Ga naar inhoud


Wat vind jij van het weer buiten op dit moment?- deel 3


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Met dit mooie weer ga ik met de (elektrische) fiets naar het werk.

Morgen is de weersvoorspelling ook nog goed, en heb ik geen afspraken buiten de deur, dus nog even genieten van de zomer op de fiets.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 maanden geleden viel er ook een buitje in het noorden van Spanje waar we altijd langskomen opweg naar Nederland, even een streeview foto gezocht, en hoe het daarna eruit zag, een foto uit de krant.

20190709_174604.jpg

20190709_165147.jpg

aangepast door D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Sprietje:

 

In de de droge gebieden van Spanje waar enorm veel groente geteeld wordt, staan de stuwmeren nagenoeg leeg. Tja, als er geen regen valt kan het water ook niet in de stuwmeren lopen.

Boeren pompen het water op uit de grond. Elke boer heeft meerdere super grote waterbekkens om zijn land te bevloeien. Zo'n waterbekken wordt gemaakt door een stuk grond van 100x100 meter uit te graven en van deze grond dijken te maken. Dit wordt bekleedt met folie. Die waterbekkens zijn wel 6 meter diep en daar kan dus 60.000 m3 water in, zie de bijlage. Dat bekostigen de boeren allemaal zelf om er maar zeker van te zijn dat de groenten niet verdorren. Maar er is gewoon niet genoeg water in Zuid-Spanje. Daarom zijn er op vele plaatsen hele grote fabrieken waar ze van zeewater zoet water maken. Dit wordt bij gemengd aan het natuurlijke water.

Als Nederlandse boeren klagen dat het te droog is, laat ze dan net als in Spanje ook waterbekkens aan leggen maar dat vinden ze te duur. Ja die Spaanse boeren moeten die extra kosten toch ook ophoesten.

 

waterbekken bij boer in Spanje.jpg

Ik ken persoonlijk een tuinbouwbedrijf dat  2 zo'n bekkens , op eigen kosten heeft aangelegd. Nadat hij de laatste twee zomers steeds water moest aankopen in Noord Frankrijk. Dit jaar voorlopig nog geen aankopen moeten doen, maar 1 bekken staat toch al bedenkelijk laag hoor. Kanttekening,  kort na aanleg van die bekkens zijn  in de omgeving plots alle boorputten voor grondwater leeg komen te staan. drie van de vier boorputten leveren intussen weer water. En in verband met zeewater filteren, daarvoor is onze 65 km Noordzee kust wel heel klein vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De fabrieken die van zeewater zoet water maken in Spanje maken gebruik van microscopisch kleine filtergaatjes. De gaatjes zijn zo klein dat een water molecule er wel door kan maar een zout molecule niet. Om door duizenden van zulke hele kleine gaatjes grote hoeveelheden water te pompen zijn enorme pompen nodig die zoveel stroom gebruiken dat er naar elk complex een aparte hoogspanningsleiding loopt waaraan vele draden hangen.
Het is dus behoorlijk kostbaar om op deze manier zeewater te ontzilten maar toch zo goed als de goedkoopste van alle manieren om zeewater te ontzilten. Bijkomend nadeel is dat mensen de minimale hoeveelheid zout in het water absoluut niet proeven maar sommige gewassen merken het wel en groeien niet goed. Daarom wordt aan dit ontzilte water meestal 50% natuurlijk water toegevoegd zodat het zoutgehalte nog verder verminderd wordt.

En het stuk strand te klein voor een fabriek om water te ontzilten? Door een pijp van 60cm diameter die een paar honderd meter in zee ligt kunnen duizenden kuubs water. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je de zee leeg pompt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-8-2019 om 17:21 zei johnno:

En al die plekken waar we de komende paar honderd jaar niet mogen komen........zijn die ook zo lekker schoon?

Je weet wel, de plekken waar al dat heerlijk 'schone' afval opgeslagen ligt.

Ik had het over moderne centrales die marginaal afval produceren.

Het resterende afval kan in een gebied opgeslagen worden waar tektonische platen over elkaar heen schuiven waardoor het afval een kilometer de grond in wordt getrokken alwaar het door de hete lava geneutraliseerd wordt.

Het afval is echt geen probleem, het is het geld wat maatschappijen er niet aan willen spenderen.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei astro iris:

Sprietje, zoals ik eerder schreef, ik zou niet weten waar nog een vrij plaatsje is aan onze kust om deze pompen te plaatsen.

Gewoon onder het strand plaatsen, loopt het zeewater er ook nog eens een beetje vanzelf in.🙂

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei drz:

Ik had het over moderne centrales die marginaal afval produceren.

Het resterende afval kan in een gebied opgeslagen worden waar tektonische platen over elkaar heen schuiven waardoor het afval een kilometer de grond in wordt getrokken alwaar het door de hete lava geneutraliseerd wordt.

Het afval is echt geen probleem, het is het geld wat maatschappijen er niet aan willen spenderen.

 

Het afval is nog altijd een heel groot probleem. En die superoplossing die je hier beschrijft..........zie je dat dan al ergens gebeuren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...