit een tekort aan zuurstof gehad. Wat wel vervelend is dat je temperatuur op je gezicht flink gaat toenemen en het vocht dat blijft hangen. En dat zelfs met een medisch mondkapje met filter.

8 uren geleden, Penthe zei:

Ik denk dat het dragen van mondkapjes bij iedereen verschillend is en vele mensen dragen het kapje ook verkeerd en is de neus onbedekt.

 

Sommigen zijn inderdaad echt dom en denken dat je de neus niet hoeft te bedekken omdat het een mondkapje is ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je zal nooit alle koolstof dioxide uitademen  omdat het volume in je luchtpijp, neus en of mond achter blijft.

 

Ook neem je niet alle zuurstof uit de lucht op.

 

Anders zou mond op mond beademing niet levensreddend maar dodelijk zijn.

 

Buitenlucht heeft ongeveer 21% zuurstof, uitgeademde lucht nog 17%.

 

Alleen wanneer je in en uit zou ademen in een ballon gaat het na verloop van tijd mis.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, kiekiek zei:

Sommigen zijn inderdaad echt dom en denken dat je de neus niet hoeft te bedekken omdat het een mondkapje is ;)

:D:D

 

@ceesv, natuurlijk blijft er een percentage koolstofdioxide hangen in je luchtwegen, meet het is in het geval van een mondkapje "en en".

De optelsom van de inname van koolstofdioxide wordt groter.

 

Ik moet wel toegeven dat het geval koolstofdioxide ver gezocht is, maar het is zeker aanwezig en ik ken gevallen in mijn omgeving die daar last van hebben. (anders had ik hier nooit notie van gehad en ging deze discussie mij voorbij)

 

Maar denk je eens in wat voor impact het mondkapje heeft voor sommige mensen die al ademhalingsproblemen hebben.

Een vers mondkapje (en neuskapje om de opmerking van kiekiek aan te halen) zal weinig weerstand geven, maar het is juist het mondkapje wat al een tijdje op het gezicht zit. (niet te verwarren met het monnikskapje, want dat is een ander verhaal) ;)

Het ademen zal worden bemoeilijkt met alle geforceerde ademhaling van dien.

 

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die risico groep doet er goed aan situaties te vermijden waar het dragen van een mondkapje verplicht is.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, ceesv zei:

Anders zou mond op mond beademing niet levensreddend maar dodelijk zijn.

dat dacht ik ook toen ik die wetenschappers gedurende 2 pagina's sat4all las.

 

@all doe me een lol beste wetenschappers met een satellietschotel, verspreid niet zoveel meningen en houdt je driftbuien in toom a.u.b.

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...