Ga naar inhoud


Wat vind jij van het weer buiten op dit moment?- deel 3


ceesv

Aanbevolen berichten


Fucking koud natuurlijk. Rare vraag.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Extreme kou in koudste dorp ter wereld: thermometer vriest kapot


In het Russische dorp Ojmjakon - het koudste dorp ter wereld - zijn ze wel wat gewend, maar de kou is daar nu zo extreem dat zelfs een thermometer die er speciaal voor toeristen was geplaatst het begeven heeft.

De laagste temperatuur ooit gemeten in Ojmjakon is -67,7 graden Celsius. Dat record stamt uit 1933. Maar de afgelopen dagen kwam de temperatuur daar heel dichtbij.


Toeristische trekpleister
De plaatselijke thermometer, een toeristische trekpleister in het dorp, gaf volgens de krant Siberian Times -62 graden Celsius aan, en vroor toen kapot. Inwoners die een betere thermometer blijken te hebben, zeggen dat het -67 graden Celsius was.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Roemenië maakte ik herhaaldelijk dagen van -25 en nachten tot -30 graden mee, maar dat was bijna altijd bij droog en windstil weer. Misschien is het dat ik wat ouder word maar voor mijn gevoel is die rotkou van de laatste dagen hier lastiger om mee om te gaan dan wat ik daar meemaakte. Anderzijds liep ik daar wel met 7 lagen kleren rond en hier een stuk minder, en was snor en baard al binnen 10 stappen buiten de deur een keihard ijspaleis door vastvriezende ademhaling en dat heb je hier dan weer niet! Moeilijk vergelijken, maar ik beleef liever een hittegolf dan dit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het altijd erg komisch als ze het in Nederland over siberische kou hebben... na 2 cm sneeuw rijdt er geen enkele bus of trein meer... haha... wel leuk om te horen.

Ik vermoed dat het komt doordat men dit normale winterweer niet gewoon is...

Nu waren er gisteren in Zuidoost zweden ook wel wat problemen door erg harde wind en 45 cm nieuw gevallen sneeuw...

 

Voor mij is en blijft de winter het allermooiste seizoen...  ik hoop alvast dat de zomer lekker koel zal blijven, zodat ik er niet te veel last van heb.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is en blijft het gewend zijn, dat kost een paar weken.

Kom je morgen buiten en is het 8 graden boven nul dan zeg je "heerlijk"; heb je dat in augustus dan zeg je "wat is het godvergeten koud".

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt helemaal, maar ik denk wel dat factoren als luchtvochtigheid teveel over het hoofd gezien worden. Ik zou me kunnen voorstellen dat Zweden door de Noorse bergrug die veel neerslag opvangt misschien toch wat in de luwte ligt maar weet dat uit ervaring natuurlijk niet. Uit mijn Amerikaanse dagen weet ik dat je in los Angeles heerlijk kon genieten van een warmte van 102 graden Fahrenheit (circa 38 graden Celsius) vanwege het droge woestijnklimaat daar terwijl ik in de circa 10 dagen voor ons definitieve vertrek uit de VS in Jacksonville (Florida) het gevoel had haast dood de gaan van de ongelofelijk drukkende hitte. Zelfde temperatuur maar met bijna 100% luchtvochtigheid. We konden ons daar eigenlijk alleen maar na zonsondergang een beetje op straat begeven zonder het gevoel door de hitte doodgedrukt te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Sverige:

Ik vind het altijd erg komisch als ze het in Nederland over siberische kou hebben... na 2 cm sneeuw rijdt er geen enkele bus of trein meer... haha... wel leuk om te horen.

Ik vermoed dat het komt doordat men dit normale winterweer niet gewoon is...

Nu waren er gisteren in Zuidoost zweden ook wel wat problemen door erg harde wind en 45 cm nieuw gevallen sneeuw...

 

Voor mij is en blijft de winter het allermooiste seizoen...  ik hoop alvast dat de zomer lekker koel zal blijven, zodat ik er niet te veel last van heb.

 

gelukkig is "dit normale winterweer" niet iets waar het grootste deel van de wereld mee te maken krijgt, en dat het niet echt goed voor veel mensen is blijkt wel uit de extreem hoge aantallen Skandinaviërs dat aan ernstige depressies lijdt.

 

Niet voor niets dat er ook een enorm streng alcohol beleid is omdat heel veel mensen daar hun heil in zochten. Om van zelfmoordcijfers nog maar niet te spreken, die liggen er ook ver boven het Europees gemiddelde. Maar fijn voor jou dat het je goed bevalt. Als het niet om onze kinderen en kleinkinderen was zou ik het liefst ergens in een van de allermeest zuidelijke stukjes van Europa de winter doorbrengen.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...