Ga naar inhoud


Wat vind jij van het weer buiten op dit moment?- deel 3


ceesv

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Met 23 graden op kantoor is het prima uit te houden!

En voor water heb ik in 1997 mijn eigen bron geboord in de tuin.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste D.Quijote


Ja van die ontziltingsfabrieken staan er in Spanje maar genoeg, ook niet ver van ons vandaan. Ze werken op basis van omgekeerde osmose. Dit houdt in dat het zoute zeewater door filters wordt geperst met hele kleine gaatjes.
De gaatjes zijn zo klein, dat een watermolecuul er net door kan maar een zoutmolecuul niet. Je praat dan over gaatjes van minder dan 1 nanometer (=1 miljardste meter = 1 miljoenste millimeter) Daar is een druk voor nodig van 70 bar/atmosfeer. Om grote hoeveelheden water door zo'n filter te krijgen, heb je enorme elektromotoren nodig en dan niet 1 maar tientallen. Zo'n fabriek gebruikt zoveel elektriciteit, dat daar een aparte hoogspanningsleiding naar toe loopt.


In Torrevieja, onder Alicante hebben ze daar een aantal jaren geleden ook een super grote fabriek ontziltingsfabriek gebrouwd. Kost maar liefst 300 miljoen Euro en is met geld van de Europese Unie gebouwd.  Helaas is maar 30% in bedrijf want de elektriciteitsleverancier in Spanje, Iberdrola, kan gewoon niet zo veel elektriciteit leveren en staat 70% van de fabriek al jaren buiten gebruik. De capaciteit is 120Hm3 (= 120.000.000 m3 = 120 miljoen m3) per jaar.

 

Ook is het al jaren kritiek met de stuwmeren. Er zijn stuwmeren die in het begin van het zomerseizoen slechts 15% gevuld zijn. Al jarenlang paniek alom.
Zeg dus niet dat Spanje geen watertekort heeft.


Om het waterverbruik in Spanje te ontmoedigen, is er een progressief watertarief.
In Spanje wordt de watermeter elke 2 maanden opgenomen, dus geen jaargemiddelde zoals in Nederland.
Het tarief is als volgt:
van 0 tot 9m3 per 2 maanden € 0,60 / m3 (is gesubsidieerd voor de armen voor de eerste levensbehoeften)
van 9 tot 27m3 per 2 maanden €1,82 / m3
bij 27m3 en meer per 2 maanden €2,66 / m3
en daarbij natuurlijk nog het vastrecht van €16,27 per maand.


In de zomermaanden heb ik een 2 maandelijkse afrekening van €150,-, dat is wel wat anders dan Nederland.

Je kunt in Spanje ook water door een grote tankwagen laten brengen. Dan kun je kiezen uit bevloeiingswater voor het land of voor drinkwater. Dat laatste is uiteraard duurder. Dat is goedkoper dan water via het waterleidingbedrijf maar je moet wel een opslagcapaciteit hebben van minimaal 10.000 liter want ja, 10 m3 is in de zomer natuurlijk zo op.


Ze zullen het in Nederland ook anders moeten gaan aanpakken.


Ach, en over droogte gesproken, bij ons is al zeker 5 jaar lang in de 6 zomermaanden april, mei, juni, juli, augustus, september geen druppel regen gevallen. Ik heb een regenmeter waarmee ik zelfs tot 0,1mm neerslag kan meten en noteer elke druppel regen die in de meter komt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik betaal het hele jaar door € 2,50/m3 voor water, vandaar die bron in de tuin voor bevloeiing en auto's wassen.

En dat bedrag is exclusief de prijs voor het gebruikte water via het riool af te voeren, dat is nogmaals € 2,50/m3

 

Volgens mijn weerstation is er dit jaar tot nu toe 305 mm regen gevallen.

Juli was inderdaad droog met 25,2 mm, twee jaar geleden was dat 32 mm.

2014 was juli nat, met 173 mm.

Dus om van een trend te kunnen spreken, nee dat niet.

Dit jaar was april de natste april van de afgelopen 8 jaar, en juli de droogste van de afgelopen 8 jaar.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens het KMI

 

Op het eerste gezicht, want het KMI voorspelt dat de atmosfeer vanaf woensdag onstabieler wordt. Midden volgende week zullen storingen ons land bereiken, en stijgt de kans op lokale onweersbuien. In eerste instantie zullen de maxima nog tussen de 25 en de 30 graden schommelen.

Donderdag en vrijdag wordt het nog een pak koeler, met maxima rond 23 of 24 graden. Het KMI wijst erop dat dat normaal is voor de tijd van het jaar. Er komen meer en meer wolken en daardoor vergroot normaal gezien de kans op neerslag, al moet dat laatste nog bevestigd worden.

Eerst heet weekend

Het lijkt er dus op dat er binnenkort een einde komt aan de recordreeks die de huidige zomer intussen aan het vestigen is. Al moeten we eerst nog een weekend doorspartelen waarin het tot 24 graden kan worden aan de kust, en tot 33 graden in het binnenland. Maandag wordt opnieuw zonnig en zeer warm met maxima van 26 graden aan zee, rond 30 à 31 graden in het centrum en tot 32 graden in de Kempen. Dinsdag lijkt het nog wat warmer te worden bij maxima van 30 tot 34 graden.

 

K.M.I

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cees, jij moet een gelukkig mens zijn. In juli droog maar wel 25,2mm regen gevallen?
Hier is niets gevallen, 0,0mm de laatste maanden en dat terwijl het dagelijks boven de 30° is. Wat dacht je van de verdamping? Ik heb een automatische waterniveauregeling in mijn zwembad. Als ik dat uit zet is binnen 2 dagen het waterpeil 2cm gezakt. Er verdampt dus 1cm per dag.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die water niveau regeling heb ik ook, maar ik heb ook een elektrisch bedienbare zwembad afdekking, een soort drijvend rolluik, wat de verdamping beperkt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Sprietje:

Hier aan de Costa Calida komt vandaag sinds 10uur geen water meer uit de kraan. Gelukkig zit er nog 60.000 liter water in het zwembad en voor drinkwater moet je toch flessenwater nemen dus: geen probleem.

geen water uit de kraan.jpg

geen probleem? En BoemBoem dan? Zwembad wordt er niet frisser op zo.......

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...