Ga naar inhoud


Wat vind jij van het weer buiten op dit moment?- deel 3


ceesv

Aanbevolen berichten

Tja, Tonski, ik ga al een tijdje mee op deze aardbol, maar in feite zie ik met 40 jaar geleden weinig veranderingen in het weer.

Toen werd er al voorspeld dat we in de toekomst andere luchtstromingen gingen krijgen waardoor we in nederland wellicht wijn konden maken en Spanje een stuk natter zou worden.

 

Wat mij wel is opgevallen is dat we de afgelopen 20 jaar steeds minder sneeuw kregen in de Alpen.

De laatste jaren is ook die sneeuwval weer aardig bijgetrokken en valt er meer dan ooit.

 

De laatste 20 jaar leef ik veelal in de belgische ardennen en ook daar is het weer amper veranderd, hoewel ook daar minder sneeuw lijkt te vallen dan 20 jaar geleden.

De temperaturen dalen nog steeds tot -20 en lager tijdens een heldere winternacht, iets wat lang geleden ook al was.

30 jaar geleden waren in de zomer ook temperaturen van 35 graden en meer, net als nu...

 

Iemand liet iets vallen over een witte kerst? Dat is uiterst zeldzaam in Nederland.. toen en ook nu.

 

Ik zie de verandering echt niet, hoewel de zomer vroeger in augustus in het water kon vallen...net als nu..

 

 

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  1. Brian J. Enquist1,2,*,
  2. Xiao Feng3,
  3. Brad Boyle1,
  4. Brian Maitner1,
  5. Erica A. Newman1,3,
  6. Peter Møller Jørgensen4,
  7. Patrick R. Roehrdanz5,
  8. Barbara M. Thiers6,
  9. Joseph R. Burger3,
  10. Richard T. Corlett7,
  11. Thomas L. P. Couvreur8,
  12. Gilles Dauby9,
  13. John C. Donoghue10,
  14. Wendy Foden11,
  15. Jon C. Lovett12,13,
  16. Pablo A. Marquet2,14,15,
  17. Cory Merow16,
  18. Guy Midgley17,
  19. Naia Morueta-Holme18,
  20. Danilo M. Neves19,
  21. Ary T. Oliveira-Filho19,
  22. Nathan J. B. Kraft20,
  23. Daniel S. Park21,
  24. Robert K. Peet22,
  25. Michiel Pillet1,
  26. Josep M. Serra-Diaz23,
  27. Brody Sandel24,
  28. Mark Schildhauer25,
  29. Irena Šímová26,27,
  30. Cyrille Violle28,
  31. Jan J. Wieringa29,
  32. Susan K. Wiser30,
  33. Lee Hannah5,
  34. Jens-Christian Svenning31 and
  35. Brian J. McGill32
  1. 1Department of Ecology and Evolutionary Biology, University of Arizona, Tucson, AZ 85721, USA.
  2. 2Santa Fe Institute, 1399 Hyde Park Rd., Santa Fe, NM 87501, USA.
  3. 3Institute of the Environment, University of Arizona, Tucson, AZ 85721, USA.
  4. 4Missouri Botanical Garden, St. Louis, MO 63110, USA.
  5. 5Betty and Gordon Moore Center for Science, Conservation International, 2011 Crystal Dr., Arlington, VA 22202, USA.
  6. 6New York Botanical Garden, 2900 Southern Blvd., Bronx, NY 10348, USA.
  7. 7Centre for Integrative Conservation, Xishuangbanna Tropical Botanical Garden and Center of Conservation Biology, Core Botanical Gardens, Chinese Academy of Sciences, Menglun, Yunnan, China.
  8. 8DIADE, IRD, Université Montpellier, Montpellier, France.
  9. 9AMAP, IRD, CIRAD, CNRS, INRA, Université Montpellier, Montpellier, France.
  10. 10Rincon Consultants Inc., Ventura, CA 93003, USA.
  11. 11Cape Research Centre, South African National Parks, Tokai, 7947 Cape Town, South Africa.
  12. 12School of Geography, University of Leeds, Leeds, UK.
  13. 13Royal Botanic Gardens, Kew, Richmond, Surrey, UK.
  14. 14Departamento de Ecología, Facultad de Ciencias Biológicas, Pontificia Universidad Católica de Chile, CP 8331150 Santiago, Chile.
  15. 15Instituto de Ecología y Biodiversidad (IEB), Laboratorio Internacional de Cambio Global and Centro de Cambio Global UC, Chile.
  16. 16Department of Ecology and Evolutionary Biology, University of Connecticut, CT 06269, USA.
  17. 17Department of Botany and Zoology, Stellenbosch University, Stellenbosch, South Africa.
  18. 18Center for Macroecology, Evolution and University of Copenhagen, Universitetsparken 15, Building 3, DK-2100 Copenhagen Ø, Denmark.
  19. 19Department of Botany, Federal University of Minas Gerais, Belo Horizonte 31270-901, Minas Gerais, Brazil.
  20. 20Department of Ecology and Evolutionary Biology, University of California, Los Angeles, Los Angeles, CA 90095, USA.
  21. 21Department of Organismic and Evolutionary Biology, Harvard University, MA 02138, USA.
  22. 22Department of Biology, University of North Carolina, NC 27599, USA.
  23. 23Université de Lorraine, AgroParisTech, INRA, Silva, 54000 Nancy, France.
  24. 24Department of Biology, Santa Clara University, Santa Clara, CA 95053, USA.
  25. 25National Center for Ecological Analysis and Synthesis, Santa Barbara, CA 93101, USA.
  26. 26Centre for Theoretical Study, Charles University, Prague 1, Czech Republic.
  27. 27Department of Ecology, Faculty of Sciences, Charles University, Czech Republic.
  28. 28Université Montpellier, CNRS, EPHE, IRD, Université Paul Valéry Montpellier 3, Montpellier, France.
  29. 29Naturalis Biodiversity Center, Darwinweg 2, Leiden, Netherlands.
  30. 30Manaaki Whenua—Landcare Research, Lincoln, New Zealand.
  31. 31Center for Biodiversity Dynamics in a Changing World (BIOCHANGE) and Section for Ecoinformatics and Biodiversity, Department of Bioscience, Aarhus University, Ny Munkegade 114, DK-8000 Aarhus C, Denmark.
  32. 32School of Biology and Ecology and Senator George J. Mitchell Center of Sustainability Solutions, University of Maine, Orono, ME 04469, USA.
  1. *Corresponding author. Email: benquist@email.arizona.edu

Hide authors and affiliations

Science Advances  27 Nov 2019:
Vol. 5, no. 11, eaaz0414
DOI: 10.1126/sciadv.aaz0414

Westway

Sky

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Tonskidutch zei:

who the f* is Obama?

het is 2019 man, bijna 2020

Dan even anders gezegd: Trump heeft de kolenmijnen wel weer "nieuw leven" ingeblazen.

Alsof er een toenemende vraag is aan steenkool.   

Maar zijn werkloze stemmers kregen weer hun oude "job". Of het iets nuttigs is, maakt hem niet uit.  

 

Ondertussen gaat de roofbouw op onze kostbare planeet bij Trump wel 3-dimensionaal door. Nutteloos affakkelen van gas hoort daar vast bij, want alles wat Obama deed, was volgens dit ongeleid projectiel fout. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Tonskidutch zei:
  1. Brian J. Enquist1,2,*,
  2. Xiao Feng3,
  3. Brad Boyle1,
  4. Brian Maitner1,
  5. Erica A. Newman1,3,
  6. Peter Møller Jørgensen4,
  7. Patrick R. Roehrdanz5,...............enz enz enz...

Dus jij wil beweren dat je al deze namen en dergelijke "eventjes" snel hebt gecontroleerd op professie en achtergrond, alsmede huidige status?

Iedereen kan wat linkjes en namen neerkwakken, maar dat levert nog geen bewijzen op.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Eduard07 zei:

Dan even anders gezegd: Trump heeft zelfs de kolenmijnen wel "nieuw leven" ingeblazen.

Alsof er een toenemende vraag is aan steenkool.   

Maar zijn werkloze stemmers kregen weer hun oude "job". Of het iets nuttigs is, maakt hem niet uit.  

 

Ondertussen gaat de roofbouw op onze kostbare planeet bij Trump wel 3-dimensionaal door. Nutteloos affakkelen van gas hoort daar vast bij, want alles wat Obama deed, was volgens dit ongeleid projectiel fout. 

Ik begrijp dat je wat met frustraties kampt en dat je een aangeprate "haat" tegen Trump hebt, maar ik zie je nog steeds niet mer bewijzen komen.

En over Trump gesproken, wat wij in de media te zien krijgen over deze president, is wellicht vreselijk sterk gekleurd.. Denk je niet?

Wat er daadwerkelijk gebeurd, weet geen hond in Nederland..

 

 

Maar ik praat tegen muren en mensen die in volslagen paniek zijn...dat heeft dus geen zin..Dus succes met de strijd tegen de windmolens...

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@luisteraar, ja dat denk ik wel, maar het zegt niets over de invloed van de mens.

 

Wat ik, en heel veel nuchtere mensen zeggen en ook kunnen aantonen, is dat we andere luchtstromingen hebben gekregen in europa.

We hebben nu meer windrichtingen uit het zuiden dan vroeger, dus automatisch warmere lucht en temperaturen.

 

Ik heb kennissen wonen in het zuiden van Australie en die zeggen dat de temperaturen juist lager zijn dan vroeger.

Er valt ook meer sneeuw in spanje dan vroeger en zelfs sneeuw in Griekenland en Turkije..

Dus zeg het maar....

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

..iets om te leren.

 

..en nog meer studiemateriaal...

 

IPPC rapport.

 

Dat laatste is interessant.

Er wordt uitgegaan dat de mens verantwoordelijk is voor de opwarming van de aardbol sinds 1950, maar er word voorbij gegaan aan het feit dat we de kleine ijstijd aan het verwerken zijn.

 

De mens zou in staat zijn de wereldwijde temperatuur met 1.7 graden te doen stijgen...in 70 jaar...

Dus waar de natuur zelf duizenden jaren over doet, kan de mens in slechts 70 jaar!

Geweldig!! Het opperste bewijs van de arrogantie van de mens, die bij deze onomstotelijk bewezen is!

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, drz zei:

 

waardoor we in nederland wellicht wijn konden maken en Spanje een stuk natter zou worden.

 

 

 

 

 

Die wijn maken is er hier in Zuid West Vlaams Heuvelland gekomen. Sinds een tiental jaren schieten de wijnvelden hier als paddenstoelen uit de grond en met succes. Iets wat er vroeger niet was. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wijn maakten "we" in de romeinse al in Nederland. Dat fenomeen schijnt dus niet nieuw te zijn.

...zo las ik zojuist op wiki.. :)

 

Wijnbouw in nederland

Deze passage is interessant!

Quote

Later in de Middeleeuwen verspreidde de wijnbouw zich ook over andere delen van Nederland. Dit was het gevolg van het relatief warme klimaat in die tijd waarvan de druiventeelt profiteerde. In de veertiende- en vijftiende eeuw waren de heuvels rond het Maasdal en Geuldal grotendeels begroeid met wijnranken en was de Nederlandse wijnbouw op zijn hoogtepunt. Dit werd snel anders nadat de wijnbouw concurrentie kreeg van bier. Doordat men hop begon toe te voegen aan bier werd dit langer houdbaar en beter van smaak en begon de bierconsumptie het te winnen van de wijnconsumptie. Na 1540 veranderde ook het klimaat in Nederland, het werd kouder en vanaf 1590 kwamen we in een zogenaamde Kleine IJstijd.

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, drz zei:

Tja, Tonski, ik ga al een tijdje mee op deze aardbol, maar in feite zie ik met 40 jaar geleden weinig veranderingen in het weer.

Toen werd er al voorspeld dat we in de toekomst andere luchtstromingen gingen krijgen waardoor we in nederland wellicht wijn konden maken.

 

 Ja en dat klopt, in 2018 is in Nederland 9600 hectoliter wijn geproduceerd, ofwel 1,28 miljoen flessen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Eduard07 zei:

Die relatie is al lang bewezen. En dat is niet eens moeilijk. Er zijn rechtstreekse relaties te leggen. Je beweert iets wat al lang een gepasseerd station is.

 

Dat is wat "geleerden" ons, onder invloed van de media voorhouden, er zijn ook geleerden die, als ze in dezelfde glazen bol kijken, het omgekeerde uit kunnen leggen.

Voor zover ik me er in verdiept hebt zijn er heel wat aannames om tot een bepaalde uitleg te kunnen komen, dus de toekomst zal het uiteindelijk uit moeten wijzen.

 

Persoonlijk denk ik dat het meer iets is van de muis en de olifant die samen wandelen waarbij de muis zich op de borst klopt met "wat zijn we hard aan het stampen hé"

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoorde gisteren dat Indonesie  hoofdstad Jakarta gaat verplaatsen omdat door klimaat verandering

Jakarta gaat verzuipen.

Venetie beleeft het al .

Feit de temperaturen stijgen de polen smeten de zee stijgt.

Of het door co2 nox dieren vulkanen zon ...... komt doet er even niet toe.

Het gebeurt gewoon

Opvallend is sinds wij fossiele brandstoffen gebruiken voor meer energie sind

de stoom machine loopt de temperatuur boven normaal op

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...