Ga naar inhoud


Verstoorde ontvangst van NPO1


Rivellino

Aanbevolen berichten


  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Het rafelige kader is ook niet continue maar mede afhankelijk van de achtergrond. Ik heb met fotograferen natuurlijk een moment uitgezocht dat het goed zichtbaar is. De meeste tijd is het wel goed.

Het zou ook door de lage bitrate kunnen komen. Hoeveel is die momenteel?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg om een foto van de melder, andere mensen die foto's laten zien heeft weinig zin, jullie ervaren het probleem niet. 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt alsof iemand bij CanalDigitaal heeft zitten spelen met de 'beeldverbeteraars' en het knopje 'beeld verscherpen' heeft opengedraaid met als resultaat dat het beeld van NPO1 sinds gisteren niet meer om aan te zien is. Vergelijkbare zaken hebben we eerder meegemaakt: prutsers bij CD die werkelijk denken dat 'beeldverbeteraars' het beeld verbeteren en de kijkers opzadelen met dramatisch slecht beeld. Ik weet niet of de bitrate omlaag is gedraaid, dat zou wellicht tot hetzelfde resultaat kunnen leiden, maar het beeld is veel slechter dan ik met de geboden bitrate zou verwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft geen kenmerken van een proef. Proeven hebben we in het verleden eerder gezien en dan werd een deel van de ruimte op een transponder gereserveerd, zodat de zenders minder ruimte hadden. Er is ook geen probleem op de overige zenders op de transponder, dus ligt een domme fout meer voor de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is mosquito noise, normaal treedt dit op bij lage bitrates. Zoek eens op  'Compression artifact'

De bitrate is normaal dus is er iets anders aan de hand.

Het zou kunnen zijn dat CDN is begonnen om onze alternatieve ontvangers te frustreren door subtiele wijzigingen aan te brengen aan de encoders, die hun eigen ontvangers ontziet.

 

De verschillende reacties laten zien dat niet iedereen hier last van heeft.

Ik zou iedereen willen vragen om bij je post te vermelden om welke ontvanger het gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima, ik heb een Vu+ Ultimo 4K, maar wat je stelt is een nagenoeg onmogelijke opgave, omdat dankzij de CI-module het aantal televisies en ontvangers waar het officieel goed moet werken enorm groot is. Als Canal Digitaal zoiets zou doen, dan zou een streek in de codering de meest logische zijn. Ik denk dat degenen die het niet zien nog eens nader naar hun beeld moeten kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Zuppelan zei:

Het heeft geen kenmerken van een proef. Proeven hebben we in het verleden eerder gezien en dan werd een deel van de ruimte op een transponder gereserveerd, zodat de zenders minder ruimte hadden. Er is ook geen probleem op de overige zenders op de transponder, dus ligt een domme fout meer voor de hand.

 

Yep, ik heb zojuist de kans gehad om even te kijken.  Het lijkt er op dat de encoder een herstart nodig heeft.. of ze hebben een probleem met de aanvoer.

 

Misschien iemand die het aan CDS wil melden op hun twitter?   Het is wel duidelijk dat ze hun eigen signalen niet monitoren anders was dit opgevallen. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Zuppelan zei:

Prima, ik heb een Vu+ Ultimo 4K, maar wat je stelt is een nagenoeg onmogelijke opgave, omdat dankzij de CI-module het aantal televisies en ontvangers waar het officieel goed moet werken enorm groot is. Als Canal Digitaal zoiets zou doen, dan zou een streek in de codering de meest logische zijn. Ik denk dat degenen die het niet zien nog eens nader naar hun beeld moeten kijken.

 

Dank voor je reactie, ik denk je een punt hebt.

Nader onderzoek heeft aangetoond dat de TV een belangrijke rol speelt. Als je TV een knappe processor aan boord heeft kan die de mosquito noise vrijwel elimineren.

In mijn situatie: VU+ Ultimo 4K naar Sony 55" uit 2018 (XE9305) Deze TV werkt met profielen. Als ik het 'standaard' profiel kies is er weinig aan te merken op het beeld, de mosquito noise wordt onderdukt. Als ik het 'gebruiker' profiel kies zie ik dezelfde rommel als op de foto van Sprietje. Dit profiel schakelt alle beeldverbeteraars uit.

De instelling 'Digitaal ruis verminderen' blijkt de meeste invloed te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk het ook duidelijk op npo1, nu bij op1 uitzending.

Ik had eerst het idee dat ik naar een sd ipv hd uitzending zat te kijken, viel mij gisteravond ook al op.

 

Bitrate is het probleem niet, minuutje laten lopen en zo'n 3mbit.

Terwijl npo2 en npo3 het probleem niet hebben en tijdens kort kijken daar gemiddeld zo'n 2mbit is.

aangepast door DDX
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Zuppelan zei:

De beeldkwaliteit van Nederland 1 ervaar ik vandaag als buitengewoon belabberd. Het zijn de problemen die je krijgt bij een te lage bitrate, alleen heb ik niet de indruk dat de bitrate te laag is. Ik heb de indruk dat een encoder momenteel niet goed functioneert.

 

Het is inderdaad gewoon niet om aan te zien, wat een slechte beurt van CDS.

In direct vergelijk met Ziggo, dus switchen tussen NPO1HD via Ziggo en Satelliet zie je feitelijk HD (Ziggo) en SD (sat).

M.a.w. het is niet de NPO1HD aanvoer maar juist CDS die er "soep" van maakt.

 

Maar hoe nu het probleem verhelpen, ofwel wat is de weg om dit CDS kenbaar te maken ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...